Vi går i hundköpartankar

vill man ha en livligare variant av labbe så kan man visst skaffa en jaktlabbe. man behöver inte alls syssla med jakt, bruksgrenar som spår duger utmärkt. en av de bästa i spår på lunds bk är just en jaktlabbe. en dp ska ju också duga till jakt, men där har man väl tagit vara mer på labbens karakteristiska utseende. och de är (eller ska i alla fall vara) lite mer sansade.
 
Jag har en kompis som har en jakt labbe.
Hon fick den på foder från hundskolan i solefteå. Den skulle bli ledarhund. När den var 1år röntgades hon. Hade 1 på ena höften. Hon har nu fått den. Det är en så underbar hund. När den var 8 mån kunde den allt. Hun går på bruks.
Nu skall de börja sök träna . Pycket trevlig hund.
 
Jag vet att man inte ska bry sig, men jag blev ändå tveksam. :crazy: Kanske ska läsa in mig på deras ras, flatten.

Vad är anledningen till att Boxern inte hävdar sig i brukset? Inte för att jag tänkt tävla, men det kan vara kul att veta.
 
Men det finns väl egentligen ingen hund som kräver noll kunnighet? Att boxern så väl som alla andra hundar kräver kunnighet har jag förstått, men jag har ockås läst att den kan passa som första hund.

Rottisar tycker jag är en av de finaste raser som finns, och de ligger nog mig ännu mer varmare om hjärtat än boxern. Har träffat många, många underbara rottisar. Men det känns som om jag måste inse mina begränsningar. En rottis är ju väldigt stark mentalt, och jag som aldrig haft hund vill inte börja med en hund som kräver så pass mycket kunnighet. Jag har inte den kunskapen som krävs.
 
Jag som haft en boxer och 3 rottisar tycker att boxern är en mycket jobbigare hund. Till sättet är den villdare brötigare, kräver fast hand så man får den lugn och ner på jorden. Mycket trevlig annars.
Rottisen är en lugn trygg hund. Är man en tydlig människa, Man säger till hunden ligg då gäller inget annat.
Man skall aldrig berömma en rottis när den morrar eller dyligt. En fast hand , tydlig , Då är rottisen en perfekt hund. Man får inte vara en vek människa. Nu har mina tikar varit så olika de kan bli. Första tiken var som en han hund. Fick verkligen jobba för att få henne att lyda. Gillade inte andra hundar. Men vi gick på massa bruks kurser. Kom trea vid ett tillfälle. Hon lydde då bättre lös än i koppel. Vi fick tala om för henne vem som bestämde hemma. Hon testade hela livet.
Denna som jag har nu är en vek en riktig flick hund. Har inte testat många gånger. Hon lyder perfekt, Mycket lätt hund. Går i hop med alla hundar. Ja hon är underbar. 10 år nu. Rottis är min favorit bland hundarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 396
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 761
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 975
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp