Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Projekt sadelkammare går framåt med stormsteg! Vi ska isolera och sätta yttervägg på en sida till (är ett rum i maskinhall), se över ventilationen, laga lite tak och få lister på plats, men jag är redan jätteglad i vad vi åstadkommit. På utsidan sitter utfällbar hängare för att hänga fuktiga schabrak/benskydd, samt en hylla med krokar där reflexvästar, sporrar och broddar bor. Täcken har vi i anslutning till ligghallen.

Överdrivet att göra en så pass stor sadelkammare när man har tre hästar? Kanske lite, men har man en dröm har man en dröm! ;)

Här är en liten video:
https://www.instagram.com/reel/DMYI...EWqhJRHvUtTrlFHdgk_aem_IB_ZXS25nX8Yhx_mgAmc9QVisa bifogad fil 171652
Supersnyggt! Blir inspirerad nu när pelletsbrännare+ackumulator ska ut ur sadelkammarhörnan och jag äntligen kommer kunna göra en ordentlig sadelkammare.

Jag funderar över vintern... Någon som har hökuddar? @the_connemara kanske :idea:
Jag har höhäckar som jag fodrar i men skulle vilja ha någon annan lösning än bara lägga höet löst som jag gjort hittills. Orkar inte bråka med lunchgrind pga påhittiga ponnys.

Jag funderar över vintern... Någon som har hökuddar? @the_connemara kanske :idea:
Jag har höhäckar som jag fodrar i men skulle vilja ha någon annan lösning än bara lägga höet löst som jag gjort hittills. Orkar inte bråka med lunchgrind pga påhittiga ponnys.

Japp! Har Hööks och de är super! Har ganska hårdpackat hösilage och får lätt i 10-15 kg i den stora och typ 5 kg i den lilla. Den lillas öppning är lite tajt till min storlek på kakor bara så man få dela på två och vika lite för att få i dem. Får i fler kg om jag behöver. Hästarna flyttar runt och vänder dem o så men trots vår blåst har de aldrig blåst iväg! Det trodde jag faktiskt inte.

Har nyss tvättat dem första gången och det var inga problem. Annars höll de sig faktiskt ok fräscha hela vintern trots att jag använder dem just för att fodra mitt ute på fältet (blåser bort annars). Torkade liksom ganska lätt och när det var blött var det bara att "hälla ut" vattnet 😅 Skakar ur dem noga mellan varje ny bal men krävde inte mer underhåll än så. Kardborren blev ju full av hösilage direkt men funkade ändå finfint och var lätt att göra ren inför tvätten.

Den lilla ponnyn kunde även äta ur dem med sin munkorg så jag kan planera fodring i höst/vinter i nät vs kuddarna utifrån hur länge hon behöver vara begränsad också. Munkorg + fritt hängande nät = inget hösilage till ponnyn. Munkorg + hökuddar = tillgängligt för ponny. Ingen munkorg + kudde = min häst äter först innan hon får äta. Ingen munkorg + fritt hängande nät = de äter på varsin sida. Ibland går hon till helt andra sidan om jag har nät/kudde där men oftast går hon bara och betar tills min häst lämnar hösilaget och ibland så går båda iväg och betar då och hon äter inget hösilage vid just det tillfället. Jag är ju bara i stallet en gång om dagen så behöver ge lämplig mängd på lämpligt sätt för kommande dygn.

Har också en i stallgången under tiden jag fodrar hösilage. Blir mindre skräpigt och lite mer "en" plats för främst min häst att äta medan de är inne för pyssel.

Japp! Har Hööks och de är super! Har ganska hårdpackat hösilage och får lätt i 10-15 kg i den stora och typ 5 kg i den lilla. Den lillas öppning är lite tajt till min storlek på kakor bara så man få dela på två och vika lite för att få i dem. Får i fler kg om jag behöver. Hästarna flyttar runt och vänder dem o så men trots vår blåst har de aldrig blåst iväg! Det trodde jag faktiskt inte.

Har nyss tvättat dem första gången och det var inga problem. Annars höll de sig faktiskt ok fräscha hela vintern trots att jag använder dem just för att fodra mitt ute på fältet (blåser bort annars). Torkade liksom ganska lätt och när det var blött var det bara att "hälla ut" vattnet 😅 Skakar ur dem noga mellan varje ny bal men krävde inte mer underhåll än så. Kardborren blev ju full av hösilage direkt men funkade ändå finfint och var lätt att göra ren inför tvätten.

Den lilla ponnyn kunde även äta ur dem med sin munkorg så jag kan planera fodring i höst/vinter i nät vs kuddarna utifrån hur länge hon behöver vara begränsad också. Munkorg + fritt hängande nät = inget hösilage till ponnyn. Munkorg + hökuddar = tillgängligt för ponny. Ingen munkorg + kudde = min häst äter först innan hon får äta. Ingen munkorg + fritt hängande nät = de äter på varsin sida. Ibland går hon till helt andra sidan om jag har nät/kudde där men oftast går hon bara och betar tills min häst lämnar hösilaget och ibland så går båda iväg och betar då och hon äter inget hösilage vid just det tillfället. Jag är ju bara i stallet en gång om dagen så behöver ge lämplig mängd på lämpligt sätt för kommande dygn.
Låter som ett bra betyg :D
Får nog komplettera med lite krokar i höhäckarna då så hästarna inte lyfter ut dem bara (2/4 är skodda).

Jag har också Hööks, tycker dom funkat väldigt bra. Skönt att bara kunna kasta över stängslet. När det blåser mycket måste jag gå in och haka dom i bildäcken, lägga i ligghallen, eller hänga från trädet, men det är väldans blåsigt här ibland.

Vi ska stängsla om vinterlösdriften (har fårnät vilket då inte funkar till hästarna) och funderar hur högt staket vi ska ha mht snön (norrbotten) och villen typ av staket vi ska satsa på.
Har icke rymningsbenägna a/b-ponnyer och får modell pluttesmå.

Vad har ni där det är mycket snö för typ av staket i vinterhagarna?

Vi ska stängsla om vinterlösdriften (har fårnät vilket då inte funkar till hästarna) och funderar hur högt staket vi ska ha mht snön (norrbotten) och villen typ av staket vi ska satsa på.

Norrbottenskusten. Breda band, 4m mellan stolparna, många spännare. Räknar med att tappa 50cm vid grinden när det packas vintertid.

Skulle jag nybygga skulle jag välja stadigt trästaket, det är jobbigt att rensa banden på is. Men dom syns bra, håller bra, ger bra stötar.

Vi har vinterband, bor i norra Västerbottens inland och får mycket snö.
Vinterband eller att man sätter flera trådar med jord direkt till till vissa trådar och ström i vissa (brukar köra varannan) är det enda som jag upplever fungerar vintertid.
I övrigt är det väl ett rejält trästaket. Men tycker trä eller järnstaket har en förmåga att bli krokiga och sneda/vingliga efter något år då tjälen trycker upp stolparna.
Hade jag haft ekonomin till det hade en kombination av rejält trästaket och vinterband varit mitt alternativ.

Hos oss har värmeböljan ställt till det. Varken jag eller maken mår bra utav värmen, utan har fullt sjå att överleva. Nu har det varit ett par grader lägre ett par dagar och vi äntligeh har vi klarat av att jobba på att minska högen med hagströt och forsla ut det till hagen. Vi tar en bit i taget då vi bara orkar jobba några timmar per dag. Lag på på runt ligghallen i söndags och igår så la vi på från stalldörren och utmed uthuset bort till staketet på höger sida.

Vi ska lägga på mer hagströ utmed staket på höger sida - ett gångstråk fram till ytterligare en matstation. Vi har ialla fall fyllt på med hagströ utmed hela baksidan av vårt uthus - det är här som det blir alla lerigast. Nu har vi lagt på ett 15 cm tjock lager och räknar med att behöva fylla på innan materialet har satt sig helt och hållet. Hästarna har redan fattat att de ska hålla sig på ytan med hagströ när de rör sig från ligghallen och till vattenstationen (till vänster om ligghallen.

Så här i början behöver jag kratta till ytan varje dag, men märker nu att på den ytan vi la ut först (till vänster om ligghallen) där har materialet stabiliserat sig.

Hyser hopp inför höst och vinter att hästarna ska slippa värsta leran och jag kan ta mig ut till ligghallen utan att kämpa med en skottkärra som fastnar i lera.

Hagströ juli 2025.webp

/Lizzie

Projekt sadelkammare går framåt med stormsteg! Vi ska isolera och sätta yttervägg på en sida till (är ett rum i maskinhall), se över ventilationen, laga lite tak och få lister på plats, men jag är redan jätteglad i vad vi åstadkommit. På utsidan sitter utfällbar hängare för att hänga fuktiga schabrak/benskydd, samt en hylla med krokar där reflexvästar, sporrar och broddar bor. Täcken har vi i anslutning till ligghallen.

Överdrivet att göra en så pass stor sadelkammare när man har tre hästar? Kanske lite, men har man en dröm har man en dröm! ;)

Här är en liten video:
https://www.instagram.com/reel/DMYI...EWqhJRHvUtTrlFHdgk_aem_IB_ZXS25nX8Yhx_mgAmc9QVisa bifogad fil 171652

Jag har två hästar och skulle behöva så här stor om inte större. Nu ligger allt osorterat för att det är för lite plats.

Någon som värmer sadelkammaren med infravärme? Jag är lite trött på mitt lilla element som inte riktigt märktar med och infravärme poppar upp då och då..

Har också en i stallgången under tiden jag fodrar hösilage. Blir mindre skräpigt och lite mer "en" plats för främst min häst att äta medan de är inne för pyssel.
Det låter ju som en väldigt smart grej att fodra i hagen med! Hur stor risk är det att en häst kan lyckas fastna med skor/hov? Jag har några som är civiliserade och några som är lite mer åt det påhittigare slaget..

Det låter ju som en väldigt smart grej att fodra i hagen med! Hur stor risk är det att en häst kan lyckas fastna med skor/hov? Jag har några som är civiliserade och några som är lite mer åt det påhittigare slaget..

Är de skodda med öppna skor hade jag inte vågat. Tror det starkt avrådes allmänt med nät skodda hästar har möjlighet att komma åt? Men kände inte det var något problem när min var sömmad med EasyShoe Speed Metal som bara har en liten inbuktning i strålstödet. Iom att de vänder sig lätt så inbjuder de till att krafsa med hovarna, även mindre stora som inte gör det som standard testade i början innan han kom på hur han vände den med nosen. Den lilla är som en hund med sina framben så hon kan man inte riktigt utgå ifrån 😅

Finns ju andra varianter av hökuddar utan nätdelen som har dom hål istället, @Alexandra_W vet jag har sådana i boxen i alla fall!

Jag hade också innan dess funderat på att göra hål i botten på en av mina HaySavers (finns med olika insatser som lock eller en sådan "metallgallerlåda". Just för en lite flyttbar plats att fodra ute på fälten.

Är de skodda med öppna skor hade jag inte vågat. Tror det starkt avrådes allmänt med nät skodda hästar har möjlighet att komma åt? Men kände inte det var något problem när min var sömmad med EasyShoe Speed Metal som bara har en liten inbuktning i strålstödet. Iom att de vänder sig lätt så inbjuder de till att krafsa med hovarna, även mindre stora som inte gör det som standard testade i början innan han kom på hur han vände den med nosen. Den lilla är som en hund med sina framben så hon kan man inte riktigt utgå ifrån 😅

Finns ju andra varianter av hökuddar utan nätdelen som har dom hål istället, @Alexandra_W vet jag har sådana i boxen i alla fall!

Jag hade också innan dess funderat på att göra hål i botten på en av mina HaySavers (finns med olika insatser som lock eller en sådan "metallgallerlåda". Just för en lite flyttbar plats att fodra ute på fälten.
Jag har hay play hökudde men jag törs inte ha på mark utan tillsyn. Risken fastna med traktarmen borde vara minimal men den är inte noll så jag har den bara på mark när jag har uppsikt. Annars upphängd

Känns som detta moment är risken (bild ur video)

Screenshot_20250801-212014.webp

Senast ändrad:
Jag har play hökudde men jag törs inte ha på mark utan tillsyn. Risken fastna med traktarmen borde vara minimal men den är inte noll så jag har den bara på mark när jag har uppsikt. Annars upphängd

Känns som detta moment är risken (bild ur video)

Visa bifogad fil 171983

Ah, fattar! Nej det är verkligen en fördel med barfotahovar där, jag har typ glömt hur det var att ha öppna skor på hästarna 🙈 Tack!

Ah, fattar! Nej det är verkligen en fördel med barfotahovar där, jag har typ glömt hur det var att ha öppna skor på hästarna 🙈 Tack!
Ja, jag hade så gärna gett lunchen i hagen i kudde. Men törs helt enkelt inte. Å andra sidan med min tur skulle han väl komma in galopp och halka på den tomma kudden lika gärna 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka