Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Eftersom det innan var lite diskussioner om sadelkammare, och fixa dem, tänkte jag passa på att skicka lite bilder på min sadelkammare - som jag tycker fungerar väldigt bra nu. Allt har sin plats, det är smidigt att ta alla saker som används etc. Lite under 6 kvm för två hästar, vilket fungerar väldigt bra.

Kanske inte det snyggaste, men enkelt och smidigt, och kanske att någon kan få någon idé av hur man kan göra själv.

Först en bild av hur det var innan, när jag hade bott här och haft hästarna här i 1-2 år kanske, och precis när jag skulle sätta igång och börja fixa det (kanske första gången någonsin jag kom ihåg att ta en förebild? :p ) Men lite stökigare än vanligt, eftersom jag nog precis börjat tömma hyllorna.

Sadelkammaren tidigare.webp

Sadelkammaren är avlång, så två längre väggar och sedan två kortsidor. Den här väggen har alltså då plats för schabrak, täcken, träns, fodertunnor, soptunna, smörjsaker, flugsaker, tvättkorg, etc.

Just nu ganska ont om täcken och schabrak, eftersom jag nyligen sålt ridhästen och enbart har två shettisar kvar.

Utanför sadelkammaren har jag även en hängare med täcket som används just då, och även en hängare för att torka täcken. Utanför sadelkammaren finns även grimmor och borstar (i en väggförvaring med fickor, där varje borste har sin egen ficka).

Sadelkammare 1.webp

Hoppar in i denna roliga tråd😊 Vi har bott på vår lilla hästgård nu i 3 år och varje semester har det blivit nått större hästprojekt. Förra året byggde vi en stor ligghall och detta år håller vi på med renovering av stall/sadelkammare och foderrum. Än så länge är bara sadelkammaren helt klar men stallet börjar också arta sig☺️

Sadelkammare före:

Bifogade filer

• IMG_4526.webp
    IMG_4526.webp
    115,5 KB · Visningar: 108
I stallet, som är ett gammalt kostall, har vi äntligen tagit bort kouppställningen och vi ska också bila bort betongen. Då kan jag bygga en till box samt en spolspilta. Vet inte riktigt varför jag ska ha 4 boxar på två hästar men kanske är bra för framtiden😅. Efter senaste bilden har jag också målat allt orangt grått.

Före:

Bifogade filer

• IMG_4518.webp
    IMG_4518.webp
    204 KB · Visningar: 134
I stallet, som är ett gammalt kostall, har vi äntligen tagit bort kouppställningen och vi ska också bila bort betongen. Då kan jag bygga en till box samt en spolspilta. Vet inte riktigt varför jag ska ha 4 boxar på två hästar men kanske är bra för framtiden😅. Efter senaste bilden har jag också målat allt orangt grått.

Före:
Tänk på att du måste förpröva boxar om du har fler än fyra hästplatser (här räknar man både boxplatser och platser i ligghall).

Före:

Berätta gärna hur lång tid det tar och hur jobbigt det var att ta bort betongen sen. Har en likadan. Men bara tanken på att bila bort den gör mig helt slut.

Berätta gärna hur lång tid det tar och hur jobbigt det var att ta bort betongen sen. Har en likadan. Men bara tanken på att bila bort den gör mig helt slut.
Nu hoppar jag bara in här utan att ha läst mer än detta inlägg.

Nu är det länge sedan (1980-talet) vi valde att enbart ta bort foderbordet.

Tror vi höll på någon timme för att få bort ca 10 cm. Vi tog sedan in en kille med Bobcat med hydralhammare och skopa, om jag kommer ihåg rätt. Det tog nog honom ca 4 timmar att ta bort ca 24 meter foderbord samt köra ut alla massor till en kärra som vi tömde under tiden.
Kostade en slant men kändes som en av mina bästa investeringar någonsin.

Vi verkar vara totalt inkompetenta när det kommer till årlig stalltvätt.
Vi tömmer stallet, mockar ur boxarna, sopar rent allt som går.
Förtvätt med såpa, sen högtryck på väggar, golv och väggar igen. Ser super ut när det är blött. När det torkar är det fortfarande tvärsmutsigt. :rage:

Vi verkar vara totalt inkompetenta när det kommer till årlig stalltvätt.
Vi tömmer stallet, mockar ur boxarna, sopar rent allt som går.
Förtvätt med såpa, sen högtryck på väggar, golv och väggar igen. Ser super ut när det är blött. När det torkar är det fortfarande tvärsmutsigt. :rage:

Det är svårt att skura rent ett stall. Framför allt upplever jag att betongväggar är helt omöjliga att få rena. Jag har en häst som gärna trycker upp rumpan mot betongväggen och bajsar. När jag sedan spolar med högtryckstvätten så flyger färgen bort, men skiten sitter kvar :banghead:.

Sedan ett par år tillbaka så kör jag med alkaliskt avfettning som jag sprejar väggarna med. Det löser upp fett och smuts på ett fantastiskt sätt. Boxväggarna i trä blir rena utan problem. Betongväggen är fortfarande svår, men bättre.

/Lizzie

Fick ett infall efter stalltvätten att måla om stallet. Boxarna var mörkbruna innan.
Och note to yourself (finns många i det här projektet) är att HÅLL DIG TILL PLANEN!!!!!
Vi har pratat om det här innan och sagt att vi borde börja med taket. Där krävs färgspruta pga gammalt kostall. Det är faktiskt inte katastrof med kockor av spindelväv som man kan se hos många. Men det är ju diverse bjälkar och plank. Sen fortsätta med vitt och sist måla boxarna. Då finns ju chans att måla över det man slabbat.

Jag började med boxarna. I helt fel ände alltså.
Färg blev rustas koala. Helt suverän. Täckt fantastiskt och torkar snabbt.
Går på det vita sen. Biltemas blaskiga skitfärg! Vitt på vitt täcker inte ens. Aldrig igen.
Nästa fadäs, färgspruta i stallet efter man målat boxarna (som för övrigt tog 24 timmar att måla). Man måste lägga timmar på att täcka. Och återigen biltemas skitfärg.
Taket hade trots stalltvätt en hel del damm på bjälkarna (som inte syns underifrån), så det yrde runt när färgsprutan riktades uppåt. Så det fick avbrytas.
Taket får helt enkelt tas nästa år. Och då i samband med stalltvätt blåsa av bjälkarna före med luft.

Men slutrestultatet kommer nog sumeras som ett väldigt ljust stall i stället för mörkt! Tre hela dagar kommer det ha tagit. Minst, vi hade kunnat hålla på en månad och bytt ut en hel del virke. Men man får lägga ribban. Och boxarna är jättefina i materialet.

Har färg till socklarna också. Får se om jag mäktar med det den här omgången eller om det får dröja lite.

Fick ett infall efter stalltvätten att måla om stallet. Boxarna var mörkbruna innan.
Och note to yourself (finns många i det här projektet) är att HÅLL DIG TILL PLANEN!!!!!
Vi har pratat om det här innan och sagt att vi borde börja med taket. Där krävs färgspruta pga gammalt kostall. Det är faktiskt inte katastrof med kockor av spindelväv som man kan se hos många. Men det är ju diverse bjälkar och plank. Sen fortsätta med vitt och sist måla boxarna. Då finns ju chans att måla över det man slabbat.

Jag började med boxarna. I helt fel ände alltså.
Färg blev rustas koala. Helt suverän. Täckt fantastiskt och torkar snabbt.
Går på det vita sen. Biltemas blaskiga skitfärg! Vitt på vitt täcker inte ens. Aldrig igen.
Nästa fadäs, färgspruta i stallet efter man målat boxarna (som för övrigt tog 24 timmar att måla). Man måste lägga timmar på att täcka. Och återigen biltemas skitfärg.
Taket hade trots stalltvätt en hel del damm på bjälkarna (som inte syns underifrån), så det yrde runt när färgsprutan riktades uppåt. Så det fick avbrytas.
Taket får helt enkelt tas nästa år. Och då i samband med stalltvätt blåsa av bjälkarna före med luft.

Men slutrestultatet kommer nog sumeras som ett väldigt ljust stall i stället för mörkt! Tre hela dagar kommer det ha tagit. Minst, vi hade kunnat hålla på en månad och bytt ut en hel del virke. Men man får lägga ribban. Och boxarna är jättefina i materialet.

Har färg till socklarna också. Får se om jag mäktar med det den här omgången eller om det får dröja lite.
Påminner mig om den gången jag skulle måla i stallet och latmasken i mig tänkte att ”taket ser ok ut ändå, det räcker att jag målar boxarna”… jo tjena! Taket såg ju pissgult ut när jag hade målat klart boxarna så det var ju bara att fortsätta med taket sedan🤷‍♀️

Påminner mig om den gången jag skulle måla i stallet och latmasken i mig tänkte att ”taket ser ok ut ändå, det räcker att jag målar boxarna”… jo tjena! Taket såg ju pissgult ut när jag hade målat klart boxarna så det var ju bara att fortsätta med taket sedan🤷‍♀️

Exakt det som hände med väggarna. Jag tänkte ”bara” måla boxarna. Men väggarna såg förskräckliga ut då.

Helinackorderingen dvs min hästs sällskap ska troligtvis vandra vidare strax då hennes tänder är slut vilket är tråkigt. Innebär också att jag behöver hitta nytt sällskap och lutar åt en egen liten shettis/bponny för att alltid ha sällskap som matchar hemma. Så får väl lägga ut lite krokar om ett sto som klarar av att vara själv kvar i lösdriften när vi är iväg. Kanske en barntrött liten jäkel 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka