Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Jag har fått några svar på sökes, men det är så svårt. Vissa bekanta har även till utlåning men då är ex det kortare tid eller lite skarpare ston. Jag vill ju inte ha någon som är för vass för Elsa, det är ju för henne jag gör detta.

Just nu står en två-årig mini högst upp, över min tänkta lilla lilla budget men den verkar väldigt trevlig och har stått själv inne och ute utan problem. Och jäkligt, jäkligt söt...

Usch vad svårt @EZMK när man liksom måste hitta något bra.
Själv har jag motsatt problem, min tidigare inackordering behöver flytta hem sin häst (hit alltså) och jag är så sjukt osugen på fem :arghh:

Jag har fått några svar på sökes, men det är så svårt. Vissa bekanta har även till utlåning men då är ex det kortare tid eller lite skarpare ston. Jag vill ju inte ha någon som är för vass för Elsa, det är ju för henne jag gör detta.

Just nu står en två-årig mini högst upp, över min tänkta lilla lilla budget men den verkar väldigt trevlig och har stått själv inne och ute utan problem. Och jäkligt, jäkligt söt...
Jag vet en ponny som ska säljas. Jag pmar.

Usch vad svårt @EZMK när man liksom måste hitta något bra.
Själv har jag motsatt problem, min tidigare inackordering behöver flytta hem sin häst (hit alltså) och jag är så sjukt osugen på fem :arghh:
Ja, och just att kunna vara själv ute i hagen är superviktigt här, vissa har alltid stått i stor flock och då är det svårt att veta. Vi kan ju vara iväg en hel dag om vi är på kurs/tävling ibland. Sen är tanken att ha en inackordering utöver egna så att jag har en flock med tre, det känns lagom för lösdriften. Och extra skönt att kunna ha någon som kan hjälpa till ifall man åker iväg någon dag till exempel.

Sicket projekt att rodda med eget stall egentligen 😂

Ja, och just att kunna vara själv ute i hagen är superviktigt här, vissa har alltid stått i stor flock och då är det svårt att veta. Vi kan ju vara iväg en hel dag om vi är på kurs/tävling ibland. Sen är tanken att ha en inackordering utöver egna så att jag har en flock med tre, det känns lagom för lösdriften. Och extra skönt att kunna ha någon som kan hjälpa till ifall man åker iväg någon dag till exempel.

Vara ensam är jätteviktigt för mig personligen också, även om mina hästar sällan behöver vara ensamma så händer det då och då, ffa när jag bara hade mina egna tre.
Det begränsar massor om en häst inte kan vara själv tycker jag.

Brukar säga det till mina ickehästiga kollegor. Största nackdelen med att ha en häst att man inte bara kan ha en utan antingen måste betala för en till eller försöka hitta det perfekta sällskapet och hemmet åt sin egen 🙃 Och egentligen är det på tok fördyrt bara av att ha just en häst redan 🙃

Ja det är så svårt att ha endast 2 st. Jag hade två men det funkade inte så bra så jag fick köpa en till. Som tur var hade min granne (stuteri med kallblods uppfödning) ett fint sto till en billig peng. 😀 Jag har haft inhyrda tidigare men tycker det är för jobbigt att behöva anpassa mig till dem så därför har jag nu 3 st. Mina hästar har inte fattat att min ligghall är tillräckligt stor för tre så nu håller jag på att bygga ut den också 😅

Bifogade filer

• 20250822_202416.webp
    20250822_202416.webp
    216 KB · Visningar: 52
Idag fick Elsas kompis somna in och mammahjärtat blöder lite när hon gnäggar så fort hon ser någon rörelse som hon tror är kompisen. Nästan så att man panik-köper 😅
Kan ju nämna att jag har inackorderingar i hagen bredvid så det är inte så att hon är helt ensam med ingen runt sig.

Jag tycker inte att det är svårt att ha två om de är vana att stå ensamma. Alla kan ju givetvis inte det men som tur var är alla våra duktiga på det.

Visst är det både träning och vana också.

Jag tycker inte att det är svårt att ha två om de är vana att stå ensamma. Alla kan ju givetvis inte det men som tur var är alla våra duktiga på det.

Jag har bara stått i stall med 2 hästar hela livet och kan erkänna att enda "träningen" har varit att ha lite koll och ta en mindre runda första gången, i bästa fall. Ibland har jag behövt lasta och köra iväg den andra hästen som första gången de är isär. Det har helt enkelt inte fått plats med fler än två hästar I de stallen jag stått i och jag är totalt ovetandes till hur jag ens skulle träna annat än "normal hästhantering" där jag ju såklart anpassar situationer utifrån hästarna så att de gradvis inser att livet inte går under och de får beröm för när de håller sig kloka osv. Men när kompisen lämnar så blir de ju upprörda först såklart och jag tycker ju inte det är en optimal situation för någon häst, oavsett träning, att bli lämnad helt ensam (dvs inte ens med sin människa).

Men svårt, nej det har fungerat problemfritt I mitt liv, aldrig en skada eller att någon rymt eller liknande utan de kan springa lite i början och kanske en runda vid hemkomst men betar däremellan!

Problemet är väl att alla inte är vana...

Med det sagt har jag sett till att träna min unghäst, och även om han inte varit själv ute i hagen ännu går det att lämna honom i stallet utan problem :)

Vi har bara två och enda som känns svårt är om ena hästen ska bort en längre period. Därför tänker vi ta in en till snäll liten ponny OM vi hittar någon vettig ägare för att vara mindre sårbara. Det där med vettig ansvarsfull ägare är nog det svåraste 🙄

Våra ponnyer lärde sig rätt fort att vara själva, 2 åringen var lite upprörd i början (har nog aldrig i sitt liv varit ensam) och fick stå på box i början när ni var ute med den andra men kan nu lämnas i hage. Är nog fördel dock att det är hungriga ponnyer så en hötuss hjälper mot mycket 😅

Jag har bara stått i stall med 2 hästar hela livet och kan erkänna att enda "träningen" har varit att ha lite koll och ta en mindre runda första gången, i bästa fall. Ibland har jag behövt lasta och köra iväg den andra hästen som första gången de är isär. Det har helt enkelt inte fått plats med fler än två hästar I de stallen jag stått i och jag är totalt ovetandes till hur jag ens skulle träna annat än "normal hästhantering" där jag ju såklart anpassar situationer utifrån hästarna så att de gradvis inser att livet inte går under och de får beröm för när de håller sig kloka osv. Men när kompisen lämnar så blir de ju upprörda först såklart och jag tycker ju inte det är en optimal situation för någon häst, oavsett träning, att bli lämnad helt ensam (dvs inte ens med sin människa).

Men svårt, nej det har fungerat problemfritt I mitt liv, aldrig en skada eller att någon rymt eller liknande utan de kan springa lite i början och kanske en runda vid hemkomst men betar däremellan!

Jag har samma erfarenhet som du, men.....alla har det inte lika lätt och mer träning krävs.
Har man bara en häst som inte går genom staketet eller gör sig illa i boxen skulle mina få springa hur mycket de vill.

Jag har samma erfarenhet som du, men.....alla har det inte lika lätt och mer träning krävs.
Har man bara en häst som inte går genom staketet eller gör sig illa i boxen skulle mina få springa hur mycket de vill.

Ja och egentligen tycker jag ju inte det känns helt okej men är en av sakerna jag själv accepterar. Min egna är tex minst komplicerade i precis alla situationer, men jag vet ju också att oftast bara står där helt avstängd och ofta är otroligt rädd. Så bara för att det är enkelt för mig som människa så försöker jag ju förstå och undvika sådana situationer.

Men alltså inte att någon annan gör rätt eller fel utan bara lägga till att även om jag inte haft praktiska problem så känns min egen lösning egentligen inte oproblematisk men i jämförelse med andra så får det går här hemma 🙂

Jag har stått inackorderad i stall där jag inte kunnat ta ut min häst för att hästar inte kunnat vara ensamma i hagen. Varit med om hästar som inte kunnat vara själv i hagen trots att det gått hästar i hagen bredvid

Borde ingå i unghästens utbildningsskala att träna på ensamgång just för de tillfällen som kräver det. Då blir det inte så abrupt när det väl behövs pga resa, boxvila etc. Och jag som köpare betalar mer för det än en mystery box 😅👍

Alla mina unghästar är "ensamtränade" - främst pga. deras mammor är/var hemska.... 07-an, som tyvärr inte finns längre, var så förtjust i 02-an att hon blev toksträssad om 02-an åkte iväg, även fast det stod andra hästar kvar med henne i stallet...

Nu har jag ju 4 stk, som känns rätt optimalt med att ingen behöver vara själv någon gång, men 3 av 4 kan alltså vara själv utan problem, i alla fall inne i stallet (har inte testat i hagen). Jätteskönt iom två av dem haft längre boxvilor, och jag då inte behövt tänka på sällskapshäst. (Mitt stall är dock byggt så att den ena boxen har kontakt med ligghallen samt kan se stora delar av hagen, bara så ingen tror de stått helt utan kontakt med andra hästar alls).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka