Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att plantera några träd i en hage verkar vara det krångligaste jag någonsin gjort.
Måste skicka in ett samråd med en miljon punkter att avhandla.
Herregud. Varken jag eller maken förstår alla.
Varför måste man skicka in samråd för att plantera träd? Om träd frösår sig själv då?
/Lizzie
Samråd med vem? Och varför? Är det tidigare vall/åkermark eller något annat speciellt?Högst oklart. Kanske för marken nu inte innehåller några träd? Jag mailade först länsstyrelsen och frågade. Då fick jag till svar att ett samråd fick skickas in.
Det är inskickat nu, men ofullständigt. Får se vad de svarar.
Samråd med vem? Och varför? Är det tidigare vall/åkermark eller något annat speciellt?
Känns bara så byråkratiskt?Det hette samråd. Annars är det ju inget samråd med någon annan. Vi äger marken.
Troligen varit åkermark tidigare.
Aldrig hört talas om. Är detta någonting nytt? Och vad är syftet i så fall?Högst oklart. Kanske för marken nu inte innehåller några träd? Jag mailade först länsstyrelsen och frågade. Då fick jag till svar att ett samråd fick skickas in.
Det är inskickat nu, men ofullständigt. Får se vad de svarar.
Nyfiken fråga. Hur kom du ens på tanken att fråga innan du planterade? På min egen mark hade jag köpt träd och planterat. Fråga någon...Att plantera några träd i en hage verkar vara det krångligaste jag någonsin gjort.N
Måste skicka in ett samråd med en miljon punkter att avhandla.
Herregud. Varken jag eller maken förstår alla.
Inte fått svar på varför jag var tvungen att göra det. Skrev först ett mail där jag enkelt förklarade. ”Jag vill plantera in träd i en häst/fårhage där det idag inte växer några. Måste jag kontakta er först?”Aldrig hört talas om. Är detta någonting nytt? Och vad är syftet i så fall?
Nyfiken fråga. Hur kom du ens på tanken att fråga innan du planterade? På min egen mark hade jag köpt träd och planterat. Fråga någon...??
Man får inte plantera igen med träd och ta åkermark ur bruk utan tillstånd från Länsstyrelsen.Nyfiken fråga. Hur kom du ens på tanken att fråga innan du planterade? På min egen mark hade jag köpt träd och planterat. Fråga någon...??
Fast plantera igen och plantera ett träd eller två känns ju som vitt skilda saker dock?Man får inte plantera igen med träd och ta åkermark ur bruk utan tillstånd från Länsstyrelsen.
Jag har kämpat med att återta ett flertal hektar åkermark, som planterades med gran på 1980-talet, och det tar många år för marken att åter fungera som åkermark.
Fast plantera igen och plantera ett träd eller två känns ju som vitt skilda saker dock?
Det går inte att bruka en åker med träd i.Fast plantera igen och plantera ett träd eller två känns ju som vitt skilda saker dock?
Kan man inte ha små öar med enstaka träd och lite annan natur 1-3 meter ut runt trädet, på en åker?Det går inte att bruka en åker med träd i.
Åkrar har inte träd.
Hagmarker har träd.
Enstaka öar med stora träd (iaf som finns hos oss) är ofta steniga/där man lagt sten genom åren. De kallas åkerholmarKan man inte ha små öar med enstaka träd och lite annan natur 1-3 meter ut runt trädet, på en åker?
(jag har inga åkrar, bara hagmarker, men tycker mig sett små öar några enstaka gånger - men det kanske mer varit sten och buskar?)
Åkerholmar består ofta av av en eller flera väldigt stora stenar som man inte kunnat ta bort eller har en berghäll i botten som sedan lagt sten man plockat från åkern på. Under århundradena har det blivit många stenar.Kan man inte ha små öar med enstaka träd och lite annan natur 1-3 meter ut runt trädet, på en åker?
(jag har inga åkrar, bara hagmarker, men tycker mig sett små öar några enstaka gånger - men det kanske mer varit sten och buskar?)
Fast det är väl i just en hage träden ska planteras i @Ajda s fall, eller har jag fattat helt fel? Det är väl ingen åker?Det går inte att bruka en åker med träd i.
Åkrar har inte träd.
Hagmarker har träd.