Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Att plantera några träd i en hage verkar vara det krångligaste jag någonsin gjort.

Måste skicka in ett samråd med en miljon punkter att avhandla.
Herregud. Varken jag eller maken förstår alla.

Att plantera några träd i en hage verkar vara det krångligaste jag någonsin gjort.

Varför måste man skicka in samråd för att plantera träd? Om träd frösår sig själv då?

/Lizzie

Varför måste man skicka in samråd för att plantera träd? Om träd frösår sig själv då?

/Lizzie

Högst oklart. Kanske för marken nu inte innehåller några träd? Jag mailade först länsstyrelsen och frågade. Då fick jag till svar att ett samråd fick skickas in.
Det är inskickat nu, men ofullständigt. Får se vad de svarar.

Högst oklart. Kanske för marken nu inte innehåller några träd? Jag mailade först länsstyrelsen och frågade. Då fick jag till svar att ett samråd fick skickas in.
Samråd med vem? Och varför? Är det tidigare vall/åkermark eller något annat speciellt?

Aldrig hört talas om. Är detta någonting nytt? Och vad är syftet i så fall?

Att plantera några träd i en hage verkar vara det krångligaste jag någonsin gjort.N

Nyfiken fråga. Hur kom du ens på tanken att fråga innan du planterade? På min egen mark hade jag köpt träd och planterat. Fråga någon... :confused: ??

Aldrig hört talas om. Är detta någonting nytt? Och vad är syftet i så fall?
Inte fått svar på varför jag var tvungen att göra det. Skrev först ett mail där jag enkelt förklarade. ”Jag vill plantera in träd i en häst/fårhage där det idag inte växer några. Måste jag kontakta er först?”

Fick till svar: Du måste skicka in ett samråd enligt 12 kap 6 (krumelurer jag inte vet hur man skapar) MB till oss.
Sen en länk.

Nyfiken fråga. Hur kom du ens på tanken att fråga innan du planterade? På min egen mark hade jag köpt träd och planterat. Fråga någon... :confused: ??

Jag har någonstans fått till mig att jag behöver göra det.
Och vi vill att det ska bli rätt och riktigt. Men nu ångrar jag mig nästan.

Men grannen äger åkermarken runt hagen. Vill bara inte att det ska bli något krångel.

Man får inte plantera igen med träd och ta åkermark ur bruk utan tillstånd från Länsstyrelsen.

Jag har kämpat med att återta ett flertal hektar åkermark, som planterades med gran på 1980-talet, och det tar många år för marken att åter fungera som åkermark.

Man får inte plantera igen med träd och ta åkermark ur bruk utan tillstånd från Länsstyrelsen.

Jag har kämpat med att återta ett flertal hektar åkermark, som planterades med gran på 1980-talet, och det tar många år för marken att åter fungera som åkermark.
Fast plantera igen och plantera ett träd eller två känns ju som vitt skilda saker dock?

Fast plantera igen och plantera ett träd eller två känns ju som vitt skilda saker dock?

Nu är det väl lite fler än två träd som är tanken. Men det är ingen skog vi tänkt oss. Hästarna och fåren behöver få möjlighet till skugga utomhus.

Jag pratade med grannen idag. Han som driver jordbruket. Han önskade bara att jag helst inte planterar träd på norrsidan. För då skuggar det hans åker mer eller mindre hela dygnet. Det kan jag absolut möta honom med. För det ger ändå ingen skugga i hagen om vi planterar träd åt det väderstrecket.

Det går inte att bruka en åker med träd i.
Åkrar har inte träd.
Hagmarker har träd.
Kan man inte ha små öar med enstaka träd och lite annan natur 1-3 meter ut runt trädet, på en åker?

(jag har inga åkrar, bara hagmarker, men tycker mig sett små öar några enstaka gånger - men det kanske mer varit sten och buskar?)

Kan man inte ha små öar med enstaka träd och lite annan natur 1-3 meter ut runt trädet, på en åker?

(jag har inga åkrar, bara hagmarker, men tycker mig sett små öar några enstaka gånger - men det kanske mer varit sten och buskar?)
Åkerholmar består ofta av av en eller flera väldigt stora stenar som man inte kunnat ta bort eller har en berghäll i botten som sedan lagt sten man plockat från åkern på. Under århundradena har det blivit många stenar.
Ibland är åkerholmarna stora och ibland små, och ibland växer det träd på åkerholmen.

Bönder strävar efter att ta bort åkerholmar, eftersom det blir mer körning med traktorn, men samtidigt så är åkerholmarna viktiga för den biologiska mångfalden, och man behöver söka tillstånd för att få ta bort åkerholmar och odlingsrösen.

Bonden i mig vill inte plantera träd på en åker.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka