Bukefalos 28 år!

Vi med valpar

Sv: Vi med valpar

Idag har vi varit på jobb i stallet, och där utfört Gibson´s favvosyssla: halma!!! :p Han ääälskar att slänga sig i halmen medans matte gör sitt bästa för att få det från ena stalländan till den andra. Inte det lättaste med ett stycke valp ålandes i mitten av allt. :grin::D
Vi har även vart på en liten promenix runt kvarteret och tränat vidare på att kissa utanför den egna tomten. Funkar fint!

En fråga till er andra valpägare; hur aktiverar ni er lille? Vi kom ju tyvärr inte med på valpkursen så nu har vi siktet inställt på kontaktkurs i höst istället. Därför blir jag ibland att undra ifall jag gör för lite med min lille, även om alla säger att det är farligare att göra för mycket. Vi brukar med jämna mellanrum gå ut på stan och titta på folk, hälsa på andra hundar osv. Leka är han väldigt bra på att göra på egen hand, men oftast leker jag med honom. Vid varje mattillfälle väntar han tills jag säger varsågod, samma sak vid dörren när vi går in/ut. Brukar ibland ha honom sitta utomhus medans jag slänger en korvbit i gräset, sen säger jag varsågod och han får leta reda på den. Är lite allergisk mot att lära valpen massa nya konster men är jag istället för slö?? :confused::)

Så berätta, vad ni gör med era lurvbollar! :laugh:
 
Sv: Vi med valpar

Min är ju lite yngre men vi gör väl inte så mycket egentligen... Han har hängt med på saker 2-3 gånger, får även en del miljöträning på hemmaplan också då vi bor brevid både skateboardramp och fotbollsplan i ett område med mycket barn.
Tränar/repeterar inkallning och tränar lite sitt. Leker gör han både själv och med oss.

Det är väl det vi gör aktiverings-mässigt. I övrigt försöker vi lära killen att det inte är okej att bitas, att pälsvård inte är så hemskt och så rumsrenheten såklart.
 
Sv: Vi med valpar

Ok, låter ju bra!
Jaa det kämpar vi på med också, pälsvården... Inte så lätt när jag är ensam, skulle behöva en som belönar med godis medan jag borstar. Men snart får vi råda bot på det när vi flyttar hem över sommaren! :) Kloklippning och badning är också något vi tränar lite nu och då.
 
Sv: Vi med valpar

Bonzo är med i stallet ett par dagar i veckan och hjälper gärna till med mockningen :eek: då övar vi på att inte jaga katterna :p och så går han lös fram och tillbaka till stallet (ca 200m) och då måste man ju lyssna lite på matte! Annars tränar vi lite sitt, ligg, inkallning, sitt kvar.. och sen brukar vi göra lite kontaktövningar som att lägga godis en halv meter framför honom och han ska ta kontakt med oss innan han får gå fram och ta den. Sen följer han med till mina föräldrar och busar med deras två hundar och badar i deras damm, ibland går vi i koppel och övar på det bort till stallet (vilket han inte tycker är lika kul) men det går hyfsat efter ett tag :angel: Han är med oss i stort sett överallt och tycker det är väldigt spännande att åka bil och kolla ut på alla utanför!

Frågade en tjej på hundklubben just så man inte försöker lära dem för mycket på en gång. Hon sa att det viktigaste var att man inte började med alla olika saker samtidigt. Man kanske övar sitt och när hunden kan det så börjar man med något nytt osv. Bonzo är våran första egna hund även om vi är uppvuxna med hund i familjen så vi har ju inte så mycket erfarenhet av vaplar men har lusläst massor med böcker så försöker lära oss :p man vill ju inte göra fel även om man säkert kommer göra det med något.
 
Sv: Vi med valpar

Åh visst är det härligt med stallhund! :D Min buse är med alla dagar, morgon och kväll.

Jaa visst är man rädd att göra fel, vilket man säkerligen lär göra oxå! :p Det är ju lätt hänt att man blir lite väl överentusiastisk och börjar lära in för mycket åt gången. Allt är ju så nytt och roligt! Men man får hålla sig till tåls bara och sikta in sig på en sak åt gången.

Har du nån bild på er Bonzo? :)

Ett stycke stallhund in action! ;)
27649901.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi med valpar

Nu är ju min tjej lite äldre. Men vi tar det lugnt ännu.
Vi går en runda varje dag. Då blir det träning på olika saker.
Så i bland går jag med båda hundarna , Då skall det även fungera . Så då är det en slags träning.
Så är det lite kontakt träning. Ut genom dörrar , in genom dörrar.
Ja en massa grejer.
Så är det mycke lek och bus, med boll och friesbe.
Lydnad har vi tränat på lite smått dagligen.
Så är det miljöträning. Båt åkning, Ut bå bryggor , nya människor.mm
Bilen hatar hon att åka bilsjuk. Hoppas det går över.
Jag tycker det har blivit en liten nyfiken individ av henne
7 Mån i dag. Fast mycke att jobba med. Metydligt mer egen vilja och mycke bus. Men go hund.
 
Sv: Vi med valpar

Oj! Många svar på så kort tid!

Med lille Hugo går det verkligen framåt, han går jättefint i koppel och lyssnar uppmärksamt. Han är glad i alla hundar och är framåt utan att vara jobbig.
Ensamhetsträningen går också bra, han blir mer och mer trygg i sin bur.

Eftersom han är en lagotto gillar han att gräva vilket det syns spår av på bilden.

dsc01723_39150584.jpg
 
Sv: Vi med valpar

sen måste man sätta upp öronen så dom kan torka:)
27645567.jpg

Hihi..sådan korv-leksak har våran bebis oxå :D

Här kommer ett par kort på våran galna huligan som fyller 12 v. på söndag.
Ibland är han mer vild än tam men oxå ibland världens duktigaste lydnandshund.

Första kursen, utställningskurs.
4221_97008897640_834217640_1721590_7522839_n.jpg


En bild säger mer än tusen ord...
4221_97008907640_834217640_1721591_4002548_n.jpg


Polare i vått o torrt...(det skiljer 13 år på dessa gossar)
4221_97017192640_834217640_1721721_6776918_n.jpg
 
Sv: Vi med valpar

Får vi också vara med? :bump:

Vi har en liten Berner Sennen kille vid namn Bonzo hemma som blir 15 veckor idag :love:



Han är världens goaste men har fått en släng av selektiv hörsel den senaste veckan och glömmer då i mellan åt vad inkallning innebär! Annars är han väldigt lyhörd och har haft väldigt lätt för att lära sig saker.. tror vi är lite bortskämda.. han har gått och satt sig vid dörren i stort sett från första veckan så har inte gjort något inne mer än kissat någon gång där i början. På lördag är det öppet hus på hunklubben så då ska vi dit och anmäla oss till valpkursen som startar 14 juni.

vart bor du? vart är det valpkurs nånstans??:)
 
Sv: Vi med valpar

Har en liten Nova, 15 veckor på måndag här hemma.
Hon är helt okomplicerad, hänger med på allt jag och de stora vovvarna gör. Har sovit hela nätterna, från 23-8 enda sedan hon kom hit. Men full fart på dagarna, då sover hon ovanligt lite. Inga problem att lämna själv med de andra hundarna 3-4 timmar. Knatar med ute och kommer som ett skott när man ropar. Har även varit med på en kort ridtur vilket fungerade jätte bra. Fungerar även super att ha henne på jobbet.
Mkt kamplust och väldigt lekfull vilket jag tycker är bra. Just nu går vi valpkurs för hennes uppfödare tillsammans med syskonen.
Det enda hon inte gillar är pälsvården, men nu när all valppäls är portplockad går det bättre. Kammar ull varje dag så det fungerar utan protester nu.
Jag är iaf jätte nöjd med min lilla tjej! :banana:
 
Sv: Vi med valpar

*kl*

Vad avundsjuk jag blir på alla vars inkallning och rumsrenhet sitter som en smäck...

Jag ska aldrig mer ha valp boendes i stan. :cool: :D
 
Sv: Vi med valpar

Haha, nu bor ju inte jag på landet men i en förort till Sthlm.
Ang inkallning så tror jag att det mycket har att göra med att valparna har varit ute på korta promenader sen de var 6 veckor, då lär de sig följa med.
Och sen är det STOR skillnad på ds och boxer :p
 
Sv: Vi med valpar

Haha, nu bor ju inte jag på landet men i en förort till Sthlm.
Ang inkallning så tror jag att det mycket har att göra med att valparna har varit ute på korta promenader sen de var 6 veckor, då lär de sig följa med.
Och sen är det STOR skillnad på ds och boxer :p

Det är så sant! Helt ärligt så dröjer det nog länge innan inkallning sitter på Arwen just på grund av hur hon är och fungerar. Det behöver inte alltid handla om att hon minsann inte tycker att man behöver lyssna på matte, utan att det finns så mycket spännande att titta, lukta och jaga i stan. :cool:
 
Sv: Vi med valpar

Vi bor utanför Kaxholmen vid Landsjön om du känner till något här ute på landet :p Vi har väl ca 25 min in till Jönköping härifrån. Huskvarna hundklubb är den som ligger närmast oss så där hade vi tänkt börja med vildingen :D
 
Sv: Vi med valpar

Kammar också ull dagligen men protestera går utmärkt i alla fall. Nåja, det kommer väl.
Intressant tycker jag det är i alla fall, att det går så enkelt att känna skillnaden på pälsen ju mer ull man kammar.

Apo: Jag hade det smidigt, Sigge lärde sig inkallning hos uppfödaren :)
 
Sv: Vi med valpar

På måndag skall jag åka med båten och hämta vårt nya tillskott i familjen:) Vi har sedan tidigare två tigrerade whippetar en tikoch en hane och nu så följer vi mönstret och skaffar oss en tigrerad Amstaff:) En liten hane på 10 veckor...Skall bli så kul...Skall ha honom som sällskap ute på ridturer då mina hästar inte klarar av whippetarnas framfart i skogen.
pic_show_id27674895.html


Vi tycker han påminner lite om en sankt bernad så namnet blev Sankt Devil...Skulel vilja fråga er lite vad ni rekommenderar för foder? Han är tydligen uppväxt på rc club foder, men det går ju inte fö r mig att köpa som valpköpare. Något bra tips gärna något som mina whippetar kan äta av samma sort.

bilden funkar inte....:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi med valpar

kl

Förstår inte vad det är med Sigge på kvällarna. Han har varit lugn och underbar hela dan men för andra kvällen i rad blir han helt galen när vi kommer ut.
Lyssnar sämre, biter mig i benen, hoppar efter min kjol, vägrar bli kopplad, far hit och dit, skäller på hundar osv.

Jag blir galen!

(och nej, jag undrar ingenting. Och jag vet att han är valp. Var nog mest ute efter att skriva av mig lite).
 
Sv: Vi med valpar

Vi bor i jönköping och anmälde oss till deras valpkurs i augusti idag =)
 
Sv: Vi med valpar

Vad kul! :banana: Ska vi gå på samma då tror du? men fattade som att den skulle börja redan den 14 juni? De kanske har flera i för sig..
 
Sv: Vi med valpar

Kl*

Är det inte någon som bor i södra Dalarna här? Tycker det vore så skoj att ha lite valpträff! :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 291
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
826
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 239
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 019
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp