Vi som fått våra personuppgifter läcka i miljödataläckan kan vi tipsa varandra om hur vi bäst skyddar oss?

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag har fått mina personuppgifter läckta i miljödataläckan och jag förmodar att det finns fler här med tanke på antalet över hela Sverige. Det är inte jättekul att få sina uppgifter publicerade på darknet. Tänkte vi kunde ha en tipstråd om hur man bäst skyddar sig även om det inte är möjlligt att göra det hela vägen ut.

Jag kommer byta mailadress och telefonnummer. Jag har också spärrat möjligheten att till adressändring via ombud och ombudsregistering via blankett på skatteverket.

https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/ombudochbehorigheter.4.18e1b10334ebe8bc80005609.html#:~:text=Spärra obehörig ombudsregistrering,-Med funktionen Spärra&text=När spärren är aktiverad godkänns,för att ansöka om behörigheter.

https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html

Man kan också sätta en tillfällig spärr på till exempel UC och creditsafe för kreditupplysning. Tyvärr gäller den bara i två veckor utan polisanmälan.

Jag har fått mina personuppgifter läckta i miljödataläckan och jag förmodar att det finns fler här med tanke på antalet över hela Sverige. Det är inte jättekul att få sina uppgifter publicerade på darknet. Tänkte vi kunde ha en tipstråd om hur man bäst skyddar sig även om det inte är möjlligt att göra det hela vägen ut.

Jag kommer byta mailadress och telefonnummer. Jag har också spärrat möjligheten att till adressändring via ombud och ombudsregistering via blankett på skatteverket.

https://www.skatteverket.se/foretag/etjansterochblanketter/allaetjanster/tjanster/ombudochbehorigheter.4.18e1b10334ebe8bc80005609.html#:~:text=Spärra obehörig ombudsregistrering,-Med funktionen Spärra&text=När spärren är aktiverad godkänns,för att ansöka om behörigheter.

https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd2ca7c.html

Man kan också sätta en tillfällig spärr på till exempel UC och creditsafe för kreditupplysning. Tyvärr gäller den bara i två veckor utan polisanmälan.
Finns det något belägg för att uppgifterna verkligen har hamnat på darknet?

Det är varken svårt eller kriminellt att ge sig ut på darknet (som typ är ett samlingsnamn på sidor som inte indexeras på samma sätt som "öppna internet").

Kriminella använder det av samma anledning som journalister och företag gör det, anonymitet och mindre spårbarhet bara
Aha.... Aldrig hört talas om det mer än i kriminella sammanhang.

Just tipset om att spärra adressändring utan bankID är bra oavsett läckor eller inte.

Utöver det så tror jag inte man behöver vara särskilt oroad i stort. Mycket av den information som läckt går redan att få tag i och har man någon gång skapat ett Facebook/Instagram-konto eller motsvarande kan man nästan räkna med att obehöriga på något sätt har eller kan få tillgång till uppgifter man lämnat där.

Har man sedan innan skyddade uppgifter med anledning av en hotbild eller om man jobbar inom rättsväsendet med infiltration/spaning osv däremot och fått sådana uppgifter läckta så kanske det finns anledning att vara lite nervös, men för gemene man bör det inte få några märkbara konsekvenser. Som sagt, de flesta uppgifterna finns ju redan att få tag i.

Just tipset om att spärra adressändring utan bankID är bra oavsett läckor eller inte.

Utöver det så tror jag inte man behöver vara särskilt oroad i stort. Mycket av den information som läckt går redan att få tag i och har man någon gång skapat ett Facebook/Instagram-konto eller motsvarande kan man nästan räkna med att obehöriga på något sätt har eller kan få tillgång till uppgifter man lämnat där.

Har man sedan innan skyddade uppgifter med anledning av en hotbild eller om man jobbar inom rättsväsendet med infiltration/spaning osv däremot och fått sådana uppgifter läckta så kanske det finns anledning att vara lite nervös, men för gemene man bör det inte få några märkbara konsekvenser. Som sagt, de flesta uppgifterna finns ju redan att få tag i.

Själv har jag varken FB eller insta av integritetsskäl. Jag har inte mitt telefonnummer någonstans (inte ens mrkoll och liknande sajter har det) och den mailadress jag lämnat till jobbet använder jag ytterst restriktivt.

Men vad bra att du anser att jag överhuvudtaget inte behöver vara orolig för mina uppgifter. Visst går de att få tag i på annat sätt men det är ju ändå något krångligare än att få en mängd uppgifter på darknet antar jag iallafall.

Själv har jag varken FB eller insta av integritetsskäl. Jag har inte mitt telefonnummer någonstans (inte ens mrkoll och liknande sajter har det) och den mailadress jag lämnat till jobbet använder jag ytterst restriktivt.

Men vad bra att du anser att jag överhuvudtaget inte behöver vara orolig för mina uppgifter. Visst går de att få tag i på annat sätt men det är ju ändå något krångligare än att få en mängd uppgifter på darknet antar jag iallafall.

Fast ... ALLA i Sverige har tillgång till alla uppgifter om dej som är offentliga på alla våra myndigheter i Sverige.

Medans det är en VÄLDIGT LITEN del som har tillgång till Darknet. Så hur kan du tycka det är "så jobbigt" att en liten klick kan se dina uppgifter som eventuellt ska ha läckts ut ? Jag menar den informationen som (vad jag förstått ska ha blivit läckt) är ju en enorm massa data, dvs det är ju inget man bara tittar på och säger "aha Islandshästryttare som jag ser här direkt har de här sakerna"... Du måste ju gå igenom all data för att få fram nåt matbyttigt och bara där måste du ju då lägga ner en massa tid och arbete. Och visst de fick då tydligen ditt telefonnummer och en mail som inte är offentlig ? Men min mail är inte offentlig. Den måste du ju veta om för att veta att den är min ? Om den nu läckts (ingen aning, har inte jobbat inom kommunen i Stockholm men bott där tills nyligen) vad gör det ? Att jag skulle få mer scams ? Att de tänker försöka logga in på mina ställen som använder mailen ? Som jag skrev i ett annat inlägg, min mail har läckts mer gånger än jag kommer ihåg i olika hackerattacker på ställen, har inte hänt ett skit med min mail, jag har fortfarande kvar den mailen. Löjligt enkla lösenord har "läckts" men inte ens där har det hänt nåt i de fallen som jag märkt av iaf.

Mitt telefonnummer är "inte listat" men de som har det vet ju om det. Jag får scam samtal ändå. Men det är ju inget jag bryr mej om. De som ringer scamsamtal går ju typ från 070 000 00 01 och sen uppåt typ så de ringer alla nummer oavsett om ett nummer är skyddat eller inte. Antingen så ringer det eller så ringer det inte lixom är nog deras filosofi...

• Gilla
Reactions: Sel

Som jag försåt det är det framför allt mailadresser och telefonnummer som läckt (i alla fall på företaget jag jobbar..) Jag har både mailadress och telefonnummer offentligt alltså skulle JAG inte tänka att JAG behövde göra något särskilt, Du kan ju så klart känna annorlunda men vill mest försöka lugna lite och ge perspektiv.

Som jag försåt det är det framför allt mailadresser och telefonnummer som läckt (i alla fall på företaget jag jobbar..) Jag har både mailadress och telefonnummer offentligt alltså skulle JAG inte tänka att JAG behövde göra något särskilt, Du kan ju så klart känna annorlunda men vill mest försöka lugna lite och ge perspektiv.

Enligt brev jag fått från min kommun är det betydligt fler uppgifter än så. Från personnummer, adress, telefonnummer, mail, sjukdagar m.m.

Enligt brev jag fått från min kommun är det betydligt fler uppgifter än så. Från personnummer, adress, telefonnummer, mail, sjukdagar m.m.
Ok! Man har säkert använt systemet olika. Hos oss har vi bara registrerat att man har ett pågående rehabtränade, inte antal sjukdagar, anledning till frånvaro etc. Så hos oss är det ”bara” namn, telefonnummer och mail och att man ligger inlagd i rehabsystem.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka