Vi som förhoppningsvis väntar kull

Jag har haft supermånga intressenter på min kull som nu börjat flytta, men annars är min generella erfarenhet att efterfrågan är som störst på våren och minskar på sommaren. Förra året hade jag 12 kattungar där alla var leveransklara efter sommaren. Det var lite segt att hitta köpare, men de dök upp till slut så jag behövde inte annonsera ut dem. Förhoppningsvis dyker det upp köpare till dina små också.

Vad innebär hakfläck hos din ras? Vi pratar om magfläck på colorpoint men då är det en mörkare fläck på magen som avses.
Oj jag har missat att svara på det här.
Hakfläck är direkt diskvalificerande på utställning och inget man bör avla på.

Här är det svårt att hitta bra hane (eller hitta hane iöht).. Men å andra sidan så löper inte kattan nått heller. Så det är stiltje på kattungefronten.
Däremot har jag en katt ute på foder samt att jag köpt in en katt till ur mina egna linjer. Så nästa år blir det förhoppningsvis lite snurr i katteriet. 😊
 
Jag har glömt att uppdatera om vår Himlakull. Vi har fått obduktionsresultaten och det är väldigt lika scenarion för bägge kattungarna. Det troligaste är att något har påverkat dom under fosterstadiet som gjort att de är födda (hade hade redan i fosterstadiet därav svaga och ingen förlossning som startade spontant) med någon form av infektion som givit sig på alla möjliga organ, lever, bukspottskörtel, mjälte mm och i slutänden givit hjärtsvikt. Det är ingenting ärftligt och man avråder inte från att para honan igen. Det är bara ren otur (om man nu får säga så). Vi är skitnervösa såklart men kommer att para henne när min hane är off chip.

Nu är min pålitligaste avelshona snart på väg in i löp och vi kommer para henne på detta löp med samma hane som i Himlakullen. Den andra honan som skulle parats nu är konvalecent och vi vet inte om hon ska paras alls eller om hon ska kastreras - det beror på vad röntgen om 2 veckor säger, ser bäckenet ok ut parar vi henne.
 
Första veckan i November väntar vi kissungar, Zissis andra kull.
Elzie gjorde Hcm-scanning förra veckan så nu väntar vi på löp så ska hon få åka till hane.
Och mitt i alltihopa så fick jag akut åka och hämta två blandrasungar på cirkus 2-3 veckor som mamman övergivit.. Två i kullen hade redan dött men dom här två verkar än så länge väldigt pigga.. Vi får se.. Det är en förbannelse att vara djurvän, har egentligen inte alls tid/ork med det här men är ju omöjligt att säga nej 😒 hoppas att det går smidigt med mina egna kullar i alla fall för nu blir det mycket att göra med dom här...
 
Detta gäller inte mig och mina katter. Men vad krävs egentligen för att få avla på en hona med rx-stamtavla? Det saknas uppgifter om katter i 3e och 4e ledet. Avelsgodkännande antar jag men för att få det måste man ha haft 3 kullar innan och vara diplomerad? Eller är det bara i vissa fall? Katten är utställd med ex2 vid två tillfällen.
 
1 Bebbe än så länge, får vi hoppas på att det blir i alla fall 1 till. Såg ut som en svarttabby liten hane på 120 gram.
 

Bifogade filer

  • 266846030_10158981012793068_1768106557943649985_n.jpg
    266846030_10158981012793068_1768106557943649985_n.jpg
    43,3 KB · Visningar: 40
Jag hoppas att min Kyra är dräktig. Hon ska i så ha sin kull runt 20/1. Lite skadad från förra kullen är jag så nu är kag mer nervös än vanligt
Jag förstår det.
Min uppfödarkompis hona födde tre döda fullt utvecklade igår. 😢 Så hemskt när det går fel. De (eller iaf en)levde för bara en vecka sedan.
Honan, en förstagångare, är jättedeppig och letar ungar överallt.
Kanske egentligen inte hör hemma i den här tråden men faktum är ju att det är så här det kan vara att vara uppfödare...
 
Puttar upp tråden.

Hur går det för er andra?
Jag fick en liten kull som blev leveransklar för två veckor sen. Har fortfarande en hona kvar i kullen som inte är såld och intresset är helt dött! Har alltid haft kö till alla dom andra kullarna... Ingen som hör av sig och visar intresse och finns massor med annonser på kattungar i våran ras ute.
Väntar en kull till i Juli och hoppas verkligen att det har släppt till hösten när dom blir leveransklara.
Har ni andra någon kull nu eller pågång?
 
Puttar upp tråden.

Hur går det för er andra?
Jag fick en liten kull som blev leveransklar för två veckor sen. Har fortfarande en hona kvar i kullen som inte är såld och intresset är helt dött! Har alltid haft kö till alla dom andra kullarna... Ingen som hör av sig och visar intresse och finns massor med annonser på kattungar i våran ras ute.
Väntar en kull till i Juli och hoppas verkligen att det har släppt till hösten när dom blir leveransklara.
Har ni andra någon kull nu eller pågång?
Jag har en hona beräknad till 14/7 samt tre (!!!)honor som ska paras. Men en av dem får vänta tills första kullen är utflyttad.

Min erfarenhet är att det är Dött på försäljningsfronten under maj-juli tyvärr. Därför jag har väntat...
 
Jag har en hona beräknad till 14/7 samt tre (!!!)honor som ska paras. Men en av dem får vänta tills första kullen är utflyttad.

Min erfarenhet är att det är Dött på försäljningsfronten under maj-juli tyvärr. Därför jag har väntat...
Har också hoppats på det att det är tiden på året som gör det... Hoppas att det är bättre i oktober när nästa kull ska flytta
 
Puttar upp tråden.

Hur går det för er andra?
Jag fick en liten kull som blev leveransklar för två veckor sen. Har fortfarande en hona kvar i kullen som inte är såld och intresset är helt dött! Har alltid haft kö till alla dom andra kullarna... Ingen som hör av sig och visar intresse och finns massor med annonser på kattungar i våran ras ute.
Väntar en kull till i Juli och hoppas verkligen att det har släppt till hösten när dom blir leveransklara.
Har ni andra någon kull nu eller pågång?
Min hona är chipkastrerad just nu, så blir kull först igen runt 2023/24
 
Min hona är chipkastrerad just nu, så blir kull först igen runt 2023/24
Hur länge sitter det i och vad kostar det? Är det mindre biverkningar än piller? Jag hade ju tänkt ta 3 kullar rätt så tätt och sen kastrera mina.. Men nu vet jag inte om det ska fortsätta såhär
 
Hur länge sitter det i och vad kostar det? Är det mindre biverkningar än piller? Jag hade ju tänkt ta 3 kullar rätt så tätt och sen kastrera mina.. Men nu vet jag inte om det ska fortsätta såhär
Brukar sitta i ungefär 1½-2 år. så lagom viloperiod. Så efter denna 4,dje och sista kull så ska hon kastreras.
 
Det blir inte alltid som man tänkt. Eller så är det precis så.
Efter Kyras förra kull lovade jag henne att det räckte, men så hände ju det som hände med himlakullen. Vi ville så gärna ha en kull med den hanen, Kyra var där två gånger, TOM. Hon kom hem, blev parad med Otto (min hane som hittills givit den finaste kullen) TOM. Då blev hon kastrat och flyttade till @Sonic76 . Det var ju egentligen som jag hade lovat så det känns så bra.

Då hade vi mamman till himlakullen. Skulle vi våga para om henne? Alla jag pratat med sa att det var en tillfällighet och att om hon blev dräktig så skulle det funka. Så hon parades med min hane Otto i april och inatt efter några dagars ångestfylld övertid föddes vår I-kull. Det blev tre friska starka ungar, en blå hona, en sorrelhona och en viltfärgad hane. Jag är så oändligt tacksam och hoppas att vi kommer kunna behålla nån av tjejerna. Hanen är redan tingad.

Från Kyras sista kull har vi kvar Freja. Vi har letat somalihane ett bra tag till henne men flera omständigheter fick det att tippa över på en varianthane (dvs abessinier med långhårsgen), vi vill egentligen inte göra några korthåriga men nu blev det denna kombination bland annat pga het önskan från en annan uppfödare om en unge från den kullen. Det blir säkert fina ungar men nu ångrar vi oss, den andra uppfödaren har tingat en unge idag, våra föds inom en vecka, känns sådär när det var en avgörande parameter för vårt val. Säkra ett bra samarbete osv. Folk är opålitliga och jag ska aldrig mer göra en kombination pga nån annans önskan. Aldrig. Det är bara möjligt med blått eller kanske, kanske fawn i den här kullen

Sen har jag min fina ryska, hon skulle gått till himlakullens pappa. Men så hann hon börja löpa och innan jag förstått det så hade Otto parat henne också. Så blir det när man har en hane hemma som sköter sig och får gå med tjejerna. Så där väntas kull i slutet av juni. De kan få alla färger

Ryskan har en sparad dotter som också är parad med en ståtlig sorrel hane så där hoppas vi på fina sorrel eller fawn ungar i slutet av juni
 
Det blir inte alltid som man tänkt. Eller så är det precis så.
Efter Kyras förra kull lovade jag henne att det räckte, men så hände ju det som hände med himlakullen. Vi ville så gärna ha en kull med den hanen, Kyra var där två gånger, TOM. Hon kom hem, blev parad med Otto (min hane som hittills givit den finaste kullen) TOM. Då blev hon kastrat och flyttade till @Sonic76 . Det var ju egentligen som jag hade lovat så det känns så bra.

Då hade vi mamman till himlakullen. Skulle vi våga para om henne? Alla jag pratat med sa att det var en tillfällighet och att om hon blev dräktig så skulle det funka. Så hon parades med min hane Otto i april och inatt efter några dagars ångestfylld övertid föddes vår I-kull. Det blev tre friska starka ungar, en blå hona, en sorrelhona och en viltfärgad hane. Jag är så oändligt tacksam och hoppas att vi kommer kunna behålla nån av tjejerna. Hanen är redan tingad.

Från Kyras sista kull har vi kvar Freja. Vi har letat somalihane ett bra tag till henne men flera omständigheter fick det att tippa över på en varianthane (dvs abessinier med långhårsgen), vi vill egentligen inte göra några korthåriga men nu blev det denna kombination bland annat pga het önskan från en annan uppfödare om en unge från den kullen. Det blir säkert fina ungar men nu ångrar vi oss, den andra uppfödaren har tingat en unge idag, våra föds inom en vecka, känns sådär när det var en avgörande parameter för vårt val. Säkra ett bra samarbete osv. Folk är opålitliga och jag ska aldrig mer göra en kombination pga nån annans önskan. Aldrig. Det är bara möjligt med blått eller kanske, kanske fawn i den här kullen

Sen har jag min fina ryska, hon skulle gått till himlakullens pappa. Men så hann hon börja löpa och innan jag förstått det så hade Otto parat henne också. Så blir det när man har en hane hemma som sköter sig och får gå med tjejerna. Så där väntas kull i slutet av juni. De kan få alla färger

Ryskan har en sparad dotter som också är parad med en ståtlig sorrel hane så där hoppas vi på fina sorrel eller fawn ungar i slutet av juni
Så tacksam för fina Kyra.
Hon är verkligen Queen in The house och så älskad.
Tack för chansen att ha denna fina vackra katt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 785
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 218
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 848
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp