Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

S

Sunnatjejen

Tänkte se om det är fler än jag som går i Hästköpstankar och man kanske kunde ge tips och råd till varandra. Va för häst letar ni och när tänkte ni skaffa
med tanke på snö/is tider som det är nu och va får hästen max kosta för eran buddjet och va har ni tänkt ha den till. :rofl:

Jag vet inte va jag vill ha ännu och jag ska i alla fall skaffa till våren är det tänkt och stallplats osv är klart. Jag har alltid velat ha ett hbl men just nu så har jag ej dom pengar och lån å sådant vill ja inte ta på heller.

Jag vill ha en skogsmulle häst samt lättare träningar i paddocken och jag är ingen tävlingsmänniska. Va för häst skulle ni satsa på då om ni hade en liten plånbok ???

Jag är evt ute efter ett vbl då ja har haft det förut och älskar bara den rasen men har haft otur med skador bla. Så nu vet jag inte va ja ska ha och är väldigt velig av mig. :bow:

Så va har ni för krav på själva hästköpet, ägaren till hästen, hästen i sig och va ska den kunna m.m.m. :banana:
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Hej!

Jag går inte i hästköpartankar särskilt konkret (utom att jag vill ha en frieser för de är så vackra).
Däremot kan jag ha tankar kring hästras:angel:
Om du söker en häst som är rimlig i pris, och som går att träna i paddock (jag läser dressyr men inser att jag kan ha tolkat dig fel) hyfsat bra, så glöm inte att titta på kbl-travarna!
De är lite dyrare än vbl men nu tycker jag man ser dem för priser strax under 20.000kr vilket ju är rimligt.
De som är travtränade, har delvis samma problem som vbl-travarna med att de kan ha lärt sig att vara tunga på bettet och ha bråttom framåt, men till skillnad mot vbl-travarna, har de ofta(st) lätt för galoppen och är byggda för bärighet på ett helt annat sätt än vbl-travarna.

Själv är jag förtjust i fjordingar, som inte heller betingar så höga priser. Bra arbetsvilja, billiga i drift, trevliga djur. Är ju inte så stora dock. Dessutom har de inte allra lättast för arbete med samling och dressyr men kan ha fantastisk ridbarhet!

Har heller inget emot vbl-travarna, men de kräver ofta ganska mycket jobb för att hitta en rimlig bärighet i gångarterna - men du har haft en tidigare skriver du, så du känner ju till nackdelarna med den rasen.

Halvbloden uppfattar jag fördomsfullt som ganska tråkiga och inte så psykiskt stabila så jag personligen vill inte ha ett halvblod. Men det är jag, det, och jag vet ju att väldigt många människor är nöjda med sina hbl. De behöver väl inte heller kosta skjortan när man ser på annonser.

För övrigt inspirerande tid på året just nu, att titta på hästar:devil:
tror å andra sidan att man kan göra lite mer fynd såhär års med tanke på behovet av uppstallning. Och svårare att hitta foderleverantör om man köper häst mitt i vintern när folk redan har tingat foder...

Lycka till i jakten!
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Halvbloden uppfattar jag fördomsfullt som ganska tråkiga och inte så psykiskt stabila så jag personligen vill inte ha ett halvblod.

Va? Är det inte den psykiska instabiliteten som gör att det aldrig hinner bli tråkigt. :angel:
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Ja jag vet inte va jag vill ha ännu, men helst vill ja ha en foderhäst....

Fjording är ja inte intrs av, sååååå tråkiga hästar, men guda fina....

Friser är ja oxå inne på men har ej dom pengar...
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Mina bästa hästar har kommit till mig genom en slump på nått sätt, inget planerat och uttänkt att just så ska det vara.
Första hästen letade jag annonser som en galning och hästen skulle vara så och så och så, men när vi fick ett tips istället där visserligen mycket stämde men inte allt så föll jag pladask.
De övriga har varit lite grisen i säcken, men tiden för köpet har varit bra och hästarna har varit underbara!!

Planera inte för mycket. Stäng inga dörrar.
Kbl travare är underbara, men inte alla. Och det finns vbl travare som är perfekta ridhästar. Hör dig för bland travfolket. Kanske kan du få bli medryttare ett tag på nån lämplig kandidat tex.
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Jag letar efter en c eller d ponny.

gärna lite äldre men framför allt lugn och stabil. En riktigt bra förstahäst till bonusdottern som är lite försiktig av sig.

Har själv en av sveriges mest stabila halvblodshästar. Fd högvaktshäst som inte är rädd för något utom för åsnor och springande kor. En sådan som han vill jag ha till lilltjejen fast i mindre format då. Min prins är 177 cm hög. En riktig familjehäst. :love:
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

kl*

Jag letar en stor yngre häst som är grundutbildad, gärna ett halvblod.
Ska åka och kolla på två fem åringar imorrn, hoppas på någon av de! :)
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Stort Lycka till i morron !!

Ja jag har inte bråttom precis,

åå en sådan häst från högvakten skulle passa mig perfekt då ja vill ha en trygg häst. Hur hitta du den hästen :love:
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Jag gick igenom processen för ett år sedan och delar gärna med mig av funderingarna. Det var min första egna häst, som jag dessutom skulle dela med min son, som är lång och lär bli längre. Det gjorde att alla hästar under 168 cm gick bort. (Ja, det finns viktbärande hästar som är mindre, men det är lättare att rida på en häst som känns proportionerlig i storlek.) Varken sonen eller jag är tillräckligt duktig för att lära hästen, så det var nödvändigt med en häst som redan var duktig. Dessutom skulle kunna både hoppning och dressyr på lägre nivå. Ingen av oss var tävlingsintresserad, men vi vill rida hoppning resp dressyr och då måste hästen kunna detta. Ridtravare gick bort, just för utbildningsnivå. Halvblod skulle det bli. Tänkte först maxgräns på 50.000, men det slutade med att vi köpte en för 70.000. Tänkte dessutom 8-12 år och vi köpte en 14-åring. :)

Angående pengarna resonerade jag så här: Vi kan inte ha hästen hemma utan inackorderar. Det betyder att stallhyra, försäkring och hovslagare kostar 3000/mån (sen tillkommer massa mer!) Det gör 36.000 på ett år. Då kändes det fånigt att köpa en häst som kostar 3 månadskostnader. Ja, HAR man inte pengarna är det förstås ett problem, och jag rekommenderar inte att låna pengar. Men om man räknar med en månadskostnad kan man sätta undan den några månader medan man letar häst, så kan man gå upp lite i pris. Däremot förstår jag att man inte vill vänta i två år!

Jag började leta och provrida i mellandagarna och köpte i januari. Detta för att under den perioden är det köparens marknad, dvs lättare att få en bra häst till bra pris än när april-maj kommer och fler vill köpa häst.
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

jag hittade honom av en ren slump.
Var ute efter en mindre häst, ca 155. Ringde inte ens på hästar över 160..
Så kom annonsen ut på honom. Ingen bild, stod inte hur stor han var heller.

Jag ringer och hon berättar om honom och att han i några år nu varit utlånad till högvakten. Han är även Inkörd och kört bröllopspar i centrala stockholm, varit med i en film.
Jag åker upp till k1 i stockholm och min första tanke var att hujeda mej var stor han är! Det går inte! 177 cm häst är mäktigt.

Men jag hade trots allt åkt långt för att titta på honom och efter att få hantera honom en hel dag ( han skulle samma dag flytta hem till sitt stall ) och provridit honom både på banan och i skogen var jag helt såld. Bestämde mig på plats. Och har inte ångrat mig en sekund. Han är verkligen den bästa av hästar alla kategorier. 25 tusen fick jag ge för honom, då 18 år. Välutbildad är han också. Ett riktigt fynd.:love:

Nu hör det inte till vanligheterna att högvakten lånar in hästar, men i detta fallet behövde de en skimmel och ägaren kände någon som jobbade där.

Men jag vet att när hästarna är 18 år så pensioneras de. Då kan man bli fodervärd på dem i två år och sedan får man köpa loss dem.
Under dessa två år lånar högvakten in hästarna någon månad på sommaren. Veterinären som jobbade där uppe berättade mer om hur det gick till, men jag har glömt vilka summor och villkor det handlade om. Men det går ju ringa upp och kolla.
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Åååå låter ju hel mysigt ju :love:

Ja jag är så velig och har inte bråttom precis och jag tänker inte bli blåst igen som jag blev nu med förra hästen. Så nu är man extra försiktig och nogrann....

Har du nån bild på din gosse ???

Min var en vbl valack som blev 10 år och hade ägt honom i ca 3 mån bara inan han fick gå te himmlen.... :cry:

i39675270._szw440h440_.jpg


i39675278._szw440h440_.jpg


i39675274._szw440h440_.jpg


Saknar min prins sååååå mkt :cry:
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Suck, jag ger upp. Lyckas verkligen inte få in en bild.
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

om man kopierar bildens adress och sedan klickar in den när jag ska infoga bilden, varför kommer det ingen bild då?
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Visade sig att hästen hade dålda gammla skador i sina bakben som gjorde att han antagligen va bedövad från sina smärtor enligt min veterinär. Så han belasta sitt framben och vilket gjorde då att han inte höll för ridning / körning o knappt som sällskap. Så ja valde att ta bort honom då han fick så ont de sista och inget fanns o göra. :cry: :cry: :cry:

Det var verkligen en häst jag föll för och som jag älskade så himmla mkt.... men blev blåst på det köpet.
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Då blir det att kolla på häst på sönda :laugh:
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Blev nyfiken nu vad blir dte för häst du ska kolla på?
 
Sv: Vi som går i Hästköpstankar va för häst vill ni ha ????

Hahaha tro de eller ej men jag ska faktiskt kolla på ett vbl :rofl:
Men vi får se om de är nått att ha.... :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 523
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 387
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp