R
Raderad medlem 68338
En kompis mamma har fått bröstcancer. Så jag ringde henne nyss och sa att jag finns där om hon vill. Vi skulle ses imorgon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där påminner om Madam, det hände att folk som red långtur fikade eller käkade här och som frågade vem som skulle hålla hästarna? Mitt svar var alltid "klä av dom och släpp in dom i hagen bara." "Men där går ju din?" "Ja ock?"Ja det var han! Han var van att vara med både ston och andra hingstar. Kom ihåg att de inte ville att vi skulle vara på en anläggning pga att han var en säkerhetsrisk. Tillslut gav de motvilligt med sig. Den dagen skenade ridskolans alla hästar och vem stod kvar och såg ut som ett frågetecken typ "varför springer dom"??
![]()
![]()
Vilken Wallander?Kraschat i soffan med filt, en mugg te och glor på Wallander.
Lagom sunkig nivå.
Ja även vår hingst (ungrare) vad gudasnäll och enkel att hantera - delvis pga psyke men mycket pga att de håller hingstar på ett annat sätt där. Så de måste vara uppfostade och trevliga liksom.Tycker det brukar vara en ganska vettig ras. Men han var väl spanskfödd va?
Där brukar man ju liksom inte låta en hingst bli odräglig.
Vi var ju i Jerez i somras och kollade på ridakademin bla när de red 10-12 hingstar svans i svans och mkt nära varann.
Jag kunde ju inte låta bli och fnissa när jag tänkte på hur vissa hingstar skulle reagerat.
Visst finns det en del som har så in i helvetes med hormoner att de är svårhanterliga. Men de flesta är ju bara för dåligt fostrade.
AfrikanenVilken Wallander?
Ja även vår hingst (ungrare) vad gudasnäll och enkel att hantera - delvis pga psyke men mycket pga att de håller hingstar på ett annat sätt där. Så de måste vara uppfostade och trevliga liksom.
Vi kunde med rida ut med ston och möta andra hingstar.
Vi mötte bland annat ponnyhingsten Power Boy på Flyinge, som ska ha fått fnatt när han såg Ragge.
Ragge försökte mest charma in sig![]()
Det är ju så dom ska vara! Vår hingst var väldigt noga med att vara till lags. Kommer ihåg när han råkade stöta in i mig när jag ledde honom in från hagen och jag röt till åt honom. Han ryggade tillbaka och var enormt spak och närmast helt förstörd efter detNormala hästar hade knappt reagerat och bara stövlat på. Han var väldigt känslig och ville verkligen vara till lags i alla lägen! Efter det lärde jag mig att det räckte med att bara ge honom ett ögonkast så fattade han vinken
Kommer ihåg första morgonen han var hos oss. Vi tränsade på honom för att ta ut honom i hagen på ett säkert sätt. Han såg mkt förvirrad ut och lommade snällt ut efter oss. Allt medan hans kompis den 20-åriga kallblodstravaren nästan rev stallet![]()
Haha precis så var det med vår med. Han showade gärna när man ledde honom, men han höll sig liksom inom grimskaftetslängd. Så man kunde få både piff och puff brevid sig men inga tendenser till att gå iväg med en/från en.
Han råkade dra ner stakettråden en gång så den låg ner på marken inne i hagen och var sedan väldigt bekymrad över att hagen blivit så liten
Vi hade ju honom i stall med rullande schema så han hanterades av alla möjliga människor. Alla var i början lika facinerade över hur snäll han var, sen tror jag de glömde bort att han var hingst.
Er hingst var ju helt fantastisk med
(Väldigt hingstig hingst i ridhus med massa annat folk: )
Haha hingstar alltsåDet är ju så dom ska vara!
Vilken fin guling!
Kommer ihåg när vi lånade ut vår till en ridskoletävling, han kommer ut på framridningen, inser att det är publik och sneglar upp på läktaren, går därefter passage och spansk skritt omåttligt nöjd över sig själv. Det var en LC:1![]()
![]()
Jobbigt att det ska behöva bli så. Bra att stallägaren tagit tag i det nu och hoppas att det blir lugnt.Inget jag kan gå in på offentligt. Men det har varit kaos ett tag nu. Det suger energi även om man inte är iblandad personligen när det är så omfattande störningar mellan så många sas.
Jag flyttade till gården med mig och häst för att jag behövde en plats att landa på, läka och bli frisk. Så just nu orkar jag inte flytta.
Nu har väl värsta dramat lagt sig iom att kombattanterna skiljts åt.
När jag flyttar tror jag det blir till egen gård.
Så tråkigt. Fint av dig att ställa upp.En kompis mamma har fått bröstcancer. Så jag ringde henne nyss och sa att jag finns där om hon vill. Vi skulle ses imorgon.
Inte bara hingstar, även tjurar kan lysa upp och bli helt oemotståndliga om dom ser nåt dom gillar utan att för den skull riva allt i sin väg och skicka den som håller i snöret i en omloppsbana runt månen. Jag har ju haft äran att hantera dom "bestarna" och det är sällan jag ens behövt kolla var dom är eller vad dom tänker göra, dom VET att jag inte har en chans men beter man sig inte som ett svin mot dom så tänder dom aldrig. Man ska aldrig jobba MOT utan MED och skapa ett team, nåt många bönder borde lära sig.Haha hingstar alltsåMan får alltid lite mer show med dem!
Vår var ju inte ens utbildad till piaff och passage, men kunde göra det under ryttare med när det "behövdes"
Och tack! Han var min ögonsten.