Vi som letar häst II

Jaha, då har jag börjat leta häst lite mer seriöst. Är medveten om att med min budget (under 100”) så får man göra avkall på vissa saker. Viktigast är temperament.
Finns många som är vad jag söker men med röntgenfynd ”som enligt vet inte ska påverka”. Vilka röntgenfynd anser ni är okej?

Hittat ett 10-årigt sto med absolut toppen temperament som rör sig trevligt. Men gått som fölsto och är bara riden sporadiskt fram till för ett år sedan. Hur tänker ni kring hållbarheten där? Säljaren anser att hon kommer att hålla länge eftersom att hon är så sent tagen. Jag är mer av åsikten att det kan vara mer osäkert att veta om hon håller för normal träning då hon inte blivit tränad i någon större utsträckning tidigare.
Hur tänker ni där?
Hästar stärks väl av att belastas (rätt mängd för rätt ålder) så det låter osäkert för mina öron med ston som säljs som ridhäst efter många år av att ha bara varit mamma. Sen finns det annat också, tänker att man får mer tänka unghästridning och bygga upp hästen varsamt, samt är temperamentet fantastiskt för ändamålet du siktar på?
 
Jaha, då har jag börjat leta häst lite mer seriöst. Är medveten om att med min budget (under 100”) så får man göra avkall på vissa saker. Viktigast är temperament.
Finns många som är vad jag söker men med röntgenfynd ”som enligt vet inte ska påverka”. Vilka röntgenfynd anser ni är okej?

Hittat ett 10-årigt sto med absolut toppen temperament som rör sig trevligt. Men gått som fölsto och är bara riden sporadiskt fram till för ett år sedan. Hur tänker ni kring hållbarheten där? Säljaren anser att hon kommer att hålla länge eftersom att hon är så sent tagen. Jag är mer av åsikten att det kan vara mer osäkert att veta om hon håller för normal träning då hon inte blivit tränad i någon större utsträckning tidigare.
Hur tänker ni där?
Hur har hon fått växa upp? Är det en häst som gått på lösdrift och är korrekt riden då den varit igång hade jag inte oroat mig för hållbarheten.
Är den van vid att stå på box och gå ett par timmar om dagen i grusruta så hade jag funderat mer över hur den håller...
 
Hästar stärks väl av att belastas (rätt mängd för rätt ålder) så det låter osäkert för mina öron med ston som säljs som ridhäst efter många år av att ha bara varit mamma. Sen finns det annat också, tänker att man får mer tänka unghästridning och bygga upp hästen varsamt, samt är temperamentet fantastiskt för ändamålet du siktar på?
Ja precis, det är det jag menar. Att hästar stärks av rätt träning redan från unga år.
Av filmerna att döma är hästen på ca LB nivå men flyttar sig för skänkeln och byten är påbörjade och hon byter rent. Men behöver stärka sig för att orka bära sig bättre. Rör sig trevlig och ska vara supertrygg att rida på vilket är väldigt viktigt för mig.
 
Hur har hon fått växa upp? Är det en häst som gått på lösdrift och är korrekt riden då den varit igång hade jag inte oroat mig för hållbarheten.
Är den van vid att stå på box och gå ett par timmar om dagen i grusruta så hade jag funderat mer över hur den håller...
Ja, håller med. Ska höra mig för mer då hon i övrigt känns väldigt intressant.
 
Jaha, då har jag börjat leta häst lite mer seriöst. Är medveten om att med min budget (under 100”) så får man göra avkall på vissa saker. Viktigast är temperament.
Finns många som är vad jag söker men med röntgenfynd ”som enligt vet inte ska påverka”. Vilka röntgenfynd anser ni är okej?

Hittat ett 10-årigt sto med absolut toppen temperament som rör sig trevligt. Men gått som fölsto och är bara riden sporadiskt fram till för ett år sedan. Hur tänker ni kring hållbarheten där? Säljaren anser att hon kommer att hålla länge eftersom att hon är så sent tagen. Jag är mer av åsikten att det kan vara mer osäkert att veta om hon håller för normal träning då hon inte blivit tränad i någon större utsträckning tidigare.
Hur tänker ni där?
Vad gäller röntgenfynd så vill jag höra flera veterinärers bedömning. Har själv sålt en häst med det där tre olika veterinärer tittat på plåtarna och bedömt att det inte skulle påverka hästen.

Vad gäller fölstoets hållbarhet säger jag som andra, det beror på hur hon vuxit upp. Mycket utevistelse i flock och gärna kuperad terräng borde ge så mycket rörelse och belastning att den fått rätt grund även om den inte ridits.
 
Jaha, då har jag börjat leta häst lite mer seriöst. Är medveten om att med min budget (under 100”) så får man göra avkall på vissa saker. Viktigast är temperament.
Finns många som är vad jag söker men med röntgenfynd ”som enligt vet inte ska påverka”. Vilka röntgenfynd anser ni är okej?

Hittat ett 10-årigt sto med absolut toppen temperament som rör sig trevligt. Men gått som fölsto och är bara riden sporadiskt fram till för ett år sedan. Hur tänker ni kring hållbarheten där? Säljaren anser att hon kommer att hålla länge eftersom att hon är så sent tagen. Jag är mer av åsikten att det kan vara mer osäkert att veta om hon håller för normal träning då hon inte blivit tränad i någon större utsträckning tidigare.
Hur tänker ni där?

Hästar stärks väl av att belastas (rätt mängd för rätt ålder) så det låter osäkert för mina öron med ston som säljs som ridhäst efter många år av att ha bara varit mamma. Sen finns det annat också, tänker att man får mer tänka unghästridning och bygga upp hästen varsamt, samt är temperamentet fantastiskt för ändamålet du siktar på?
Jag fick rådet av en veterinär att inte köpa ett sto som bara gått i avel, just pga hållbarheten.
Sent tagen borde inte vara ett försäljningsargument (men har väl blivit eftersom en del hästar är så hårt pressade som unga :( )
 
Har äntligen övernattning fixad för tvådagarsprovridningen av hästen 7 timmar bort, räknar ner dagarna nu!:bump:
Jag hade ju trott man behövde smida snabbt för att inte gå miste men i detta fallet verkar det som att de la upp annons innan de var riktigt redo att visa hästen, men nu har vi pratat ihop oss om en plan vad vi ska göra över de två dagarna så jag hoppas ha bra underlag efteråt om det känns som rätt häst för mig. Sen hänger det på besiktning och så.

Jag vet inte om så här lång startsträcka på att träffa en häst har varit bra, jag försöker att inte bygga upp för mycket förväntningar men vid det här laget känns det nästan som jag redan känner hästen och att det verkligen kommer bli min häst för jag har så mycket bakgrundsinformation, foton och filmer från dels ägaren, dels från ryttare och skötare hästen har haft, samt mer jag hittade genom att söka själv. Och den är helt underbar. :o

Usch vad tråkigt det kommer bli om det känns helt nääe när jag väl är där. Jag får påminna mig om en ridskolehäst som jag inte alls fick bra känsla på första gången och nu är den min favorit, det behöver inte kännas rätt från första stund.
 
Usch vad tråkigt det kommer bli om det känns helt nääe när jag väl är där. Jag får påminna mig om en ridskolehäst som jag inte alls fick bra känsla på första gången och nu är den min favorit, det behöver inte kännas rätt från första stund.
Påminner om att det kanske inte är den hästen du ska köpa, du ska titta på den objektivt och sakligt och se hur den överensstämmer med dina mål ;)
 
Vilka röntgenfynd anser ni är okej?
Rent generellt brukar jag tycka det mesta är ok om inte hästen vet om dem. Dvs att man upptäckt inför försäljning eller av en slump när man röntgat något annat - hästen har alltså inte varit skadad eller haft ont av dem.
Sen förutsätter det att hästen har varit i arbete och visat sig hålla utifrån ålder och kunskapsnivå.
 
Rent generellt brukar jag tycka det mesta är ok om inte hästen vet om dem. Dvs att man upptäckt inför försäljning eller av en slump när man röntgat något annat - hästen har alltså inte varit skadad eller haft ont av dem.
Sen förutsätter det att hästen har varit i arbete och visat sig hålla utifrån ålder och kunskapsnivå.
Smart tanke!

Jag hade heller inte brytt mig om kissing spines, om hästen fungerade nu.
 
Rent generellt brukar jag tycka det mesta är ok om inte hästen vet om dem. Dvs att man upptäckt inför försäljning eller av en slump när man röntgat något annat - hästen har alltså inte varit skadad eller haft ont av dem.
Sen förutsätter det att hästen har varit i arbete och visat sig hålla utifrån ålder och kunskapsnivå.

Håller helt med om detta.
 
Jaha, då har jag börjat leta häst lite mer seriöst. Är medveten om att med min budget (under 100”) så får man göra avkall på vissa saker. Viktigast är temperament.
Finns många som är vad jag söker men med röntgenfynd ”som enligt vet inte ska påverka”. Vilka röntgenfynd anser ni är okej?

Hittat ett 10-årigt sto med absolut toppen temperament som rör sig trevligt. Men gått som fölsto och är bara riden sporadiskt fram till för ett år sedan. Hur tänker ni kring hållbarheten där? Säljaren anser att hon kommer att hålla länge eftersom att hon är så sent tagen. Jag är mer av åsikten att det kan vara mer osäkert att veta om hon håller för normal träning då hon inte blivit tränad i någon större utsträckning tidigare.
Hur tänker ni där?
Jag tänker nog som du, hållbarheten känns kanske lite oklar när den aldrig belastats på riktigt om du förstår vad jag menar.

De kan ju liksom inte vila sig i form för att sen sättas igång som typ 15-åringar och tro att de hipp som happ är GP-löften.
 
Smart tanke!

Jag hade heller inte brytt mig om kissing spines, om hästen fungerade nu.
Jag hade aldrig köpt en häst med ks just eftersom de oftast behöver vara i kontinuerligt träning för att hålla ihop. Med en häst vet man aldrig vad som händer. Jag har haft en med ks som funkade jättebra, men som pga spricka i hoven blev vilandes ett år. Under det året brakade ryggen ihop och sen blev han aldrig bra igen :(
 
Jag hade aldrig köpt en häst med ks just eftersom de oftast behöver vara i kontinuerligt träning för att hålla ihop. Med en häst vet man aldrig vad som händer. Jag har haft en med ks som funkade jättebra, men som pga spricka i hoven blev vilandes ett år. Under det året brakade ryggen ihop och sen blev han aldrig bra igen :(
Omformulerar; hade inte köpt till fullpris.
 
Ja precis, det är det jag menar. Att hästar stärks av rätt träning redan från unga år.
Av filmerna att döma är hästen på ca LB nivå men flyttar sig för skänkeln och byten är påbörjade och hon byter rent. Men behöver stärka sig för att orka bära sig bättre. Rör sig trevlig och ska vara supertrygg att rida på vilket är väldigt viktigt för mig.
Temperament är A och O, även om hästen såklart skall vara frisk.
Men utifrån vad du beskriver och vad du kan vänta dig inom din budget, så låter hästen lovande.

Hållbarhet är svårt att sia om, mer än att du, som sagt, tar reda på så mycket som möjligt om henne.
 
Jag hade aldrig köpt en häst med ks just eftersom de oftast behöver vara i kontinuerligt träning för att hålla ihop. Med en häst vet man aldrig vad som händer. Jag har haft en med ks som funkade jättebra, men som pga spricka i hoven blev vilandes ett år. Under det året brakade ryggen ihop och sen blev han aldrig bra igen :(
Håller med. Och det kan vara ett himla pyssel för att hålla dem symptomfria, med specialupplägg på träning, alltid hålla ryggen varm osv. Har en kompis med ks-häst och även om den funkar bra så är hennes hästägande väldigt mycket mer komplicerat än det annars är..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 651
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 099
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 967
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 772
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp