Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst II

Jag tycker att Hästnet nästan svämmar över av annonser från en och samma säljare. Alltid superbra hästar som funkar till verksamhet eller mor-och-dotter, inga problem, bara en massa positiva egenskaper och till ett pris som ligger en bra bit under vad de skulle kosta i Sverige. Och hästarna finns i flera olika länder. Det som låter för bra för att vara sant är oftast inte sant heller!
 
Jag tycker att Hästnet nästan svämmar över av annonser från en och samma säljare. Alltid superbra hästar som funkar till verksamhet eller mor-och-dotter, inga problem, bara en massa positiva egenskaper och till ett pris som ligger en bra bit under vad de skulle kosta i Sverige. Och hästarna finns i flera olika länder. Det som låter för bra för att vara sant är oftast inte sant heller!

Annonser på hästar i utlandet med sån beskrivning som låter alldeles alldeles perfekt precis sån häst ”alla” vill ha har jag helt skippat, det är helt klart en försäljningstaktik. Jag är nervös förstagångsköpare så det finns inte en chans jag skulle lita på en text och några videor och importera en häst så. Har ju hört här i tråden att en del köpt sina bästa hästar så men jag får kalla kårar av tanken!
 
Jag tycker att Hästnet nästan svämmar över av annonser från en och samma säljare. Alltid superbra hästar som funkar till verksamhet eller mor-och-dotter, inga problem, bara en massa positiva egenskaper och till ett pris som ligger en bra bit under vad de skulle kosta i Sverige. Och hästarna finns i flera olika länder. Det som låter för bra för att vara sant är oftast inte sant heller!

Hon hoppar också mellan två namn! Nej hästarna låter alldeles för bra för att vara sant och hon köper bland annat från samma säljare i Holland som jag köpte min första import ifrån. Där det enda som stämde var kön och färg!
Den va fel ålder, minst 10 cm för liten och inte alls så som dem beskrev den.
 
Värt att kontakta dem om du är seriös spekulant, den hästen jag har på G har ägarna inte haft någon brådska alls i processen. Jag är deras första val och hästen är mitt första val och provridningen kommer ske nära på en månad efter första kontakt.
Det har jag gjort och vi diskuterar möjlighet men säljaren flyttar under sommaren så det kommer nog inte gå. :( Men jag har inte gett upp än!
 
Hon hoppar också mellan två namn! Nej hästarna låter alldeles för bra för att vara sant och hon köper bland annat från samma säljare i Holland som jag köpte min första import ifrån. Där det enda som stämde var kön och färg!
Den va fel ålder, minst 10 cm för liten och inte alls så som dem beskrev den.
Exakt! Två olika efternamn.
 
Alltså det var kärlek vid första ögonkastet nu i veckan på min provridning, men nu vet jag inte riktigt vad ägaren är ute efter, budkrig kanske? För hon ville inte ta emot handpenning för att tinga hästen, hon tyckte jag passade ihop med hästen också men ville genomföra några till provridningar hon hade lovat ut efter mig för att sen välja vem hon ska erbjuda att köpa hästen. Det lät som det kommer ta veckor innan hon bestämmer sig. Jag har ingen brådska att få hem häst men det är ännu en grej som var oväntat i processen, säljare som inte vill ta mina pengar? 😅

Jag ser det som att hon är omtänksam om att hitta precis rätt hem till hästen. Jag hoppas det blir jag!
 
Alltså det var kärlek vid första ögonkastet nu i veckan på min provridning, men nu vet jag inte riktigt vad ägaren är ute efter, budkrig kanske? För hon ville inte ta emot handpenning för att tinga hästen, hon tyckte jag passade ihop med hästen också men ville genomföra några till provridningar hon hade lovat ut efter mig för att sen välja vem hon ska erbjuda att köpa hästen. Det lät som det kommer ta veckor innan hon bestämmer sig. Jag har ingen brådska att få hem häst men det är ännu en grej som var oväntat i processen, säljare som inte vill ta mina pengar? 😅

Jag ser det som att hon är omtänksam om att hitta precis rätt hem till hästen. Jag hoppas det blir jag!
Endel vill inte sälja till ”första bästa” men som säljare lär man ju vara lite smidig. Du kan ju hitta en annan häst under tiden hon låter andra provrida.

Men jag gjorde faktiskt lika men det handlade om en dag. Jag hade två provridningar bokade samma helg. Den första ville ha hästen men jag sa att de får komma o provrida som är inbokade imorgon. Dom ville också ha hästen och jag bedömde att dom erbjöd det bättre hemmet och passade bättre med hästen. Dom fick köpa. Men till utsatt pris, var aldrig tal om någon budgivning och heller aldrig något erbjudande om handpenning. Men heller inte läge för köparen att pruta 😄
 
Alltså det var kärlek vid första ögonkastet nu i veckan på min provridning, men nu vet jag inte riktigt vad ägaren är ute efter, budkrig kanske? För hon ville inte ta emot handpenning för att tinga hästen, hon tyckte jag passade ihop med hästen också men ville genomföra några till provridningar hon hade lovat ut efter mig för att sen välja vem hon ska erbjuda att köpa hästen. Det lät som det kommer ta veckor innan hon bestämmer sig. Jag har ingen brådska att få hem häst men det är ännu en grej som var oväntat i processen, säljare som inte vill ta mina pengar? 😅

Jag ser det som att hon är omtänksam om att hitta precis rätt hem till hästen. Jag hoppas det blir jag!
Var också med om detta när jag köpte min.
Tittade på honom två dagar efter annonsen kom ut, ville betala handpenning men säljaren lovat fyra till att få komma. Efter fem veckor (!) meddelade hon att jag fick köpa. Då hade jag hunnit fastna för en annan som inte gick genom besiktningen. Så det var väl lite tur i oturen för oss båda..
 
Endel vill inte sälja till ”första bästa” men som säljare lär man ju vara lite smidig. Du kan ju hitta en annan häst under tiden hon låter andra provrida.

Men jag gjorde faktiskt lika men det handlade om en dag. Jag hade två provridningar bokade samma helg. Den första ville ha hästen men jag sa att de får komma o provrida som är inbokade imorgon. Dom ville också ha hästen och jag bedömde att dom erbjöd det bättre hemmet och passade bättre med hästen. Dom fick köpa. Men till utsatt pris, var aldrig tal om någon budgivning och heller aldrig något erbjudande om handpenning. Men heller inte läge för köparen att pruta 😄
Jag tänkte att handpenning ges i väntan på besiktning? Men så brukar det kanske inte gå till. Jag kan förstå som säljare att vilja se några olika spekulanter och försöka hitta bästa möjliga matchning till hästen. Risken finns som du säger att man hittar en annan häst under tiden och att de andra spekulanterna inte vill ha hästen men jag skulle nog göra likadant om jag var säljare.
 
Alltså det var kärlek vid första ögonkastet nu i veckan på min provridning, men nu vet jag inte riktigt vad ägaren är ute efter, budkrig kanske? För hon ville inte ta emot handpenning för att tinga hästen, hon tyckte jag passade ihop med hästen också men ville genomföra några till provridningar hon hade lovat ut efter mig för att sen välja vem hon ska erbjuda att köpa hästen. Det lät som det kommer ta veckor innan hon bestämmer sig. Jag har ingen brådska att få hem häst men det är ännu en grej som var oväntat i processen, säljare som inte vill ta mina pengar? 😅

Jag ser det som att hon är omtänksam om att hitta precis rätt hem till hästen. Jag hoppas det blir jag!
Jag har också varit med om samma - säljaren ville att två-tre andra också skulle kolla, och skulle meddela efter några dagar vem hon helst ville sälja till, för att hitta ett så bra hem som möjligt. Inte på något sätt för att få mer pengar för hästen, det slutade med att vi fick köpa hästen och vi betalade då det utsatta priset.
 
Jag skulle inte få för mig att pruta, jag tittar på annonser jag har råd med och skulle det visa sig något i besiktning kanske det är mer troligt att jag väljer att inte köpa. Men det beror lite på vad det är.
 
Jag har också varit med om samma - säljaren ville att två-tre andra också skulle kolla, och skulle meddela efter några dagar vem hon helst ville sälja till, för att hitta ett så bra hem som möjligt. Inte på något sätt för att få mer pengar för hästen, det slutade med att vi fick köpa hästen och vi betalade då det utsatta priset.
Det är nog precis så denna säljaren tänker också!
 
Jag tänkte att handpenning ges i väntan på besiktning? Men så brukar det kanske inte gå till. Jag kan förstå som säljare att vilja se några olika spekulanter och försöka hitta bästa möjliga matchning till hästen. Risken finns som du säger att man hittar en annan häst under tiden och att de andra spekulanterna inte vill ha hästen men jag skulle nog göra likadant om jag var säljare.
Det kan väl vara en säkerhet kanske, för att vara lite säkrare på att köparen inte backar ur, jag har aldrig gjort så varken när jag köpt eller sålt, har handlat både av privat och av handlare. Men har man betalat handpenning så är ju hästen tingad och man kan inte låta fler provrida. Tänker jag.
 
När jag köpt har det varit tvärt om. Först till kvarn har det varit.
Min första häst ringde jag på direkt när annonsen kom ut och provred i ridhuset dagen efter. Red ut i skogen dagen efter det och hade sedan 1 dag på mig att bestämma mig.
Så från att sett annonsen och ringt, så hade jag 4 dagar på mig att bestämma mig för om jag skulle köpa eller ej.
Jag köpte och detta var 2015 så innan pandemin kom.
 
När jag köpt har det varit tvärt om. Först till kvarn har det varit.
Min första häst ringde jag på direkt när annonsen kom ut och provred i ridhuset dagen efter. Red ut i skogen dagen efter det och hade sedan 1 dag på mig att bestämma mig.
Så från att sett annonsen och ringt, så hade jag 4 dagar på mig att bestämma mig för om jag skulle köpa eller ej.
Jag köpte och detta var 2015 så innan pandemin kom.
Det var så jag trott det går till men jag är glad att jag inte stressas in i beslutet, dock vill jag ha den här hästen så då är det lite jobbigt att vänta.
 
Det var så jag trott det går till men jag är glad att jag inte stressas in i beslutet, dock vill jag ha den här hästen så då är det lite jobbigt att vänta.
Jag har sålt häst på devisen först till kvarn. Inte för att sälja till "vem som helst", utan för att jag vill ta en spekulant i taget. Känns det rätt, så har personen fått köpa hästen.
Mycket kan hända ändå i processen, och att ha en kö av personer som skall hoppas på att bli utvalda, har inte känts seriöst från min sida.
Passar det inte, så blir det ändå ingen affär, och då tar man det på en gång.

En spekulant berättade tex att denne skulle ha hästen på lösdrift, ta föl, hade ett flertal andra ston, det "skulle vara kul med en ponny också", osv. Det passade inte mig, utan jag erbjöd provridning och besök till den som hade andra ambitioner.

Min poäng är att man får tänka till redan vid provridning/besök, om det kan passa. Sedan får man se.

De hästar jag sålt har fått fina hem och jag har då inte suttit med flera bra val och dragit en ut högen.

Som köpare skulle jag inte uppskatta att bli recenserad och bedömd utifrån andra, utan känns allt bra för alla parter, då tycker jag att man gör affär.
 
förstår det! Trist när man känner sig nöjd och så ska man behöva vänta. 🤔
Försök se om det går att få till nån provrindning på nån annan häst under tiden! Så får du lite perspektiv. 👍🏻
Så hade jag gjort! Det skulle inte kännas bra för mig om säljaren var så tveksam att de måste träffa ytterligare en person.
Kanske är jag tvär (eller hur resonerar andra?), men jag tycker inte om veliga beslut.
Sist jag köpte en häst, så var jag först på plats, annonsen hade inte varit ute länge, och så bestämde jag mig.
Hade säljaren då velat ha besök från "alla andra" (många hade hört av sig och ville komma senare på helgen), så hade jag försökt få till att få köpa hästen, eller släppt det.

Jag vill inte vara med i ev budgivning och om jag inte "duger", då skall vi inte göra affär. Punkt.

Att titta på fler under tiden är smart. Då kan det (om man ändå vill hålla dörrarna öppna), kännas bra att ha en annan häst på gång.
 
Endel vill inte sälja till ”första bästa” men som säljare lär man ju vara lite smidig. Du kan ju hitta en annan häst under tiden hon låter andra provrida.

Men jag gjorde faktiskt lika men det handlade om en dag. Jag hade två provridningar bokade samma helg. Den första ville ha hästen men jag sa att de får komma o provrida som är inbokade imorgon. Dom ville också ha hästen och jag bedömde att dom erbjöd det bättre hemmet och passade bättre med hästen. Dom fick köpa. Men till utsatt pris, var aldrig tal om någon budgivning och heller aldrig något erbjudande om handpenning. Men heller inte läge för köparen att pruta 😄
Jag kunde haft det förfarandet sist jag sålde min ponny, men den familj som gärna ville köpa erbjöd ett superbra hem. Det kändes rätt med många engagerade och kunniga i familjen.
Listan över provridningar var lång, men jag meddelade samtliga och bokade av besöken.
Jag talade dock om att jag uppskattade deras intresse, och om det skulle visa sig att den som vill köpa av någon anledning backar ur, så kontaktar jag dem gärna.
Jag fick uppskattande svar tillbaka av samtliga.
En familj kändes det lite extra jobbigt att meddela, då de visade ett så genuint engagemang och varför de inte kom på en gång, berodde bland annat på att de bodde sex timmar från mig.
De blev ledsna, och det kändes tråkigt. Hade inte familjen som också var bra, slagit till, så hade jag hoppats på dem.
Det är mycket känslor, men generellt sett, så tycker jag att min devis håller ganska bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 534
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 160
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 788
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 990
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp