Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst II

Jag förvånas ständigt när folk i min närhet köper ny häst. De vet exakt vad de vill ha och sen kommer de hem med nåt helt annat. O_o

En skulle ha en lite mindre (155?) brun valack och kom tillbaka med ett skimmelsto som var d-ponny.

En annan skulle ha en c-ponny läromästare i hoppning som förstahäst till sitt barn. Köper en ponny (som visade sig vara b-ponny) som hoppat några gånger hemmavid men aldrig ens varit iväg på p&j.

Kan fortsätta med minst fem exempel till…
Aldrig hänt mig!
Jag ska en läromästare! 15 år och uppåt. Helst msv/msv eller 2 stj ft.
3 månader senare: lagt handpenning på 3 v föl, hämtad vid 9 månader. :angel:
 
Jag ansluter till denna tråd. Jag och min dotter ska nu börja leta efter en trevlig häst till oss båda. Hon rider och tävlar D-ponny idag, men det börjar bli dags att tänka på övergången till häst. Vi har precis börjat titta på annonser, lagt ut trådar till bekanta osv. Hoppas på att hitta en trevlig som kan fungera som läromästare för oss båda. Vi har provridit en enda än så länge. Den var fin men lite väl grön för oss. Vill gärna ha en som startat och visat att den kan sin klass i tävlingsmomentet.
 
Jag ska egentligen inte köpa häst för det tar så mycket tid, är jobbigt när de skadar sig osv. MEN så har en stor hästnetcrush som såldes i våras och som jag tänkt på sen dess kommit ut till salu igen. Givetvis lite för dyr och nästan 70 mil bort, och så ska jag ju inte ha häst. Men hon är sååå fin :love:
 
Jag ska egentligen inte köpa häst för det tar så mycket tid, är jobbigt när de skadar sig osv. MEN så har en stor hästnetcrush som såldes i våras och som jag tänkt på sen dess kommit ut till salu igen. Givetvis lite för dyr och nästan 70 mil bort, och så ska jag ju inte ha häst. Men hon är sååå fin :love:
Tänk på att det sannolikt finns en orsak till att den är till salu igen, förmodligen ingen bra orsak.... Så det är nog inte meningen att du ska ha den ;)
 
Har ju letat i typ 5 månader nu, och man börjar lära känna igen en del hästar som kommer ut på annons igen och igen. Det intressanta är ju att, som regel om man inte får sålt nåt så sänker man priset. Detta gäller ju dock inte hästar, uppenbarligen... (en sak om det är hästar under utbildning, men så är inte fallet många gånger).

Ringde på en i maj, provridning inbokad, men vi avblåste då hästen var 16 år och det inte fanns någon försäkring att ta över. Hästen kostade då 110" plus moms. Kom senare i sommar ut för 140" inkl. moms. Ligger nu ute för 260".......

Eh...:confused::confused::confused:
 
Tänk på att det sannolikt finns en orsak till att den är till salu igen, förmodligen ingen bra orsak.... Så det är nog inte meningen att du ska ha den ;)
Kan så vara! Men samtidigt är det ju hårda tider för många så jag kan tänka mig att en del helt enkelt bara tagit sig vatten över huvudet ekonomiskt. De som sålde förra gången har mycket gott rykte (har många gemensamma bekanta) och de beskrev hästen väldigt positivt. Jaja, jag fortsätter tråna på håll ett tag så får vi se om det löser sig. :)
 
Jag spanar efter ridskolehäst och det är ett alldeles eget äventyr. Hittade en trevlig som fanns i Holland och den kom nu i helgen, verkar hittills väldigt trevlig.

I somras köpte klubben en fin swb med bra stam och en rätt rejäl modell. Skulle vara väldigt snäll men kunde vara flockbunden, är inget problem för en ridskolehäst så den köptes. Tyvärr blev det absolut kaos vid första uppsittningarna och den gick inte att komma upp på. En erfaren unghästryttare i klubben fick ta över och på en månad gick den utmärkt att rida på. Men sen på en dag så dängde häst av den ryttaren två gånger på ett rätt otäckt sätt. Dvs inte lämplig för verksamheten. Sen visar det sig att säljaren köpt hästen i april av uppfödaren för en femma och en fimp för att hästen inte höll och skulle då bli avelssto. I juni köptes hästen av klubben för en betydligt högre summa och utlovad som att den var helt lämplig som ridskolehäst. En blir ju bara trött.
 
Har skrivit på en intressant häst på hästnet nu! Det står som läst men jag har inte fått något svar, och jag har hört att hästnets meddelandefunktion kan vara svajig.. Hur länge ska man vänta på svar innan man stalkar rätt på säljaren på Facebook? :nailbiting:

Sist jag letade häst var det smått omöjligt att planera en hästprovarresa, eftersom en del ville boka in provridning typ i övermorgon och andra svarade på mejl max någon gång i veckan.
 
Har skrivit på en intressant häst på hästnet nu! Det står som läst men jag har inte fått något svar, och jag har hört att hästnets meddelandefunktion kan vara svajig.. Hur länge ska man vänta på svar innan man stalkar rätt på säljaren på Facebook? :nailbiting:

Sist jag letade häst var det smått omöjligt att planera en hästprovarresa, eftersom en del ville boka in provridning typ i övermorgon och andra svarade på mejl max någon gång i veckan.

Det brukar inte ens stå att det är skickat, så står det läst bör säljaren ha läst meddelandet. Sen kanske hen inte har möjlighet att svara just då, så du får andas några timmar helt enkelt. Men spännande! :)
 
Provridningen ikväll blev uppskjuten till imorgon. Tråkigt men men.
Både jag och grannen har tagit ledigt fredag eftermiddag så kan åka och hämta häst då (eller kanske provrida någon mer).
 
Det brukar inte ens stå att det är skickat, så står det läst bör säljaren ha läst meddelandet. Sen kanske hen inte har möjlighet att svara just då, så du får andas några timmar helt enkelt. Men spännande! :)
Nu har det gått flera dagar utan svar. Mina nerver är för klena för sånt här. :cautious: Men jag antar att man inte vinner på att tjata. Än iaf.
 
Nu har det gått flera dagar utan svar. Mina nerver är för klena för sånt här. :cautious: Men jag antar att man inte vinner på att tjata. Än iaf.
När hästnets meddelandefunktion strulat för mig så har det först sett ut som att meddelndet gått iväg, men sen när man tittar på konversationen efter en stund är meddelandet bara borta.
Om du kan se ditt meddelande så har iaf det gått iväg som det ska, men du kan tyvärr inte veta om hon skickat ett svar som försvunnit eller om hon inte svarat alls.
 
Nu har det gått flera dagar utan svar. Mina nerver är för klena för sånt här. :cautious: Men jag antar att man inte vinner på att tjata. Än iaf.

Jag har ett meddelande som är läst (dvs ivägskickat) som är tio månader gammalt. Lite trist, speciellt som annonsen låg kvar flera månader efteråt. Det kan (obs, behöver inte vara så här) vara så att de egentligen inte vill sälja hästen.
 
Ibland känns det som om Jag har varit utan häst i evigheter och inte kan vänta på att hitta en ny bästa kompis att utvecklas med.
Sedan inser jag att det inte ens gått två månader och jag har tid på mig.

Det känns i alla fall som att det kommit igång lite med hästar nu även om många fina ston är dräktiga.
 
Vi var och provred idag, jag och grannen. Fyfasen vad svårt det är! Att provrida alltså.
Grannen (hon som ska köpa) gjorde det ändå bra. Nu ska hon sova på saken så får vi se. Ägaren kändes väldigt vettig och ärlig iaf. Hästen behöver tränas lite mer för ändamålet men var överlag käck och med bra förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 486
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 867
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 493
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp