Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag upplever dock att ju högre i pris jag går, desto svårare blir hästarna. De ligger högre i utbildningsnivå än jag och med min kunskap och inte minst ambitionsnivå så vore det ren kapitalförstöring att köpa en häst för 200k även om jag kan.

Dessutom tycker jag att man blir utsållad snabbt om man inte håller jämn nivå med hästen. Tycker inte att viljan att sälja msv-hästar som skogsmullar är särskilt hög. Det är ju inte som att gå in i en affär och ta det man vill ha - säljaren vill oftast att du ska kunna förvalta hästen också.
Det beror nog på vad det är för säljare också. Jag tror att man får ställa in sig på att kanske ta en tur genom Sverige om man ska leta häst, många köper ju tilloch med från utlandet just för att rätt häst inte har något pris/avstånd. Finns även hästhandlare ( i Sverige)som brukar ha hästar på annons som passar allround och hobbyryttare. Många av dom seriösa handlarna är väldigt ärliga med hur hästen är i temperament om man ringer och frågar. Dom säljer till den som betalar men där får man såklart vara snabb också eftersom många köper dirket på film.
 
Jag tänker att ska man både ha en viktbörande häst och en d-ponny, liten häst som dessutom inte ska vara kallblod, travare eller halvblod och dessutom vara frisk och sund och inte avlade för tävling utan en ren skogsmulle/allround så gör man livet lite för komplicerat. Men sen är jag den som tycker att många köpare är väldigt krångliga och är inte förvånad att många då inte heller hittar rätt häst 😇
Skulle lätt kunna ha ett kallblod, dock ingen fd travare
 
Jag tänker att ska man både ha en viktbörande häst och en d-ponny, liten häst som dessutom inte ska vara kallblod, travare eller halvblod och dessutom vara frisk och sund och inte avlade för tävling utan en ren skogsmulle/allround så gör man livet lite för komplicerat. Men sen är jag den som tycker att många köpare är väldigt krångliga och är inte förvånad att många då inte heller hittar rätt häst 😇
Vadå inget kallblod? Både fjoding, tiker och ic räknas som kallblod vad jag vet.
 
Det beror nog på vad det är för säljare också. Jag tror att man får ställa in sig på att kanske ta en tur genom Sverige om man ska leta häst, många köper ju tilloch med från utlandet just för att rätt häst inte har något pris/avstånd. Finns även hästhandlare ( i Sverige)som brukar ha hästar på annons som passar allround och hobbyryttare. Många av dom seriösa handlarna är väldigt ärliga med hur hästen är i temperament om man ringer och frågar. Dom säljer till den som betalar men där får man såklart vara snabb också eftersom många köper dirket på film.

Givetvis, till slut blir det ju så. Men oavsett så är marknaden annorlunda nu mot för ett år sedan. Jag sökte häst då också och det fanns betydligt mer att välja på - och till lägre priser.
 
Sålde min häst då vi inte passade för varandra i början av Corona pandemin. Tillsammans med tjejen som hade honom i träning satte vi ett pris som vi tyckte han var värd utan utrustning och ett tillsammans med hans utrustning. Hon filma och jag hade flertalet fina bilder på honom sedan tiden hemma. Hon gjorde en riktigt bra film där hon visade redan från uppsittning och sedan alla gångarter. Han var oinriden när jag köpte honom så han vara bara riden knappa året när han såldes men tog inte mer en ett par veckor så var han såld. Hen som köpte pruta en skoning i pris då vi inte ville sko om honom inför veterinärbesiktningen då veterinären inte ville att han skulle vara ny skodd. Han var nyskodd när han åkte ned dit han skulle säljas ifrån. De var riktigt riktigt skönt att slippa folk som ringde,mailade osv. Skrev att vid frågor fick man ta kontakt med tjejen som skulle sälja honom åt mig. Hon sorterade sedan ut de hon ansåg vettiga för hästen.

Att köpa häst för min del är helt uteslutet just nu marknaden är väldigt väldigt för dyr för en student. Ändå så kräver jag inte något speciellt mer en att hästen ska vara snäll att rida både i skog och på bana och uppföra sig tryggt i ensamhet utan andra hästar. Vill inte ha en till häst med separationsångest. Så givit upp de och pluggar klart mitt sista 1 och halvt år innan jag tar upp häst letandet igen. Och min dröm är ju att köpa en Nordsvensk 😍
 
Jag har nu bestämt mig för att testa med unghästen och därmed inte köpa häst nu. Verkar vara krångligt att få tag på en vettig häst och han är egentligen en väldigt passande häst, om än en ganska outbildad liten islandshäst, inte riktigt vad man tänker på till hoppning, dressyr och fälttävlan :p

Men han är för det mesta väldigt okomplicerad och kommer nog funka till lättare klasser, och än sålänge är det lagom.

Men ska troligen sälja en okomplicerad barnponny, verkar ju vara rätt tid för det nu. :)
 
De flesta som söker ridhäst i den prisklassen söker väl ändå just en ridhäst och inte en rid/körhäst eller renodlad körhäst. Personligen bryr jag mig inte ett dyft om att en häst jag vill ha till enbart ridning är inkörd eller inte och skulle således inte heller vilja betala extra bara för det.

Men oj, det var bara ett exempel på hästar i just den prisklass du nämnde vad gäller kallblod. Det är väl inte bara specifikt ridhästar tråden handlar om men jag kanske har uppfattat det fel.
 
Ja? Hon skrev ju att hon inte ville ha någon fjording eller kallblod :confused:
Om det är mig du talar om så har jag inte skrivit det, snarare är det de jag söker. Däremot skrev jag att det som erbjuds ofta är en bångstyrig fjording. Jag har skrivit att jag vill ha en väluppfostrad.
 
Jag tycker det är svårt hur man ska göra med besiktning. Har alltid gått på min magkänsla när jag köpt hästar och eftersom denna hästen anses vara ”billig” så gör jag en chansning. Hästen har inga möjligheter att bli en Grand Prix häst och den ska bara vara min skogsmulle. Dessutom har jag full tillgång till journaler hos veterinären (förra besiktning ok, utredning för ev PPID dock ingen hälta eller övrigt) och jag har fått extremt mycket information av säljaren.

Hur har ni tänkt kring besiktning? Kommer ni närvara även om ni bor långt bort?
 
Jag tycker det är svårt hur man ska göra med besiktning. Har alltid gått på min magkänsla när jag köpt hästar och eftersom denna hästen anses vara ”billig” så gör jag en chansning. Hästen har inga möjligheter att bli en Grand Prix häst och den ska bara vara min skogsmulle. Dessutom har jag full tillgång till journaler hos veterinären (förra besiktning ok, utredning för ev PPID dock ingen hälta eller övrigt) och jag har fått extremt mycket information av säljaren.

Hur har ni tänkt kring besiktning? Kommer ni närvara även om ni bor långt bort?
Jag har inte varit med vid besiktningen på de senaste hästarna jag köpt (inkl de som köpts till ridskolan), även om de bara varit en timme bort enkel resa (de flesta har dock varit ca 3 timmar bort enkel resa). Däremot vill jag att en besiktning ska göras och jag vill se protokollet, och eventuellt även prata med veterinären. Jag har dock aldrig varit med i hästköp där hästen kostat mer än 65 000 kr, så jag kan inte säga om jag skulle göra annorlunda i en annan situation med en dyrare häst.

Dock så tycker jag det är viktigt med besiktning oavsett om hästen är tänkt som sällskapshäst eller skogsmulle, kanske därför att jag själv har en minishettis som hade stora problem med patellaupphakning som unghäst - och jag kommer aldrig veta om det hade märkts på en besiktning eller inte eftersom jag inte gjorde någon när jag köpte henne som föl/1-åring.
 
Jag tycker det är svårt hur man ska göra med besiktning. Har alltid gått på min magkänsla när jag köpt hästar och eftersom denna hästen anses vara ”billig” så gör jag en chansning. Hästen har inga möjligheter att bli en Grand Prix häst och den ska bara vara min skogsmulle. Dessutom har jag full tillgång till journaler hos veterinären (förra besiktning ok, utredning för ev PPID dock ingen hälta eller övrigt) och jag har fått extremt mycket information av säljaren.

Hur har ni tänkt kring besiktning? Kommer ni närvara även om ni bor långt bort?
Jag vill alltid vara med och kunna se veterinärens arbete, oavsett hur billig hästen är. För mig handlar det om att göra ett väl undersökt och genomtänkt beslut, och vara så säker jag bara kan på att jag får en häst jag kan ta hand om på lång sikt. Ett problem med den snabba hästmarknaden som är nu är ju att (tror jag) det oftare blir fel, och hästarna ska säljas om igen snabbt. Jag vill köpa en häst som stannar hos mig och då känner jag mig inte trygg om jag inte valt en oberoende vet och varit med vid besiktningen.
 
Av ren nyfikenhet, jag undrar om du kan ge några exempel på hur du formulerade dig i din köpesannons för när jag provade att skriva en sån kändes det som att jag fick ett på tok för brett urval...
Många svar, men knappast nåt av intresse. Och jag ska nog låna ordet pansarvagnspsyke för det var där jag gick jäkligt bet senast, hur mycket jag än trodde efter ett par provridningar att det fanns där...
Jag höll det ganska kort och koncist. Hur ser din kravprofil ut i övrigt?
 
Jag höll det ganska kort och koncist. Hur ser din kravprofil ut i övrigt?
Jag vill ha en häst med bra mentalitet och ridbarhet över allt annat.
Jag är en glad amatör som hoppar med skräckblandad förtjusning och inser att min smärtgräns går nånstans strax över metern. Vill gärna ha en häst som kan ge mig lite självförtroende där och tävla lite på låg nivå.
Tycker att dressyr blir roligare och roligare vill gärna kunna tävla lätta klasser där med. Jag söker en häst med arbetsmoral och egen motor men utan explosivitet om du förstår vad jag menar?
Sitter absolut inte och nöter i paddocken utan vill lika gärna kunna rida ut med och utan sällskap.
Helst över 160 cm då jag är hyfsat lång men helst inte en bjässe på över 175 cm.
Budget är nånstans runt 150k.
Vill inte köpa unghäst igen men inte heller senior.
Känner mig bara så himla bränd efter förra då jag verkligen och alla runt mig, trodde det var rätt. Och sen visade sig det efter kort tid att det var det absolut inte trots flera provridningar osv...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 393
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 333
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp