Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, inte satt något direkt maxpris men ca 80 000-100 000 kr. Och då kommer det gärna upp någon bångstyrig fjording numera.
Inte för att bara sån, men 100 för ett stabilt och trevligt varmblod (halvblod) utan skador är extremt svårt att hitta. Du får nog lägga på minst 50 till... eller vara ok med skadehistorik eller en gammal häst.
Det kostar att ta fram häst och att ha häst så inköpspriset är egentligen det minsta man ska snåla på.
 
Inte för att bara sån, men 100 för ett stabilt och trevligt varmblod (halvblod) utan skador är extremt svårt att hitta. Du får nog lägga på minst 50 till...
Det kostar att ta fram häst och att ha häst så inköpspriset är egentligen det minsta man ska snåla på.
Vad har du fått för dig att jag skulle vilja ha ett hbl? Aldrig i livet.
Det hade jag förr och de är numera helt ointressanta för mig.
Söker en viktbärande ponny/häst 140-150 som är snäll, väluppfostrad och till skogsridning. Inget tävlingsämne öht.
 
Hm....

Har lite halvseriöst funderat på att eventuellt sälja min väldigt snälla och lugna lilla storhäst/övervuxna ponny pga allt högre arbetsbörda på jobbet 🤔 Trodde hon skulle vara rätt svårsåld pga storlek dock och inte riktigt orkat göra slag i saken men nu måste jag nog ta en ordentlig funderare!

Att döma av den här tråden känns det ju som perfekt tidpunkt ifall det blir aktuellt!
 
Jag köpte min senaste häst för dryga ett år sedan. Henne hittade jag genom att jag hade skrivit en sökes-annons på Hästnet, som jag sedan delat i rasgruppen för de raser som jag kunde tänka mig.

Hennes säljare hade valt att inte lägga ut henne på annons eftersom hon hellre ville välja själv vilka som fick prova hästen. En annan person hade provridit, men hon tyckte det kändes bättre med mig så jag fick köpa henne.

Så jag kan bara rekommendera sökes-annons, samt att vara aktiv i rasgrupper om man är inne på någon särskild ras. "Min" ras ser jag få exemplar av på Hästnet, men däremot säljs de via rasgruppen.
 
Vad har du fått för dig att jag skulle vilja ha ett hbl? Aldrig i livet.
Det hade jag förr och de är numera helt ointressanta för mig.
Söker en viktbärande ponny/häst 140-150 som är snäll, väluppfostrad och till skogsridning. Inget tävlingsämne öht.

Kontakta uppfödare av typ haflinger t.ex. följ grupper för den rasens förening på facebook tror jag är en bra väg.
Ibland finns hästar som säljs till rätt hem.
 
Vad har du fått för dig att jag skulle vilja ha ett hbl? Aldrig i livet.
Det hade jag förr och de är numera helt ointressanta för mig.
Söker en viktbärande ponny/häst 140-150 som är snäll, väluppfostrad och till skogsridning. Inget tävlingsämne öht.
Då finns det säkert en trygg fd travhäst eller kallblod du kan få för den summan. Jag har sett flera stycken inom di budget på hästnet
 
Då finns det säkert en trygg fd travhäst eller kallblod du kan få för den summan. Jag har sett flera stycken inom di budget på hästnet
De flesta travare är väl större än 150 och inte precis särskilt viktbärande? Nordsvenskar är väl också ofta är högre även om det finns de i ponnystorlek, men det är inte många som säljs där som är över 3 år och är trevliga ridhästar (och de säljs ofta för körning). Fjordingar finns det väldigt få av på annons (och de verkar ofta vara ganska envisa).

Hittar du någon mer trevlig, stabil, viktbärande ridhäst på runt 150 inom den budgeten får du gärna skicka ett PM, det är ungefär samma kriterier som vi har (och där vi i princip inte hittat någon relevant alls under hela sommaren, trots att vi kollat HästNet väldigt ofta ;) )
 
De flesta travare är väl större än 150 och inte precis särskilt viktbärande? Nordsvenskar är väl också ofta är högre även om det finns de i ponnystorlek, men det är inte många som säljs där som är över 3 år och är trevliga ridhästar (och de säljs ofta för körning). Fjordingar finns det väldigt få av på annons (och de verkar ofta vara ganska envisa).

Hittar du någon mer trevlig, stabil, viktbärande ridhäst på runt 150 inom den budgeten får du gärna skicka ett PM, det är ungefär samma kriterier som vi har (och där vi i princip inte hittat någon relevant alls under hela sommaren, trots att vi kollat HästNet väldigt ofta ;) )
Men nej, det där har hängt med sedan 70-talet och de flesta som bygger den myten verkar ha begränsad erfarenhet av rasen. Fjordhästar är ofta schyssta, pigga och godmodiga. Dock är de inga mesar och behöver vanligen ägare som vet var de vill själva.
 
Men nej, det där har hängt med sedan 70-talet och de flesta som bygger den myten verkar ha begränsad erfarenhet av rasen. Fjordhästar är ofta schyssta, pigga och godmodiga. Dock är de inga mesar och behöver vanligen ägare som vet var de vill själva.
Jag har själv haft fjording (ca 15 år sedan kanske?) och det var den underbaraste häst jag någonsin haft. Den hästen jag i efterhand ångrar att jag sålde :( Däremot angående de annonserna jag sett nu under sommaren när jag letat hästar/ponnyer till ridskolan, så tycker jag att det på flera av de få ridna fjordingar som varit på annons stått att de är envisa eller liknande. En av hästarna vi faktiskt köpte var en fjording, vilket funkar kanon för vuxna ryttare - men med mindre erfarna tonåringar kan han plötsligt få för sig att gå till en annan del av ridbanan om han är lite trött.
 
Har hittat häst utomlands som jag är intresserad av, men den säljs på auktion. Det i sig känns stressande och lite läskigt. Samtidigt är det billigare än "motsvarande" häst i Sverige, men jag är som person väldigt lugn och försiktig, vill tänka över och fundera ett extra varv. Först visning, sen får tre högsta budgivarna provrida och besiktiga av utomstående, sen avgörs det, så det är inte totalt pang på, men ändå. Lite stressigt.
 
Jag ansluter till tråden!
Vi ska köpa en D-ponny till dottern i höst, och jag har dragit mig för detta. Dotterns ridkompis letade i flera månader innan hon hittade, och hann köpa, rätt ponny. Jag har sett deras ansträngningar, och helt enkelt dragit mig för att ge mig in i det här projektet. :crazy: Som flera andra här kan jag inte tänka mig att köpa osett. Och även om man provrider så är det skillnad på när hästen inte längre rids av sin gamla ryttare. Nu kommer ju denna ponny att vara lite stor för dottern till att börja med, medan säljaren troligen kommer att vara på väg över till stor häst. Att köpa häst är helt enkelt en chansning,

Samtidigt ska vi sälja vår B-ponny som börjar bli urväxt. Även om marknaden verkar vara på säljarens sida så känns det inte okomplicerat. Som någon skrev här ovan att hon söker en "bombsäker" ponny till sitt barn, som många som söker B-ponny gör. Men hästar är hästar och det finns inga bombsäkra. Inte ens gunghästar är bombsäkra, för om barnet gungar för vilt kan de välta. Och även en jättesnäll ponny kan bli lat/envis/osäker med fel ryttare eller förälder.
En individ som är i grunden trygg var viktigt för oss, eftersom meningen är att barnen ska få vara med och hantera och då vill jag känna mig trygg med ponnyn (även om den alltid kan reagera).

Tex den första minishettisen vi tittade på ryckte till ganska rejält när grimskaftet gungade till när vi skulle ut och provköra. Kändes inte som en i grunden trygg individ för mig och definitivt inte som nåt jag vill ha unga barn runt (3 år), som ju kan vara lite impulsiva.

Minishettisen vi köpte hängde lugnt på när sonen fick prova leda. Hon kan också hoppa till, men det är för mig skillnad på att hoppa till och på att behöva springa ifrån det som skrämde en.
 
De flesta travare är väl större än 150 och inte precis särskilt viktbärande? Nordsvenskar är väl också ofta är högre även om det finns de i ponnystorlek, men det är inte många som säljs där som är över 3 år och är trevliga ridhästar (och de säljs ofta för körning). Fjordingar finns det väldigt få av på annons (och de verkar ofta vara ganska envisa).

Hittar du någon mer trevlig, stabil, viktbärande ridhäst på runt 150 inom den budgeten får du gärna skicka ett PM, det är ungefär samma kriterier som vi har (och där vi i princip inte hittat någon relevant alls under hela sommaren, trots att vi kollat HästNet väldigt ofta ;) )
Varför måste den vara runt 150 cm? Fungerar väl utmärkt med en större travare/kallblod om den mot förmodan är någorlunda ridbar.
Höjden på en häst till hobbyryttare är väl inte avgörande så länge resten klaffar? Förstår inte.
Förresten så är fjordingar utmärkta för hobbyryttare och skogsridning 🤣
 
Varför måste den vara runt 150 cm? Fungerar väl utmärkt med en större travare/kallblod om den mot förmodan är någorlunda ridbar.
Höjden på en häst till hobbyryttare är väl inte avgörande så länge resten klaffar? Förstår inte.
Förresten så är fjordingar utmärkta för hobbyryttare och skogsridning 🤣

Bara för att man är hobbyryttare /skogsmulle utan några tävlingsambitioner så betyder det inte att man "nöjer" sig med en ridtravare eller kallblod. Rätt taskig attityd, tycker jag :meh:
 
Bara för att man är hobbyryttare /skogsmulle utan några tävlingsambitioner så betyder det inte att man "nöjer" sig med en ridtravare eller kallblod. Rätt taskig attityd, tycker jag :meh:
Då får man väl finna sig i att dom kostar mer helt enkelt och höja budget. Hittar man inte det man söker inom sin budget så är det väl ens budget som är problemet. Hästar finns det.
 
Då får man väl finna sig i att dom kostar mer helt enkelt och höja budget. Hittar man inte det man söker inom sin budget så är det väl ens budget som är problemet. Hästar finns det.

Jo absolut är det så, men köper du en travare eller kallblod med en budget på 80-100 000 så är du antingen jävligt lättlurad eller... Ja nä, då är du faktiskt lättlurad punkt slut. Det går att hitta fina ridhästar för mindre summor än det som inte är travare, kallblod eller hispiga söndriga hbl eller motsvarande.
 
Varför måste den vara runt 150 cm? Fungerar väl utmärkt med en större travare/kallblod om den mot förmodan är någorlunda ridbar.
Höjden på en häst till hobbyryttare är väl inte avgörande så länge resten klaffar? Förstår inte.
Förresten så är fjordingar utmärkta för hobbyryttare och skogsridning 🤣
Jag tänker att det beror på ryttaren? Själv föredrar jag hästar som är ca 155 cm, som jag kan hoppa upp på från marken om något händer på en uteritt, som jag är bekväm med i all hantering etc. Jag är inte bekväm i hanteringen med hästar på runt 170, även om de är snälla. Jag är inte bekväm i ridningen på en häst på 165-170 som har ett okej dressyrsteg, då jag föredrar hästar med mjukare gångarter. Jag är allmänt inte särskilt imponerad av det jag sett i temperamentet hos många av de varmblod (hbl) jag sett de senaste åren. Utöver det så kräver större häst mer mat, mer plats, större transport etc. Det kan ju t.ex. vara att man har ett stall där man har en takhöjd som gör att hästen max får vara 150 cm, eller vad som helst. Jag ser inget konstigt med att ha en uppskattning på att "ungefär så här stor häst vill jag ha".

Angående att jag skrev just 150 cm var att @mars, vars inlägg du svarade på angående travare och kallblod, just skrivit att hon letade efter en häst på runt 140-150 cm.

Ja, fjordingar kan vara kanonfina för hobbyryttare. Men om vi tar som exempel finns det just nu två annonser på fjordingar som är äldre än 3 år - ett avelsston och en som är en C-ponny och som beskrivs som lätt i typen (dvs inte en viktbärande D-ponny). Det har inte funnits särskilt många annonser på fjordingar under de senaste månaderna, och flera av de ridbara fjordingarna har beskrivits som t.ex. envisa.
 
Då får man väl finna sig i att dom kostar mer helt enkelt och höja budget. Hittar man inte det man söker inom sin budget så är det väl ens budget som är problemet. Hästar finns det.
Eller så finns dom inte till salu. Sökte på hastnet på ic, tinker, fjording och welsh ålder 5 eller äldre och fick upp 15 annonser
1 avelssto
5 tävlings ponnyer
3 står i utlandet (många som inte söker till tävling vill provrida, svårt nu)
2 såld eller resarverad
2 annonser från i maj mest troligt sålda
2 som beskrivs som känsliga var av den ena snart en månad gammal och den andra 2 så lär inte finnas kvar eller något fel.

Så har svårt att se hur höja budget hjälper när det inte finns någon till salu
 
Eller så finns dom inte till salu. Sökte på hastnet på ic, tinker, fjording och welsh ålder 5 eller äldre och fick upp 15 annonser
1 avelssto
5 tävlings ponnyer
3 står i utlandet (många som inte söker till tävling vill provrida, svårt nu)
2 såld eller resarverad
2 annonser från i maj mest troligt sålda
2 som beskrivs som känsliga var av den ena snart en månad gammal och den andra 2 så lär inte finnas kvar eller något fel.

Så har svårt att se hur höja budget hjälper när det inte finns någon till salu
Om jag bara söker på cob i sökrutan får jag 41 träffar. Deras sökmotor är sådär.
 
Eller så finns dom inte till salu. Sökte på hastnet på ic, tinker, fjording och welsh ålder 5 eller äldre och fick upp 15 annonser
1 avelssto
5 tävlings ponnyer
3 står i utlandet (många som inte söker till tävling vill provrida, svårt nu)
2 såld eller resarverad
2 annonser från i maj mest troligt sålda
2 som beskrivs som känsliga var av den ena snart en månad gammal och den andra 2 så lär inte finnas kvar eller något fel.

Så har svårt att se hur höja budget hjälper när det inte finns någon till salu
360 annonser fick jag fram när jag sökte från d-ponny till storhäst från 7 år. Så jag tror knappast att det inte finns några hästar, snarare att man får se över sina krav. Har du för orimliga krav på dagens marknad? Troligen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 252
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 439
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 062
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp