Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad för orimliga krav? rätt ras och minst 5år och inte sälgs till som tävlingsponny?
Vad menas säljs som tävlingsponny? Jag har haft tävlingshästar som skulle fungera minst lika bra som hobbyhäst också. Bara för att den har kapacitet att tävla betyder ju inte att den inte skulle passa till hobbyryttare? Dom flesta som har häst är dessutom inga proffs utan rider på helt basic nivå och hoppar kanske max 1 meter - 120cm och tävlar max LA dressyr. Och det klarar ju vilken häst som helst även om hästen har kapacitet för mer med rätt ryttare😅
 
Då finns det säkert en trygg fd travhäst eller kallblod du kan få för den summan. Jag har sett flera stycken inom di budget på hästnet
Haha fd travare för min budget som jag nämnde 80 000-100 000, skulle inte tro att de ligger så högt. Dessutom är vbl travaren oftast inte speciellt viktbärande. Dock ofta underbara i sitt psyke. Känns som jag fått andra bättre råd.
 
Då får man väl finna sig i att dom kostar mer helt enkelt och höja budget. Hittar man inte det man söker inom sin budget så är det väl ens budget som är problemet. Hästar finns det.
Så du menar på fullt allvar att budgeten på 80 000 -0 100 000 inte räcker till en skogsmulle utav lite viktbärande modell.
 
360 annonser fick jag fram när jag sökte från d-ponny till storhäst från 7 år. Så jag tror knappast att det inte finns några hästar, snarare att man får se över sina krav. Har du för orimliga krav på dagens marknad? Troligen
Att det finns hundratals hästar på annons betyder inte att dom är bra eller rätt häst, det är det som är problemet tycker jag, att finns för många skräpannonser och väldigt få bra hästar. Väldigt många annonser har både de ena och andra problemen, olater, skador mm. Man köper ju inte en dålig häst som inte matchar ens krav bara för att det finns hästar på annons.
Jag skulle tex aldrig köpa ett SWB, en ridtravare eller en ardenner bara för att det finns på annons, ingen av dom matchar mina önskemål och då får det vara tills rätt häst kommer.
 
Vad menas säljs som tävlingsponny? Jag har haft tävlingshästar som skulle fungera minst lika bra som hobbyhäst också. Bara för att den har kapacitet att tävla betyder ju inte att den inte skulle passa till hobbyryttare? Dom flesta som har häst är dessutom inga proffs utan rider på helt basic nivå och hoppar kanske max 1 meter - 120cm och tävlar max LA dressyr. Och det klarar ju vilken häst som helst även om hästen har kapacitet för mer med rätt ryttare😅
Inte tävla alls utan rida ut i skogen, följa med som handhäst/packhäst, rida långtur i grupp, träna klicker, dra ut lite ris från skogen och dra en lättare harv.

Min ena är 160 cm och tycker han är för stor då jag lätt vill se över hästen när jag står på marken egentligen.

Är för övrigt inte alls så förtjust i tempramentet på ridvarmblod.
 
Jag tror att många av de här hästarna med det stabila temperamentet osv är svåra att hitta på annons, antingen för att de inte ens annonseras utan går till kontakter, eller för att de säljs så sjukt fort. Som flera skriver så är de ju väldigt eftertraktade, oavsett ras egentligen.
I ”mitt” stall säljer vi (säger vi då jag rider hästen) en häst som är av den där lilla snäva kategorin ”halvblod med fin tävlingsstam”, rör sig bra nog för en tävlingsintresserad människa med - men har framförallt ett fantastiskt stabilt temperament. Väldigt ung dock så har inte hunnit med så mycket än, men detta kommer inte bli en krånglig häst - utan kommer kunna passa många ”vanliga” människor utan problem.

Jag hade satsat på en köpesannons där jag specificerar vad jag letar efter, budgettak osv.
 
Jag tror att många av de här hästarna med det stabila temperamentet osv är svåra att hitta på annons, antingen för att de inte ens annonseras utan går till kontakter, eller för att de säljs så sjukt fort. Som flera skriver så är de ju väldigt eftertraktade, oavsett ras egentligen.
I ”mitt” stall säljer vi (säger vi då jag rider hästen) en häst som är av den där lilla snäva kategorin ”halvblod med fin tävlingsstam”, rör sig bra nog för en tävlingsintresserad människa med - men har framförallt ett fantastiskt stabilt temperament. Väldigt ung dock så har inte hunnit med så mycket än, men detta kommer inte bli en krånglig häst - utan kommer kunna passa många ”vanliga” människor utan problem.

Jag hade satsat på en köpesannons där jag specificerar vad jag letar efter, budgettak osv.
Skriver under på ditt sista stycke. Jag har haft en egen köpes-annons ute där jag söker gångartsferrari med pansarvagnspsyke och har fått en del bra svar.

Något som inte matchar alls, såklart. Men överlag helt rätt säljare som tagit kontakt.
 
  • Gilla
Reactions: Nox
Skriver under på ditt sista stycke. Jag har haft en egen köpes-annons ute där jag söker gångartsferrari med pansarvagnspsyke och har fått en del bra svar.

Något som inte matchar alls, såklart. Men överlag helt rätt säljare som tagit kontakt.
Av ren nyfikenhet, jag undrar om du kan ge några exempel på hur du formulerade dig i din köpesannons för när jag provade att skriva en sån kändes det som att jag fick ett på tok för brett urval...
Många svar, men knappast nåt av intresse. Och jag ska nog låna ordet pansarvagnspsyke för det var där jag gick jäkligt bet senast, hur mycket jag än trodde efter ett par provridningar att det fanns där...
 
Bra svar. Dessutom vill jag inte ha en 23 åring med gamla skador heller. Man kan ju faktiskt ha en del krav trots att man inte vill tävla mer.

Min kostade 65 000 förra året som 4 åring och är varken travare eller kallblod utan snarast en övervuxen ponny och jag är en hobbyryttare/rädd, halvt traumatiserade tant/skogsmulle som möjligen drömmer om att nångång starta i en LA dressyr men mest vill ha en bästa kompis att ha roligt med. Kan ärligt talat med handen på hjärtat säga att min numera femåring är den mest fantastiska häst jag ägt. Lagom storlek (ca 155), cool, stabil, härdig och sjukt social/gosig. Och som pricken över i:et otroligt söt!
 
Varför måste den vara runt 150 cm? Fungerar väl utmärkt med en större travare/kallblod om den mot förmodan är någorlunda ridbar.
Höjden på en häst till hobbyryttare är väl inte avgörande så länge resten klaffar? Förstår inte.
Förresten så är fjordingar utmärkta för hobbyryttare och skogsridning 🤣
Nu skrev du inte detta till mig. Men kan väl finnas 1000 anledningar att man vill ha en speciell storlek.
Finns ju dem som inte ens har takhöjd godkänd för att härbergera en häst på 170 som man inte ens vill ha.
 
Skriver under på ditt sista stycke. Jag har haft en egen köpes-annons ute där jag söker gångartsferrari med pansarvagnspsyke och har fått en del bra svar.

Något som inte matchar alls, såklart. Men överlag helt rätt säljare som tagit kontakt.
Jag har också själv kört på köpesannons genom åren -både annonserat på annonssidor, facebook och skickat min ”förfrågan” till uppfödare och försäljningsstall. Man får ju blandade svar som får sållas i, men jag har även hittat bra hästar så - mer än en av hästarna jag haft har inte varit annonserade utan hittats via uppsökande verksamhet (:p) eller köpesannons.
 
Då får man väl finna sig i att dom kostar mer helt enkelt och höja budget. Hittar man inte det man söker inom sin budget så är det väl ens budget som är problemet. Hästar finns det.

Jag upplever dock att ju högre i pris jag går, desto svårare blir hästarna. De ligger högre i utbildningsnivå än jag och med min kunskap och inte minst ambitionsnivå så vore det ren kapitalförstöring att köpa en häst för 200k även om jag kan.

Dessutom tycker jag att man blir utsållad snabbt om man inte håller jämn nivå med hästen. Tycker inte att viljan att sälja msv-hästar som skogsmullar är särskilt hög. Det är ju inte som att gå in i en affär och ta det man vill ha - säljaren vill oftast att du ska kunna förvalta hästen också.
 
Om jag bara söker på cob i sökrutan får jag 41 träffar. Deras sökmotor är sådär.
Sökte i fritextrutan på cob och fick upp 48 st om jag tog bort ålder och höjd och ja massa föl och fjolåringar, även nej tack till en cob på 170cm och även till dom små c-ponny. Med samma krav på höjd och ålder så fick jag upp samma annonser som när jag sökte innan
 
Då får man väl finna sig i att dom kostar mer helt enkelt och höja budget. Hittar man inte det man söker inom sin budget så är det väl ens budget som är problemet. Hästar finns det.

Ett centralt problem (åtminstone för mig) är avstånden. Sverige är ett långt land och just den typen av häst man söker kanske inte finns där man bor.

Som mig själv som exempel, jag bor i Västerbotten. Har provridit alla hästar inom en tjugo mils radie som finns ute nu och som någorlunda matchar mina önskemål. Sen finns det en i Skåne, en i övertorneå, en i Norrköping, en i Dalarna och en i Uppsala. (Och jag är en av minst 20 intressenter på varje häst. En säljare berättade att hon fått 40 (!) meddelanden på Hästnet första dygnet.) Blir många mil i bil om vi ska resa runt på det viset. Klart man kan göra det, men tvärenkelt är det ju inte..
 
Jo absolut är det så, men köper du en travare eller kallblod med en budget på 80-100 000 så är du antingen jävligt lättlurad eller... Ja nä, då är du faktiskt lättlurad punkt slut. Det går att hitta fina ridhästar för mindre summor än det som inte är travare, kallblod eller hispiga söndriga hbl eller motsvarande.

De kallblod jag har hittat som motsvarar mina kriterier har legat runt 85 000 kr. Jag skulle inte kalla mig själv lättlurad, men en erfaren, äldre nordsvensk som du kan skogsköra och även använda på åkern som även är ridbar och som är trygg och säker, de verkar hållas väldigt hårt i och då förstår jag att priserna går upp rejält om de överhuvudtaget läggs ut på annons.
 
De kallblod jag har hittat som motsvarar mina kriterier har legat runt 85 000 kr. Jag skulle inte kalla mig själv lättlurad, men en erfaren, äldre nordsvensk som du kan skogsköra och även använda på åkern som även är ridbar och som är trygg och säker, de verkar hållas väldigt hårt i och då förstår jag att priserna går upp rejält om de överhuvudtaget läggs ut på annons.

De flesta som söker ridhäst i den prisklassen söker väl ändå just en ridhäst och inte en rid/körhäst eller renodlad körhäst. Personligen bryr jag mig inte ett dyft om att en häst jag vill ha till enbart ridning är inkörd eller inte och skulle således inte heller vilja betala extra bara för det.
 
Nu skrev du inte detta till mig. Men kan väl finnas 1000 anledningar att man vill ha en speciell storlek.
Finns ju dem som inte ens har takhöjd godkänd för att härbergera en häst på 170 som man inte ens vill ha.
Jag tänker att ska man både ha en viktbörande häst och en d-ponny, liten häst som dessutom inte ska vara kallblod, travare eller halvblod och dessutom vara frisk och sund och inte avlade för tävling utan en ren skogsmulle/allround så gör man livet lite för komplicerat. Men sen är jag den som tycker att många köpare är väldigt krångliga och är inte förvånad att många då inte heller hittar rätt häst 😇
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 460
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 068
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp