Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag pratat med veterinären som gjorde besiktningen (och s*tan vad han bröt, hade väldigt svårt att höra) men han skrev ua på allt. Dock så sa han att benställningen inte var helt optimal då ena hoven går utåt lite och att hästen kommer behöva täta hovslagarbesök, kanske rent av var 5:e vecka. Inget som ska påverka hästens användbarhet dock.

Men hur ställer man sig inför detta då. Jag har ju skickat handpenning redan. Protokollet säger ua på allt men jag kommer ändå behöva täta hovslagarbesök. Det går väl inte att ångra sig nu eller? Då blir jag av med handpenningen eller?
Vill du ångra dig? Eller tänker du att det är en prisfråga?
 
Nu har jag pratat med veterinären som gjorde besiktningen (och s*tan vad han bröt, hade väldigt svårt att höra) men han skrev ua på allt. Dock så sa han att benställningen inte var helt optimal då ena hoven går utåt lite och att hästen kommer behöva täta hovslagarbesök, kanske rent av var 5:e vecka. Inget som ska påverka hästens användbarhet dock.

Men hur ställer man sig inför detta då. Jag har ju skickat handpenning redan. Protokollet säger ua på allt men jag kommer ändå behöva täta hovslagarbesök. Det går väl inte att ångra sig nu eller? Då blir jag av med handpenningen eller?


Man kan ju rådfråga en till veterinär? Kan ju vara så att de går att få bukt med men kan ta sin tid för man ska nog gå sakta fram.
 
Har du själv sett det och säljaren påpekat det tycker jag det är lite svårt att komma i efterhand och vilja pruta pga det…
Jag håller med. Det är nog svårt att hävda nu att det skall bli avdrag på priset.
Jag hamnade i en liknande sits en gång. Då ångrade jag efteråt, att jag inte sade något om att jag gärna ville diskutera priset, för en sak jag upptäckte själv.

Veterinären gav anmärkning på det jag iakttagit, och det var ingen stor avvikelse, men ändå.

Alltid lätt att vara efterklok.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är intressant att fundera på lite andra affärsmodeller som kan gynna uppfödare. Inom travet har ju t ex uppfödaren en procent på premier under hästens livstid - så de kan sälja ett föl lite billigare till en tränare de tror på - för det finns en möjlighet att de får igen pengar senare. Jag vet en uppfödare för många många år sedan som sålde en fin unghäst fyra år gammal, för 100 000 kr, rätt bra betalt då men inte anmärkningsvärt mycket. Ett år senare gick hästen för en miljon. Det berodde givetvis på att den utbildades och matchades extremt väl, men det beror ju också på att uppfödaren faktiskt tagit fram (och grundutbildat i det här fallet) en bra häst. Jag kan absolut se en poäng i en affärsmodell där uppfödaren kan få en liten andel av en sådan värdeökning.
Jag kan se att det är en möjlig affärsmodell inom tex trav/galopp, men inom dressyrsporten så tar det så oerhört lång tid innan man ser resultat.

Men det är klart, proffsryttare kanske resonerar annorlunda och det är mer business.

Som privatperson skulle jag dock inte köpa på dessa premisser.

Om hästen är för dyr, då får jag köpa en annan, helt enkelt.
 
Ja, hörni. Den här dagen har varit riktigt jobbig faktiskt. Hyrde en B-kortare, åkte 20 mil för att hämta hästen. Börjar skriva på alla papper, då säger säljaren mitt i alltihopa ”oh förresten så har hon strålröta”. Jaha. Pengarna var redan skickade då liksom..

Vi lastade på hästen på B-kortaren och hon gick på men ville direkt försöka mosa sig ut igen. Vi fick med handkraft stänga igen allt och hon fick ju panik, hela bilen gungade och hon försökte ta sig ut. Så vi började köra på en gång. Och så höll det på, i tre timmar. Nästan hela resan. Hon sparkade bakåt, framåt, reste sig, skulle vända sig… någon halvtimme innan vi var framme gav hon upp och lugnade sig. Hela transporten var GENOMBLÖT av svett och urin. Det rann längs väggarna. Jag ringde t o m veterinär medan vi körde för att få höra om en plan B ifall vi behövde nödstanna.

Jag hade ju fått höra att hon var snäll att lasta och van att åka, jag frågade särskilt just om B-kortare också. Skrev till säljaren nu och berättade om vår skräck-resa. Fick till svar att ”hon har aldrig åkt ensam, eller baklänges, eller i bil”…..

Stor, stor suck. Varför går det inte att lita på folk.

Nu är vi framme hemma iallafall, omskakade, trötta och stressade allihop.
 
Ja, hörni. Den här dagen har varit riktigt jobbig faktiskt. Hyrde en B-kortare, åkte 20 mil för att hämta hästen. Börjar skriva på alla papper, då säger säljaren mitt i alltihopa ”oh förresten så har hon strålröta”. Jaha. Pengarna var redan skickade då liksom..

Vi lastade på hästen på B-kortaren och hon gick på men ville direkt försöka mosa sig ut igen. Vi fick med handkraft stänga igen allt och hon fick ju panik, hela bilen gungade och hon försökte ta sig ut. Så vi började köra på en gång. Och så höll det på, i tre timmar. Nästan hela resan. Hon sparkade bakåt, framåt, reste sig, skulle vända sig… någon halvtimme innan vi var framme gav hon upp och lugnade sig. Hela transporten var GENOMBLÖT av svett och urin. Det rann längs väggarna. Jag ringde t o m veterinär medan vi körde för att få höra om en plan B ifall vi behövde nödstanna.

Jag hade ju fått höra att hon var snäll att lasta och van att åka, jag frågade särskilt just om B-kortare också. Skrev till säljaren nu och berättade om vår skräck-resa. Fick till svar att ”hon har aldrig åkt ensam, eller baklänges, eller i bil”…..

Stor, stor suck. Varför går det inte att lita på folk.

Nu är vi framme hemma iallafall, omskakade, trötta och stressade allihop.
Det där är motsatsen till min upplevelse när jag hämtade hem min nya. Låter inte alls roligt men hoppas allting går ”uppåt” och att det bara blir bättre från den starten.
 
Var ut och tittade till hästarna i stallet för en stund sedan. De var lugna och nöjda allihop, även nya stjärnan ❤️

Grät en liten skvätt förut. Mitt i all stress så är jag så jävla glad att äntligen ha fått hem henne. Helt magiskt ❤️
 
Var ut och tittade till hästarna i stallet för en stund sedan. De var lugna och nöjda allihop, även nya stjärnan ❤️

Grät en liten skvätt förut. Mitt i all stress så är jag så jävla glad att äntligen ha fått hem henne. Helt magiskt ❤️
Tror det kommer bli jättebra :heart
Synd att säljaren inte var ärligare för både din o hästens skull men känns ändå som ni gjorde rätt att hyra en b-kort och sen tiog er ända hem🤗
 
Åh, vilken pärs @Retnac !
Vilken anspänning det är att köpa häst alltså, och så med alla dessa incidenter. Skönt ändå att ni har henne hemma nu och kan landa i lugn och ro.
 
Var ut och tittade till hästarna i stallet för en stund sedan. De var lugna och nöjda allihop, även nya stjärnan ❤️

Grät en liten skvätt förut. Mitt i all stress så är jag så jävla glad att äntligen ha fått hem henne. Helt magiskt ❤️
Ja, hästen kan ju inte klandras. Stackars liten... :(

Men säljaren...???

Strålröta är en ovanlig åkomma och den beror ju på olika saker. Hur har hästen haft det?

Du borde begära att få en summa tillbaka på köpet eftersom detta är fel som du inte fick vetskap om innan hon stod på transport hem.

Även hennes skräck för att lastas/köras, tycker jag att du skall kunna få pruta på.

Säljaren har varit oärlig, och om hon inte vill acceptera att hon varit oärlig, så bör hon iaf vilja bidra till att affären känns schysst.

Jag tycker du skall kosta på dig att bli lite arg, och kräva kompensation.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 396
Senast: bobbbo
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 051
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp