Vi som letar häst II

Jaha, jag fick typ panik när jag insåg att jag kunde hamna i nåt slags limbo i all evighet kring om uppfödningen blir till salu eller inte. Så jag tänker om och börjar kolla lite mer seriöst trots allt.

Har en intressant häst några timmars resa bort. Säljaren har spekulant både fredag och söndag, men föreslog att jag kunde komma samtidigt som söndagens spekulant. Jag blir lite osäker då det känns konstigt, jag menar, vad händer om ena spekulanten vill köpa på studs? Eller gör man inte så?

Jag har aldrig provridit häst förut, bara köpt föl eller osett. Så jag vet inte riktigt hur jag känner för det här…
Att provrida samtidigt som någon annan hade jag tyckt varit jättestressande, och väldigt svårt läge om man vill köpa.

Kan du inte kontakta den som köpt din uppfödning och fråga om den kommer bli till salu? Samt säga att du är interesserad och evt lägga ett bud?

Angående provridningen har jag aldrig hört om att man bokar in två spekulanter på samma gång, och då har jag även jobbat på flera olika försäljningsstall... Men om du inte är van vid provridningar etc så kanske det är en bra anledning för dig att bara åka och titta på hur det går till?

Jo, jag har kontaktat ägaren men hon är inte till salu förrän hon är inriden. Om ens då. Men jag har iaf sagt att jag är intresserad så hen vet.

Jag tänker att jag ser provridningen mest som en upplevelse och blir jag förtjust i hästen och får möjlighet att köpa så är det en bonus. :)

Att provrida samtidigt som någon annan hade jag tyckt varit jättestressande, och väldigt svårt läge om man vill köpa.

Jag tänker att säljaren hör av sig innan om hästen är såld. Däremot om den som provrider samtidigt som mig vill köpa och jag vill köpa? Då känns det lite som att det kan bli eh… lite hetsigt?

Men jag kommer inte ge mig in i nån slags budgivning på plats, jag vill att hästen jag köper ska besiktas också. Kanske röntgas lite beroende på pris.

Så lite is i magen och ignorera mitt skriande ridbegär. ;)

Jag tänker att säljaren hör av sig innan om hästen är såld. Däremot om den som provrider samtidigt som mig vill köpa och jag vill köpa? Då känns det lite som att det kan bli eh… lite hetsigt?

Men jag kommer inte ge mig in i nån slags budgivning på plats, jag vill att hästen jag köper ska besiktas också. Kanske röntgas lite beroende på pris.

Men skulle ni vara två som provrider vid samma tillfälle?
Alltså först rider ägaren, sen typ du och sist den andra spekulanten?
Väldigt märkligt, hade jag inte velat.

Jag har varit med om att det varit en provridning inbokad samma dag.
Jag hade förtur och den andra som var intresserad bodde i närheten (samma ort) så när jag tackade ja till hästen så blev det ingen provridning för den andra personen.
Den andra var fullt medveten om att jag hade förtur (det var andra gången jag provred hästen)

Om båda vill köpa så behöver det inte bli hetsigt utan säljaren väljer vem hen vill sälja till. Men - det skulle för mig kännas sjukt surt falla på mållinjen så eller vad man ska säga. Jag skulle inte heller vilja ha provridning samtidigt som någon annan. Det känns heller inte sjysst mot hästen

Men skulle ni vara två som provrider vid samma tillfälle?
Alltså först rider ägaren, sen typ du och sist den andra spekulanten?
Väldigt märkligt, hade jag inte velat.

Vet inte. Kan hända att ägaren inte rider eller nåt. Jag märker när jag kommer dit hur upplägget är.

Om båda vill köpa så behöver det inte bli hetsigt utan säljaren väljer vem hen vill sälja till. Men - det skulle för mig kännas sjukt surt falla på mållinjen så eller vad man ska säga. Jag skulle inte heller vilja ha provridning samtidigt som någon annan. Det känns heller inte sjysst mot hästen

Ägaren tyckte det skulle funka iaf, så jag får lita på hens omdöme.

När vi skulle köpa barnets ponny så hade det varit spekulanter på förmiddagen och vi kom och provred på eftermiddagen (vilket alla inblandade var införstådda i). Dock var dessa provridningar inte särskilt ansträngande för ponnyn ifråga- lite skritt och trav på fyrkantspåret i en kvart ungefär.

Säljaren valde sedan att sälja till oss och vi gjorde klart affären med besiktning någon vecka senare.

Jag skulle dra öronen åt mig massor om ägaren inte rider först. Var ytterst försiktig att sätta dig på en provridningshäst utan att sett den riden av någon annan först

Fast i dessa dager så får man väl i princip alltid se en ridfilm innan man ens åker och tittar på hästen? Så varför ska man vara ytterst försiktig?

När jag visade min dåvarande 4-åring för spekulanter så sa jag att hästen har inte kondition att gå med två ryttare, så ni får välja om jag ska rida eller om ni vill rida själv. Det var de helt okej med och valde att de ville rida.

Personligen vill jag absolut inte att hästarna jag tittar på rids av någon annan innan jag sitter upp, vill känna eventuella stelheter och svårigheter som finns när hästen är "kall" och direkt från stallet, och se vad jag kan få till med den, inte hur den är när den är mjuk och genomriden av ryttaren som vet exakt vilka knappar som ska tryckas på....

Äntligen är hästletandet över för min del. Vilken känslomässig resa det har varit! Det tar verkligen på krafterna att gå igenom ett hästköp får jag säga! Från det att man bestämmer sig för att skaffa häst igen och man skrollar igenom Hästnet som besatt till att provrida hästen med stort H, skaffa stallplats, lägga handpenning, få hästen igenom besiktningen och till slut skriva köpeavtalet och lasta hem. Skönt att den biten nu är över och att allt gick så bra. Nu kan man börja njuta av sin häst :heart

Fast i dessa dager så får man väl i princip alltid se en ridfilm innan man ens åker och tittar på hästen? Så varför ska man vara ytterst försiktig?

När jag visade min dåvarande 4-åring för spekulanter så sa jag att hästen har inte kondition att gå med två ryttare, så ni får välja om jag ska rida eller om ni vill rida själv. Det var de helt okej med och valde att de ville rida.

Personligen vill jag absolut inte att hästarna jag tittar på rids av någon annan innan jag sitter upp, vill känna eventuella stelheter och svårigheter som finns när hästen är "kall" och direkt från stallet, och se vad jag kan få till med den, inte hur den är när den är mjuk och genomriden av ryttaren som vet exakt vilka knappar som ska tryckas på....

Fast på en film vet du ju aldrig hur länge hästen är longerad/riden innan de börjar filma. Jag vill också alltid se den riden innan, är hästen i så dålig kondition hade jag i alla fall krävt att ägaren hoppar upp och skrittar ett varv först.

För att en ridfilm inte säger något om hur länge ryttaren suttit på innan det börjat filmas osv. Dvs det ska finnas sadeltvång eller liknande överraskningar.

Hästen behöver ju inte ridas varm/trött/etc av någon för att den visas med ryttare.

Äntligen är hästletandet över för min del. Vilken känslomässig resa det har varit! Det tar verkligen på krafterna att gå igenom ett hästköp får jag säga! Från det att man bestämmer sig för att skaffa häst igen och man skrollar igenom Hästnet som besatt till att provrida hästen med stort H, skaffa stallplats, lägga handpenning, få hästen igenom besiktningen och till slut skriva köpeavtalet och lasta hem. Skönt att den biten nu är över och att allt gick så bra. Nu kan man börja njuta av sin häst :heart
Grattis!

Vad blev det för häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 910
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 596
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 770
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 656
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka