Vi som letar häst II

Å andra sidan är kallblodstravaren inte grövre eller tyngre än att de kan vara i toppkondition för att klara ett travlopp i hög hastighet. Vi ska inte överdriva...

Absolut!
Sen är det lite annat att hoppa också, det finns en anledning till att tunga och grova hästar inte är vanliga i fälttävlan.
En lättare häst har betydligt bättre förutsättningar. Sen behöver man absolut inte ha en ädel häst, men att välja en väldigt grov och tung känns inte riktigt schysst mot varken häst eller ryttare.

Jag är ytterst tveksam till att jag kommer tävla. Så det gör inget. Men träna vill jag kanske och då går det att anpassa. :)

Annars har du tipset du gått tidigare, en irländsk cob. Då menar jag inte tinker utan en vanlig cob. De är vanliga som jakthästar och finns i många olika typer och storlekar. Då får du en häst som går fram överallt och kommer hoppa det du styr på 😊

Jag insåg igår kväll att en av mina favoriter när jag gick på ridskola var en connemara som glömde bort att han skulle vara ponny. 158 cm blev han istället. Grovt byggt. Tror också du är nåt på spåret med connemarakorsning, men vet i sjutton om jag skulle våga importera.

Ser även att en del nordsvenska hingstar betäckt swb, det skulle kunna bli en bra individ också.
Det finns en fälttävlansryttare som har mycket kunskap kring importer från Irland och nätverk där, jag hade bett henne om hjälp isåfall.

Annars har du tipset du gått tidigare, en irländsk cob. Då menar jag inte tinker utan en vanlig cob. De är vanliga som jakthästar och finns i många olika typer och storlekar. Då får du en häst som går fram överallt och kommer hoppa det du styr på 😊
De är ju grymt häftiga, cobbarna :love: .

Letar absolut ingen häst, men fönstershoppar emellanåt och det finns en till salu nu som jag typ, hade stympat mig själv för 🥹 f. -24:a. Får samma känsla när jag ser fölbilder på denna som när jag såg Kaj första gången: Där är min häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 814
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 385
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka