Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Min fantastiska unghäst är utdömd, inte ens 7 år fyllda. Jag gjorde nog alla misstag man kunde när jag köpte henne - köpte osedd, obesiktigad och oförsäkrad. Det har stått mig dyrt både ekonomiskt och känslomässigt men någonstans tror jag ändå det var menat att hon skulle hamna hos mig.

Jag vill såklart fortsätta med hästarna, eftersom att det inte blev som det var tänkt med min nuvarande. Men vad ska jag titta på? I vilken prisklass?
Kraven jag har är inte många, ett varmblod av något slag. En unghäst att forma själv, 3-6 år gammal, frisk och sund. Helst en spansk eftersom det är de som ligger mig varmt om hjärtat.

Vilken prisklass är vettig? Det är bara på hobbynivå så inget snordyrt om jag säger så.

Om du letar PRE så finns det en fb grupp som heter PRE i Sverige - en glad grupp. Där kommer det upp annonser hela tiden både säljes och sökes i alla prisklasser.

Börjar leta efter min nästa fjording.
Kruxet är väl att jag vill ha en som är lite riden och det mest ligger unghästar ute just nu.
Finns en fin hingst ute, men det är ju inte rimligt då blivande hagkompisen är ett tvåårigt sto...

Börjar leta efter min nästa fjording.
Kruxet är väl att jag vill ha en som är lite riden och det mest ligger unghästar ute just nu.
Finns en fin hingst ute, men det är ju inte rimligt då blivande hagkompisen är ett tvåårigt sto...
Jag har alla gånger jag letat häst fått bäst resultat när jag lagt ut sökesannons. Så prova det?

Jag blev superförtjust i häst 2, precis min typ både exteriört och temperamentsmässigt. Men säljaren vill inte sälja förrän den är visad, jag fick inte ens lägga handpenning. Så jag vet inte, kanske vill hen egentligen inte sälja till mig? Är lite uppgiven nu, men jag får bara hoppas att jag får köpa hästen när den väl är visad.

Jag har grav FOMO nu och vill köpa häst 2 också. :banghead:

Hon ska visas i september, så jag har gott om tid på mig att fundera. Om jag var säker på att få köpa henne skulle jag kunna paxa plats i lösdriften också, men det är typ säkert att den platsen hinner bli uthyrd innan september.

En del av mig säger att jag inte ska ha tre hästar igen, en annan del viskar att man lever bara en gång… :crazy:

Hon ska visas i september, så jag har gott om tid på mig att fundera. Om jag var säker på att få köpa henne skulle jag kunna paxa plats i lösdriften också, men det är typ säkert att den platsen hinner bli uthyrd innan september.

En del av mig säger att jag inte ska ha tre hästar igen, en annan del viskar att man lever bara en gång… :crazy:
Du får skylla på mig … det var faktiskt jag som föreslog att du skulle köpa båda 😉

Hur går det? Får du några svar?
Nix. Inte oväntat.
Är inte så mycket ridna fjord ute för tillfället.
Fått nys om en so. kanske är en. äjligvet längre fram.
Eftersom jag sitter i en lite svår sits hästmässigt här hemma så är det mer än lovligt frustrerande att inte ens finns något att titta på just nu....
Men det reder sig ju med tid och jag ägnar mig åt att hitta bästa tillfälliga lösningen så länge 🙈.

Ja och livet blir roligare när man säger ja. Så kör!

Nix. Inte oväntat.
Är inte så mycket ridna fjord ute för tillfället.
Fått nys om en so. kanske är en. äjligvet längre fram.
Eftersom jag sitter i en lite svår sits hästmässigt här hemma så är det mer än lovligt frustrerande att inte ens finns något att titta på just nu....
Men det reder sig ju med tid och jag ägnar mig åt att hitta bästa tillfälliga lösningen så länge 🙈.
Vet inte om du söker sto eller valack eller vilken prisklass eller var i landet, men det ligger en valack ute på facebook på Fjordhästen i Norden finnes.

Vet inte om du söker sto eller valack eller vilken prisklass eller var i landet, men det ligger en valack ute på facebook på Fjordhästen i Norden finnes.
Jo, det kom ut en idag som jag fick skickad till mig. Den är intressant men Småland är ett litet projekt att åka till, så får se hur snabbt den säljer 🙈.

Edit: Bor förresten i Mälardalen.

Jo, det kom ut en idag som jag fick skickad till mig. Den är intressant men Småland är ett litet projekt att åka till, så får se hur snabbt den säljer 🙈.

Edit: Bor förresten i Mälardalen.
Haha, ja det är lite långt! Bor själv i Norduppland och jag åkte till Skåne för att hämta en fjording. Ensam, med hästsläp. Men övernattade hos syrran i Skåne.

Haha, ja det är lite långt! Bor själv i Norduppland och jag åkte till Skåne för att hämta en fjording. Ensam, med hästsläp. Men övernattade hos syrran i Skåne.
Ja, precis. Och jag bollar planera kommande avlivning och hålla koll att det inte blir akut och hitta lösning till ungstoet under letandet som känns bra🙈. Sen ska man visst jobba också😅.
Ska inte uppta tråden med de problemen då det finns i annan tråd men det komplicerar onekligen resande långt just nu.

Jag har hållit utkik ett tag på en ridhäst till mig. Efter år av ponnier (barnens), så har jag nu en unghäst som blir storhäst, men ingen ridhäst som är min.
Mamman till unghästen ser ut att bli ponny, och jag vill inte ha ponny, även om jag älskar henne som individ.

Så nu har jag beslutat att försöka hitta ett hem till henne, där hon kommer till sin rätt som en fantastiskt fin D- ponny, som egentligen är halvblod.

Istället önskar jag mig ett sto som helst är inriden och som kan lämpa sig för avel, om andan faller på i framtiden.

Budgeten är förstås begränsad, men jag har sökt brett och det är vissa linjer jag är mer intresserad av.

Problemet ser ut att vara det vanliga, unghästar och avelsston finns det en uppsjö av, till vettiga priser.

Ridna trevliga hästar i sin krafts dagar, har ofta en del att önska med temperament eller något annat. Eller så är det långt över budgeten.

Jag har hållit utkik ett tag på en ridhäst till mig. Efter år av ponnier (barnens), så har jag nu en unghäst som blir storhäst, men ingen ridhäst som är min.
Mamman till unghästen ser ut att bli ponny, och jag vill inte ha ponny, även om jag älskar henne som individ.

Så nu har jag beslutat att försöka hitta ett hem till henne, där hon kommer till sin rätt som en fantastiskt fin D- ponny, som egentligen är halvblod.

Istället önskar jag mig ett sto som helst är inriden och som kan lämpa sig för avel, om andan faller på i framtiden.

Budgeten är förstås begränsad, men jag har sökt brett och det är vissa linjer jag är mer intresserad av.

Problemet ser ut att vara det vanliga, unghästar och avelsston finns det en uppsjö av, till vettiga priser.

Ridna trevliga hästar i sin krafts dagar, har ofta en del att önska med temperament eller något annat. Eller så är det långt över budgeten.
Vilka linjer är det du dras till?

Vilka linjer är det du dras till?
For Romance, Vitalis och Zafferano, förutom min egen avkomma efter King Olymbrio som har ett otroligt fint temperament.

King Olymbrio verkar dock lämna stort, och den jag har verkar bli normalstor, om han överlever... :(

För mig är temperament A och O, flashiga gångarter kommer i andra eller till och med tredje hand.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka