Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Går relativt trögt här.

Nu har jag lagt ut krokar på alla sätt jag kan komma på.

Det finns visst hopp åtminstone aty några blir till salu framöver, och en jag troligen ska titta på nästa vecka.

Sedan får jag hoppas att någon är listad som till salu på RIKS eller blir till salu efteråt, och på fler som annomseras ut förstås 😇.

Är det för trögt får jag väl överväga annan ras, men det avvaktar jag med i alla fall någon månad.

Går relativt trögt här.

Det finns visst hopp åtminstone aty några blir till salu framöver, och en jag troligen ska titta på nästa vecka.

Sedan får jag hoppas att någon är listad som till salu på RIKS eller blir till salu efteråt, och på fler som annomseras ut förstås 😇.

Är det för trögt får jag väl överväga annan ras, men det avvaktar jag med i alla fall någon månad.
Haflinger! 😍😉

Ligger för den delen inte många haflinger ute på hästnet heller 😇.
Annonseras de mest i någon facebookgrupp eller så?
Jag vet att det finns en Facebookgrupp iallafall, haflinger tillsalu. Men det är nog mycket föl och unghästar som säljs.. Det dyker upp nån pärla ibland!

Går relativt trögt här.

Jag letade fjordhäst för fem år sedan, men det gick trögt då med. Breddade och började kika efter haflinger och kallblodstravare eller nordsvensk, men det var lika svårt det särskilt eftersom jag inte ville ha en travare direkt från banan utan utbildning och att det i alla annonser fanns något som indikerade att den inte passade mig. Valet föll på ett litauiskt sto istället. Jättefin och mjuk, skulle ha hållt kvar henne, men sålde tyvärr vidare snabbt för jag var för oerfaren. Saknar fortfarande hennes mjuka gnägg varje gång jag kom!

Jag letade fjordhäst för fem år sedan, men det gick trögt då med. Breddade och började kika efter haflinger och kallblodstravare eller nordsvensk, men det var lika svårt det särskilt eftersom jag inte ville ha en travare direkt från banan utan utbildning och att det i alla annonser fanns något som indikerade att den inte passade mig. Valet föll på ett litauiskt sto istället. Jättefin och mjuk, skulle ha hållt kvar henne, men sålde tyvärr vidare snabbt för jag var för oerfaren. Saknar fortfarande hennes mjuka gnägg varje gång jag kom!
Ja. ridna fjordhästar säljs ofta på kontakter eller väldigt snabbt.
Nordsvenskar verkar finnas en del, men många bruks blir nog för tunga för min något av transport, bil och körkort.
Och jag vet, ta B+, byt släp osv. Men jag fixar inte det just nu, det blir för mycket.

Ja. ridna fjordhästar säljs ofta på kontakter eller väldigt snabbt.
Nordsvenskar verkar finnas en del, men många bruks blir nog för tunga för min något av transport, bil och körkort.
Och jag vet, ta B+, byt släp osv. Men jag fixar inte det just nu, det blir för mycket.
Jag rider just nu en nordsvensk strax över 150 och väger 700 kg 🙈 det är 200 kg mer än min gammla häst som var ca 158 hög 🙈

Jag rider just nu en nordsvensk strax över 150 och väger 700 kg 🙈 det är 200 kg mer än min gammla häst som var ca 158 hög 🙈
Har man vägt hästen, eller uppskattat vikten med t.ex. ett måttband?

Jag har vägt flera av mina NSV på riktig våg och typisk vikt för ett sto på 150-154 i normalhull är mellan 600-650 kg.

Jo, det kom ut en idag som jag fick skickad till mig. Den är intressant men Småland är ett litet projekt att åka till, så får se hur snabbt den säljer 🙈.

Edit: Bor förresten i Mälardalen.
Det finns ju grupper på Facebook "hästtransporthjälpen" och "hästskjutsen" där man kan få hjälp att "frakta hem" den när man väl har bestämt sig :-)

Det finns ju grupper på Facebook "hästtransporthjälpen" och "hästskjutsen" där man kan få hjälp att "frakta hem" den när man väl har bestämt sig :-)
Ja, men jag har som jag skrivit innan inte möjlighet att åka iväg över en helg hux flux just nu. På grund av förutsättningar på hemmaplan.
Bland annat skadad häst på egen gård, som jag inte kan lämna över på vem som helst.

Snällt att du försöker hjälpa, men en sådan resa för att titta på en häst är som jag tidigare nämt ett projekt på grund av avståndet.

Eller welsh cob (har haft en förut) eller...
Finns så många fina raser.
Men än är jag inte redo att bredda sökandet. .
Den dag du är det så vet jag en annan ras med fina hästar i liknande storlek och som brukar väga kring 500 kg som vuxna :angel:. Dock är det ju inget enormt utbud i Sverige, men vi är ett gäng som jobbar på det 😅. Hojta till om jag ska hålla utkik framöver!

(Förtydligande för övriga: Cattis vet väldigt väl att jag har morgan ;) )

Den dag du är det så vet jag en annan ras med fina hästar i liknande storlek och som brukar väga kring 500 kg som vuxna :angel:. Dock är det ju inget enormt utbud i Sverige, men vi är ett gäng som jobbar på det 😅. Hojta till om jag ska hålla utkik framöver!

(Förtydligande för övriga: Cattis vet väldigt väl att jag har morgan ;) )
Nu är det ju då så att jag idag tingat ett fjordsto som kommer i december så länge det inte uppstår något medicinskt problem.
Såklart ska besiktning göras innan köper går igenom och hon kommer hit.
December är för att årets fölunge ska avvänjas först.
Ibland går det fort att hitta rätt 😀.

Det lustiga är att hon dessutom är mamma till min kompis unghäst som hon köpte för något år sen....

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka