Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Ja, jag skulle iaf inte kunna rida första halvåret, det behövs minskas rejält i vikt innan jag skulle våga tillföra mer vikt. Samt byggas en massa muskler. Jag önskar så att jag hade oändligt med tid och pengar. Då skulle jag köpa den här som ett roligt projekt och en annan att rida direkt. ;)
Jag tycker du gjorde ett klokt beslut att avstå. Lättfödda hästar är man alltid orolig för.

Jag tycker du gjorde ett klokt beslut att avstå. Lättfödda hästar är man alltid orolig för.

Jag har alltid haft lättfödda hästar och lösdriften jag har häst i nu är perfekt för dessa. Men det är stor skillnad på 30-50 kg övervikt som behöver jobbas bort och en individ som kanske får fång imorgon. :crazy:

Jag hoppas verkligen att nästa häst också är den rätta. Annars kommer mina hästköparpengar gå åt till bensin och hotellrum. :laugh:

Efter lite förfrågningar då kommande resa för provridning blir rätt lång, så ska jag även svänga förbi en uppfödare och kolla på några unghästar som är till salu där. Dvs ingen provridning, men man vet aldrig, rätt vad det är blir jag kär i nåt yngre. ;) Känns som att det är lika bra att passa på när jag ändå passerar.

Efter lite förfrågningar då kommande resa för provridning blir rätt lång, så ska jag även svänga förbi en uppfödare och kolla på några unghästar som är till salu där. Dvs ingen provridning, men man vet aldrig, rätt vad det är blir jag kär i nåt yngre. ;) Känns som att det är lika bra att passa på när jag ändå passerar.

Ja passa på! Man vet aldrig.

Jag var hos en uppfödare en gång för att provrida och titta. Hon frågade vad jag sökte. Jag sa att jag sökte efter hästen med DET. Sen om den var 2,4 eller 10 var egentligen oväsentligt.
Det blev inget köp, hon ville behålla alla jag fastnade lite extra för.

Hur brukar ni göra med handpenning? Jag vill såklart tinga häst 2 om vi trivs ihop, men den ska visas innan den säljs. Skriver man nåt om vad som ska gälla? Tex att jag får tillbaka handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen eller skadas innan köp? Eller chansar man på att säljaren är med på noterna och betalar tillbaka handpenningen?

Hur brukar ni göra med handpenning? Jag vill såklart tinga häst 2 om vi trivs ihop, men den ska visas innan den säljs. Skriver man nåt om vad som ska gälla? Tex att jag får tillbaka handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen eller skadas innan köp? Eller chansar man på att säljaren är med på noterna och betalar tillbaka handpenningen?
Jag har haft skrivet att handpenning är lagt för x häst och tillfaller säljaren om jag drar mig ur, ges tillbaka om hästen inte klarar besiktningen :)

Jag har haft skrivet att handpenning är lagt för x häst och tillfaller säljaren om jag drar mig ur, ges tillbaka om hästen inte klarar besiktningen :)

Då ska jag skriva ihop nåt, handlar ändå om några veckor innan köpet kan slutföras, kanske ännu längre om det tar tid att få tag på veterinär såhär i semestertider.

Precis så har det varit när jag lagt handpenning på någon som ska besiktigas. Att hoppar jag av får säljaren behålla handpenningen, förutom om det beror på att hästen inte går igenom besiktning. Obs att man bör skriva vad går igenom besiktning innebär - att den kan försäkras A1 för köpesumman utan reservationer är en vanlig exemplifiering.
Även värt att tänka på att säljaren kan backa ur och ge tillbaka handpenningen om man inte skriver något om det. Hände en vän till mig,säljaren fick bättre bud och valde att dra sig ur dagen innan besiktningen.

@Habina vad kul att det lossnat!

Precis så har det varit när jag lagt handpenning på någon som ska besiktigas. Att hoppar jag av får säljaren behålla handpenningen, förutom om det beror på att hästen inte går igenom besiktning. Obs att man bör skriva vad går igenom besiktning innebär - att den kan försäkras A1 för köpesumman utan reservationer är en vanlig exemplifiering.
Även värt att tänka på att säljaren kan backa ur och ge tillbaka handpenningen om man inte skriver något om det. Hände en vän till mig,säljaren fick bättre bud och valde att dra sig ur dagen innan besiktningen.

@Habina vad kul att det lossnat!

Haha, vet inte om jag skulle säga att det lossnat. Egentligen är det bara häst 2 jag är intresserad av, de andra följer med bara för att jag ändå är i närheten av dem. Skulle inte åka och kolla på dem om häst 2 inte var till salu.

Sen om häst 2 inte är den rätta, så finns det noll hästar kvar att kolla på. Det har inte kommit ut nåt på annons på över en vecka. Det enda jag har då är hingsten som ska visas i höst och med min tur blir den godkänd. ;)

Så jag är lite rädd att jag vill ha häst 2 så mycket så jag missar att vi inte klickar. :crazy:

Inte för att jag letar häst, men jag brukar kolla annonser dagligen. En sak som slår mig är att det finns i princip inga helt okomplicerade hästar. Alltid ett men.
Har det alltid varit så? Eller är aveln annorlunda idag? Eller är vi för dåliga på att hantera dem?

Inte för att jag letar häst, men jag brukar kolla annonser dagligen. En sak som slår mig är att det finns i princip inga helt okomplicerade hästar. Alltid ett men.
Har det alltid varit så? Eller är aveln annorlunda idag? Eller är vi för dåliga på att hantera dem?
Jag och min hovslagare diskuterade det här nyligen och de okomplicerade hästarna verkar ha minskat i antal. Hon har hållit på ett tag och träffar ju många sorters hästar.
Avel och hantering i kombination var vår gissning..

Det jag ser är de ”nya” typen av hästägare som inte har kunskap nog. Det klagas på heöt naturliga beteenden från den nyköpta hästen.

De hästar som är okomplicerade hemma, vid försäljning kommer ha en period där de visar lite eller mycket stress/osäkerhet i nya hemmet.
Har ens nya ägaren tänkt på hur hästen levt sitt liv innan? Hagkompisar, utetid, foderrutiner mm

Tror de som beskriver hästar ”med en räv bakom örat” mm vill just att köpare ska veta att de är en häst, ingen robot 🙂
De gör glädjebock i galoppen t.ex.

Det är förvisso bra att man talar om allt när man säljer.
Men svår att sko, svår att klippa, går ej rida ut på själv, ”räv bakom örat”. Nått finns på i stort sett alla.
Tror mer det alltid har funnits men man är mer noga med att skriva det i annons + håller med om detta:
Det jag ser är de ”nya” typen av hästägare som inte har kunskap nog. Det klagas på heöt naturliga beteenden från den nyköpta hästen.

De hästar som är okomplicerade hemma, vid försäljning kommer ha en period där de visar lite eller mycket stress/osäkerhet i nya hemmet.
Har ens nya ägaren tänkt på hur hästen levt sitt liv innan? Hagkompisar, utetid, foderrutiner mm

Tror de som beskriver hästar ”med en räv bakom örat” mm vill just att köpare ska veta att de är en häst, ingen robot 🙂
De gör glädjebock i galoppen t.ex.

Ute i stallarna tycker jag nog dock det finns gott om okomplicerade hästar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka