Vi som letar häst III

Bukefalos 30 år!

Jag förstår.
När jag sökte häst för ett par år sedan sökte jag också sto.
Hittade inget passande sto, men däremot en valack som stämde in på alla mina ”krav”.

Köpte honom, men upptäckte tyvärr snabbt att han inte kunde gå med ston (han betäckte). Var tvungen att hitta ny stallplats. Dessutom skadade kan sig hela tiden - kort sammanfattat fick jag nog, gav upp och gav bort honom till garanterat gott hem.

Vi klaffade aldrig riktigt heller. Han var alltid snäll, men jag saknade någonting. Dessutom var det hopplöst att hitta stallplats. Mitt intresse dog med honom. Jag köpte en hund och har nu inte ridit på över två år. Saknar det inte ens. Känns bara skönt.

Det stora problemet med valack är just risken för betäckning. Min hade gått med ston innan utan problem, men började betäcka hos mig. Han fick griffelbenet avsparkat.

Nu vill jag absolut inte skrämma dig, men i och med att du har ett sto kan det vara bra att fundera över detta med risken för betäckning.

Du skrev att du även gillade nr.2. Är det pga att det är ett sto, eller för att du ”föll” för henne som du gjorde för valacken.

Om du hade fått köpa henne nu, hade du valt henne framför valacken?

Sen förstår jag att du föll för valacken, det är få förunnat att verkligen känna att hästen valde mig. Jag har aldrig känt det från början med någon häst. Finns två hästar i mitt liv som jag med tiden känt så för. Den första fick jag sju fantastiska år med, den andra två. Den sistnämnda hann säljas innan jag hade råd att köpa egen häst. Jag drömmer fortfarande om henne. Om jag hade kunnat köpa henne - ja då hade mitt liv sett helt annorlunda ut idag.

Åtminstone det kommande året kommer han inte gå med ston. Skulle han inte kunna gå med mitt sto sen finns såklart en backup då med.

Jag har erfarenhet av valacker som betäckt och valacker som inte betäckt. Det brukar handla om att de träffar ”rätt” sto för att börja betäcka. Skulle det bli så får han helt enkelt gå i ren valackflock. Det är inget som bekymrar mig.

Jag funderade på vad jag skulle göra om häst 2:s ägare hörde av sig och ville sälja helt plötsligt. Men häst 3:s fördelar överväger helt enkelt. Jag tror att vi kommer att ha vansinnigt roligt ihop. :D

Man ska aldrig tveka när någon annan (djur) väljer en. Det är så jag både fick katt och hund. De valde mig och vem är jag att säga nej tänker jag. Finns en mening med det.
Men alla tänker inte så och det är helt okej.
Det här är anledningen till att jag nog behåller projektet som skulle säljas. En fjortonårig valack, inte typiskt för mig... men denna häst, som tidigare har varit problematisk vid ridning och är känslig med andra människor fungerar problemfritt med mig. Han kommer och möter mig i hagen, låter mig rida helt utan utrustning (dock viss muta) i hagen, litar på mig vid läskiga saker. Skulle jag sälja honom så skulle jag behöva lita på att han skulle kunna välja den personen som sin, och att denne skulle ge honom tiden till det. Han blir nog kvar.

Åtminstone det kommande året kommer han inte gå med ston. Skulle han inte kunna gå med mitt sto sen finns såklart en backup då med.

Jag har erfarenhet av valacker som betäckt och valacker som inte betäckt. Det brukar handla om att de träffar ”rätt” sto för att börja betäcka. Skulle det bli så får han helt enkelt gå i ren valackflock. Det är inget som bekymrar mig.

Jag funderade på vad jag skulle göra om häst 2:s ägare hörde av sig och ville sälja helt plötsligt. Men häst 3:s fördelar överväger helt enkelt. Jag tror att vi kommer att ha vansinnigt roligt ihop. :D

Fick du svar från ägaren? Blir han din? Otroligt vacker på bilden och såg väldigt välväxt ut, av det man kunde se. Jag tror inte du ångrar dig. Ett år går snabbt, innan du kan börja rida in. Men visst, det tar ju ett tag innan de blir en ”riktig” ridhäst.

Måste fråga. Visst hade du ett fjordsto med föl förut? Eller har jag missuppfattat?

Fick du svar från ägaren? Blir han din? Otroligt vacker på bilden och såg väldigt välväxt ut, av det man kunde se. Jag tror inte du ångrar dig. Ett år går snabbt, innan du kan börja rida in. Men visst, det tar ju ett tag innan de blir en ”riktig” ridhäst.

Måste fråga. Visst hade du ett fjordsto med föl förut? Eller har jag missuppfattat?

Jag väntar på ett kontrakt bara, sen ska jag skicka handpenning. Törs inte tänka att han är min förrän han klivit av lastbilen…

Ja, Ariel fick sitt andra föl 2022. :)

Jag väntar på ett kontrakt bara, sen ska jag skicka handpenning. Törs inte tänka att han är min förrän han klivit av lastbilen…

Ja, Ariel fick sitt andra föl 2022. :)
Är han 2 eller 3 år i år?

Har du planer på att köra in?
Nu vet jag inte hur det är med just Fjordingar (har dålig koll på om de utvecklas senare och behöver lite mer tid).
Men, det är väl inte jätteovanligt att börja inkörningen när de är 2?

Rätta mig gärna om jag har fel 😀

Är han 2 eller 3 år i år?

Har du planer på att köra in?
Nu vet jag inte hur det är med just Fjordingar (har dålig koll på om de utvecklas senare och behöver lite mer tid).
Men, det är väl inte jätteovanligt att börja inkörningen när de är 2?

Rätta mig gärna om jag har fel 😀

Han är två år. Jag tänker inte köra in honom då jag sålt min vagn och vill ha en ridhäst. Men det finns massor med annan träning vi kan göra redan nu, ffa med proprioception och såklart miljöträning. :)

Han är två år. Jag tänker inte köra in honom då jag sålt min vagn och vill ha en ridhäst. Men det finns massor med annan träning vi kan göra redan nu, ffa med proprioception och såklart miljöträning. :)
Är han två NU så är det bara 6 månader tills han räknas som 3. Känns perfekt att börja förbereda för inridning nu tycker jag.

Nu är han tingad! Skriver under kontraktet imorgon och skickar till säljaren. Sen ska vi ”bara” genomlida en veterinärbesiktning. Samt hitta lösdrift så jag kan ta hem honom snart. Helst igår. ;)

Hoppas att allt flyter på nu så jag inte behöver köpa häst på tjugo år…

Nu snurrar det i huvudet… Häst 3 var riktigt fin, rejäla ben och gosig men utan att bli påträngande. Men inte tillräckligt gammal för att börja ridas. Inte hjälpte det att hästen direkt bestämde sig för att jag var dens ägare, så den följde inte bara med mig hela tiden i hagen, utan även när vi gick därifrån så gnäggade den och sprang efter oss längs staketet. :love: Hade den varit ett år äldre hade jag slagit till direkt.
Köp! Min första ponny var helt fel på pappret, men han valde mig! Vi uträttade stordåd för att vara ett litet barn på ett Gotlandsruss och jag kommer nog aldrig ha den relation med en häst igen!

Och ett år går fort när man är vuxen 😉 Tänk så mycket tid du har att bygga vidare på relationen och grundträna den.

Nu är han tingad! Skriver under kontraktet imorgon och skickar till säljaren. Sen ska vi ”bara” genomlida en veterinärbesiktning. Samt hitta lösdrift så jag kan ta hem honom snart. Helst igår. ;)

Så spännande, grattis! Jag köpte också tvåårig fjording för ett par år sedan och det har varit toppenkul (och du har nog bättre koll än mig på både rasen och inridning/inkörning). Jag håller tummarna för att allt går vägen med besiktning och lösdriftsplats (och är nyfiken på vad det är för en!)

Så spännande, grattis! Jag köpte också tvåårig fjording för ett par år sedan och det har varit toppenkul (och du har nog bättre koll än mig på både rasen och inridning/inkörning). Jag håller tummarna för att allt går vägen med besiktning och lösdriftsplats (och är nyfiken på vad det är för en!)

Haha, jag som lovat mig själv att äntligen skaffa en inriden… Har aldrig köpt en vuxen fjordhäst. Den äldsta var tre när jag köpte. :D

Haha, jag som lovat mig själv att äntligen skaffa en inriden… Har aldrig köpt en vuxen fjordhäst. Den äldsta var tre när jag köpte. :D
Äsch! Det är ju kul med unghäst (säger jag nu - det sa jag ev. inte för ett år sen när jag händelsevis blev mer gråhårig än jag var innan) 😬

Jag tror du valt rätt + det blir jättebra.

Så himla kul, håller tummarna för att han går igenom ❤️
Fel på pappret kan bli helt rätt i verkligheten.
Mvh hon som skulle köpa en krallig d-ponnyvalack 😁

Nu har säljaren tagit bort annonsen. Det känns på nåt vis mer verkligt då. Jag planerar lite köp på hööks också, det allra mesta får han ärva, men en enklare tömkörningsgjord vill jag ha och kanske ett snyggt schabrak. Vinrött. :love:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka