Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Brygger en stor kanna kaffe och sätter sig i ett rum isolerat från omvärlden ;)

Nej, skämt åsido, jag försöker läsa mycket översiktligt först, för att dels bilda en uppfattning om vad jag kan och vad huvuddragen är. Sen fokuserar jag på en del/kapitel i taget, och försöker förstå de viktigaste delarna. Sen kan jag läsa igenom allt mer fördjupat, för då kan jag de viktigaste och då blir det enklare att lära sig mer fördjupat/exempel.

Urk, ska se om jag kan få tag på boken på svenska så hoppas jag på bättre resultat.
Provet nästa vecka:
Digestionssystemet
Nervsystemet
Blodet
Kärlsystemet
Hjärtat
Immunologi
Endokrinasystemet
Vävnad
Hud
Respirationssystemet
Metabolismen
Njurar och elektrolytsystemet

Är jag den enda som tycker det är lite väl mycket? (5 p på varje kapitel, nervsystemet är 5 kap)

Om det är mycket eller inte är väl relativt. Vi har väl ca 1 600 sidor kurslitteratur plus rättsfall och seminariematerial under den här kursen och det kommer att utmynna i en enda tentamen (15 hp) och jag tycker inte det är så himla farligt. :D Man vänjer sig alldeles för snabbt vid brutala mängder litteratur... Hur lång är kursen du läser?

Senast ändrad:

15hp med, vi har haft mycket innan med labb, quiz och inlämning. Är mest nervsystemet som jag oroar mig över eftersom det är fem gånger så stort som de andra delarna. Sen är det quiz på reproduktionen och något mer kvar utanför.
Hade gärna sett en egen tentamen på nervsystemet. Stort i jämförelse med att sjuksköterskorna läser mindre anatomi än oss, vilket känns väldigt konstigt.

Är jag den enda som tycker det är lite väl mycket? (5 p på varje kapitel, nervsystemet är 5 kap)

Beror helt på hur djupt man går in på de olika delarna. Vi har nu neurologi + rörelseapparaten på ungefär 12 veckor men då går vi in djupt på allt :p

Men för mig funkar det bäst att ha en stadig dygnsrytm (försöker alltid sova mellan 23-07 under tenta-p), plugga i ungefär 2-timmarsrytmer med lite längre pauser emellan. Vissa kan ta 10-minuterspauser varje timme men då förlorar jag bara fokus och måste börja om igen. Sen försöker jag begripa det stora innan jag ger mig på detaljerna, kunskapen blir lättare att "hänga upp" på tillsammans då.

Jag planerar inte in någoting under tenta-p utan räknar med att ungefär all min vakna tid kommer att gå åt till att plugga och sköta livet runtomkring hjälpligt. (Dock inser jag ju att den metoden inte är jättebra men så blir det om man slackat/hamnat efter under terminens gång.)

Nervsystemet är det djupaste, jag vet inte. Är så mycket med allt och jag som har mina problem med hjärnan tycker det blir blockerat.
Hoppas på att en svensk bok ska hjälpa mycket.
Ska inte jobba något under veckan men har barn och ska ner till föräldrarna osv under veckan. Ridningen får bli helt indragen.

Jag tror dock mycket av mina problem beror på att jag väldigt länge kunde leva på ren intelligens i skolvärden. Matte D är enda där det inte gick längre och universitet:p Så min struktur är kass, men har gamla tentor. Tur att ingen förväntar sig något av oss då över hälften brukar kugga denna kursen.

KL

maste fa grata av mig lite :( helt tappat motivationen den har veckan, kanns som att jag inte kommer någonstans med själva doktorand projektet. Ingen aptit alls vilket inte hjälper. Sen verkar min visdomstandutdragning ha gatt downhill idag, svullnaden har blivit varre och det har borjat gora ont igen :( vilket ar total surt, meningen att jag ska ivag och dyka hela helgen, forsta gangen pa fyra ar. Betalat for resan redan och just hamtat reggarna fran service, men med inflammation sa kan jag inte dyka :arghh:

*kryper ner i sangen och tittar pa nagot total meningslöst for jag orkar inte jobba hela kvallen igen*

KL

maste fa grata av mig lite :( helt tappat motivationen den har veckan, kanns som att jag inte kommer någonstans med själva doktorand projektet. Ingen aptit alls vilket inte hjälper. Sen verkar min visdomstandutdragning ha gatt downhill idag, svullnaden har blivit varre och det har borjat gora ont igen :( vilket ar total surt, meningen att jag ska ivag och dyka hela helgen, forsta gangen pa fyra ar. Betalat for resan redan och just hamtat reggarna fran service, men med inflammation sa kan jag inte dyka :arghh:

*kryper ner i sangen och tittar pa nagot total meningslöst for jag orkar inte jobba hela kvallen igen*

Usch, det låter verkligen inte kul alls! :( Min far sa några fina ord som jag brukar tänka på när det är jobbigt:

"Om alla hade kunnat göra det du gör hade de gjort det".

kl
JAG ÄR SÅ GLAD! Gjorde omtenta i torsdags och idag fick vi resultatet och JAG KLARADE DEN!! SÅ GLAD! jag har varit så stressad inför denna omtenta att jag inte kunde sova för jag oroat mig så mkt, det var sista chansen att klara den innan sommaren och jag har sökt en traineeplats till hösten och behöver då ha godkänt i allt så det känns SÅÅÅ jävla gött nu!! :D :banana:

kl

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! Fick en 5a på fysiologitentan!!! :eek: :banana: :bump: :banana: Herreguuuuud! Underbart :D

/känslosam för tillfället

det vagar jag inte :o svullnaden ar inte riktigt i såret heller, utan i kinden :o det blev liksom oerhört svullet i borjan har gatt ner oerhört men inte helt och nu vande det igen :(

jag hade tankt sova tidigt sa jag orkar med en till helt vardelos föreläsning imorgon, men vaknade efter 40min sa nu lar jag ju inte somna om pa hela natten :( + att jag maste halla hjärnan med mig imorgon da vi har mote for att starta en journal club :cautious:

vill också ha tillbaka min midterm i models in R, det vore ju trevligt med ett bra betyg som alla andra i traden verkar ha fatt sa man far tillbaka lite motivation :D

Knapp

Vad duktiga alla är!

Själv har jag inte ens börjat med varken min hemtenta, observationsuppgift eller reflektionsuppgift som ska in på onsdag :banghead:
Trots att jag sett fram emot den här delkursen mest, så har jag nada motivation bara för att plattformen är så nedrans rörig, lärarna är sega på att svara på frågor, deras videoföreläsningar får det nästan att låta som att de bada i ett citronbad. Aldrig varit med om att något kan låta så deprimerande och tråkigt. Nää, jag är inte pepp alls faktiskt. Och jag som egentligen gillar att läsa distans och alltid brukar ligga lite före mitt egna schema.

Kan iallafall trösta mig med att jag klarade förra delkursen :p

Jag har världens lättaste uppgift att göra. Ett paper att skriva på 4-5 sidor, då 2 ska vara sammanfattning ifrån litteratur, jag har 4 böcker. Sen är det bara diskussion och sammanfattning de andra 2 sidorna.

Varför kommer jag inte igång? Jag har suttit med uppgiften i två veckor. Jag har formulerat ett dåligt syfte och en frågeställning jag vill ändra. Sen sitter jag bara och bläddrar i böckerna och kommer ingenvart medans timmarna flyger iväg. Nu ska det in på onsdag, och jag vill inte ägna helgen åt detta... Det förra papret skrev jag på några timmar. Jag blir komplett tokig!

/Mvh Uppgiven av sämst anledning

Känner igen det där..
Ska skriva en opposition på ett arbete, busenkelt egentligen. Ska presenteras på måndag och jag har precis laddat hem uppsatsen..

Börjar fundera på om det kanske är dags med en studiepaus. Har trots allt pluggat på universitet sen 2008, olika utbildningar och kurser. Kanske behöver göra något annat där hjärnan inte behöver vara med.

Börjar fundera på om det kanske är dags med en studiepaus. Har trots allt pluggat på universitet sen 2008, olika utbildningar och kurser. Kanske behöver göra något annat där hjärnan inte behöver vara med.

Hur lång tid har du kvar på din nuvarande utbildning? (Glömt vad du läser :o)

KL

Tenta i början på april så jag behöver verkligen fräsa igång. Men jag känner mig seg. Paniken från T1 är helt borta och jag saknar den nästan litegrann..

Måste klara tentorna denna termin också då jag vill åka på solsemester i slutet av sommaren då omtentaperioden är.

Och en liten OT-fråga bara (orkar inte starta ny tråd och det är ju isch studierelaterat :angel: ); Om man vill ha lägenhet hos privat bostadsbolag som skriver på sin hemsida "du kan själv vara med och påverka din situation genom att aktivt höra av dig till oss", tror ni det är regelbundet tjat som gäller då? Har anmält mig på alla intressanta objekt de haft ute under undefär 7 månader och har ringt på kanske 4 lägenheter. Den sista lägenheten har jag säkert ringt om 7 gånger :p

Åh jag är så innerligt less på att inte ha någon fast punkt. Har flyttat hur mycket som helst de senaste åren..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 537
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 958
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur