Vårbokbingo 2020

Läste klart Little Fires Everywhere av Celeste Ng igår och kryssar den som en där en viktig karaktär har någon av mina namn. Boken var helt klart bra, men inget sådär jättespeciellt tycker jag. Den innehöll många intressanta delar men jag tror inte att jag egentligen kände något för någon av karaktärerna förrän under de sista 50 sidorna eller så. Ser dock fram emot att läsa hennes andra bok då den tydligen ska vara (ännu) bättre än den här.

Vårbokbingo 4 May.png
 
Kryssar karaktär med ett av mina namn med Smaken av Muriel Barbéry, som egentligen bara har en huvudperson men där hustrun ifråga heter Anna och nämns tillräckligt många gånger (och får berätta lite själv) för att jag ska bestämma att det räknas ;)

Vårbingo.png
 
Kom på en till! I Bara ett litet mord av Carin Hjulström figurerar många husdjur av olika sorter som har en viktig roll i berättelsen :)

Vårbingo.png


Har nu även köpt en framtidsbok och en som utspelar sig före 1900. Nu måste jag bara komma på en overklig bok som jag kan tänka mig att läsa ;)
 
bokbingo.png

BINGO!
Inte så aktiv i tråden men tycker det är jättekul och utmanande med bokbingo så tackar för det! :D Höll på med Anna Janssons serie om Maria Wern när brickan kom så de böckerna passade in på en hel del rutor. Största utmaningen var "Från ditt födelseår". 1989 var inget toppenbra litteraturår för någon som gillar lättlästa deckare och fantasy.
 
Jag är också klar nu med min sista, "Kärleken" (Torka aldrig tårar utan handskar, del 1) av Jonas Gardell för krysset med en bok som inte börjar i början av berättelsen :up:

Om det är någon som på något sätt har lyckats missa serien (jag själv hade visserligen inte läst den innan, men hade ändå koll på vad den handlar om), så handlar den om homosexualitet och aids på 80-talet i Sverige, där två unga män blir kära i varandra. I mina ögon en viktig bok att läsa, men tyvärr inte riktigt min favoritstil när det gäller hur den var skriven.
 
Jag kryssar Mrs. Dalloway av Virginia Woolf som "utspelar sig på en ö" då den utspelar sig i Storbritannien (London). Jag har aldrig läst Virginia Woolf förut och hade ganska många oförtjänade förutfattade meningar. Tänkte mig att boken skulle vara långsam och svår att följa men så var det inte alls. Tvärtom kom jag in i den snabbt och den var engagerande trots att det inte nödvändigtvis händer så mycket. Ska se om jag kan få tag på To the Lighthouse också :)

Vårbokbingo 2020-7.jpg
 
Framtid, check! Jag läste Breathe av Sarah Crossan. Hade hoppats på att den skulle vara i hennes vanliga stil, alltså prosalyrik, men icke, det var en ganska klassisk YA-dystopi. Dock intressant, om en värld där vi förstört miljön så till den grad att det inte finns något naturligt syre.

Vårbingo.png
 
Nils Hövenmark, Kommunaldådet, en bok från födelseår -75
Den här har jag tagit mig till slutet på ENBART för att få göra krysset.

Politiska och personliga intriger bland politiker och tjänstemän i den lilla kommunen Svartsele, någonstans i Norrlands inland. Känns ålderdomlig i berättartekniken. Strikt kronologisk redogörelse som innebär att alla detaljer i förhistorien måste betas av innan det faktiska mordet som det handlar om verkligen har inträffat. Det sker efter 4 av 8 kapitel, dvs. halva boken.

Som tidsdokument kan den väl ha något värde. Förutsättningarna både för kommunal verksamhet och livet i aktuell landsdel är onekligen annorlunda nu. Som kuriosa en samtida inläsning konverterad från kassett, överartikulerat och mässande stolpigt som en gammal journalfilm.
 
Jag har läst mycket på senaste men har varit hopplöst ostrategisk i mina bokval, så det blir nog inte fler kryss från min sida i detta bingot. Jag får komma igen med lite mer strategisk läsning inför sommarbingot!
 
Kämpar med senaste boken men kommer nog hinna läsa ut den. Däremot blir de andra kryssen nödlösningar och inte de jag tänkt från början. Får hoppas de passar in i nästa kryss!

Kryssar "en overklig bok" med Harry Potter and the Philosophers Stone och "utspelar sig på en ö" med Harry Potter and the Chamber of Secrets, båda av JK Rowling.
 
Jag har läst mycket på senaste men har varit hopplöst ostrategisk i mina bokval, så det blir nog inte fler kryss från min sida i detta bingot. Jag får komma igen med lite mer strategisk läsning inför sommarbingot!
Jag har med varit väldigt ostrategisk! Får kolla igenom vad jag kan kryssa så här i efterhand :angel:
 
Jag har med varit väldigt ostrategisk! Får kolla igenom vad jag kan kryssa så här i efterhand :angel:
Ja, jag har två stycken som jag försökt pressa in på alla möjliga sätt och vis men även om det figurerar en golden retriever i den ena så kan jag inte påstå att den kvalar in på "en där ett husdjur spelar en viktig roll" :D
 
Mitt troligtvis sista kryss blir Bringing Home the Dharma av Jack Kornfield som "där en verklig person figurerar". Jag gillar verkligen att läsa om Buddhism och meditation så det var inte särskilt förvånande att den här boken var en hit hos mig :p Jag håller redan på att läsa den en gång till.

IMG_20200525_154158.jpg
 
Några kryss till fick jag in iaf! Och har börjat på en omläsning, så kanske blir det ett till innan tiden är ute :p

En där Volvo nämns: Mörkt motiv av Louise Penny. Egentligen är krysset för hela serien av de som ä inlästa på svenska (7 hittills tror jag, men hoppas fel läses in för det är fler i serien!) Mysdeckare där huvudpersonen kör Volvo :)

Vidgar mina vyer: En halv värld bort. En roman om ett syskonpar som skiljs ät av det amerikanska fosterbarnssystemet. De träffas igen som vuxna och har levt väldigt skilda liv. Visserligen helt fiktiv men gav verkligen djup åt karaktärerna och deras olika upplevelser av sina uppväxter. Rekommenderas!

En verklig person: Domardansen. En ”sannsaga” som de själva beskriver den, så många verkliga personer i den. Mycket intressant bok om ett av de största rättsövergreppen i svensk historia. Utspelar sig mellan 1930-1960 ungefär. Rekommenderar den med! Dessutom inläst mästerligt av Helge Skoog om någon vill lyssna på den.

Framtiden: Balladen om sångfåglar och ormar. En prequel till hungerspelen-trilogin. Tycker den var grymt bra!
3AFA35F3-BBE3-4A69-A824-97726094E326.jpeg
 
Hur känner vi för kryss i sommar? Vill vi fortsätta?
Jag gör gärna fler kryss, men man får görna skicka pm med förslag i så fall!

Var det lagom med liten bricka, eller vill ni ha en större?
 
Hur känner vi för kryss i sommar? Vill vi fortsätta?
Jag gör gärna fler kryss, men man får görna skicka pm med förslag i så fall!

Var det lagom med liten bricka, eller vill ni ha en större?
Jag vill hemskt gärna fortsätta! För mig som aldrig satsar på full bricka känns det roligare med fler rutor eftersom det ökar chanserna att kunna kryssa något. Ska klura på idéer och skicka över lite förslag! :)
 
Hur känner vi för kryss i sommar? Vill vi fortsätta?
Jag gör gärna fler kryss, men man får görna skicka pm med förslag i så fall!

Var det lagom med liten bricka, eller vill ni ha en större?
Jag tycker att det är roligt och utmanande, läser iallafall några böcker/bricka som är lite utanför min comfort zone för att kunna kryssa. Dock kommer jag verkligen inte på några förslag :o
 
Hur känner vi för kryss i sommar? Vill vi fortsätta?
Jag gör gärna fler kryss, men man får görna skicka pm med förslag i så fall!

Var det lagom med liten bricka, eller vill ni ha en större?
Gärna ett sommarkryss! Storlek spelar ingen roll, jag läser alltid mycket på semestern.
 

Liknande trådar

Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 051
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 958
Senast: malumbub
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp