Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Vad jag vet så gör högskoleverket en sammanställning av alla intagningsvärden till alla högskolor men det är ett långt dokument att scrolla igenom. Då är det nästan enklare att gå via studera.nu och klicka på det utbildningar man är intresserad av. Någon sajt där det går att söka via snittbetyg har jag inte hittat.

Men har du gjort högskoleprovet? Ibland så är det lättare att komma in där än på betygen. Jag skulle t.ex. inte ha en chans att komma in på min utbildning via mina betyg, med hp så gick det däremot utan problem.

Dödade jag tråden? :D

Fortsätter iallafall. Fick just något av ett halleluja-ögonblick. Har en minitenta på transkriptionsdelen av kursen imorgon och nu, från en minut till en annan, verkar hela alltet ha fallit på plats. Har fortfarande inte en susning om vad jag håller på med men rätt blir det :p

Kl

Helt plötsligt har man fixat ett ex-jobb. Hur hände det? :D

Borde tentaplugga men fokuset är på ex-jobbet nu.

Åh vad härligt, älskar när det blir så! Förhoppningsvis kommer du förstå det hela snart också :)

KL

Jag måste verkligen sätta igång med pluggandet här borta. Har insett att jag absolut inte kan plugga hemma. Just idag kanske det går dock? :D

Första deltentan om ungefär en månad. Sen 5 dagar senare har vi andra deltentan och sen är det TIO dagars påsklov som väntar :D :banana: Och efter det är det bara 5 veckor kvar av T2! Helt galet snabbt det går. Kan inte fatta att jag snart har gått första året :nailbiting:

Har insett att jag absolut inte kan plugga hemma. Just idag kanske det går dock? :D

Troligtvis inte. ;)

*kl*

Idag hade jag möte med en av handläggarna som har hand om anpassad tentamen och annat stöd till studenterna. Var lite nervös innan, var rädd att mitt läkarintyg inte skulle duga eller något annat tok, men det gick så bra så! Från och med nästa tenta får jag skriva på dator och det känns så skönt att inte behöva oroa sig över att händerna ska ge upp efter en sida eller två.

Nä det tror inte jag heller :( Men jag har jag inte börjat innan 5 går jag iväg till biblioteket och sitter där några timmar..

Vad skönt för dig att slippa skriva för hand! :) Du kanske skrivit det någon gång men hur går det på föreläsningar? Du kanske använder dator då med i och för sig..

Ja, på föreläsningar - och allt annat pluggande numer - sitter jag med datorn. När saker blir riktigt krångliga måste jag dock bli analog, ibland måste jag få rita för att begripa och det går ju inte på datorn. Kanske köpa en enkel ritplatta för att kunna göra mina små mindmaps och flödesscheman digitala? Nu fotar jag av dem och lägger in bilderna i OneNote för att ha allt samlat. Hmm... Måste undersökas! :D

åh, jag vill också ha exjobb. Har sökt på två ställen men inte fått svar ännu...nervöst.

*kl*

Urk, jag har så otroligt dålig plugg-motivation just nu!:arghh:
Sista veckan på två av kurserna och jag kan inte ens förmå mig att öppna hemsidan (distans).. Har jobbat så jäkla mycket de senaste veckorna plus flytt på det så känner mig helt slutkörd, både psykiskt och fysiskt.
Tips när motivationen tryter och ångesten tar över?

Det som jag tror är väldigt viktigt är ordentligt med sömn och att man äter som man ska. Sedan får man väl försöka se positivt på plugget, försöka hitta det lilla roliga i det, kanske göra pluggstunden extra mysig eller plugga tillsammans med andra.

Jag är själv orolig för min motivation men dessa är väl de bästa tipsen jag har. :)

Skön känsla! Vad fick du för ex-jobb? :)

KL

Höll en presentation igår och det var nog första gången jag inte tappade bort mig pga nervositet, inte stressade och skippade saker för de kändes "orelevanta" eller inte hanns med. Vi fick 15 min att prata och det var träning inför konferenser där man ofta får den tiden på sig och det är viktigt att alla håller tiden pga tajta scheman. Jag klarade tiden perfekt och hade inte ens övat ordentligt på tidtagningen innan. :p Kände mig som ett proffs när jag svarade på frågor efteråt från vår dekan. :D Vilken skjuts man får av en sådan prestation!

Är dock lite fundersam inför kommande kurs och hur allting kommer att ordna sig, det är lite lösa trådar just nu som jag hoppas reder ut sig under eftermiddagen. Men överlag kommer det bli en spännande kurs med totalt 3-4 veckor i fält och i lab, om det inte var mer. Åtminstone tre veckolånga exkursioner med examinerande praktiska moment blir det! Fiskmärkning är det som bland annat står på menyn. :) Tror vi dessutom skulle få en crash course i mer avancerad statistik med en riktigt duktig person, från SLU om jag inte minns fel. Precis vad jag behöver! Skräckblandad förtjusning inför det momentet, minst sagt. :p

nice :)

jag hade en presentation igår om jarn reglering i tuberkulos. Valdigt mycket metoder, totalt utanför mitt omrade sa ovade ett antal ggr men var fortfarande oerhört nervis :o. Klarade mig igenom dock och det gick ok.

Det ar var till ett grant proposal, inte det slutgiltiga vi ska ge in utan ett draft. Vi har verkligen jobbat hart och bra tillsammans som grupp (pa flit ar vi med helt nya okanda personer, i andra områden an dem vi vanligtvis jobbar med)

Daremot har arslena som haller i den har skitdaliga kursen nu sagt av vi ska byta projekt med den grupp vi gav kritik till. Bara den att gruppen vi gav kritik har ett riktigt skit projekt som dem inte lagt ner nagot arbete pa alls, det var liksom knappt möjligt att lasa det da ingen har gatt igenom grammatiken i det :crazy: sa nu masts vi borja fran borjan igen och har egentligen ingen vägledning alls fran kritiken given da det liksom inte fanns nagra metoder att ifrågasatta :crazy: Kul nar dem som jobbar hart far mer arbete och dem som inte gjort nagot far ett projekt (inte fran oss dock) som i princip ar fardig skrivet :banghead:.

KL

Underkänd på både anatomitentan och mikrobiologitentan. :cry:
Åh vad tråkigt! :( Vad var det som inte hade funkat?

nice :)

jag hade en presentation igår om jarn reglering i tuberkulos. Valdigt mycket metoder, totalt utanför mitt omrade sa ovade ett antal ggr men var fortfarande oerhört nervis :o. Klarade mig igenom dock och det gick ok.

Det ar var till ett grant proposal, inte det slutgiltiga vi ska ge in utan ett draft. Vi har verkligen jobbat hart och bra tillsammans som grupp (pa flit ar vi med helt nya okanda personer, i andra områden an dem vi vanligtvis jobbar med)

Daremot har arslena som haller i den har skitdaliga kursen nu sagt av vi ska byta projekt med den grupp vi gav kritik till. Bara den att gruppen vi gav kritik har ett riktigt skit projekt som dem inte lagt ner nagot arbete pa alls, det var liksom knappt möjligt att lasa det da ingen har gatt igenom grammatiken i det :crazy: sa nu masts vi borja fran borjan igen och har egentligen ingen vägledning alls fran kritiken given da det liksom inte fanns nagra metoder att ifrågasatta :crazy: Kul nar dem som jobbar hart far mer arbete och dem som inte gjort nagot far ett projekt (inte fran oss dock) som i princip ar fardig skrivet :banghead:.

Åh det är det värsta jag vet! Elever som skyller ifrån sig och inte tar ansvar (vet förvisso inte om det var det de gjorde) och lärarna bara, åkej då! :mad:

knappar

Själv hade jag matteprov idag, får förhoppningsvis godkänt.
Har ett stort arbete som ska vara inne tills på måndag, som förvisso är kul, men tillhör min svagare del. Efter att ha pluggat ganska hårt de senaste dagarna pausar min hjärna. Planen är att lyckas med lika mycket till plus ett arbete tills på måndag. :crazy:
Det är ju bara ta tag och komma igång!
Skickar mig själv (& alla andra) en peppbanan :banana:

Mikrobiologin failade pga att hela kursen blev tokig. Det började dåligt och allt kaos med grupper gjorde att jag blev stressad och okoncentrerad och inte fick in något av plugget i huvudet. Det var på nivån att mamma till slut hällde i mig rödvin för att jag skulle slappna av :angel: Så den var väl dömd att misslyckas.

Anatomitentan däremot kände jag mig jätteförberedd till, hade gjort massor med instuderingsfrågor, pluggat på tentor osv. Kunde ALLT jag skrivit utantill. Kan rita detaljerade nefron och allt möjligt skit. Men frågar de om något jag pluggat på? Nej. Känns som att det enda jag kunde var hur ett EKG ser ut :banghead: De frågade verkligen inte om nånting som jag pluggat på, så det gick från att kännas bra till att kännas kasst, men hade ändå hoppats på att skrapa ihop ett godkänt med tanke på att man bara behöver 60% rätt för att bli godkänd. Så jag var uppenbarligen askass :(

Oj, hade du pluggat på helt fel saker eller missat? Jag tänker i.o.m. att du inte kände att du tog upp något du pluggat på?

Den första är ju också otroligt surt om det är för att det är rörigt i gruppen, men kanske lättare åtgärdat?
För mig funkar det betydligt bättre att plugga hemma, känner jag att jag börjar kasa efter (vill dessutom gärna ligga lite i framkant) försöker jag hitta två dagar där jag pluggar ikapp, strukturerar om och strukturerar upp! En egen planering m.a.o.

På helt fel saker! Men jag var inte ensam om att bli underkänd så det var nog fler som gjorde samma sak. Det var verkligen helt andra saker de frågade efter under denna tenta. Jag kunde t.ex. ca 10 olika undersökningar/prover (Spirometri, p-kreatinin m.m.) och det frågades inte efter en enda av dem - men däremot efterfrågades tio helt andra former av prover som jag inte ens kan minnas att jag läst om :confused:

Ja, den är bara att köra på med nytt fokus till omtentan, nu har jag ju sluppit gruppen. Men just då var det sjukt rörigt, rent kaos...

Ja, ska försöka göra det! Jag vill också vara i fas, vill gärna kunna beta av pryl efter pryl liksom. Men nu har jag halkat efter och inte riktigt hunnit komma ifatt. Och så har jag praktik på det, vilket betyder att jag till och med vecka 13 går 40-50 timmar/vecka på praktik (egentligen minst 32h/vecka men jag fick influensa förra veckan och missade en hel vecka, så får öka på de timmarna till övriga veckor :banghead:). Utöver det har vi obligatoriska seminarium och en hemtenta att skriva. Så det är lite svårt att klämma in alla omtentor också. Funderar på om jag ska skippa anatomitentan denna termin och bara se till att bli klar med allt annat, så att jag inte har lite av allt släpande efter mig till hösten, utan "bara" en tenta.

Det låter ju lite bäng att det var en del som fattat fel? Fast ibland har man sjukt dåliga handledare/ lärare.
Äsch då, låter som du kanske behövt göra det då. (Problemet är ju att du då har ett moment extra nästa termin. :crazy:)
Du kanske bara ska uthärda vecka 13 först (och även v14?) och sedan strukturera upp resten när du känner du har mer tid/ hjärnan inte går på helvarv och försöka släppa det tills dess? Aja, hoppas du reder ut det, men det tror jag nog! :)

Min lärare ringde mig nyss och han tyckte verkligen synd om mig. Det var en omtenta jag gjorde, men jag var aldrig med på första tillfället så för mig var det inte en omtenta i den bemärkelsen. Alla som gjorde tentan i min ort i fredags fick U och han tror att det inte var många % i de övriga orterna som fick godkänt..

Han tyckte väl lite som du, strukturera upp och beta av det jag har nu och ta nya tag med det andra sen - det löser sig så småningom. Han sade också att det inte är mina kunskaper eller mig det är fel på, utan jag har bara haft en jävla otur. (Missade första tentatillfället pga akut ryggskott OCH trasig hornhinna på samma dag, så jag kunde inte ta mig till tentaorten, mikrobiologin blev ju kaos pga min grupp och det har i sin tur orsakat att hela vår klass är ett enda kaos just nu, och så tentan i fredags där någon valt att skriva helt nya frågor som var helt out of the blue och inte tagit med en enda fråga som folk brukar klara). Vetskapen att allmänt oflyt ställt till det för mig gör ju att det inte känns fullt lika tungt, men med så mycket som släpar så är det ju ändå redigt jäkla tungt. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 534
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 958
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka