Vårbokbingo 2020

Jag har två nya kryss.

Jag kryssar "bok där ett husdjur har en viktig roll" med Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon. Klassisk feelgood utan större överraskningar. Rachel har gjort slut med sin pojkvän och sagt upp sig från jobbet. Samtidigt ärver hon sin mosters hus och företag - ett kombinerat hundpensionat och räddningscenter för övergivna hundar. Hon ärver också hunden Gem. Livet med hund skildras ovanligt realistiskt och boken var lättläst och trevlig.

Kryssar också "där Volvo nämns" med Case Histories av Kate Atkinson. Deckare där privatdetektiven Jackson Brodie försöker lösa flera gamla fall samtidigt. Inte en favorit. Dels har jag en aversion mot en manlig, deprimerad och frånskild huvudperson, det är en sådan kliché. Volvon i fråga ägs av före detta fruns nya man.
Sedan var boken långrandig med många utvikningar och flera historier och personer att hålla reda på. Hade jag inte kunnat läsa ut den på några dagar hade jag helt tappat bort mig.
 
Kryssar också "där Volvo nämns" med Case Histories av Kate Atkinson. Deckare där privatdetektiven Jackson Brodie försöker lösa flera gamla fall samtidigt. Inte en favorit. Dels har jag en aversion mot en manlig, deprimerad och frånskild huvudperson, det är en sådan kliché. Volvon i fråga ägs av före detta fruns nya man.
Sedan var boken långrandig med många utvikningar och flera historier och personer att hålla reda på. Hade jag inte kunnat läsa ut den på några dagar hade jag helt tappat bort mig.
Jag känner att jag läser helt andra böcker än dig om du tycker det är kliché - jag tror inte jag läst en enda bok med en manlig, deprimerad, frånskild huvudperson :p (finns ganska ont om dem bland romance och urban fantasy ;) )
 
Jag känner att jag läser helt andra böcker än dig om du tycker det är kliché - jag tror inte jag läst en enda bok med en manlig, deprimerad, frånskild huvudperson :p (finns ganska ont om dem bland romance och urban fantasy ;) )
Jag menade främst bland deckare, där är det ganska vanligt, i alla fall bland nordiska författare (Mankell, Nesbö, Indridarsson till exempel).
 
Jag menade främst bland deckare, där är det ganska vanligt, i alla fall bland nordiska författare (Mankell, Nesbö, Indridarsson till exempel).
Ah, då förstår jag bättre :up: När det gäller deckare håller jag mig mest till typ Agatha Christie, McCall Smith, Mrs Pollifax och andra sådana cozy, trevliga deckare - dvs långt ifrån nordiska frånskilda dystra män ;)
 
Jag tänkte börja med något mer lättsamt, men måste nog börja kryssa "bok som vidgar dina vyer" (eller "bok") SOU 2020:3, Hållbar slamhantering. 758 sidor om hur Sverige under kommande år ska lösa kombinationen av att återvinna en ändlig och viktig resurs - fosfor - ur avloppsslam och samtidigt undvika risker med föroreningar i slammet.

I många delar mer intressant än titeln ger sken av, om man är road av att just vidga sin allmänbildning inom ekologi, odling i större skala och hållbarhet. Men i andra delar analyser som passerar något över mitt huvud. :D Jag har läst och begrundat denna utredning i huvudsak för att det ingick i jobbet, men nog fasen vidgade den mina vyer alltid!
 
Jag tänkte börja med något mer lättsamt, men måste nog börja kryssa "bok som vidgar dina vyer" (eller "bok") SOU 2020:3, Hållbar slamhantering. 758 sidor om hur Sverige under kommande år ska lösa kombinationen av att återvinna en ändlig och viktig resurs - fosfor - ur avloppsslam och samtidigt undvika risker med föroreningar i slammet.

I många delar mer intressant än titeln ger sken av, om man är road av att just vidga sin allmänbildning inom ekologi, odling i större skala och hållbarhet. Men i andra delar analyser som passerar något över mitt huvud. :D Jag har läst och begrundat denna utredning i huvudsak för att det ingick i jobbet, men nog fasen vidgade den mina vyer alltid!
Får man fråga vilken bransch du jobbar i/vad du jobbar som och vad du kom fram till under din begrundan?

Jag har själv bara läst korta delar av den (det är inte precis det jag jobbar med, och den är ju skapligt lång :p ), och fått en kort beskrivning av den. Men om jag förstod det rätt av hon som beskrev den för oss så var det så att politikerna (?) i princip vill ha ett förbud mot att använda slam på åkrar, samtidigt som utredningen egentligen visar att det inte finns något bevisat att avloppsslam skulle påverka matproduktionen mer negativt än vissa andra typer av gödningsmedel, med tanke på föroreningar. Och att det i slutändan inte fanns någon direkt negativ miljöpåverkan de kunde hänvisa till för att skapa ett förbud, utan endast hänvisa till försiktighetsprincipen. Håller du med i detta?

Men av det lilla jag läste kan jag förstå att det vidgade dina vyer, och något jag själv reagerade på var t.ex. att det var tillåtet att ha högre halt av någon förorening (minns inte vilken, och har inte mina anteckningar här, någon tungmetall kanske?) i importerad konstgödsel än om man använder avloppsslam som gödningsmedel. Det vill säga, det är okej med mer föroreningar i nya näringsämnen som förs in i landet, och som ökar på mängden föroreningar som finns i landet, än det är i näringsämnen som redan finns här och återanvänds, utan någon ökning av föroreningarna i landet.
 
@_sofia_ Ja det var minsann en överraskning, att hitta någon att kunna diskutera den läsningen med - i den här tråden! :eek: :D

Jag har läst med fokus på straff- och processrättsliga frågor, för att författa Åklagarmyndighetens remissyttrande. Jag har vissa fokusområden på min tjänst som gör att (bland annat) miljö- och arbetsmiljöbrott har blivit "mitt" område. Tyvärr har jag ju inte jobbat med det området tidigare så det är en tung och väldigt komplex lagstiftning att bli bekant med, men den för med sig många intressanta remisser och inblickar i allt möjligt. Idag t ex även handel med utsläppsrätter och artskyddsförordningen om handel med vissa skyddade djur och växter.

Det var ju en mycket liten del av SOUn om slamhantering som handlade om det straffrättsliga, och jag tror också att ett faktiskt genomförande av något förslag ligger låååångt bort innan reningsverk (ev) lyckats ställa om så mycket teknik som skulle behövas. Men det var ju nödvändigt att greppa huvudlinjerna, hur funkar det nu, vad bygger förslagen på och varför, för att kunna säga något om straffbestämmelserna och straffskalor etc.

Däribland fastnade jag särskilt för den slutsats som du nämner ovan och som jag helt och hållet håller med om och har förstått på samma sätt. Men den överraskade mig också lite, eftersom jag trodde att det var bevisat eller fanns mycket mer stöd för en större spridning av läkemedelsrester eller mikroplaster. Till exempel nämndes det att för att uppnå en minimidos - för en enda dags intag! - av ett visst läkemedel, så skulle en vuxen person enligt någon beräkning behöva äta gödslat vete eller morötter i (minst!) 21000 år. :laugh:

Sedan är det spännande med fosforhanteringen över lag, och konsekvenserna om vi tvingas köpa huvuddelen från Marocko och indirekt stötta deras ockupation av Västsahara för fortsatt brytning. Eller om vi kan tillvarata fosforn så mycket som möjligt i vår egen, tja, skit. Så även om just det straffrättsliga var ett mer blygsamt inslag, så är det ett stort och mäktigt ämne!

Av ren nyfikenhet läste jag remissvaret också från Svenskt Vatten som toksågade alternativet med totalt spridningsförbud. ÅM nöjer sig med att konstatera att de lagtekniska förutsättningarna finns för båda varianterna, men vi har överlämnat den miljömässiga konsekvensanalysen till mer lämpade remissinstanser. Även om jag rent personligt kan ha förståelse för Svenskt Vattens svar, utifrån det jag satt mig in i.
 
@_sofia_ Ja det var minsann en överraskning, att hitta någon att kunna diskutera den läsningen med - i den här tråden! :eek: :D

Jag har läst med fokus på straff- och processrättsliga frågor, för att författa Åklagarmyndighetens remissyttrande. Jag har vissa fokusområden på min tjänst som gör att (bland annat) miljö- och arbetsmiljöbrott har blivit "mitt" område. Tyvärr har jag ju inte jobbat med det området tidigare så det är en tung och väldigt komplex lagstiftning att bli bekant med, men den för med sig många intressanta remisser och inblickar i allt möjligt. Idag t ex även handel med utsläppsrätter och artskyddsförordningen om handel med vissa skyddade djur och växter.

Det var ju en mycket liten del av SOUn om slamhantering som handlade om det straffrättsliga, och jag tror också att ett faktiskt genomförande av något förslag ligger låååångt bort innan reningsverk (ev) lyckats ställa om så mycket teknik som skulle behövas. Men det var ju nödvändigt att greppa huvudlinjerna, hur funkar det nu, vad bygger förslagen på och varför, för att kunna säga något om straffbestämmelserna och straffskalor etc.

Däribland fastnade jag särskilt för den slutsats som du nämner ovan och som jag helt och hållet håller med om och har förstått på samma sätt. Men den överraskade mig också lite, eftersom jag trodde att det var bevisat eller fanns mycket mer stöd för en större spridning av läkemedelsrester eller mikroplaster. Till exempel nämndes det att för att uppnå en minimidos - för en enda dags intag! - av ett visst läkemedel, så skulle en vuxen person enligt någon beräkning behöva äta gödslat vete eller morötter i (minst!) 21000 år. :laugh:

Sedan är det spännande med fosforhanteringen över lag, och konsekvenserna om vi tvingas köpa huvuddelen från Marocko och indirekt stötta deras ockupation av Västsahara för fortsatt brytning. Eller om vi kan tillvarata fosforn så mycket som möjligt i vår egen, tja, skit. Så även om just det straffrättsliga var ett mer blygsamt inslag, så är det ett stort och mäktigt ämne!

Av ren nyfikenhet läste jag remissvaret också från Svenskt Vatten som toksågade alternativet med totalt spridningsförbud. ÅM nöjer sig med att konstatera att de lagtekniska förutsättningarna finns för båda varianterna, men vi har överlämnat den miljömässiga konsekvensanalysen till mer lämpade remissinstanser. Även om jag rent personligt kan ha förståelse för Svenskt Vattens svar, utifrån det jag satt mig in i.
Jag blev själv överraskad när jag såg vilken "bok" du nämnde ;) Framförallt så brukar jag inte känna igen de flesta böckerna som nämns här i tråden eftersom jag föredrar andra typer av böcker (på fritiden läser jag helt klart mer lättlästa böcker som kräver mindre hjärnkapacitet :p) , så att någon annan här läst just den var definitivt en överraskning :laugh:

Intressant att få höra tankar kring den från ett juridiskt perspektiv!

Ja, det är ju intressant att försöka få fram ett totalt spridningsförbud av något som man inte kan bevisa är sämre än de andra alternativen. När det gäller just läkemedelsrester så håller man ju också på att utveckla bättre metoder, t.ex. Linköping som har ozonrening (vilket, enligt deras hemsida, tar bort 90 % av läkemedelsresterna).

För att inte tala om konsekvenserna om fosforgruvorna tar slut en dag i framtiden - det kommer ju inte hända den närmaste tiden precis, men tar de slut så är det ju verkligen slut, det finns ju inga alternativ till fosfor, som ju är livsnödvändig för allt liv på jorden. Får man inte till ett cirkulärt system för att återanvända fosforn kommer det ju till slut att hända, någon gång i framtiden.

Jag kan förstå att de toksågar totalt spridningsförbud, det känns inte som om det finns några riktigt vetenskapliga eller logiska resonemang som kan motivera ett totalt spridningsförbud. Allmänt så har den här utredningen fått mig att börja fundera på hur politiken egentligen går till här i landet (det är definitivt inte mitt område :p), ska det verkligen vara så att politikerna först bestämmer att de ska förbjuda något, och sedan ber om en utredning som bland annat ska ta fram motiveringar som man kan använda till att förbjuda det - trots att det inte finns något som är bevisat sämre med det som ska förbjudas?
 
Allmänt så har den här utredningen fått mig att börja fundera på hur politiken egentligen går till här i landet (det är definitivt inte mitt område :p), ska det verkligen vara så att politikerna först bestämmer att de ska förbjuda något, och sedan ber om en utredning som bland annat ska ta fram motiveringar som man kan använda till att förbjuda det - trots att det inte finns något som är bevisat sämre med det som ska förbjudas?

… och så att en mängd remissinstanser och, ganska tydligt, utredarna själva ska lägga mycket energi och argument på att motbevisa politikernas hypoteser. Politik är inte mitt område heller mer än genom de remisser och lagförslag jag nu tar del av, men jag hoppas att detta var något extremt faktiskt.
 
Man hinner läsa mycket när man är sjuk. Nästa kryss blir "som inte börjar i början av berättelsen" med Shutterbabe - äventyr i kärlek och krig av Deborah Copaken Kogan. En självbiografi över hennes år som fotojournalist i slutet av 80- och början av 90-talet. Hon var i krigets Afghanistan, tjuvjaktens Zimbabwe, var med och hittade de vanvårdade barnhemsbarnen i Rumänien m m. Klart läsvärd.

Har nu fyra kryss kvar och planerade böcker är beställda. Tänkte läsa om Harry Potter så länge, kan ju då i nödfall kryssa en av dem som overklig bok om jag inte hinner med alla de andra. (I värsta fall utspelar de sig ju också på en ö...)
20200424_130624.jpg
 
Mina ambitoner om skönlitterära inslag går inte så bra. Här kommer några facklitterära kryss istället. Så bra att andra läser SOU.

Thomas Pettersson, Den osannolika mördaren. Skandiamannen och mordet på Olof Palme. "Innehåller en -väldig massa- verkliga personer".

Mycket intressant och välskriven. Går igenom allt som hänt genom att göra en kronologisk historieskrivning över hur mordutredningen bedrivits samtidigt som dess resultat och slutsatser granskas.
Blir tydligt hur man missat i det klassiska spaningsarbetet, polisens grundarbete redan tidigt. Att "höga chefer" och "säpo-teoretiker" fick för stor ledande roll, troligen för att man tänkte att det var viktigt och specialigt, istället för att tänka att samma rutiner som i alla mordutredningar ska följas.

Teorin att Skandiamannen är mördaren framstår som betydligt mer underbyggd än de spår som det drogs på stort om då tiden begav sig. Men eftersom han är avliden går det inte att utreda saken nu.
Ger också bakgrund tidens politiska spelplan och om det "palmehat" som förekom från både höger och vänster. Något som jag var omedveten om att det var så utbrett och kraftigt.

Peter Wohlleben, Trädens hemliga liv. "En bok som vidgar vyer".
En skog är mycket mer än summan av de individuella träden. Den är en organism med egenskaper och förmågor som bara kommer av samverkan mellan de ingående individerna.

Unga plantor vårdas under uppväxten av de äldre, växterna signalerar till varandra om faror, via kontakter med rötterna så ger de socialbidrag till vänner som drabbats av skada och tillfälligt inte kan föda sig själv. Skogen kan tom styra regnmoln så att de kommer till platser platser långt från kusten där träden hade fått det för torrt annars.

Rekommenderas. Lättläst och rolig samtidigt som den innehåller massor av insikter, reflektioner och djupgående kunskap.
 
Peter Wohlleben, Trädens hemliga liv. "En bok som vidgar vyer".
En skog är mycket mer än summan av de individuella träden. Den är en organism med egenskaper och förmågor som bara kommer av samverkan mellan de ingående individerna.

Unga plantor vårdas under uppväxten av de äldre, växterna signalerar till varandra om faror, via kontakter med rötterna så ger de socialbidrag till vänner som drabbats av skada och tillfälligt inte kan föda sig själv. Skogen kan tom styra regnmoln så att de kommer till platser platser långt från kusten där träden hade fått det för torrt annars.

Rekommenderas. Lättläst och rolig samtidigt som den innehåller massor av insikter, reflektioner och djupgående kunskap.

Alltså den här måste jag bara läsa! Har för mig det var Eva Robild som nämnde den på en trädgårdsmässa förra året och jag blev helt förälskad bara i den korta beskrivningen. Tack för påminnelsen, och bra tips även det om Skandiamannen.
 
Jag har glömt att uppdatera här men det har blivit en drös nya kryss och bingo!

Kryssar Fahrenheit 451 av Ray Bradbury som "utspelar sig i framtiden". Läste igenom den väldigt fort. Spännande och oförutsägbar.

Kryssar "där ett husdjur har en viktig roll" med El Príncipe de la Niebla av Carlos Ruiz Zafón. Husdjuret är en katt. En YA-bok som jag valde att läsa mest för att hålla spanskan vid liv. Överlag bra skulle jag säga, men det kändes som att många frågor lämnades obesvarade.

Kryssar "från ditt födelseår" med The Secret History av Donna Tartt. Jag har läst hennes andra böcker och hade höga förväntningar men blev inte besviken! Jag älskar verkligen Donna Tartt och tyckte att den här var i klass med The Goldfinch.

Kryssar "från en serie med minst tre delar" med Baptism of Fire av Andrzej Sapkowski. Det är den tredje boken ur Witcher-serien. Tyckte den var bättre än den förra boken så jag kommer att läsa klart serien.

Kryssar "utspelar sig före 1900" med The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde. En klassiker. Den kändes nästan mer som en pjäs än en novell men hur kan man inte gilla Oscar Wilde :D

Vårbokbingo 2020-6.jpg
 
Jag är klar med två kryss till.

Dels omläsning av en favorit - Patricia Briggs "Fair Game". Patricia Briggs är nog en av mina absoluta favoritförfattare inom urban fantasy :love: Men hon har skrivit en hel del böcker vid det här laget (17 böcker i huvudserien, exkl. short stories), så rent tekniskt hade jag kunnat skriva omkring 10 olika titlar på det här krysset - när jag väl läste om den ena var jag ju även tvungen att läsa om de andra jag har i hennes serier :angel:

Dels krysset för en bok som publicerades när jag föddes. Jag funderade på samma som @Luem , Donna Tartts "The Secret History", på nivån att jag tog fram den och började läsa de första sidorna. Sedan kom jag fram till att jag har så många andra böcker att läsa just nu (har kanske lite väl många böcker hemma från biblioteket just nu :p ), så då letade jag upp en kortare, snabbare bok istället. Det slutade att det blev "Vild magi" av Tamora Pierce, vilket är en barn/ungdoms fantasy som är en del av hennes Alanna värld. Dock kom jag fram till att det kan vara bra att ha läst hennes andra böcker i samma värld först, eftersom karaktärerna var med i den här ocks. Och Alanna-serien har funnits med på min att läsa lista länge nu eftersom jag gillar fantasy (framförallt med strong heroines), men jag har aldrig läst något av Pierce tidigare. Så innan jag läser fortsättningen kommer jag nog först gå igenom Pierces tidigare böcker :)
 
Kan även kryssa "En där en verklig person figurerar på något sätt". Har läst vaxade juveler och brända hjärtan av Ewa Klingberg. I boken dyker Amalia upp som är den som drog igång hela polkagrisengrejen i Gränna.
 
Är klar med ett kryss till - "The Martian" av Andy Weir, för krysset med en bok som utspelar sig i framtiden. Boken handlar om en astronaut som efter en olycka blir strandad på Mars efter att de andra astronauterna trott att han var död och de var tvungna att akut lämna planeten p.g.a. ett oväder. I boken får man följa hans försök att överleva, få kontakt med NASA och försöka ta sig bort från Mars.

Jag såg filmen förra året, och jag brukar försöka att inte läsa böcker om jag redan har sett filmen. Denna bok gjorde jag dock ett undantag med då den var riktigt högt ratead, och nu när jag har läst den måste jag hålla med om att det var en riktigt bra bok. Dock drar det ju ner suspensen en hel del att veta hur den slutar, och huvudpoängerna av vad som kommer hända. Men har man inte sett filmen så kan jag definitivt rekommendera att läsa boken.

Två kryss kvar nu :up:
 
En till bok klar, så nu är det bara sista krysset kvar :up: För en bok som har en viktig karaktär med samma namn som jag - "The Grand Sophy" av Georgette Heyer.

Jag läser en hel del historical romance, men har aldrig läst något av Heyer innan trots att hennes böcker är riktiga klassiker och har påverkat modern historical regency romance en hel del. Men jag är tyvärr lite av en snobb (eller tvärtemot?) när det gäller böcker och hur gamla de är - jag föredrar att läsa nyare böcker framför äldre då jag tänker mig att de är bättre/trevligare att läsa. Framförallt romance-genren hade en del, ehm, inte så trevliga epoker. Det är mer än en bok från 70-80 talet där huvudpersonen våldtas av the main love interest, för att sedan bli kär i honom och leva lyckliga i alla sina dagar... :yuck: Visserligen kom det en hel del sådant även efter Fifty Shades, men mainstream romance har definitivt blivit trevligare.

Den här var definitivt inte sådan (även om den hade lite äldre element som jag inte tror att man skulle se idag, i att main love interest var huvudpersonens kusin), utan en väldigt trevlig bok - trevligt skriven (även om jag fick googla vad en del ord betydde :p) och med karaktärer som jag tyckte väldigt mycket om. Jag kommer definitivt att läsa mer av henne!
 
Ett kryss till har det blivit "Utspelar sig på en ö". Det blev "Mitt hjärta är ditt" av Anna Jansson.
Boken utspelar sig på Gotland :)
 

Liknande trådar

Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Då kör vi! :bump: Reglerna är mycket enkla: För att få kryssa boken ska du ha läst ut den mellan 1 september och 30 november...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 053
Senast: Klara
·
Kultur Äntligen är det dags igen :bump: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
21 960
Senast: malumbub
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp