Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Segt :( För mig är alltid startsträckan jobbigast, när jag väl kommit igång går det som på räls.

Läser en magister i miljöriskanalys, på 50 %. Har ett år kvar.
Hade tänkt läsa klart den så klart, men vette fasen om jag tänker plugga på heltid till hösten.. Fast samtidigt finns det ju så mycket spännande kurser!

Har varit lite sugen på att läsa mer miljöbevarande, men vet inte riktigt om jag orkar. Har ingen lust att flytta heller, fast å andra sidan är det lätt att pendla härifrån (bor precis bredvid västra stambanan :angel:) så jag har ganska många skolor att välja på inom ungefär en timmes resa. Och en timme på ett tåg är ju ingenting, man kan göra massor under tiden.

Äsch, vi får väl se. Det är inte höst än. Ska (förhoppningsvis) jobba minst fyra veckor i sommar, antagligen mer. Brukar kännas bättre efter det.

Jag vet ju att om jag inte utmanar min lilla knöl blir jag rastlös och börjar med en massa konstiga projekt. Senast jag hade plugguppehåll en termin fick jag för mig att läsa alla nobelpristagare i litteratur. Det slutade med en enorm hög böcker, kändis på biblioteket och en helt överkokt hjärna :D

Ja men det är ju så frustrerande!

En studiepaus kan jag absolut förstå om du har pluggat så länge, jag går dessvärre 2a terminen så tja... Dock har jag just nu lite familjetrubbel med en bror som gjort bort sig rejält och tar mycket energi och tankeverksamhet att försöka hjälpa honom på fötter igen innan han blir av med allt han har att leva för...

Wysiwug: Visst är det så. Den där höga tröskeln som bara växer... Nu är då en sida av fyra nerskriven här. Dessvärre körde jag fast på sida två, men det tar sig sa pyromanen! Har jag gjort två sidor så då tar jag helt. Då får jag lösa dom andra på på måndag och tisdag, samt onsdag. Det ska ju inte vara hopplöst och omöjligt menar jag.

Jag kan dessvärre inte rita hästar, men jag kladdar geometriska figurer sida upp och sida ner...

Ska skriva salstenta på tisdag, vet knappt när jag gjorde det senast! Det måste ha varit HT12... :eek: Dock känner jag inte alls paniken som smileyn insinuerar, är bara trött och ganska omotiverad. Känns skitsvårt att skriva en tenta på detta och det finns väldigt lite där man faktiskt kan plugga in saker, resten är mest förståelse och exempel.

Men! Nästa kurs är nästan helt praktisk och ingen tenta. :D Bara praktiska examinationer, seminarier, nån inlämningsuppgift, nån labrapport. Skönt! Då blir det fiskmärkning, elfiske och andra vetenskapliga metoder. Längtar verkligen efter att jobba i sommar och få GÖRA nånting på dagarna, vill icke läsa mer tunga böcker just nu.

Grattis till tentan!!! :D

Och bara för att vi visar finfina föreläsningsanteckningar... :o
Alla ser väl att detta är från mina allra mest koncentrerade och inlärningsfokuserade stunder ;)

89FE7B30-B46A-48A4-B580-E73BE634F4DA-567-000000F8869FDC89_zpscd8de8a7.jpg

(Hästen hade visst gigantiskt huvud... :cautious:)

C30E566D-B5FD-4C68-A6F0-287266A6050E-567-000000F89167FDFD_zps5c9126dc.jpg

Woop woop! Life is underbart!

I fredags fick jag deltidsjobb, ca 10-15 h/vecka. Tjoho, pengar! Måste bara räkna lite så jag inte tjänar för mycket..

Idag skrev jag dugga, fick 42,5 av 44 poäng! Woop woop woop! Än finns det
hopp!

Nu ska jag bara göra en opponering sen är jag klar med dagens pluggeri. Imorgon börjar jag jobba, på onsdag har jag tentaångest, på torsdag går mina surt förvärvade slantar åt till att skriva tentan (trodde väl aldrig jag skulle vara tvungen att betala för att skriva en tenta...:cautious:) och på fredag är det party med en ridlektion! På lördag är det ångest igen och på söndag är det tävling med en hel massa nya grenar :D Snacka om fullpackad vecka!

Wiie vad jag är glad nu!

*kl*

Jaha, har ett hyfsat prov att plugga inför om svenskans grammatik. Det är det svåraste jag vet, fick inte ens godkänt i 9ans svenska. Lyckades dock få VG på svenska As grammatikprov, och nu gäller det svenska b/2.

Men när ska jag hinna plugga för den när sambon börjar 4 på morgonen, liten bebis att ta hand om och en äldre son som går i skolan till 14. därefter är det hans läxor och fritidsaktiviter.

Idag står det religion på mitt egna skolschema ;)

Åh vad härligt med både jobb och dugga! :banana: Men betala för att skriva tenta? :cautious:

kl

Hämtade ut fysiologitentan nyss, fick 47 av 56 poäng (84 %) vilket jag är sjukt nöjd över :D Nu är det istället ångest för nästa tenta som är redan på fredag :meh: 5 hp kurs bara så det borde gå, jag har nog bättre koll än jag tror. Underskattar alltid mig själv :p

Jag veeeet! Sjukt irriterande! Förut kunde jag skriva på lärcenter i stan, men nu måste jag åka 7 mil enkel väg och betala 200 spänn för att få skriva en tenta som förra året tog mig en halvtimme att göra klart (inte samma kurs, men exakt samma upplägg). Bara för de har nåt nytt distanskurs-avtal med andra lärcenter.. :cautious: Mutter..

kl
Har två tentor i veckan, en imorrn och en på onsdag. Den som är imorgon får vi ha boken med på, jag hoppas att man kan klara den genom att bara ha hängt med på föreläsningarna och läst lite i boken :angel:
Den andra kursen innehåller en del räkning så har satsat mer på den...phu!

*kl*

Men heja mig! Jag äter en bubbelchoklad till lunch, för jag är klar med mitt paper! Det som inte skulle in förrän på onsdag. Så. Himla. Glad!

Ikväll ska jag ut och äta med jobbet, och imorgon åker ena ponnyn till nytt hem, då ska den andra knatas till ett närliggande stall (7 km) så han inte blir själv kvar. Redovisningen av gruppuppgiften som vi har imorgon är jag inte minsta orolig över. Då kan jag ägna onsdag fm till utvärdering av kursen, och sen tar jag helg!

Åh, ibland är det rätt kul att plugga ändå :angel:

Hej! (förlåt om mitt inlägg är malplacerat)
Jag pluggar inte nu men planerar att göra det snart, jag tänkte höra med er som nu redan pluggar om det är någon som har flyttat till annan ort för att plugga och tagit hästen med er? Hur fungerar det för er tids- och pengamässigt?

När jag började gymnasiet flyttade jag från Västerbotten till Skåne men då skulle jag gå på ett naturbruksgymnasium så hade inga problem att ta hästen med mig :D men med universitet blir det en helt annan grej.. Det lutar åt Kalmar/Växsjö, någon som vet hur förutsättningarna ser ut där? :)

Här finns en tråd i ämnet. :D

Allting beror på vad du ska plugga, hur mycket tid du kommer behöva lägga på det utanför föreläsningarna och hur mycket ditt boende kostar.
Jag sålde mina hästar förra året (förvisso innan jag visste vart jag skulle komma in någonstans) för att inte riskera att stå med hästar som jag inte hade råd med. Nu bor jag billigt på en hästgård, har flexibla dagar och önskar att jag aldrig sålt :p

I övrigt tror jag att Kalmar/Växjö åtminstone inte innebär några extrema stallpriser - men jag har väldigt dålig koll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 538
Senast: zassoo
·
Kultur På allmän begäran kommer här nästa bingobricka :bump: Vi kör en mindre bricka nu, fram till sommaren, så tar vi en riktig bricka igen... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 112
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag... 2
Svar
29
· Visningar
5 959
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka