Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ligger efter så in i bomben, jobbat heltid denna veckan plus kaos i vardagen. Så studierna har minst sagt blivit lidande. Förhoppningsvis lyckas jag ta igen det i veckan, trots att jag fortfarande ska jobba.
Försöker sporra mig med att jag suttit rejält i skiten förr med studierna, och lyckats fixa det då så borde lyckas nu med:angel:

Heja heja! Det fixar du! :bump:

Att försöka få in cellbiologi när man är omotiverad och har huvudvärk är ganska frustrerande! Ska ta mig en liten tupplur och hoppas på att huvudvärken vill ge sig av så att jag är redo för nästkommande vecka.

Jag har hunnit lämna in två uppgifter i god tid, men ligger efter föreläsningsmässigt då jag jobbat på tok för mycket de senaste två veckorna. Nu när jobbfronten lugnar ner sig så hoppas jag att jag hinner ikapp. Dock har jag lite halvpanik för litteraturstudien som ska lämnas in, känns så övermäktigt och har ingen aning om var jag ska börja... Tur att jag har 1 1/2 månad kvar.

CSR hoppade jag av då filerna som lades upp kunde jag inte öppna (en del av dem) och när jag frågade vad det var för filer, vilket program som ska användas och om de finns i ett annat filformat så fick jag bara till svar att kontakta biblioteket... Kände att det blev för omständigt i och med att jag jobbar så mycket, så jag får försöka mig på den kursen någon annan gång.

På väg mot Sundsvall igen. Laddad för en ny vecka och första redovisningen.

Ligger bra till i skolan och så måste jag ha det annars blir jag knäpp. Skönt att snart kunna stryka utbildningshistorian :bow: tråkig skit...

På väg mot Sundsvall igen. Laddad för en ny vecka och första redovisningen.

Ligger bra till i skolan och så måste jag ha det annars blir jag knäpp. Skönt att snart kunna stryka utbildningshistorian :bow: tråkig skit...
Så ni började alltså med utbildningshistoria? Vi började med pedagogik och sociala relationer vilket känns bra förutom att vi blir "utslängda" på praktik direkt men samtidigt ska det bli väldigt roligt. :) Vi har historia Norén som sista kurs den här terminen.

Så ni började alltså med utbildningshistoria? Vi började med pedagogik och sociala relationer vilket känns bra förutom att vi blir "utslängda" på praktik direkt men samtidigt ska det bli väldigt roligt. :) Vi har historia Norén som sista kurs den här terminen.

Japp utbildningshistoria och läroplanen är det vi roar oss med nu men ska läsa pedagogik senare denna termin. Praktik har vi till våren. Vart läser du?

Japp utbildningshistoria och läroplanen är det vi roar oss med nu men ska läsa pedagogik senare denna termin. Praktik har vi till våren. Vart läser du?
Örebro universitet, jag läser ämneslärare, men vi läser gemensamt med grundskollärare och förskolelärare till stor del den här terminen. Vilket har sina för och nackdelar... :cautious: Den här veckans seminarier och föreläsning utgår ifrån en bok som i stort sett enbart behandlar etik i förskolan. Jag tror inte att jag behöver fundera så mycket om jag kränker en elev om jag hjälper hen att bre en smörgås... :meh: Visserligen går själva tänket att använda men alla exempel är från förskolan.

Örebro universitet, jag läser ämneslärare, men vi läser gemensamt med grundskollärare och förskolelärare till stor del den här terminen. Vilket har sina för och nackdelar... :cautious: Den här veckans seminarier och föreläsning utgår ifrån en bok som i stort sett enbart behandlar etik i förskolan. Jag tror inte att jag behöver fundera så mycket om jag kränker en elev om jag hjälper hen att bre en smörgås... :meh: Visserligen går själva tänket att använda men alla exempel är från förskolan.

Haha låter lite drygt. Vi läser lite ihop med F1-3 men ytterst lite vilket är skönt. Hade ju vart fördel om de nu ska blanda programmen om de tog exempel ur fler åldrar.

Har lite svårt att koncentrera mig idag dock, mensen skulle kommit i fredags. Kan ju säga att mina tankar är på något helt annat :angel:

Kablamo! :laugh::cool::rofl::D

Nu:
- är ett stort A registrerad som slutbetyg i Ladok
- CSN landar vid midnatt
- studieskulden är puttad on hold
- fakturor för massa tusen är lösta

Jag blev så milt stämd att jag var barmhärtig samarit åt kursare i fråga om svårfunnen litteratur, och lät förtjusa mig över eftermiddagens föreläsare; hermeneutiska förhållningssätt på finlandssvenska! :love:

En meget frabjous day, som kan komma att avslutas med whisky och skumbad.
...eller nyponsoppa direkt ur förpackningen och harpan på datorn, om jag inte gitter resa mig från min pinnstol i köket. :angel:

Ugh, jag måste ut och springa av mig lite nervositet tror jag :nailbiting: Skickade just in mina önskemål inför examensarbetet (vi får förslag på projekt från handledare etc på instutitionen). Jag har ju tidigare kännt mig rätt lugn med att jag är ensam om att intressera mig talflyt och att jag skulle slippa slåss om det projektet. Tji fick jag! Visar sig att folk inte alls går efter intresse när de väljer projekt O_o Istället är det handledare (ok, talflytsprojektet har två extremt bra handledare) och "hur enkelt projektet är" (?!) som folk går efter. Så plötsligt är halva klassen intresserade av talflyt - även om de absolut inte vill jobba med det senare :confused: Ja, nej, examensarbetet avgör inte din framtid men det är ju ändå en ganska stor del av ditt CV under ganska många år i karriären. Jag förstår inte hur man kan välja att göra ett så stort och viktigt arbete inom ett ämne som inte intresserar en. Är det jag som är konstig? :crazy:

Nu kommer troligtvis lotten avgöra vem som får det plötsligt så eftertraktade projektet.... känns ju lagom kul. Tack och lov så har jag vettiga alternativ men ändå.

Jag fokuserar mest på föreläsningarna, tycker de får med det mesta som står i böckerna :) Jag fasar dock för provet. Datorn har lagt av så jag får göra det på mobilen :rofl:
Fasar också för provet, vet inte riktigt vad det är vi förväntas kunna :o Tycker dessutom böckerna är ganska seglästa, så kommer nog också fokusera på föreläsningarna.
Haha, får också göra provet på mobilen, inbokad på jobb på fredag så kommer inte ha tillgång till datorn:nailbiting: Vi får hoppas teknikgudarna är med oss och allt kommer funka!

Jag blev så milt stämd att jag var barmhärtig samarit åt kursare i fråga om svårfunnen litteratur, och lät förtjusa mig över eftermiddagens föreläsare; hermeneutiska förhållningssätt på finlandssvenska! :love:
Det där är precis vad vi lyssnat på den senaste tiden, med samma uttal. Det var inte alls så charmigt i längden, tyvärr :angel:

Och lite kl, så slipper jag spamma tråden med flera inlägg i följd:
Har inlett den nya kursen med en rejäl jäkla tokförkylning. Så pass att jag inte kunde sitta kvar på sista timmen av föreläsning eftersom det kändes som att ögonen skulle tryckas ur skallen på mig. Nu väntar tre dagar fulla av intensiva psykologiföreläsningar, så jag får vackert utrusta mig med zyx, nässpray och en rulle papper :meh:

En fråga, hur lägger ni upp pluggandet inför tentor för att få det så effektivt som möjligt?

Jag tentapluggar genom att plugga ordentligt under hela kursen. :p Det enda jag gör annorlunda när tentan börjar närma sig är att jobba mer med gamla tentafrågor. I övrigt repeterar sånt jag känner mig osäker på och ser till att jag hittar i materialet (vi har oftast open book-tentor). Sista en-två dagarna innan tentan pluggar jag i regel inte alls. Känner att jag ändå inte lär mig nåt nytt då utan det är bättre att vila sig i form.

@Araminta Men så märkligt! Klart det är viktigt med en bra handledare men som du säger är ju exjobbet något man tar med sig ut på arbetsmarknaden. Hoppas du får det ändå!

@zassoo Ja det är oerhört frustrerande. Det blir så enormt skevt är det är ett projekt av 20 som står ut som det absolut mest intressanta på i princip alla punkter. Och folk verkar inte tänka på senare arbete överhuvudtaget. Nåja, jag sitter och spånar på ett eventuellt eget projekt inom talflyt... kanske kan komma runt det hela på så sätt.

--

Men det är nog rätt vettigt att jag gör det själv :angel: Blev helt orimligt irriterad precis när en gruppkamrat bad mig maila handledaren och fråga om han fixar med dator och projektor till redovisningen imorgon. Det är ju för katten han som kräver att vi har en power point då räknar jag blint med att han har grejer med sig. Och vill folk ställa idiotfrågor så kan de väl leta rätt på hans mailadress själva, så svårt är det inte :cautious:

(Jisses vad gnällig jag är för tillfället :o Skyller på pms/mens i kombination med stressen över ex.arbetet.)

Snart är jag ääääntligen klar med det jag halkade efter med! :banana:
Känns som jag har skrivit på det i år och dar :wtf:

@Araminta Det är fullt tillåtet att gnälla av sig ibland, speciellt när ens kurskamrater ställer dumma frågor. Skulle också bli grymt irriterad på det där

Muttrar lite över att det ska vara så svårt att få besked om vilken VFU plats man får... Det har gått en vecka sen ansökan stängde, på måndag ska vi ha bokat in ett möte med våran tilldelade VFU plats... Det hade bara varit intressant och veta på vilken man ska boka möte... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
662
· Visningar
19 775
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
869
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka