Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kurslitteraturen just nu är riktigt intressant, och det känns så härligt när man knappt kan sluta läsa.( för en gångs skull, kurslitteratur tycker jag annars tenderar till att få en att vilja somna:p)
Samtidigt gör den mig mörkrädd, och ger en insyn i svensk sjukvård som man egentligen inte vill ha :nailbiting:

Och imorgon börjar vi med gruppdiskussioner, och är rejält nervös över vad jag kommer få för kommentarer på mina texter! Kände att jag inte riktigt fick något bra grepp om ämnena och mest babblade om allt och inget.

Mindre än en vecka kvar till tenta... Men jag har för en gångs skull pluggat riktigt bra hela kursen - känns asbra ju, varför gör jag inte alltid det? :angel: Så jag känner mig inte direkt stressad. Ska strukturera upp det hela imorgon och börja gå igenom föreläsningsanteckningar och handouts. Tentan kommer inte innehålla några detaljfrågor så jag ska fokusera på de viktigaste aspekterna från varje föreläsning.

Fick samma mail idag! Alltid fått mitt automatiskt innan när jag pluggat på Uppsala uni, men nu när jag bytt till Umeå var jag tvungen att gå genom kåren? Mycket underligt. Vill ha mitt kort, så mycket dyrare att åka tåget in till stan annars:sneaky:

*Hoppar in såhär lite i tråden jag undvikit pga att jag är en dålig student*

Anledningen till att vissa universitet/kårer inte skickar ut Mecenatkortet är att det inte är säkert att kåren är ansluten till just Mecenat. Just nu finns det två större företag som tillhandahåller rabatter; Mecenat och Studentkortet. Dessa två har olika kontrakt med respektive kårer och då kan kåren vid respektive universitet gå in och önska hur hanteringen av korten ska skickas ut. Detta beror lite på om man överhuvudtaget ska få ett Mecenatkort/Studentkoret om man inte är medlem på kåren osv osv

Började med tentaplugget igår, det känns helt ok. Har betat av två mindre delar av kursen, idag tänkte jag ge mig på en av de större och mer komplicerade delarna. Ska också ha skypemöte med handledaren för exjobbet och planera inför nästa vecka när vi ska ha lite "kick-off" eller vad man ska säga :D

@zassoo låter skönt med tentaplugg som flyter på :) Vi har tenta på fredag och jag är fortsatt förvirrad och omotiverad, men det löser sig säkert. Låter kul med kick-off med handledaren!

Skönt nog löste sig vårens kandidatprojekt och vi fick "tillbaka" projektet vi först tackat nej till. Vet inte vem som var gladast, vi eller handledaren :D

@Calyptra Ja, det känns rätt så bra faktiskt. Men jag skjuter den jobbigaste delen framför mig och kommer säkert sitta och svära över den i helgen :up: :angel: Skönt att ni fick ordning på kandidatprojektet!

Mötet med handledaren gick bra och jag är jättetaggad inför exjobbet! Kommer flänga fram och tillbaka i januari-februari verkar det som men det är bara en kort period för att samla in data.

@zassoo Som det brukar kunna bli med tenta plugg alltså!

Vi kommer att bearbeta redan insamlad data i ett försök att använda en ny metod (som varken vi eller handledaren har någon aning kommer fungera tillräckligt väl på datan) och om metoden fungerar så kommer vi förhoppningsvis kunna köra lite statistiska analyser om skillnader mellan olika åldersgrupper men det är alltså primärt metodutveckling.

Beroende på vad du ska göra så låter det som att det kan bli en del att göra i samband med datainsamlingen.

@Calyptra Spännande med ny metod! Men klurigt, gissar jag.

Jag ska titta på hästar, typ :D Det är en observationsstudie och vi kommer behöva åka runt i landet litegrann eftersom våra objekt är ganska utspridda.

@zassoo Trevligt att titta på hästar. Vi ska titta på hjärnavbildningar, inte alls lika mysigt :D

Och jag ska svära över enkäter :p

Är apropå ex.jobb lite småirriterad på handledaren som tar evigheter (i.e. en dryg vecka) på sig att svara på mail. Vill boka in ett första möte nu så snabbt som möjligt men det tar ju evigheter att få svar från mannen. Nåväl, får hoppas det surrar på lite fortare framåt våren - vi har ju officiellt sett inte börjat än.

Har haft min praktiska tenta idag... nöt gick bra, lärarna där är väldigt schyssta och tar det lugnt så det blir inte alls stressigt. Godkänd!

Häst är en historia för sig... :arghh:. Jag blev tyvärr fruktansvärt nervös när jag stod där själv med läraren, började skaka och blev därmed sjukt osmidig i rörelserna. Fick nån fråga om vad jag egentligen kollade efter när jag gjorde en viss del i undersökningen, fick då black out och kunde bara tänka "varför gör jag detta egentligen?" :banghead:. Fick säga att jag faktiskt inte kom ihåg. Nåja, det mesta fick jag nog till helt okej så allt beror på hur hårt de rättar, får reda på resultatet imorrn :nailbiting:.

Jag har verkligen svårt för muntliga tentor :down:

Spännande, vad ska du observera? :)

Det är ett stort projekt som ska titta på ridskolor som har lösdrift vs traditionell uppstallning, utifrån en massa olika aspekter. Jag är med i den delen som tittar på hästvälfärden och jag ska se om det finns några skillnader i hästarnas sociala beteenden, aggressioner, stereotypa beteenden osv. :)

Hoppas examinationen gick bra! Alltid nervöst när det är muntligt.

Gaaah! Alltså utbyte är underbart. Men just nu vill jag mest strypa någon. Vi är fyra som åker tillsammans: fyra personer som fram till nu inte umgåtts mer än i skolan. Nu ska vi bo i en två tillsammans i en månad och bara detaljen att hitta boende har tagit två dygn av FB-meddelanden fram och tillbaka. Jag hoppas på riktigt bra väder och mycket trevligt folk på plats - risken är att vi klöser ögonen ur varandra annars :angel:

Det är ett stort projekt som ska titta på ridskolor som har lösdrift vs traditionell uppstallning, utifrån en massa olika aspekter. Jag är med i den delen som tittar på hästvälfärden och jag ska se om det finns några skillnader i hästarnas sociala beteenden, aggressioner, stereotypa beteenden osv. :)

Hoppas examinationen gick bra! Alltid nervöst när det är muntligt.

Kul! Lite åt etologihållet alltså? :)

Otroligt nog blev jag godkänd... :D

@Theodor Grattis!! :D

Själv känns det som om att jag väääntar och väntar och väntaaar i en evighet. Och ännu är det en evighet kvar tills jag får mitt tentaresultat. På det här sättet så blir ju livet långt iallafall ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
663
· Visningar
19 963
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
930
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
872
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka