Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
:eek: What the actual f...?! :mad: Jag hoppas att ni mailbombar både kåren och rektorn med klagomål! Maken till brist på professionalitet!

Jo tack, hon har så vitt jag förstår varit i blåsväder förr. Jag ska samla lite krafter och sen prata med andra elever så att vi förhoppningsvis kan gå ihop i någon form av aktion efter helgen. Kanske är bäst att börja med studentkåren, de lär ha hört liknande historier förr. Jag blev så chockad under dagens föreläsning att jag nära nog fick nypa mig i armen för att försäkra mig om att hon verkligen sa vad hon sa.

Jag klarade tentan! :banana: Av fem frågor fick jag en femma på två, fyra på två och en trea på den sista. Totalt betyg 4 eftersom man var tvungen att ha 4 eller 5 på sista frågan för att kunna få betyg. Nöjd :)

Nuvarande kurs har jag dock knappt gjort någonting på igår och idag. Skrev ihop ett stycke mycket slarvig text till en uppgift men that's it.

@Freddie Jag vet inte hur er kår ser ut men vi har en studentombudsman som driver saker anonymt. Om kåren har den typen av grej så kan det ju vara bra att kontakta hen och be den ta kontakt med klassen i samband med något och sedan driva frågan åt era vägnar utan att någon behöver bli outad.

Idag gjorde jag första dagen på praktiken. Kände mig mest som en svans. Handledaren hade mycket att göra och en körig em. Hoppas morgondagen blir lugnare så vi hinner planera schema mm.

Fick äntligen svar på första duggan efter flera veckors väntan, VG så det är överraskande bra med tanke på att jag bara hade skummat artikeln som ena frågan byggde på (kravet var fullpott på bägge frågorna för VG).

I dag blir det full fart framåt med skrivande på min rapport och pluggande till duggan på torsdag. Dessutom så har jag redan hunnit skicka iväg ett pluggrelateratmail. Tyvärr ligger jag efter i planeringen eftersom jag låg nedbäddad med huvudvärk och allmän ynklighet i går och tittade på Viaplay istället för att plugga.

Åhh vad jag vill ha min hemtentamen rättad! Blir galen! Har dessutom alldeles för lite att göra på nuvarande kurs, tempot är alldeles för sakta för mig, så jag tröttnar och sitter bara och glor. Nästa vecka är det examinationsuppgift iallafall, alltid något.

Jag börjar komma igång lite till slut, sitter och skriver på projektarbetet nu. Kursen är fortfarande omotiverande och det är alldeles för lätt att hoppa över föreläsningar... :cautious: Men nu har jag i alla fall lite styrfart :)

Idag ska vi träffa våra VFU-handläggare och jag är nervös! Hoppas så att det är någon man "klickar" någorlunda med. Största skräcken är stram, humorbefriad tant som deklarerar att det här med VFU-elever inte är hennes grej ;).

Idag ska vi träffa våra VFU-handläggare och jag är nervös! Hoppas så att det är någon man "klickar" någorlunda med. Största skräcken är stram, humorbefriad tant som deklarerar att det här med VFU-elever inte är hennes grej ;).
En sånn har jag just nu som handledare på min praktik. Fast hon hävdar att hon gillar att ha studenter O_o

Den här veckan har jag ägnat halva dagarna åt att dra ut kalvar (och lamm) ur atrapp-lådor och är helt slut, men många erfarenheter och blåmärken rikare :D. Imorgon har jag den sista övningen på delkursen, jag vet inte riktigt hur jag ska finna energi till det men det blir nog bra :angel:

Alla ni som pluggar till (lågstadie)lärare! Vad lär ni er ang. läsinlärning?

Jag pluggar inför en tenta i dyslexi och läser en del om olika filosofier kring läsinlärning. Phonics, eller ljudning, förstår jag hur det går till då det var så jag själv lärde mig läsa och det går också ihop med det vi lär oss kring elever med svårigheter. Det jag inte förstår är hur "whole language" eller helordsläsning fungerar i praktiken? Dvs. där eleven själv ska lista ut hur läsningen fungerar utifrån sammanhang etc.(?) Är det någon här som kan ge exempel på konkreta uppgifter som man kan ge en förstaklassare utifrån den här metodiken? I mitt huvud blir det en enorm ansvarsbelastning på en så ung elev men det är kanske är jag som är färgad av min patientgrupp.

Hm. Har roat mig med att ha en timer gående för att mäta effektiv pluggtid. Jag pausar den alltså vid minsta lilla distraktion och paus. Efter tre dagar ligger rekordet på totalt två timmar :angel: Jävlar vad glad jag är över att jag är relativt snabblärd, någon koncentrationsförmåga har jag bevisligen inte :cool:

Stressad och omotiverad över studierna.. och verkligen inte sugen på att åka upp till Umeå för examination i veckan. Kan man inte bara snabbspola 1,5 år framåt i tiden ?:arghh:

Hm. Har roat mig med att ha en timer gående för att mäta effektiv pluggtid. Jag pausar den alltså vid minsta lilla distraktion och paus. Efter tre dagar ligger rekordet på totalt två timmar :angel: Jävlar vad glad jag är över att jag är relativt snabblärd, någon koncentrationsförmåga har jag bevisligen inte :cool:

Två timmar effektiv pluggtid tycker jag låter väldigt bra, kanske har jag konstiga referensramar men det är ju riktigt bra att sitta två timmar i sträck utan minsta lilla distraktion eller paus!

Två timmar effektiv pluggtid tycker jag låter väldigt bra, kanske har jag konstiga referensramar men det är ju riktigt bra att sitta två timmar i sträck utan minsta lilla distraktion eller paus!

Jag tror att @Araminta menade att det blev totalt två timmar effektiv tid under en hel dag. Åtminstone tolkade jag det så. :) (Men är det som du säger är ju två timmar fantastiskt bra!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 412
Senast: Luem
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
934
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
879
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka