Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har roddat några av dem, ytterligare någon behöver jag inte förrän om en månad så det är lugnt. Men en har jag fortfarande inte fått tag på - en som jag behöver till en hemtenta nästa vecka. Finns ett ex på biblioteken här i Göteborg, det är föga förvånande utlånat. Bara lagom stressande sådär. Vet inte vad jag ska göra. Fjärrlån kanske? Att köpa ett andra ex känns inte helt aktuellt (det är upp till 6 dagars hanteringstid på den).
Den sista, till hemtentan, finns den månne inte som e-bok via någon bibliotekstjänst eller databas?
Har några gånger blivit glatt överaskad själ när jag sökt böcker i vild panik via högskolan och faktiskt hittat dem elektroniskt.

Den sista, till hemtentan, finns den månne inte som e-bok via någon bibliotekstjänst eller databas?
Har några gånger blivit glatt överaskad själ när jag sökt böcker i vild panik via högskolan och faktiskt hittat dem elektroniskt.
Bara som talbok, tyvärr. Annat hade väl varit för väl ;)

Hej alla.

Jag vill bara meddela att jag hatar Schenker. Och Bokus. Köp aldrig något från Bokus.

Mvh
Köpte böcker med snabbfrakt den 21e augusti. Böcker för 1700:- spänn som jag behöver i min utbildning. Böckerna har fortfarande inte kommit (står som "försenade" på tracking-länken). Och vare sig Schenker eller Bokus går att få tag på.
Det är fruktansvärt frustrerande när man står och behöver sina kursböcker! Sambon råkade ut för samma nu när han beställde hösten böcker från bokus.

Jag har roddat några av dem, ytterligare någon behöver jag inte förrän om en månad så det är lugnt. Men en har jag fortfarande inte fått tag på - en som jag behöver till en hemtenta nästa vecka. Finns ett ex på biblioteken här i Göteborg, det är föga förvånande utlånat. Bara lagom stressande sådär. Vet inte vad jag ska göra. Fjärrlån kanske? Att köpa ett andra ex känns inte helt aktuellt (det är upp till 6 dagars hanteringstid på den).
Finns den som referensex på nåt av biblioteken så åk dit och gör hemtentan när det är dags.
Går det att ångra köpet så du kan få tag i dom andra så fort som möjligt från en annan site? Tänker eftersom dom verkar ha försvunnit längs vägen, det borde ju ligga i deras intresse (både Schenker och Bokus) att lösa det så smidigt som möjligt.

:nailbiting::arghh: Jag fick just första informationen om våran första praktikperiod. Jisses säger jag bara, själva praktiken känns som enkelt, men innan ska vi skriva till våran handledare och beskriva vilka mål och förväntningar vi har på den kommande praktiken. Jag kan tänka mig att det går lättare till andra praktik perioden men nu till första? Jag har verkligen ingen aning... Men vi har en föreläsning om det i veckan så det kanske klarnar... :cautious: Jag bara hoppas att jag kan få någon av praktikplatserna i närheten av där jag bor så att jag slipper att långpendla. :crazy:
Sånt där ska vi också fixa till varje praktik. Enklast är att sätta sig med kursmålen och bocka av där. Vad känner man sig säker på och vad vill man öva mer på? Då blir också målet och förväntningen att känna sig mer säker på dom sakerna mot praktikens slut. Förväntningar kan också handla om hur du vill att handledaren finns till hand för att du ska kunna nå dina mål, vissa vill försöka väldigt fritt med en reflektion i efterhand medan vissa vill ha det tvärt om.

@cili Bara för att jag gnällde här fick jag slutligen tag på såväl Schenker som Bokus. Schenker säger att paketet ska komma i morgon, de hade tydligen skickat det till fel utlämningsställe (betryggande va?). Bokus bad om ursäkt och sa att jag skulle höra av mig när jag fått böckerna, så att jag skulle få en lämplig kompensation.

Bukes magiska kraft ;)

@cili Bara för att jag gnällde här fick jag slutligen tag på såväl Schenker som Bokus. Schenker säger att paketet ska komma i morgon, de hade tydligen skickat det till fel utlämningsställe (betryggande va?). Bokus bad om ursäkt och sa att jag skulle höra av mig när jag fått böckerna, så att jag skulle få en lämplig kompensation.

Bukes magiska kraft ;)
Lärdom inför nästa gång: beklaga dig här omgående :D

En fråga till alla er som pluggar, har ni några bra tips gällande hur man läser litteraturen på bästa sätt? Läser ni allt? Om inte, hur sållar ni? Stryker ni under? Noterar i marginalen? Tips och idéer om studietekniker tas tacksamt emot! :)

En fråga till alla er som pluggar, har ni några bra tips gällande hur man läser litteraturen på bästa sätt? Läser ni allt? Om inte, hur sållar ni? Stryker ni under? Noterar i marginalen? Tips och idéer om studietekniker tas tacksamt emot! :)

Vi har rätt rejält med lärarledd undervisning och får ut hand outs varje gång så det brukar gå rätt bra att bara plugga utifrån dem. Har snabbt lärt mig att älska instuderingsfrågor och extentor.

När jag läser litteraturen så läser jag bara enstaka kapitel/stycken för att fylla i eventuella luckor. Finns det sammanfattningar i slutet på boken/varje kapitel så ser jag till att läsa dem. De få gånger jag läst litteratur från pärm till pärm så är det med blyertspenna i hand för att göra understrykningar och smånotiser i marginalen. Jag somnar så fort jag behöver läsa mer än 5-10 sidor så måste göra något aktivt under tiden.

:nailbiting::arghh: Jag fick just första informationen om våran första praktikperiod. Jisses säger jag bara, själva praktiken känns som enkelt, men innan ska vi skriva till våran handledare och beskriva vilka mål och förväntningar vi har på den kommande praktiken. Jag kan tänka mig att det går lättare till andra praktik perioden men nu till första? Jag har verkligen ingen aning... Men vi har en föreläsning om det i veckan så det kanske klarnar... :cautious: Jag bara hoppas att jag kan få någon av praktikplatserna i närheten av där jag bor så att jag slipper att långpendla. :crazy:

Vi har också gjort det, både skriftligt till kursansvarig och muntligt till handledaren och jag nog aldrig haft några genomtänkta, djuplodande analyser. Det har varit en lista i punktform där jag skrivit saker som "bättre patientfokus under behandling" och "större teoretisk koppling". När jag började denna så var mitt enda mål att "ha roligt" :p

När jag får en ny bok i hand brukar jag börja med att läsa innehållsförteckningen för att se ungefär hur boken är strukturerad, sedan rubrikerna i de kapitel jag ska läsa, sedan sammanfattningarna och sedan börjar jag med det jag känner är viktigast och läser det mest noggrant.
Om jag äger boken så skriver jag i marginalerna små anteckningar om sådant jag tänkt/undrat över när jag läst stycket.

Sitter och tragglar med att beskriva skillnaden mellan vård, omvårdnad, omsorg och socialt arbete.
Men nu, äntligen, tror jag att jag börjar få kläm på det hela.

@Martenix Jag skummar igenom först för att skaffa mig en hyfsad bild av vad boken innehåller. Sedan kollar jag med specifikt på de områden jag behöver för stunden. Har skaffat små avlånga post it lappar i alla möjliga färger, de är perfekta att märka ut sidor och stycken med, utan att behöva skriva i boken.

Sånt där ska vi också fixa till varje praktik. Enklast är att sätta sig med kursmålen och bocka av där. Vad känner man sig säker på och vad vill man öva mer på? Då blir också målet och förväntningen att känna sig mer säker på dom sakerna mot praktikens slut. Förväntningar kan också handla om hur du vill att handledaren finns till hand för att du ska kunna nå dina mål, vissa vill försöka väldigt fritt med en reflektion i efterhand medan vissa vill ha det tvärt om.

Vi har också gjort det, både skriftligt till kursansvarig och muntligt till handledaren och jag nog aldrig haft några genomtänkta, djuplodande analyser. Det har varit en lista i punktform där jag skrivit saker som "bättre patientfokus under behandling" och "större teoretisk koppling". När jag började denna så var mitt enda mål att "ha roligt" :p

"Få förståelse för elevers relationsskapande samt dess betydelse för lärande och utveckling
ämneslärares möjligheter att skapa förutsättningar för delaktighet, meningsskapande och lärande" Är vårat mål med praktiken... :cautious: Eftersom det är våran första praktik så har jag inte en aning om det jag tror att jag kan faktiskt stämmer i praktiken, :rofl: Nog för att jag brukar hålla ordning på ungar i föreningslivet, och styra upp dem så att grupperna mår bra, men där är alla på plats med samma intresse vilket gör det hela enklare. Jag har väldigt svårt att tro att de kommer att lämna oss själva med elever överhuvudtaget, vi har än så länge vara läst första delkursen i pedagogik... :rofl: Jag diskuterade lite med en kurskompis och hens förslag var "Att överleva" :D Riktigt så illa tror jag inte att det kommer att bli, och jag känner mig nog tryggare i mig själv än vad många av mina kurskompisar gör. Eleverna skrämmer inte mig alls utan det är något jag ser fram emot. :D

"Få förståelse för elevers relationsskapande samt dess betydelse för lärande och utveckling
ämneslärares möjligheter att skapa förutsättningar för delaktighet, meningsskapande och lärande" Är vårat mål med praktiken... :cautious: Eftersom det är våran första praktik så har jag inte en aning om det jag tror att jag kan faktiskt stämmer i praktiken, :rofl: Nog för att jag brukar hålla ordning på ungar i föreningslivet, och styra upp dem så att grupperna mår bra, men där är alla på plats med samma intresse vilket gör det hela enklare. Jag har väldigt svårt att tro att de kommer att lämna oss själva med elever överhuvudtaget, vi har än så länge vara läst första delkursen i pedagogik... :rofl: Jag diskuterade lite med en kurskompis och hens förslag var "Att överleva" :D Riktigt så illa tror jag inte att det kommer att bli, och jag känner mig nog tryggare i mig själv än vad många av mina kurskompisar gör. Eleverna skrämmer inte mig alls utan det är något jag ser fram emot. :D
Ta fasta på det där med "ser fram emot" och att ni inte gjort så mycket. T.ex. att du vill lära dig mer om hur arbetet fungerar i praktiken så du har något att knyta an kommande teoretiska kurser till :)

Vi får väl se om det blir en speciell resa även för mig. :D Jag ser inte på examensarbetet som något speciellt, det är ett jobb som ska göras helt enkelt. Sedan har jag ju en termin kvar att läsa efteråt, så jag känner inte - likt många andra - att "DET HÄR ÄR DET SISTA MAN GÖÖÖÖÖÖR PÅ HELA PROGRAMMET!!!". :p

Det jag menade var att uppsatsen är en resa. Absolut att det är ett jobb som ska göra...men...ändå en speciell resa i sig.

OK, nu har jag skickat in den empiriska kompletteringen.
Men vem fan ordinerar 1½ radavstånd i examinationer?! :rage: Det får ju inte plats någon text på sidorna. O_o
13 timmars episkt Kill Your Darlings. ...och ungefär 13 sekunder från att ha dräpt alla tre katterna som förde väsen och tuggade pappfiber (hur fan pluggar småbarnsföräldrar?!?).

Nu dricker jag portvin.
Imorgon: ny rättningsångest för samma sommarkurs, noch einmal. :cool:

Kul att den här tråden är så aktiv! :)

Jag jobbar på med min kurs, tur att jag endast läser av intresse den här terminen för nu börjar det banne mig räcka med att plugga :p Så trött på att sitta på föreläsningar. Med det sagt så gillar jag verkligen min kurs! Dels för att vi bara snackar häst hela dagarna :angel: Men det känns som att den har ett bra och genomtänkt upplägg och för första gången känns inte avel så himla krångligt.

Utöver det så har jag kanske ett exjobb på gång, spännande! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
658
· Visningar
19 574
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
864
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka