Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Retina låter skönt med en plan och jag håller med om att det kanske är en lite knepig ordning på praktikerna men tanken kanske är att ni kommer att kunna jobba mer självständigt på senare praktiker?

När jag började jobba inom vården så mådde jag fruktansvärt i början och det tog nog nästan en hel sommar innan jag kände mig ok och bekväm. Hade jag då haft möjlighet så kanske jag sagt upp mig. Istället blev jag kvar i flera år och trivdes helt okej. I ditt fall så verkar det dock vara en hel del annat som spelar in också.

Ha det bra i helgen!

@Retina låter skönt med en plan och jag håller med om att det kanske är en lite knepig ordning på praktikerna men tanken kanske är att ni kommer att kunna jobba mer självständigt på senare praktiker?

När jag började jobba inom vården så mådde jag fruktansvärt i början och det tog nog nästan en hel sommar innan jag kände mig ok och bekväm. Hade jag då haft möjlighet så kanske jag sagt upp mig. Istället blev jag kvar i flera år och trivdes helt okej. I ditt fall så verkar det dock vara en hel del annat som spelar in också.

Ha det bra i helgen!

Jo det är väl säkert så det är tänkt med upplägget av praktikperioderna. Det finns väl för- och nackdelar med allt. Tack för att du delade med dig av din erfarenhet om vårdjobbet, det är nog precis sådant jag behöver höra om just nu. Tack så mycket, och detsamma till dig! :)

Jag är så trött på grupparbeten. Varför måste vi göra sånt? En person i min grupp har plagierat och jag visste att det var ett problem sedan innan då jag skrivit om dennes text i tidigare grupparbete. Nu ORKAR JAG INTE och drog igång ett ärende med kursansvarig. det verkar på ansvarig som att vi inte behöver roa oss med det i helgen så vi kommer låta det vara. Vi har redan informerat personen om plagiatet och denne blev väldigt sur på mig som tog uppgiften att informera. Det blir intressant att se vad kursansvarig säger om detta sen när hen var funderat klart. Vi är ju 3 som vet om detta och alla är rätt sura på det här och hade egentligen helst sett att personen flyttades så någon annan får ta i problemet :angel:

Jag är så trött på grupparbeten. Varför måste vi göra sånt? En person i min grupp har plagierat och jag visste att det var ett problem sedan innan då jag skrivit om dennes text i tidigare grupparbete. Nu ORKAR JAG INTE och drog igång ett ärende med kursansvarig. det verkar på ansvarig som att vi inte behöver roa oss med det i helgen så vi kommer låta det vara. Vi har redan informerat personen om plagiatet och denne blev väldigt sur på mig som tog uppgiften att informera. Det blir intressant att se vad kursansvarig säger om detta sen när hen var funderat klart. Vi är ju 3 som vet om detta och alla är rätt sura på det här och hade egentligen helst sett att personen flyttades så någon annan får ta i problemet :angel:

Grupparbeten är skit. Vi har inga salstentor så en stor majoritet av det vi gör sker i grupp vilket betyder att flera åker räkmacka på oss som vägrar visa upp ett dåligt resultat för att de inte gjort sitt jobb. Givetvis har vi påtalat detta flera gånger men det spelar ingen roll - "använd gruppkontrakt och kontakta ansvarig". Såhär har det varit i många år enligt andra som tidigare gått programmet. Salstenta hade åtminstone exkluderat de som inte ens läser. Men programmet har ont om pengar och vill behålla så många studenter som möjligt... :meh:

Grupparbeten är skit. Vi har inga salstentor så en stor majoritet av det vi gör sker i grupp vilket betyder att flera åker räkmacka på oss som vägrar visa upp ett dåligt resultat för att de inte gjort sitt jobb. Givetvis har vi påtalat detta flera gånger men det spelar ingen roll - "använd gruppkontrakt och kontakta ansvarig". Såhär har det varit i många år enligt andra som tidigare gått programmet. Salstenta hade åtminstone exkluderat de som inte ens läser. Men programmet har ont om pengar och vill behålla så många studenter som möjligt... :meh:
Den här läraren sa första träffen att personer som inte bidrar ska inte stå med på arbetet så jag skulle tro att han tar det lite allvarligare.

Jag förstår inte varför man har så mycket grupparbeten, jag har jobbat i tio år och kan samarbeta, men skulle helst vilja att mina prestationer bedöms enskilt..
För att det minimerar lärarens arbete, helt plötsligt behöver hen bara läsa 1/4 av vad hen skulle behöva läsa om alla lämnade in ett arbete.
Jag har peppar peppar haft tur hittills med mina grupper så alla har dragit lika stort lass.

Jag förstår inte varför man har så mycket grupparbeten, jag har jobbat i tio år och kan samarbeta, men skulle helst vilja att mina prestationer bedöms enskilt..
Så länge man har en fungerande grupp tycker jag att grupparbete är kalas. Faktiskt. Jag lär mig mycket av personer jag samarbetar med men det vill ju till att folk gör ungefär lika mycket för att det ska fungera. Annars är det ju bara skit. En till i klassen har bekymmer med sin grupp nu då denne har gjort i princip allting. Vi får se om personen får ok från läraren att skicka in sitt arbete själv så får gruppen dra ihop ett eget. Väntar med spänning.

Aha, sant ur rättningssynpunkt... Och i en fungerande grupp, fine! Jag fick dock göra 100% själv ändå i mitt första grupparbete..

Min grundinställning till grupparbeten är att de är djävulens påfund, även de gångerna de flyter på hyfsat. Däremot kan jag köpa att det blir smidigare att rätta och att det kan vara mer praktiskt att administrera. Jag har turen att gå på ett program med hyfsat stor budget så vi har framförallt individuella examinationer men också ett par mindre grupparbeten per termin, ett par större under utbildningen samt att uppsatserna oftast skrivs i par. Dessutom så har vi lärare som lyckas spara pengar på andra sätt, som att boka föreläsningssalar på billigare tider för att upprätthålla samma mängd undervisning utan att gå över budgeten.

Jag ser den pedagogiska vitsen med att diskutera med kursarna och tolererar och uppskattar vissa av de momenten vi har men hade aldrig stått ut med det i längden på en utbildning om jag hela tiden blev intvingad i grupper. Jag skulle förmodligen välja bort en PBL-baserad utbildning om den inte verkade vettigt utformad. Däremot så gillar jag seminarier om de är bra utformade.

Ni som tar examen nu i vinter har ni börjat söka jobb än? :nailbiting: Jag börjar bli skitstressad av att jag eventuellt är arbetslös i slutet av januari och har sökt lite jobb, har tyvärr fått nej på en tjänst som jag väldigt gärna ville ha då de behövde någon som kunde börja omgående :cry:

När är det lagom att börja söka jobb egentligen? :arghh:

Ni som tar examen nu i vinter har ni börjat söka jobb än? :nailbiting: Jag börjar bli skitstressad av att jag eventuellt är arbetslös i slutet av januari och har sökt lite jobb, har tyvärr fått nej på en tjänst som jag väldigt gärna ville ha då de behövde någon som kunde börja omgående :cry:

Jag söker jobb. De flesta som är beroende av ett jobb när skolan slutar söker eller har redan klart. De som inte är lika beroende av jobb (dvs bor hemma hos föräldrarna, alt i studentboende med utväg att flytta hem till föräldrarna) har inte lika bråttom... Jag har sökt mitt drömjobb, men anses nog sakna viss arbetslivserfarenhet för de har förlängt ansökningstiden. :( Men jag har mitt jobb där jag redan jobbat i två år där jag förhoppningsvis får en tillsvidare anställning.

Haha, jag söker jobb nu och tar examen i juni :p
Inga annonser kommer ut och vissa rekryterar i augusti, vissa i december, så det är minst sagt svårt att veta när man ska söka...

Jag söker jobb. De flesta som är beroende av ett jobb när skolan slutar söker eller har redan klart. De som inte är lika beroende av jobb (dvs bor hemma hos föräldrarna, alt i studentboende med utväg att flytta hem till föräldrarna) har inte lika bråttom... Jag har sökt mitt drömjobb, men anses nog sakna viss arbetslivserfarenhet för de har förlängt ansökningstiden. :( Men jag har mitt jobb där jag redan jobbat i två år där jag förhoppningsvis får en tillsvidare anställning.

Haha, jag söker jobb nu och tar examen i juni :p
Inga annonser kommer ut och vissa rekryterar i augusti, vissa i december, så det är minst sagt svårt att veta när man ska söka...

Skönt att höra att det inte bara är jag som börjat söka jobb och att det inte är konstigt att börja några månader innan examen :)

Men jippie, nästa tenta som är om ett par veckor börjar kl 14:15 på en torsdag och vi får sitta till 19:15. Kul om man behöver sitta hela tiden, jag kommer då med lite tur hem framåt 21 på kvällen. Lyckan av att ha långt och pendla... :meh:

Idag träffade jag studievägledaren och fick en del bekräftat. Både att jag tänkt rätt när det gäller vårens valbara kurs och mina möjligheter efter examen, men jag fick också ur mig en del frustration om hur vissa glider räkmacka på grund av alla dessa ständiga grupparbeten. Fick till svar att det finns helt enkelt inte pengar till något annat. :down: Vilket också är anledningen till våra väldigt få föreläsningar.

Motivationen har varit superlåg nu under första delen av hösten och kursens dåliga upplägg och nivå/kvaliteten. Jag hänger efter med massor för att lusten inte infinner sig. Diskussionerna på seminarierna har varit ett skämt och en flashback till ettan, ingen har brytt sig om vi laddat upp "entry tickets" inför seminarierna (ett måste) och folk har fått G genom att bara dyka upp och sedan vara knäpptysta.

Jag längtar till nästa kurs. :cool:

Alltså.. hur ska man kunna hålla någorlunda god min och trevlig ton när en i gruppen, utan att meddela sin försening, dyker upp en timme för sent till vår grupp träff och dessutom varken skrivit klart sin text eller tagit med en dator som personen kan göra det på? Personen fick låna en annan gruppmedlems dator för att skriva klart så en hela tiden satt sysslolös. Så himla onödigt. Anledningen till att ingen dator kommit med var att det var en av de äldre modellerna som vägde för mycket (dvs precis som min). Jag måste hitta en taktik för att hantera sådant. Jag gissar att det inte kommer att vara sista gången jag möter sådant. Jag trodde verkligen att vuxna människor kunde bättre.

Redovisning av kort grupparbete. En person säger solklart fel, snackar skit helt enkelt. Läraren säger ifrån, jag argumenterar emot och personen vägrar ge sig. Jag blir galen!!!! Pucko. Han igonerar läraren och pratar på..

Är så otroligt less på skolan nu. Går termin tre och har efter det tre terminer kvar till examen och jag förstår inte hur jag ska stå ut. All peer-learning som ska vara så himla bra ger mig absolut ingenting, jag blir bara mer förvirrad av att diskutera med andra som inte heller kan så allt känns hopplöst svårt fastän det inte ÄR komplicerat. Jag fattar att det är bra att tänka själv men när man aldrig får raka besked utan "ja så skulle man kunna göra" och aldrig "facit" på hur en bra undersökning, behandling etc kan gå till så blir det ju bara kaos.
Peer learning kan vara toppen, med rätt kamrat. Jag hade en peer på min senaste VFU som var perfekt då hon hade erfarenhet av att arbeta på en avdelning på sjukhus till skillnad från mig och därav hade bra koll på vissa saker som jag inte visste mycket/ något om. Jag i min tur kunde komma med min erfarenhet åt henne. Och var det något vi inte visste kunde vi bolla med varandra och söka svar själva, innan vi ev frågade vår mentor.
Men jag vet andra som inte alls hade någon bra peer och där det blev mer problem, och där man kanske till och med fick "sära" på dem så att de gick mer var för sig.
Att gå som peer innebär ju inte att man inte får be sin mentor om hjälp heller :)

Jag har överlevt två dagar av praktiken. Igår när jag kom hem blev det totalkrasch. En kombination av ny rätt obehaglig miljö och en massa nya ansikten både på personal men såklart även patienter tillsammans med att utsättas för situationer man inte känner sig bekväm i och där man känner sig bedömd och uttittad blev alldeles för mycket.
En del avdelningar och patienter kan ta väldigt mycket energi, men det som är värt att komma ihåg är ju att man inte måste arbeta med de sjukaste sjuka. När man väl är klar kan man ju välja och sålla själv på ett helt annat sätt än när det gäller en VFU.
Du kan ju alltid prata med din mentor och berätta hur läget är - att du är ny och att vissa patientfall är väldigt jobbiga för dig. Ni kanske kan lägga upp dagarna så att du inte behöver gå till de som är jobbigast att gå till? Och jag tror att det är viktigt att kunna prata om detta med sin mentor (eller någon annan på VFUn) och höra vad de tycker och känner i olika fall, och hur de hanterar det. För det är klart att även de tycker att det blir jobbigt ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
657
· Visningar
18 983
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
857
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 515
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka