Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klev i höstas in i högskolevärlden där jag nu läser en 30 poängskurs på halvtid och jag kan inte upphöra att förvånas över vuxna människors oförmåga till ansvarstagande - kan ett grupparbete någonsin flyta bra? Vad är nycklarna?

Jag klev i höstas in i högskolevärlden där jag nu läser en 30 poängskurs på halvtid och jag kan inte upphöra att förvånas över vuxna människors oförmåga till ansvarstagande - kan ett grupparbete någonsin flyta bra? Vad är nycklarna?

Jag hade innan denna termin bara varit i grupper som det har fungerat över förväntan! Alla har tidigare tagit sitt ansvar, gjort det de ska och kommit på möten. Alla har dessutom lyssnat på varandra. Nycklarna är nog bara helt enkelt att det är rätt personer.

Jag hade innan denna termin bara varit i grupper som det har fungerat över förväntan! Alla har tidigare tagit sitt ansvar, gjort det de ska och kommit på möten. Alla har dessutom lyssnat på varandra. Nycklarna är nog bara helt enkelt att det är rätt personer.

Åhå, så tur i lotteriet är det som gäller.. inga supertips när problem uppstått? Jag har främst problem med två personer där den ena ställer in inplanerade träffar med väldigt kort varsel hela tiden, och den andra "går under" jord och går ej att nå med någon veckas intervaller..

Åhå, så tur i lotteriet är det som gäller.. inga supertips när problem uppstått? Jag har främst problem med två personer där den ena ställer in inplanerade träffar med väldigt kort varsel hela tiden, och den andra "går under" jord och går ej att nå med någon veckas intervaller..

Med den vi haft störst problem med har vi varit tydliga: Gör detta till nästa gång, du ska skriva max så här mycket (personen har en tendens att dra iväg i texten), ta bara med om just detta och sådär. Sen så har vi talat om "elefanten i rummet"; att personen påverkar gruppen negativt då den beter sig som den gör. Vi andra har kunnat gå ihop och varit överens om tydlighet och vilka krav vi ställer på personen.

I min distanskurs ska vi föra ett samtal med en kurskamrat om texten vi läst. "Min" kurskamrat har läst texten, men verkar inte ha förstått innebörden. Hen återkommer bara till de exempel som finns i texten och förstår inte när jag ger andra exempel eller flyttar vissa begrepp till andra sammanhang. Oerhört frustrerande.

Vi har precis petat en gruppmedlem :nailbiting: arbetet ska in idag och personen har inte varit aktiv varken på Messenger eller i dokumentet. Erbjöd sig att "hjälpa till" för ett par dagar sedan, trots förslag är inget gjort. Nu får vi se vad som sker. Om det blir krig eller går smärtfritt.

Jag har fått första hemtentan idag! Känns lite övermäktigt och svårt att börja, lyckas bara peta ner några meningar här och där. Ska gå på en träff med en stor skara klasskompisar och diskutera frågorna lite. Tänker att det kanske blir lite lättare (eller svårare :nailbiting:) att förstå om jag får lite andra synvinklar. Jag är väldigt tacksam över att ha en klass där vi gärna samarbetar och hjälper varandra :)

Ganska stressad inför tentan som ligger en vecka bort.. på grund av dåligt organiserad kurs i engelsk terminologi ligger jag efter i andra delen av kursen som tentas nästa måndag .. dessutom varit smart nog att tacka ja till jobb alla dar denna veckan. Goddag yxskaft. :banghead:

Fått antagningsbesked till mattekursen. Ska beställa boken så jag kan börja redan i helgen eller nästa vecka. Ska på semester om ett par veckor och tänkte slippa plugga då.
Matte ger mig ångest bara att tänka på, men hoppas det ska gå bra med hjälp av sambo och bror.

Hade materialdugga idag. Jag kommer ALDRIG få alla rätt, någonsin.... Alltid fu**ar hjärnan upp på något..... Jag kommer ändå ligga inom högsta betyget, men faan aldrig alla rätt..... :meh:

Vi fick godkänt på vårt grupparbete. Det var som sjutton! Nästa vecka hemtenta bara...

@prallan , jag lyckas alltid fu**a ur på salstentor! Det är helt hopplöst! Vi har haft tre stycken på hela programmet och jag har gjort om två av dem. :crazy::banghead:

Skrev en tenta i onsdags förra veckan och väntar som på nålar på resultatet. Har ingen aning om hur det egentligen gick. Tror inte att jag riskerar att bli underkänd, utan snarare att jag kanske till och med vågar hoppas på att få en fyra. :nailbiting:

Jag behöver pepp - akut :arghh:
Ska skriva min livs andra tenta - och första salstenta imorgon.
Är så nervös att jag håller på att dö - fast jag normalt sett inte brukar vara nervös inför prov av olika slag.
Har både gått igenom litteraturen och gamla tentor nu. Alltså om man utgår från att frågorna inte ändras jättemycket från de senaste 3 tentorna och jag i åtminstone "någorlunda mån" har minnet (från böckerna) med mig imorgon, så känns det iaf 95% bra. Men jag är livrädd för att frågorna ska vara helt annorlunda från tidigare tentor, och gärna av typen "på sidan 34, rad 3 i box X står blablabla, vad anser du om det?".
Hur mycket brukar tentafrågorna ändras från tidigare - är det "ungefär i samma linje/anda" eller kan det bli något helt nytt?! :nailbiting:
Kan tillägga att det verkar vara upplagt enligt konceptet 6-8 mindre frågor som ska besvaras med 1-3 meningar och 2-3 frågor som ska besvaras på ca. ½ sida...

Mycket handlar om huruvida kursen har ändrats på något sätt och om det är samma person som gör tentan. Har inget förändrats så skulle jag utgå från att tentorna kommer vara liknande även detta år. Är det en ny person som gör tentan så kan det bli precis hur som helst. Då är vi försökskaninerna :laugh:

Lämnat in hemtentorna. Det skulle inte förvåna mig om jag får omtenta men jag hoppas såklart att jag klarar mig. Maken till flummiga frågor, och felformulerade frågor. Vi har ju ägnat mer tid åt att förstå vad läraren frågar efter än att göra tentan...

Väntar på att andra delen av dagens tenta ska släppas så jag bara får det överstökad och klar :p

@bollen__ vilken kurs är det ni läser nu? För du läste väl också vårdadministration vid Umeå väl? :)

Sitter med tentaplugg inför det otroligt smarta valet att lägga två tentor dagarna efter varandra. Vi försökte få den ena flyttad också, men nä, några andra klasser ville inte för de behövde vara lediga då eller något. :arghh: Blöh. Ibland hatar jag min sjukdom, för att ladda om ens med en veckas mellanrum är alltid halvt omöjligt, och nu är det precis efter vartannat.
Så nu försöker jag channela min inre Per Elofsson, det är bara att bryta ihop och komma igen, och i värsta fall finns alltid omtentor. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 31 32 33
Svar
646
· Visningar
18 809
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
891
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
855
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
3 514
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka