Vi som pluggar - del 5

@Modest I såna fall säger jag absolut: go for it! Om du har läst språket tidigare så kommer det att komma igång för dig rätt snabbt, så en nybörjarkurs bör då inte bli särskilt tufft för dig. Hade det varit Spanska 1 hade det nog varit lite tuffare, det är rätt mycket litteratur man ska hinna med att läsa då.

Så kör på! Och hojta som sagt, jag tar alla chanser jag kan till att få prata spanska :).

Kul, nu blev jag ännu mer peppad! Ansökan skickad :up:

Skrev på förmiddagen en långt mejl till kursansvarige att jag tyckte att den här kursen var dåligt skött, ganska vältajmat med att hon skickade mig ett mejl och talade om att jag hade VG på förra kursen och hade gjort ett gediget arbete :angel:, men jag radade upp ett antal problem och gav förslag på olika lösningar för framtiden och passade på att be om tre extra dagar för inlämning. Jag fick tillbaka ett mejl om att jag absolut kunde skicka in senare och att de skulle beakta mina åsikter. :D Mycket är läraren som har gjort misstag och varit sent ute vilket har gjort att jag har hamnar i tidsnöd så det var nog inte så konstigt att jag fick okej på det. :D

Om jag läser ett program på heltid, orkar man med en extra kurs på 25% distans? :D plus gård, två hästar och extrajobb?
Och just ja, hund och sambo :rofl:

Nästan halva min klass saknades vid uppropet, många på grund av att dom inte lyckats lösa boende har jag hört. Visst kunde dom veta intag typ i början av juli?
Låter ruttet trist. Vilket lärosäte gäller det?

Ska sätta mig att söka höstens kurser i helgen, känns underbart att vara inne på sista året i och med det, och äntligen vara på väg mot en examen efter alla år än plugg.
Är iofs redan sugen på en VUB efter kandidaten, men först ska jag i mål och ut på arbetsmarknaden och landa.

Låter ruttet trist. Vilket lärosäte gäller det?

Ska sätta mig att söka höstens kurser i helgen, känns underbart att vara inne på sista året i och med det, och äntligen vara på väg mot en examen efter alla år än plugg.
Är iofs redan sugen på en VUB efter kandidaten, men först ska jag i mål och ut på arbetsmarknaden och landa.
Umeå universitet. Jag tror dock att fler hade kunnat lösa det om dom verkligen ville, men jag har dålig koll.

Nej, dom hade tackat ja till en plats, men kom aldrig. :) så på 40 platser blev vi bara 22-25 stycken. Varav några har hoppat av nu.
Aha, då förstår jag. Det är jättevanligt eftersom det är så svårt att hitta bostad och några kommer väl in på ett annat val osv. Det är ju alltid ett överintag pga det :)

Aaaaah. Loggade in på Antagning.se bara för skojs skull och ser att det står "Behörig" på de fristående kurser jag sökt (båda på basnivå, ej avancerade studier - har sökt ett par på deltid i fall att jag inte kommer in på mastern) men under masterprogrammet står det "Handläggning pågår" :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:.

Står det lika för er andra som sökt masters?

@niphredil det står alltså redan så på de höstkurser (-program) du sökt? Jag trodde inte det hände nånting där förrän ansökningsperioden gått ut!

Hos mig står ingenting, det är helt tomt. På sommarkurserna (grundnivå) däremot står det behörig.

@supercalifragilistic Jag hade inte valt en annan utbildning än den jag verkligen ville. Vet du om mastern kommer bli av i framtiden?

Känns det viktigt att komma igång med en utbildning på en gång? Annars kan det ju vara väldigt bra och nyttigt att jobba i mellan kandidaten och mastern tänker jag, få lite kött på benen och mer praktisk kunskap.

Annars så ja, jag tycker det låter mastigt att jobba heltid och plugga mer än på kvartsfart. Särskilt om det är studier på en högre nivå.
Ja, alltså helst vill jag bara få allt plugg överstökat så fort som möjligt fastän jag vet att arbetslivserfarenhet osv inte skulle förstöra något. Men eftersom jag tror att jag vet vad jag vill känns det lite onödigt och ovisst att låta utbildningen ligga och vänta tills senare i livet när plugg kanske inte alls passar in längre.
Min studievägledare gav mig nytt hopp häromdagen om att mastern kanske kan bli av trots allt, så det verkar återigen vara ett alternativ.

Så ja, det du säger är logiskt och jag har nog kommit fram till att jag skippar andrahandsvalet åtminstone. Det är nog ingen bra idé.

Snart dags att börja fila på nästa moments rapport kring etiska situationer inom psykiatrisk vård. Ska blir roligt att sätta sig med databaserna en stund igen efter snart 10 veckor ute på klinik.
Ööhm... det var inte alls så roligt när allt kom ikring. PubMed & Chill, anyone? :cautious::meh:

On a happier note:
-Har fått förfrågan om att sommarknäcka på min nuvarande avdelning där jag går praktik!
Så glad och smickrad att frågan kom från det hållet!

-Fick VG på förra kliniska praktiken, är så himla stolt över mig själv som inte hoppade av när det var som jävligast, utan vågade utmana mig själv. Min terapeut har gjort ett bra jobb med min stressnivå. Tack till hen! :up:

Åh! :bump::banana::bump:
Jag fick godkänt på min kliniska praktik inom psykiatrin med superfina vitsord från min adjunkt och handledare. Nu är jag generad, lättad och superglad och pepp!
Har varit bajsnervös för både bedömningen och själva praktikplaceringen, men det verkar ju gått strålande. :o

Så himla glad verkligen.:love:

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 547
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 940
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 016
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025