Vi som pluggar - del 5

Jag har spytt hela dagen och inte kunnat äta något, så har inte fått gjort något vettigt plugg inför monstertentan imorgon. Förstår inte ens hur jag ska kunna gå dit imorgon :nailbiting: Snart sex års plugg, aldrig missat en tenta och så blir det såhär till min sista tenta någonsin :arghh::arghh::arghh:
Fy din stackare, lider med dig! 😩
 
Men fy din stackare! Jag lider med dig :heart.

Själv sitter jag med en stor hemtenta som ska in på söndag egentligen men som jag verkligen vill bli klar med ASAP så jag får lite ledigt. Är sista tentan för höstterminen och jag känner mig så less bara, så jävla done med den här jäääävla kursen. Hade velat vara klar i dag men måste ge mig för jag är trött och less och kan inte makea någon sense när jag skriver. På't igen imorgon helt enkelt!
Tack :heart

Ibland är det bättre o släppa saker när man är för trött och göra nytt försök nästa dag när man kan plugga mer effektivt.


Men hu din stackare! Är du magsjuk eller nervös?

Stress tyvärr tror jag. Har spytt och mått väldigt dåligt (extrem huvudvärk och spänningar) till och från senaste 1,5 månaden (nej, är inte gravid :p). Spydde första gången på väg hem från en hoppträning i början av december, var tvungen att akut stanna bil och släp :yuck: Det var extremt krävande i skolan hela december vilket nog gjorde att stressen ackumulerades och jag har mått väldigt under hela jul och nyår. Tog ett ryck och fick alla deadlines klara första veckorna i januari men plugget till denna tenta har gått katastrof :banghead:


Fy din stackare, lider med dig! 😩

Tack! Det värsta är att jag gillar verkligen kursen och läraren är fantastisk. Jag vill verkligen prestera bra på tentan men det känns helt omöjligt. Jag kommer inte ens klara den som det känns nu, om jag ens tar mig dit. :arghh: Tentan är på fm och illamåendet brukar vara som värst på natten eller fm så förstår inte hur jag ska uppbringa motivation och energi nog att ens försöka :cry:
 
T
Stress tyvärr tror jag. Har spytt och mått väldigt dåligt (extrem huvudvärk och spänningar) till och från senaste 1,5 månaden (nej, är inte gravid :p). Spydde första gången på väg hem från en hoppträning i början av december, var tvungen att akut stanna bil och släp :yuck: Det var extremt krävande i skolan hela december vilket nog gjorde att stressen ackumulerades och jag har mått väldigt under hela jul och nyår. Tog ett ryck och fick alla deadlines klara första veckorna i januari men plugget till denna tenta har gått katastrof :banghead:

Åh! :( Jag förstår, har haft problem med illamående, kräkningar och sömnproblem jag också under stressade perioder av min utbildning. Jaa jag förstår att det inte går så bra att plugga när du mår sådär dåligt. Du kan förmodligen mer än du tror dock, det brukar vara så!

Hur länge har du kvar på utbildningen? Har du funderat på att ta uppehåll? Ingenting är värt att bränna ut sig helt för! :heart
 
Åh! :( Jag förstår, har haft problem med illamående, kräkningar och sömnproblem jag också under stressade perioder av min utbildning. Jaa jag förstår att det inte går så bra att plugga när du mår sådär dåligt. Du kan förmodligen mer än du tror dock, det brukar vara så!

Hur länge har du kvar på utbildningen? Har du funderat på att ta uppehåll? Ingenting är värt att bränna ut sig helt för! :heart
Ja, det är något jag definitivt lärt mig under studietiden att när man sitter där på tentan med kniven mot strupen och inte kan tjuvglutta på facit så kan man mycket mer än man tror. Men nivån på denna tenta och förväntningar på oss kommer definitivt vara höga, det vet jag :)
Jag har bara master-uppsatsen kvar så hoppas det lugnar ner sig till våren utan schemalagda föreläsningar osv. Vill och kan inte skjuta på den tyvärr. Ska skriva för en statlig enhet (med hög status enligt akademin) där typ ingen student fått möjlighet att komma in på på många många år :nailbiting:

EDIT: Jag har haft för hög stress under två år men har flyttat och ändrat en hel del för att minska stressen i höstas. Men antar att det är en del eftersläpning eftersom stressnivån fortfarande är hög om än lägre än förut. Har hänt en del på personliga planet också med skadade/sjuka hästar, en (eller två) som troligen måste tas bort och en viktigt person för mig som tyvärr inte orkade mer. Ups and downs helt enkelt :heart
 
Senast ändrad:
@Murray Vad bra med lite avbrott i alla fall! Tyckte det var SÅ skönt att göra och skriva projektarbete egentligen, ingen klinik och inga föreläsningar. Däremot ökade ju min egen stress eftersom jag var dum nog att jobba typ 80% samtidigt "när jag ändå kunde styra min tid så bra". :p Men grattis till en spännande uppsats (antar jag ;) )!

Jaa ibland är det ju bara tungt och allt händer på samma gång. Jag hoppas det lugnar sig för dig framöver. :)
 
@Murray Vad bra med lite avbrott i alla fall! Tyckte det var SÅ skönt att göra och skriva projektarbete egentligen, ingen klinik och inga föreläsningar. Däremot ökade ju min egen stress eftersom jag var dum nog att jobba typ 80% samtidigt "när jag ändå kunde styra min tid så bra". :p Men grattis till en spännande uppsats (antar jag ;) )!

Jaa ibland är det ju bara tungt och allt händer på samma gång. Jag hoppas det lugnar sig för dig framöver. :)

Har också lovat att jobba mer men ska verkligen hålla det till minimum O_o
Tack snälla för support! Ibland behöver man bara ösa ur sig lite av all skit.
 
Tenta i iriskan igår. Andra ordet i första meningen är ett ord som aldrig kommit upp under kursen. La nästan ner där då det var meningar med luckor som vi skulle fylla i och då kan det ju vara bra att förstå övriga... Sen dök det upp ett gäng till som vi aldrig använt som jag fick slå översättning på då de skulle böjas.
Alltså, den kursen, snurrigare och mer oklar får man nog leta efter. Borde dock få godkänt.

Är antagen till nästa kurs, under förutsättning att jag får godkänt på denna då. Den kursen börjar på måndag så det är bäst läraren rappar på med rättningen. Registreringstiden gick ut tre dgr före tentan...
Hos oss får man börja nästa kurs och gå den till dess tentan är rättad. En kille fick gå några dagar, fick tillbaka tentan och den var inte godkänd, så han fick sluta.
 
Hos oss får man börja nästa kurs och gå den till dess tentan är rättad. En kille fick gå några dagar, fick tillbaka tentan och den var inte godkänd, så han fick sluta.
Låter ju rimligt.
Jag mailade studievägledaren och fick egentligen bara till svar att de hjälper till med registrering i efterhand i såna här fall. Jag kommer ju inte åt kurssidan innan jag är registrerad dock. Får väl höra av mig imorgon igen.
 
Om jag läser i en bok, i detta fall en Lars-Erik Wolvén har skrivit. Och han i sin bok skriver: Blake och Mounton (1985) menar därför att...
Om jag då vill använda det där han skriver i sin bok, men som han tagit från en annan, hur gör jag det korrekt? Harvard stil tror jag det heter det som vi ska skriva efter.. Ursäkta en nybörjare :o Har bara pluggat programmering osv tidigare, att skriva texter är inte min grej.

Om det är något Wolvén skrivit så kan jag väl skriva t.ex. Wolvén (2000) menar att... Eller Enligt Wolvén (2000)... ?
Det är alltid så svårt när man ska skriva första, innan man kommit in i det. Detta är endast en teorireflektion, som ska vara på typ 1500 ord så det är ju ingen stor grej, men vi ska ha med källförteckning såklart.
 
Om jag läser i en bok, i detta fall en Lars-Erik Wolvén har skrivit. Och han i sin bok skriver: Blake och Mounton (1985) menar därför att...
Om jag då vill använda det där han skriver i sin bok, men som han tagit från en annan, hur gör jag det korrekt? Harvard stil tror jag det heter det som vi ska skriva efter.. Ursäkta en nybörjare :o Har bara pluggat programmering osv tidigare, att skriva texter är inte min grej.

Egentligen är det en typ av referens som jag helst undviker, då jag gärna vill ha den direkta källan. Men om jag måste, så kan jag skriva något i stil med (förutsatt nu att jag nämnt Wolvén innan i texten) "Wolvén skriver också om xxx Blake och xxx Mounton, som i sina undersökningar/studier/blahablaha visar att..."

Om det är något Wolvén skrivit så kan jag väl skriva t.ex. Wolvén (2000) menar att... Eller Enligt Wolvén (2000)... ?
Det är alltid så svårt när man ska skriva första, innan man kommit in i det. Detta är endast en teorireflektion, som ska vara på typ 1500 ord så det är ju ingen stor grej, men vi ska ha med källförteckning såklart.

Undvik "menar att", i övrigt korrekt. :)
 
Egentligen är det en typ av referens som jag helst undviker, då jag gärna vill ha den direkta källan. Men om jag måste, så kan jag skriva något i stil med (förutsatt nu att jag nämnt Wolvén innan i texten) "Wolvén skriver också om xxx Blake och xxx Mounton, som i sina undersökningar/studier/blahablaha visar att..."



Undvik "menar att", i övrigt korrekt. :)
Åh, tusen tack, då kan jag nog få ordning på det!
Ja, "menar att" har du rätt i att jag ska undvika, förstår varför när jag tänker efter :D
 
Yay! Jag blev godkänd. :banana: Första tentan jag skrivit på 14 år. Har bara fått reda på det och facit så vet inte betyg men det spelar ingen roll.

Höll på att få hjärtsnörp när jag först läste det personliga mailet och jag fick rekommendationen att läsa extra på ett grammatikkapitel, att jag inte klarat mig men det var bara att de fel jag hade låg inom samma område. Då var det ändå inte många fel ens där och jag förstår vad jag gjort fel och kategoriserar dom som otur när jag tänkte. :angel:
 
Jag funderar på det här med sommarkurser.

Vi läser rättskunskap som sista kurs i vår och första kurs i höst och jag funderar på om det är smart att läsa en juridisk översiktskurs eller om det är onödigt eftersom det inte är så mycket familjerätt.

Alternativet är ju tre ”roliga” som anknyter till socialt arbete.
 
Vi hade också kursstart, det är grupppresentationer av litteraturen och hemtenta som gäller den här kursen. I min grupp har jag en som jag litar fullt ut på, en som jag tycker om men som jag vet slarvar och en som är duktig men dyker bara upp sporadiskt. :cautious:
 
Vi hade också kursstart, det är grupppresentationer av litteraturen och hemtenta som gäller den här kursen. I min grupp har jag en som jag litar fullt ut på, en som jag tycker om men som jag vet slarvar och en som är duktig men dyker bara upp sporadiskt. :cautious:

Vi har också grupp(*2) och en hemtenta på ”viktiga” kursen, den andra är varsin hemtenta, självrättande test och några inlämningsuppgifter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 670
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 627
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp