Vi som pluggar - del 5

Finns det några regler runt ordinarie tenta och tid på dygnet? Vi har just fått veta att vår tenta ligger på en fredag, 16:15 till 20:15. Vår lärare blev rätt överraskad men när hon försökte få till en ändring så fick hon veta att hon inte hade med det och göra. Vi läser på dagtid så det känns rätt märkligt att vi helt plötsligt ska ha en tenta på kvällen.
 
Finns det några regler runt ordinarie tenta och tid på dygnet? Vi har just fått veta att vår tenta ligger på en fredag, 16:15 till 20:15. Vår lärare blev rätt överraskad men när hon försökte få till en ändring så fick hon veta att hon inte hade med det och göra. Vi läser på dagtid så det känns rätt märkligt att vi helt plötsligt ska ha en tenta på kvällen.
Jag tror inte det? Våran förra kurs hade läraren planerat att sätta ordinarie tenta en lördag, som tur valde dom som bestämmer måndag istället. Helgerna har jag gärna ifred! (Dock tycker jag omtenta en lördag känns helt ok)
 
Finns det några regler runt ordinarie tenta och tid på dygnet? Vi har just fått veta att vår tenta ligger på en fredag, 16:15 till 20:15. Vår lärare blev rätt överraskad men när hon försökte få till en ändring så fick hon veta att hon inte hade med det och göra. Vi läser på dagtid så det känns rätt märkligt att vi helt plötsligt ska ha en tenta på kvällen.

Tror inte det, vet ett Campus som sätter sina tentor på lördagar för att det inte ska krocka med ordinarie schema.
 
Jag är helt slut och har tagit jullov. Har under hösten läst heltid på högskolan samt en Ma2b-kurs som släpar sen våren. Lägg till ett familjeliv med 3 barn och aktiv unghund så är mina timmar på dygnet slut för länge sen.

Kom in på vårens 1a val, men väntar beslut på om jag får skjuta upp den pga särskilda skäl. Jag har höga förhoppningar eftersom högskolan fick medskickat 5 A4-papper om olika åtgärder, diagnoser etc som ligger för grund till min ansökan. Kommer fortsätta läsa Ma2b eftersom den är långt ifrån klar samt 50 procent sociologi under våren. Det får räcka så eftersom fokuset är att få upp tonåringens betyg eftersom han slutar 8an, och 9ans betyg är avgörande för gymnasieval :cautious:
 
Jag tror inte det? Våran förra kurs hade läraren planerat att sätta ordinarie tenta en lördag, som tur valde dom som bestämmer måndag istället. Helgerna har jag gärna ifred! (Dock tycker jag omtenta en lördag känns helt ok)
Tror inte det, vet ett Campus som sätter sina tentor på lördagar för att det inte ska krocka med ordinarie schema.
Anade att universitetet inte bröt mot något uppenbart regelbrott. Surt i alla fall, det betyder att jag kommer hem framåt 22:30 den kvällen. :meh: Hade det varit en omtenta hade jag inte reflekterat över det. Vi börjar fundera på om universitetet håller på och testar hur uthålliga vi är, förra tentaomgången fick vi tid 13:15 på fredagar, nu är det snäppet värre.
 
Finns det några regler runt ordinarie tenta och tid på dygnet? Vi har just fått veta att vår tenta ligger på en fredag, 16:15 till 20:15. Vår lärare blev rätt överraskad men när hon försökte få till en ändring så fick hon veta att hon inte hade med det och göra. Vi läser på dagtid så det känns rätt märkligt att vi helt plötsligt ska ha en tenta på kvällen.
Jag försökte kolla upp om vi hade regler kring tider eftersom jag ev behövde schemalägga ett moment på em/kväll och helst hade haft det obligatoriskt. hade Också för mig att vi skulle hålla oss till 8-17. Men vi hittade inga bestämmelser om det vilket kändes lite skumt.

Men tenta till 20 på en fredag känns ju som höjden av värdelöst. Nu vet jag att det ofta kan vara skitsvårt att få ihop tentor med lokaler, vakter mm men vafan, så illa känns inte alls ok. Jag hade nog lyft frågan till kåren.
 
Jag försökte kolla upp om vi hade regler kring tider eftersom jag ev behövde schemalägga ett moment på em/kväll och helst hade haft det obligatoriskt. hade Också för mig att vi skulle hålla oss till 8-17. Men vi hittade inga bestämmelser om det vilket kändes lite skumt.

Men tenta till 20 på en fredag känns ju som höjden av värdelöst. Nu vet jag att det ofta kan vara skitsvårt att få ihop tentor med lokaler, vakter mm men vafan, så illa känns inte alls ok. Jag hade nog lyft frågan till kåren.
Ja vi funderar faktiskt på det som grupp. Vi är 24 stycken totalt så det borde inte vara så svårt att antingen trycka ihop oss med några andra som skriver tenta i någon av de större salarna eller låta oss sitta i ett större klassrum. Men men de har konstant under hela terminen bokat oss i för små klassrum, vad sägs om rum för 17 när vi är 24? Sen undrar universitetet varför vi inte känner oss prioriterade trots att vi utbildar oss till ett bristyrke. Mer än hälften har försvunnit från programmet sen vi startade.
 
Ja vi funderar faktiskt på det som grupp. Vi är 24 stycken totalt så det borde inte vara så svårt att antingen trycka ihop oss med några andra som skriver tenta i någon av de större salarna eller låta oss sitta i ett större klassrum. Men men de har konstant under hela terminen bokat oss i för små klassrum, vad sägs om rum för 17 när vi är 24? Sen undrar universitetet varför vi inte känner oss prioriterade trots att vi utbildar oss till ett bristyrke. Mer än hälften har försvunnit från programmet sen vi startade.

24 kan vara "många" att få in om det är en hektisk tentadag, i alla fall hos oss.. Och åtminstone hos oss har det stramats åt rejält på vilka lokaler som får användas till tentor... Men ja- gå till kåren! De är till för studiebevakning och det här är typiskt sådant de ska ta i!

Och det är ett jäkla gissel när man inte får bra eller rätt lokaler, jäklar vad frustrerad jag kan bli på sånt. Vi har börjat få väldigt ont om lokaler och ändå vill de öka på studentantalet, vet inte riktigt hur de tänker kring var de ska få plats....
 
24 kan vara "många" att få in om det är en hektisk tentadag, i alla fall hos oss.. Och åtminstone hos oss har det stramats åt rejält på vilka lokaler som får användas till tentor... Men ja- gå till kåren! De är till för studiebevakning och det här är typiskt sådant de ska ta i!

Och det är ett jäkla gissel när man inte får bra eller rätt lokaler, jäklar vad frustrerad jag kan bli på sånt. Vi har börjat få väldigt ont om lokaler och ändå vill de öka på studentantalet, vet inte riktigt hur de tänker kring var de ska få plats....
Våran stackars lärare såg lite knäckt ut när hon insåg hur de dels hade bokat lokalerna och dels hur de lagt tentan. Hon är relativt nya på att undervisa där och hade nog en förväntan på att det skulle fungera bättre.
Vi har suttit i vanliga lektionssalar många gånger tidigare så jag tror inte att det är så stora problem på den punkten, men vakter är nog svårare att få tag på. En vända hade vi en som verkade helt senil, hen försökte dela ut anonymkoder tre gånger. :cautious:
 
Fick tillbaka tentan i hälsoeffekter, 14/15. Mest förvånad är jag över att 15% fick omtenta, det var för guds skull en 1X2-tenta :cautious:
Ska bara få tillbaka ett grupparbete, sen är höstens poäng också klara, halvvägs genom utbildningen redan!! Måste jag kanske läsa fyra år..? :laugh:
 
Borde plugga till tentan den 18 men det går segt, borde även städa inför nyår, det går lika segt. Sitter istället och funderar på sommarkurser. Planen var ju fjällekologi men kompisen som jag skulle åka med missade att skriva högskoleprovet så hon lär inte komma in. Hittade en kurs i fjällfloristik i höstas som visserligen inte står som distanskurs men jag har nått vagt minne av att det bara var en vecka på plats i Abisko och resten typ självstudier, skulle ju funka som alternativ, målet är ju mest att komma upp i fjällen. Lyckas dock inte hitta nått schema nu, allt ligger ju bakom studentportaler nu för tiden. Nån som pluggar i Umeå och kan kolla eller nån som rent av läst fjällekologi som sommarkurs på Umeå universitet? Exakta datum är inte viktigt men kursupplägg skulle vara intressant så att jag vet om det ens är ide att söka. Har ett minne av att nån här läser i Umeå, kan det varit @Unafraid kanske?
 
Borde plugga till tentan den 18 men det går segt, borde även städa inför nyår, det går lika segt. Sitter istället och funderar på sommarkurser. Planen var ju fjällekologi men kompisen som jag skulle åka med missade att skriva högskoleprovet så hon lär inte komma in. Hittade en kurs i fjällfloristik i höstas som visserligen inte står som distanskurs men jag har nått vagt minne av att det bara var en vecka på plats i Abisko och resten typ självstudier, skulle ju funka som alternativ, målet är ju mest att komma upp i fjällen. Lyckas dock inte hitta nått schema nu, allt ligger ju bakom studentportaler nu för tiden. Nån som pluggar i Umeå och kan kolla eller nån som rent av läst fjällekologi som sommarkurs på Umeå universitet? Exakta datum är inte viktigt men kursupplägg skulle vara intressant så att jag vet om det ens är ide att söka. Har ett minne av att nån här läser i Umeå, kan det varit @Unafraid kanske?
Yes! Jag sökte den i somras men tackade nej, då jag ändå var upp till Abisko i höstas i samband med en annan kurs. Jag ska undersöka om jag hittar något!
 
Allt jag hittar just nu är vara detta. Men jag har för mig att man kanske behövde upp till Abisko två gånger? Det kan ha varit därför jag struntade i det. Välkomstbrevet verkar vara borta, jag vet att jag läste mer där tidigare. Men maila och fråga annars!
Screenshot_20181230-190016.jpg
 
Tack men den har jag någorlunda koll på och det är två ggr i Abisko, vilket jag inte har nått emot. Det som talar emot den är att kompisen utan högskoleprov inte lär komma in, vi testade förra året och hamnade på reservplats 45 eller nått liknande i kvotgruppen för högskolepoäng. Den jag undrar över nu är fjällfloristiken , den står som på plats kurs men de är ju inte i Abisko hela tiden så jag funderar över hur det ser ut de övriga veckorna. Jag har nått minne av ett schema där det såg ut att mest vara självstudier förutom en Abiskovecka men jag kan minnas fel. Jag har mailat och frågat, men jag är ju otålig ju och vill veta nu, inte om flera veckor ;). Systemet med allt bakom lösenord är rätt trist när man vill försöka få info om kurser men det har säkert andra fördelar.
 
Tack men den har jag någorlunda koll på och det är två ggr i Abisko, vilket jag inte har nått emot. Det som talar emot den är att kompisen utan högskoleprov inte lär komma in, vi testade förra året och hamnade på reservplats 45 eller nått liknande i kvotgruppen för högskolepoäng. Den jag undrar över nu är fjällfloristiken , den står som på plats kurs men de är ju inte i Abisko hela tiden så jag funderar över hur det ser ut de övriga veckorna. Jag har nått minne av ett schema där det såg ut att mest vara självstudier förutom en Abiskovecka men jag kan minnas fel. Jag har mailat och frågat, men jag är ju otålig ju och vill veta nu, inte om flera veckor ;). Systemet med allt bakom lösenord är rätt trist när man vill försöka få info om kurser men det har säkert andra fördelar.
Om du skickar en länk som du inte kommer in på kan jag prova! Men en del grejer måste man vara registrerad på för att se tyvärr, det som är länkat till cambro är bara sånt som man är registrerad på till exempel.
 
Om du skickar en länk som du inte kommer in på kan jag prova! Men en del grejer måste man vara registrerad på för att se tyvärr, det som är länkat till cambro är bara sånt som man är registrerad på till exempel.
Då är det nog chanslöst tyvärr, jag får väl ge mig till tåls :). Tack för erbjudandet i alla fall.
 
Funderar på att ta tjänstledigt nästa höst och prova plugga en yh-utbildning: miljö och förorenade områden. Låter intressant, både ute i fält och på kontor.
Har funderat förut om jag ska byta yrke, brukar alltid återkomma till att jag vill fortsätta i nuvarande men denna utbildning ska jag nog söka ändå.
 
Firar med hemlagad pizza ikväll att höstens 3 kurser på högskolan äntligen är över :banana: Det har stundtals varit slitigt då det ständigt varit en eller flera inlämningsuppgift sedan augusti. Fördelen är att jag verkligen lärt mig hur jag ska strukturera upp arbeten vilket gett mig bra feedback på inlämnade uppgifter. Så nu inväntar jag resultat på en betygsgrundande uppgift som ger betyg för kursen, betyg på en hemtenta samt betyg på en kurs där alla 10 uppgifter vägs ihop för betyget. Men först 3 dagars ledig, det är stort och inget jag varit bortskämd med som student :love: :D

Längtar tills vårens uppgifter startar upp, 50 procent sociologi och 25 procent Ma2b. Riktigt lugn vår, så jag kommer bara studera 4 dagar i veckan :D
 
En tenta avklarad den här veckan. Hoppas på att få godkänd, den var i PM-form och jag har fått högsta poäng på de tre PM-uppgifterna vi haft i kursen och på det sista av dem fick jag enbart ett "Utmärkt." som kommentar på, men tentan var svår och det känns tråkigt att inte kunna hålla samma nivå som på de tidigare uppgifterna. Förhoppningsvis kan jag lägga det bakom mig iallafall :)

Imorgon väntar ett monsterseminarie på 6 timmar som jag verkligen fasar inför. Utbildningen i den kursen har varit väldigt bristfällig, vi har i princip bara haft gästföreläsare som kommit och pratat som är vana vid att hålla utbildning i heldagar, inte ett par timmar. En hade en PowerPoint på 94 sidor! Ingen röd tråd har funnits heller så vi känner oss alla väldigt lost och förvirrade, och det känns tyvärr inte som vi lärt oss något. På tisdag kommer tentan, och den lär inte bli rolig.. :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 956
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 749
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp