Vi som pluggar - del 5

Det var ju kursstart denna veckan.
Tre kurser på samma gång, lite korkat :p
Mastigt! Är det ur kursplanen eller eget hemmasnickeri?

Vi hade också kursstart, det är grupppresentationer av litteraturen och hemtenta som gäller den här kursen. I min grupp har jag en som jag litar fullt ut på, en som jag tycker om men som jag vet slarvar och en som är duktig men dyker bara upp sporadiskt. :cautious:
Uäck... denna gruppdynamik att förhålla sig till. Brukar alltid undra vem jag själv är som medstudent i de andras ögon. Förmodligen inte så förträfflig som jag själv anser... :o


Har själv börjat på C-uppsatsen nu. Vill adjö en smula.
Har en handledare som jag insett charmen med och en bra medförfattare, så det ska nog gå vägen. Men jag fattar inte hur en göööör!!!!! Svinsvårt ju att få ihop det med alla riktlinjer och strukturer. Har alltid trott att jag skulle vara i mitt esse under uppsatsen, men jag tycker fan det är svårt. Har å andra sidan haft höga betyg under all klinisk verksamhet och praktiska examinationer, så jag är väl helt enkelt mycket mindre "i huvet" och mer "i näven" än vad jag själv tror.
 
Uäck... denna gruppdynamik att förhålla sig till. Brukar alltid undra vem jag själv är som medstudent i de andras ögon. Förmodligen inte så förträfflig som jag själv anser... :o

:D Det är intressant att fundera på sånt, jag tror att det är många som ser mig som den som får saker och ting gjorda eftersom jag ofta får frågan om jag vill jobba ihop med dem. Den här gången kommer vi två som litar på varandra göra allt som ska göras och så får de andra två lägga till det de vill. Men vi räknar inte med att de ska göra något. :angel:
 
:D Det är intressant att fundera på sånt, jag tror att det är många som ser mig som den som får saker och ting gjorda eftersom jag ofta får frågan om jag vill jobba ihop med dem. Den här gången kommer vi två som litar på varandra göra allt som ska göras och så får de andra två lägga till det de vill. Men vi räknar inte med att de ska göra något. :angel:
Sådana gånger har jag svårt att låta folk vara om de inte gör något. Förr har jag faktiskt uteslutit sådana studenter ur grupperna, eller bara undlåtit att skriva med deras namn i inlämnade dokument. Nu har vi dock inte sådana problem, då vi måste skriva under dokument på att alla bidragit till uppgifterna och lämna in till kursledningen.

Hemmagjort :p De icke obligatoriska är på 50% och 25% så det fungerar totalt sett men just nu känns det lite galet.
Galet!
Vad är det för typ av kurser - tunga/lätta, abstrakta/konkreta? Vissa kurser går ju bättre än andra att kombinera i händelse av galenskap. Hejja dig, hoppas det går vägen!
 
Sådana gånger har jag svårt att låta folk vara om de inte gör något. Förr har jag faktiskt uteslutit sådana studenter ur grupperna, eller bara undlåtit att skriva med deras namn i inlämnade dokument. Nu har vi dock inte sådana problem, då vi måste skriva under dokument på att alla bidragit till uppgifterna och lämna in till kursledningen.
Det är inga inlämningar utan mer att vi ska hjälpas åt med kurslitteraturen, så det är bara att bita ihop.
 
Förlåt för en superdum fråga! Men, gällande att söka in på högskolan;
Jag har alltid trott att betygen spelat någon roll så jag har kämpat för mina höga betyg under gymnasietiden och efter, men nu lyckades jag läsa att det är godkända kurser (E i betyg) som ger poäng, betygen spelar ingen roll för poängen man söker in på? (är det meritvärdet?)
Dvs, borde jag sluta stressa baken av mig för att få mina höga poäng nu när jag pluggar till ett par kurser på distans (medan jag har jobb och häst, och ingen fritid pga detta)? Eller är det bra på något sätt att få högre betyg?
 
Förlåt för en superdum fråga! Men, gällande att söka in på högskolan;
Jag har alltid trott att betygen spelat någon roll så jag har kämpat för mina höga betyg under gymnasietiden och efter, men nu lyckades jag läsa att det är godkända kurser (E i betyg) som ger poäng, betygen spelar ingen roll för poängen man söker in på? (är det meritvärdet?)
Dvs, borde jag sluta stressa baken av mig för att få mina höga poäng nu när jag pluggar till ett par kurser på distans (medan jag har jobb och häst, och ingen fritid pga detta)? Eller är det bra på något sätt att få högre betyg?
Det beror på om den utbildning du ska söka är eftertraktad, vilka meritpoäng som räknas för den utbildningen. :D Jag skulle prata med en studievägledare som kan hjälpa dig med just dina betyg och den utbildning du har tänkt söka. Rent generellt är det läkare, veterinär och juristlinjerna som brukar vara svåra att komma in på, i övrigt så räcker det med godkänt betyg helt enkelt. ;)
 
Det beror på om den utbildning du ska söka är eftertraktad, vilka meritpoäng som räknas för den utbildningen. :D Jag skulle prata med en studievägledare som kan hjälpa dig med just dina betyg och den utbildning du har tänkt söka. Rent generellt är det läkare, veterinär och juristlinjerna som brukar vara svåra att komma in på, i övrigt så räcker det med godkänt betyg helt enkelt. ;)
Psykolog, arkitekt och de mest populära ekonom- och ingenjörsutbildningarna krävde också betydligt högre betyg än godkänt sist jag tittade. Det finns sannolikt fler utbildningar det gäller för.
 
Psykolog, arkitekt och de mest populära ekonom- och ingenjörsutbildningarna krävde också betydligt högre betyg än godkänt sist jag tittade. Det finns sannolikt fler utbildningar det gäller för.
Det stämmer säkert, men som sagt så är det bästa att prata med en studievägledare och utgå ifrån den utbildning man har tänkt söka. Det är ju lite olika råd beroende på vilken utbildning man är intresserad av.
 
Förlåt för en superdum fråga! Men, gällande att söka in på högskolan;
Jag har alltid trott att betygen spelat någon roll så jag har kämpat för mina höga betyg under gymnasietiden och efter, men nu lyckades jag läsa att det är godkända kurser (E i betyg) som ger poäng, betygen spelar ingen roll för poängen man söker in på? (är det meritvärdet?)
Dvs, borde jag sluta stressa baken av mig för att få mina höga poäng nu när jag pluggar till ett par kurser på distans (medan jag har jobb och häst, och ingen fritid pga detta)? Eller är det bra på något sätt att få högre betyg?
Det är jättebra med högre betyg. Det som räknas när du väl söker är först och främst din behörighet, d.v.s. att du har läst alla kurser som krävs för att ens komma i fråga för antagning. Här räcker det ofta med godkänt (jag vet minst en utbildning som krävt något högre betyg i vissa specifika kurser).

Om det finns flera som ansöker och är behöriga än vad det finns platser så kommer du att jämföras med de andra, så att de "bästa" kommer in. Den jämförelsen görs vanligen baserat på betyg och eventuellt resultat på högskoleprovet.

Det här är en förenklad beskrivning, och det är värt att googla vidare. Men sluta inte plugga mot höga betyg! :)
 
Det stämmer säkert, men som sagt så är det bästa att prata med en studievägledare och utgå ifrån den utbildning man har tänkt söka. Det är ju lite olika råd beroende på vilken utbildning man är intresserad av.
Ja absolut. Men att det räcker med godkänt förutom för de utbildningar du räknade upp är direkt missvisande. Det förtjänade inte att stå oemotsagt, även om det fanns ett "generellt" med.
 
:arghh: "nämen oj ni har visst 2,5 hp på de muntliga presentationerna så de är betygsgrundande" Det informationen hade jag velat ha innan vi delade in oss i grupper. :down: Hur delar man upp en text på 20 sidor med en tes? Jag kan sammanfatta hela artikeln på två meningar.
 
Galet!
Vad är det för typ av kurser - tunga/lätta, abstrakta/konkreta? Vissa kurser går ju bättre än andra att kombinera i händelse av galenskap. Hejja dig, hoppas det går vägen!

Grundkurser, häst och historia. Mycket att läsa men kanske inte så intensiva :) Kursen i historia knyter an till det vi läser och har läst på socionomprogrammet så det passar rätt bra :)
 
Mastigt! Är det ur kursplanen eller eget hemmasnickeri?


Uäck... denna gruppdynamik att förhålla sig till. Brukar alltid undra vem jag själv är som medstudent i de andras ögon. Förmodligen inte så förträfflig som jag själv anser... :o


Har själv börjat på C-uppsatsen nu. Vill adjö en smula.
Har en handledare som jag insett charmen med och en bra medförfattare, så det ska nog gå vägen. Men jag fattar inte hur en göööör!!!!! Svinsvårt ju att få ihop det med alla riktlinjer och strukturer. Har alltid trott att jag skulle vara i mitt esse under uppsatsen, men jag tycker fan det är svårt. Har å andra sidan haft höga betyg under all klinisk verksamhet och praktiska examinationer, så jag är väl helt enkelt mycket mindre "i huvet" och mer "i näven" än vad jag själv tror.

Jag trodde också våra arbeten skulle vara de enkla, men pluggar ju ett praktiskt program så borde fattat det från början. Att jag e praktiskt lagd x) Vi gjorde en Seminarieuppsats förra året, som en mindre c uppsats tror jag. 5HP låg den bara på och de var jobbigt nog med alla regler och vetenskaplig kärna och allt möjligt. Så nu när jag gör examensarbetet tänkte jag att de blir ju lättare för att jag har gjort en början. Men icke. De är lika jobbigt nu tyvärr. Och i större skala då de ligger på 25hp. Har knappt kommit halvvägs och den jobbiga biten börjar snart då jag måste sätta ihop massa statistik och sånt... Blä
 
Tack för svar. Nu blev det lite tydligare :bow:

Det är jättebra med högre betyg. Det som räknas när du väl söker är först och främst din behörighet, d.v.s. att du har läst alla kurser som krävs för att ens komma i fråga för antagning. Här räcker det ofta med godkänt (jag vet minst en utbildning som krävt något högre betyg i vissa specifika kurser).

Om det finns flera som ansöker och är behöriga än vad det finns platser så kommer du att jämföras med de andra, så att de "bästa" kommer in. Den jämförelsen görs vanligen baserat på betyg och eventuellt resultat på högskoleprovet.

Det här är en förenklad beskrivning, och det är värt att googla vidare. Men sluta inte plugga mot höga betyg! :)
ja men dåså, då spelar betygen viss roll :D Jag tyckte det var så himla konstigt att man betygen inte skulle spela någon roll alls och att man bara behövde ett E. Då känns det på ett sätt lite bättre att veta att det varit värt besväret och att jag inte ska droppa ner till en bara godkänd nivå nu, bara för att. :p

Det är civilingenjörsprogrammet jag ska söka till.
 
Hm, lämnade in första uppgiften idag, vi har till nästa fredag på oss och fick tillbaka "Hur lång tid la du ner på uppgiften?" Vet inte om det är bra eller dåligt. :confused: Jag har ju bara haft tid och inspiration nu så jag såg till att få den gjord.

Fick btw VG på första kursen. :bump:
 
Fick btw VG på första kursen. :bump:
Heja!! Grattis!

KL

Fick ett meddelande på Facebook igår som värmde så jädra mycket! Jag pluggar ju på distans med studenter från hela världen och igår plingade till och jag fick ett meddelande som började såhär:

Hi /niphredil/, i just wished to say I’m really impressed with how you have been so active and engaged in the course.

och sen fortsatte i samma stil: om hur jag får igång diskussioner och ökar känslan av sammanhållning etc etc. Blev helt sjukt glad! :love:
 
Heja!! Grattis!

KL

Fick ett meddelande på Facebook igår som värmde så jädra mycket! Jag pluggar ju på distans med studenter från hela världen och igår plingade till och jag fick ett meddelande som började såhär:

Hi /niphredil/, i just wished to say I’m really impressed with how you have been so active and engaged in the course.

och sen fortsatte i samma stil: om hur jag får igång diskussioner och ökar känslan av sammanhållning etc etc. Blev helt sjukt glad! :love:
Sånt där är så himla kul. Något man/jag/vi gör allt för sällan. Hur svårt är det egentligen att tala om för någon, känd eller okänd, om man uppskattar något hos denne? Sannolikheten att få en utskällning eller rak höger tillbaka är ju ganska liten. :)

Fram för mer komplimanger i världen!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 732
Senast: Luff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp