Vi som pluggar - del 5

@Höstlöv Jag läser till ämneslärare i Svenska och historia, jag håller även på och lägger till religionsvetenskap för att även få behörighet att undervisa i religion. Jag är nu inne på termin 6 inom programmet och har läst 60 poäng religionsvetenskap utöver det. :D
 
Hej HiG-kompis!
Läser socionomprogrammet på ”studieortsbaserad distans” via Högskolan i Gävle. Andra terminen av sju som det ser ut nu, kan bli fler.

Den här terminen läser jag också 7.5hp Sveriges historia A och 7.5hp hästens sinnen och beteenden, båda på distans.

Är nöjd med att ha hunnit komplettera det som behövde kompletteras innan första terminen var slut :)

Just nu läser vi socialt arbete på makro-nivå = mest socialpolitik.
Hej!
Ville minnas att du läste på distans via HiG, men fick för mig att du läste ekonomi. Kul att du läser vårt "kusinprogram"! Det finns tydligen en del projekt på G mellan SSK- och socionomstundeter, då vi kan komma att ha med varandra att göra tjänsteledes i framtiden.
 
Hejsan! Jag tänkte hoppa in och sno lite inspiration och pepp av er här! Alltid skönt att läsa om andra som kämpar på med sina studier. :D Jag har bläddrat lite i tråden, men har inte hittat så mycket om vad ni alla pluggar för något? Har snappat upp att det är lite distansutbildningar, en del fristående kurser och ganska mycket (såna där hemska) skrivna examinationsmoment, men det verkar inte vara så mycket tekniska utbildningar?

Själv pluggar jag till civilingenjör i IT, andra året, så det är matte, matte, matte och programmering ungefär. Terminen drog igång i måndags och jag ligger redan efter :meh: Nu läser jag kurserna flervariabelanalys, linjära system, datorteknik, samt snart fysikaliska principer som drar igång om ett par veckor. Har dessvärre några tentor efter mig också, så jag har en tung vår framför mig. Det kanske känns lite bättre om man får dela sitt kämpande här med er :D
Jag läster sista terminen vid Vårdadministrativa programmet på Umeå Uni. Har praktik just nu :)
 
Hej!
Ville minnas att du läste på distans via HiG, men fick för mig att du läste ekonomi. Kul att du läser vårt "kusinprogram"! Det finns tydligen en del projekt på G mellan SSK- och socionomstundeter, då vi kan komma att ha med varandra att göra tjänsteledes i framtiden.

Läste företagsekonomi och administration på komvux.
 
Läser socionomprogrammet på ”studieortsbaserad distans” via Högskolan i Gävle. Andra terminen av sju som det ser ut nu, kan bli fler.

Den här terminen läser jag också 7.5hp Sveriges historia A och 7.5hp hästens sinnen och beteenden, båda på distans.

Är nöjd med att ha hunnit komplettera det som behövde kompletteras innan första terminen var slut :)

Just nu läser vi socialt arbete på makro-nivå = mest socialpolitik.
Kom också in på hästens sinnen och beteenden. Var lite sen med att beställa bok, så tacksam att de lagt upp första kapitlet :)
 
:banghead: Så puckad jag känner mig! Jag var helt säker på att länkarna som stod på schemat gick till texterna vi ska läsa till nästa vecka, men icke, det vi ska läsa är tre kapitel i en bok som kostar 1300 kr och har 10 dagars leverans tid. :arghh: Ett annat universitet har däremot boken som e-bok, men eftersom jag inte är student där så måste jag sitta i deras bibliotek och läsa, så det blir morgondagens projekt. :meh:
 
Jävla metodkurs! Jävla metodbok! Fackingjävlakukåmål!!!
MVH, frustrerad_83
Röv.
Säg, är det metodkursen eller mig det är fel på?
Summa summarum: varken eller.
Fick VG på sluttentan och slutbetyg "A" på 22.5 hp vetenskapsmetodik.
Bara att kavla upp ärmarna och skotta på med uppsatsen nu, vilken är intressant, men vi inte har något aning om vad vi håller på med. Två smarta författare med en massa Brains, men så jävla lost och gör allt baklänges... :p:banghead:

CURRENT STATE:
Metodens examinator: :up:
Murphy: O_o:confused:
Murphys mamma: :love:
Handledare för uppsatsen: :cautious::wtf:
 
Summa summarum: varken eller.
Fick VG på sluttentan och slutbetyg "A" på 22.5 hp vetenskapsmetodik.
Bara att kavla upp ärmarna och skotta på med uppsatsen nu, vilken är intressant, men vi inte har något aning om vad vi håller på med. Två smarta författare med en massa Brains, men så jävla lost och gör allt baklänges... :p:banghead:

CURRENT STATE:
Metodens examinator: :up:
Murphy: O_o:confused:
Murphys mamma: :love:
Handledare för uppsatsen: :cautious::wtf:

Jag längtar inte efter uppsatsen. Inte alls faktiskt. Tur att det är låååååångt kvar!

*kl

Vi läser socialt arbete på makro-nivå men än så länge har vi inte läst något om arbete. Kursen heter något annat mer logiskt i Stockholm.

Jag läser lite historia så länge istället.
 
Hejsan! Jag tänkte hoppa in och sno lite inspiration och pepp av er här! Alltid skönt att läsa om andra som kämpar på med sina studier. :D Jag har bläddrat lite i tråden, men har inte hittat så mycket om vad ni alla pluggar för något?

Läser till beteendevetare genom fristående kurser, 4e terminen.

Var inne en vända på SYV-programmet via Malmö Universitet men fick ändra inriktning av olika skäl. Utav den anledningen så kommer det ta lite längre tid att skriva kandidatexamen eftersom jag måste ha 90 HP från ett huvudämne. Men i gengäld så får jag chansen att läsa intressanta kurser som sociologi (mitt huvudämne) kultur, juridik, organisation och mångfald. Just nu läser jag enbart 50 procent då min ena son kräver mycket tid av oss på olika sätt. Vårens kurser är sociologins klassiker (den läser jag nu) samt klass, kön och etnicitet.
 
Hoppar in lite såhär mitt i tråden!

Ska nu, efter att ha haft den släpandes i 1.5 år, försöka ta tag i mitt examensarbete. Som tur är har jag grundplattan klar då den gick så långt att den passerade ventilering och underkändes hos examinatorn vilket är skönt. Jobbar just nu över 100%, har ett extrajobb samt två ideella uppdrag (kanske inte den bästa förutsättningen, men jag får jobba med det jag har!).

Denna gång är jag dock lite mer taggad på att faktiskt bli klar då jag är sugen på att återvända till studierna igen (nu är jag ordförande för en studentkår) men även det medför lite "trassel". Har bara 1 termins CSN kvar, men planen är att jag tar ut CSN till 50% för att (förhoppningsvis) slippa återbetalningar under typ ett år samt att jag ska försöka hitta ett extrajobb som passar med studierna. Som tur är kan jag till en början bo hos min mor gratis (eller i alla fall betala hyra utefter hur mycket jag tjänar) tills jag har fått ekonomin under kontroll och kan flytta in i antingen en studentlägenhet eller annan lägenhet.
Känns dock lite som att jag är "för gammal" och borde kanske göra något annat. Har varit heltidsstudent eller heltidare på kår i snart 8 år nu, och kommer om jag går mastern vara 29 när jag tar examen :crazy: och har då aldrig haft ett heltidsjobb, dock alltid arbetat vid sidan av studierna sedan jag var 15.
 
Läser till beteendevetare genom fristående kurser, 4e terminen.

Var inne en vända på SYV-programmet via Malmö Universitet men fick ändra inriktning av olika skäl. Utav den anledningen så kommer det ta lite längre tid att skriva kandidatexamen eftersom jag måste ha 90 HP från ett huvudämne. Men i gengäld så får jag chansen att läsa intressanta kurser som sociologi (mitt huvudämne) kultur, juridik, organisation och mångfald. Just nu läser jag enbart 50 procent då min ena son kräver mycket tid av oss på olika sätt. Vårens kurser är sociologins klassiker (den läser jag nu) samt klass, kön och etnicitet.

Åhå så du är också bekant med Simmel, Marx, Weber och co för närvarande?
 
Åhå så du är också bekant med Simmel, Marx, Weber och co för närvarande?

Ja, dom har hängt med mig sedan hösten - 17. Just nu läser jag sociologins klassiker som handlar om Marx, Weber och Durkheim. En del av deras texter ska läsas och diskuteras så det känns som om man får fördjupa sig lite mer än vad jag gjort på de andra kurserna.
 
Sent igår kom det att resultat registrerats i Ladok. Hjärtklappning då det var min tuffaste kurs hittills då det var 4 utav 5 böcker på engelska. Kursen skulle bedömas efter 10 inlämningsuppgifter som jag fått feedback av 3 av dem så jag har mest trampat vatten för att hålla motivationen uppe. Det blev VG i betyg :o:love:
 
Ja, dom har hängt med mig sedan hösten - 17. Just nu läser jag sociologins klassiker som handlar om Marx, Weber och Durkheim. En del av deras texter ska läsas och diskuteras så det känns som om man får fördjupa sig lite mer än vad jag gjort på de andra kurserna.

Vi fördjupar oss inte så mycket, det är lite trist och frustrerande ibland. ”Lite om mycket” känns som en bra beskrivning.
 
Hoppar in lite såhär mitt i tråden!

Ska nu, efter att ha haft den släpandes i 1.5 år, försöka ta tag i mitt examensarbete. Som tur är har jag grundplattan klar då den gick så långt att den passerade ventilering och underkändes hos examinatorn vilket är skönt. Jobbar just nu över 100%, har ett extrajobb samt två ideella uppdrag (kanske inte den bästa förutsättningen, men jag får jobba med det jag har!).

Denna gång är jag dock lite mer taggad på att faktiskt bli klar då jag är sugen på att återvända till studierna igen (nu är jag ordförande för en studentkår) men även det medför lite "trassel". Har bara 1 termins CSN kvar, men planen är att jag tar ut CSN till 50% för att (förhoppningsvis) slippa återbetalningar under typ ett år samt att jag ska försöka hitta ett extrajobb som passar med studierna. Som tur är kan jag till en början bo hos min mor gratis (eller i alla fall betala hyra utefter hur mycket jag tjänar) tills jag har fått ekonomin under kontroll och kan flytta in i antingen en studentlägenhet eller annan lägenhet.
Känns dock lite som att jag är "för gammal" och borde kanske göra något annat. Har varit heltidsstudent eller heltidare på kår i snart 8 år nu, och kommer om jag går mastern vara 29 när jag tar examen :crazy: och har då aldrig haft ett heltidsjobb, dock alltid arbetat vid sidan av studierna sedan jag var 15.

Jag kommer vara 34 när jag tar masterexamen (om det blir av). Har precis som du haft kandidatexamen släpandes efter mig i ett år nu då jag inte fick tag på tillräckligt med material för att slutföra. Jag tänker ofta att jag egentligen är för gammal och borde ta tag i själva arbetslivet istället och velar ständigt. Senast i fredags var jag på familjekalas och får då den syrliga kommentaren av farmor att det "nog är bäst att jag får ett välbetalt jobb så att jag kan få någon pension"... tack för hetsen, liksom. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 051
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 816
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp