Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser två distanskurser på cirka 25% styck utöver ordinarie kurser, nu en månad in så har jag gjort 2-3 uppgifter var. Det tar max en kvart att utföra uppgifterna och dom är löjligt simpla. Dagens var typ "skriv 200-300 ord, ange minst två källor, dom ska skrivas både i texten och på en referenslista. Ord x, y, z ska finnas med."

Och på den andra kursen har det varit quizar som man har löst på tio minuter.

Brukar det vara såhär låg nivå på distanskurser?

Det har varit väldigt blandat.

Har läst 45hp på ren distans och det har varit allt från slappt till hyfsat mycket.

Mitt ordinarie program är också på (studieortsbaserad) distans och där skiljer det sig oerhört från kurs till kurs. Några hyfsat lugna, andra helt galna. Nu har vi en relativt lugn om än mycket läsning. Nästa har en sjuk litteraturlista och många inlämningar och både salstenta och hemtenta, på 10v. Och många områden som ska täckas in.
 
Jag läser två distanskurser på cirka 25% styck utöver ordinarie kurser, nu en månad in så har jag gjort 2-3 uppgifter var. Det tar max en kvart att utföra uppgifterna och dom är löjligt simpla. Dagens var typ "skriv 200-300 ord, ange minst två källor, dom ska skrivas både i texten och på en referenslista. Ord x, y, z ska finnas med."

Och på den andra kursen har det varit quizar som man har löst på tio minuter.

Brukar det vara såhär låg nivå på distanskurser?
Min kurs är också 25% distans, språk. Vi har inlämning varannan vecka. Denna gången är det åtta uppgifter som ska in. Text som ska läsas och besvaras frågor på och sedan översättas till engelska. 15 meningar som ska översättas från engelska. En uppgift med fritt skrivande efter val mellan två uppgifter, minst 15 meningar (blir ca 100-150 ord) och sen ett gäng grammatikgrejer där man ska ändra mellan olika tempus och skriva i negativa eller positiva svar (väldigt eget sätt att göra det så inte så lätt som det kan låta). Räknar med ca 10h för det. Och det är efter att jag först gått igenom alla kapitel i boken med uppgifter, ppt-presentationerna, uppgifter i grammatikboken mm.

En annan kurs i våras kändes betydligt slappare om man ser till inlämning och tentor.
 
Blir så jäkla less när kurslitteraturen är hopplöst dåligt uppdaterade, två texter vi ska läsa till seminariet handlar om läroplanen 94 och varför det är svårt för lärarna att skriva prov utifrån den. Helt ointressant när vi ska diskutera att skriva prov utifrån gy 11. :( Att sen läraren inte har undervisat mer än på högskola/universitet och mest pratar om hur man ska göra prov som är lätt att rätta gör det ännu värre. Vi ska väl skapa prov som ger eleverna störst möjligheter att visa vad de kan? :mad:
 
Jag läser två distanskurser på cirka 25% styck utöver ordinarie kurser, nu en månad in så har jag gjort 2-3 uppgifter var. Det tar max en kvart att utföra uppgifterna och dom är löjligt simpla. Dagens var typ "skriv 200-300 ord, ange minst två källor, dom ska skrivas både i texten och på en referenslista. Ord x, y, z ska finnas med."

Och på den andra kursen har det varit quizar som man har löst på tio minuter.

Brukar det vara såhär låg nivå på distanskurser?

Har läst flera kurser mot olika högskolor på distans, och jag märker ingen större skillnad i studiefart. Jag tycker att det är rätt lågt tempo, och jag lägger inte alla timmar som min studietakt är. Just nu lägger jag dock mer tid eftersom jag vill bli bättre på att analysera, men det är självvalt och inget nödvändigt egentligen.
 
Efter att ha lyckats lugna paniken lite över de olika PMen som skulle in så tänkte jag att det kanske skulle gå. Fram till för 5 minuter sen när läraren la upp en till uppgift. På måndag ska nu en helt ny uppgift in, ett PM på 4000 ord. Alltså jag fixar inte det här :cry: Dags att bryta ihop rejält och sen se vad tusan jag ska ta mig till..
 
Efter att ha lyckats lugna paniken lite över de olika PMen som skulle in så tänkte jag att det kanske skulle gå. Fram till för 5 minuter sen när läraren la upp en till uppgift. På måndag ska nu en helt ny uppgift in, ett PM på 4000 ord. Alltså jag fixar inte det här :cry: Dags att bryta ihop rejält och sen se vad tusan jag ska ta mig till..

Är det ens rimligt att lägga ut en såpass stor uppgift med så kort marginal? Jag skulle protestera.
 
Är det ens rimligt att lägga ut en såpass stor uppgift med så kort marginal? Jag skulle protestera.
De menar att det är rimligt. De menar att uppgiften borde vara lätt eftersom vi ska ha läst all litteratur nu, så då borde det bara vara att "skriva ihop". Men det är 6 böcker totalt och inte tusan minns man allt, plus att man måste ju hitta precis var i böckerna det står för att kunna källhänvisa.
 
De menar att det är rimligt. De menar att uppgiften borde vara lätt eftersom vi ska ha läst all litteratur nu, så då borde det bara vara att "skriva ihop". Men det är 6 böcker totalt och inte tusan minns man allt, plus att man måste ju hitta precis var i böckerna det står för att kunna källhänvisa.
Det där är skitsnack från kursledningen, klart det är för kort marginal för en så stor uppgift, särskilt när ni har andra uppgifter samtidigt. Jag tycker det låter mer och mer från din beskrivning som en kurs med alltför hög arbetsbelastning där kursledningen tycker det är lättare att påstå att studenter bara är lata om de klagar, än att faktiskt ändra kursens upplägg till något rimligt.
 
Efter att ha lyckats lugna paniken lite över de olika PMen som skulle in så tänkte jag att det kanske skulle gå. Fram till för 5 minuter sen när läraren la upp en till uppgift. På måndag ska nu en helt ny uppgift in, ett PM på 4000 ord. Alltså jag fixar inte det här :cry: Dags att bryta ihop rejält och sen se vad tusan jag ska ta mig till..
Kan ju också nämna, gällande storleken på uppgiften, att vårt mastersarbete skulle vara 4000-8000 ord och det var det enda vi gjorde under en termin (visserligen gjorde vi forskningen arbetet baserades på också, men det är ändå en stor uppgift).
 
Det där är skitsnack från kursledningen, klart det är för kort marginal för en så stor uppgift, särskilt när ni har andra uppgifter samtidigt. Jag tycker det låter mer och mer från din beskrivning som en kurs med alltför hög arbetsbelastning där kursledningen tycker det är lättare att påstå att studenter bara är lata om de klagar, än att faktiskt ändra kursens upplägg till något rimligt.

Det här är den andra kursen, vi läser två parallellt på 50% så att det totalt blir på heltid. Så jag har ett PM som ska vara klart idag I ena kursen, och nu i andra kursen ett PM som då ska vara klart på måndag och sedan ett PM som ska vara klart veckan efter, men där måste vi ha valt vem vi ska skriva om senast på fredag. Problemet är att den vi väljer att skriva PM om också är den vi måste skriva tenta om, vilket gör det så himla svårt att välja.. Den jag ville välja (4 alternativ finns) passar inte alls in på PM-uppgiften, jag förstår inte alls hur det ska kunna gå då hon inte alls behandlar det ämnet. Men kanske skulle hon vara relevant i tentan?
 
Kan ju också nämna, gällande storleken på uppgiften, att vårt mastersarbete skulle vara 4000-8000 ord och det var det enda vi gjorde under en termin (visserligen gjorde vi forskningen arbetet baserades på också, men det är ändå en stor uppgift).

Jag ska kolla med dem så att de inte skrivit fel och det ska vara tecken istället, för det låter mer rimligt tycker jag. Men det står ord så det får vi väl vara beredda på..
 
Jag ska kolla med dem så att de inte skrivit fel och det ska vara tecken istället, för det låter mer rimligt tycker jag. Men det står ord så det får vi väl vara beredda på..
4000 tecken är ungefär en A4 medan 4000 ord brukar bli runt 7-8 sidor och även det är väldigt kort för ett masterarbete. Men inga lärare brukar vilja läsa jättelånga uppgifter annars så det känns som att en eller två sidor är den längd återkommande uppgifter brukar ligga på.
 
4000 tecken är ungefär en A4 medan 4000 ord brukar bli runt 7-8 sidor och även det är väldigt kort för ett masterarbete. Men inga lärare brukar vilja läsa jättelånga uppgifter annars så det känns som att en eller två sidor är den längd återkommande uppgifter brukar ligga på.

Vi har haft allt möjligt innan så det känns så svårt att veta om de sagt fel eller inte. Standard för våra PM brukar ligga på runt 7 sidor, men samtidigt är det här bara en extrainsatt uppgift.. Vi har föreläsning på fredag så vi får nog inga klartecken innan det, lärarna brukar bara jobba och svara på mail de dagar vi har föreläsning.
 
Vi har haft allt möjligt innan så det känns så svårt att veta om de sagt fel eller inte. Standard för våra PM brukar ligga på runt 7 sidor, men samtidigt är det här bara en extrainsatt uppgift.. Vi har föreläsning på fredag så vi får nog inga klartecken innan det, lärarna brukar bara jobba och svara på mail de dagar vi har föreläsning.

Både litteraturen som kom så sent och det här är helt orimligt. Om en student kom med liknande info till mig så skulle jag säga åt dem att protestera högt via kåren och så skulle jag själv ta ett allvarligt snack med läraren.
 
Så, min första tid på universitetet har varit rolig, om än väldigt tuff! Jag har svårt med att "blädder-läsa" böckerna och ögna igenom. Vi har mycket kurslitteratur, och som dyslektiker är det svårt att hoppa omkring i texten. Kan inte heller få hjälp då jag inte har diagnosen på papper (vi är 4 av 7 barn som har dyslexi. De andra 3 har det på papper men de märkte mina symptom snabbt och gav mig hjälp tidigt hemifrån så har aldrig behövt extra stöd i skolan. Bara läst långsamt).

Lämnat in 2 uppgifter jag väntar på att få tillbaka. Vet att det kan ta en månad men börjar bli stressad haha. :) Sedan hade vi en muntlig gruppredovisning. Jag får panikångest av sådant men vågade prata 2 gånger framför publik. Jättenöjd! MEN, även om vi kände oss nöjda... Efter samtalet med lärarna inser vi att det gick skit. :/ De gillade inte alls vårt arbete. Hann se över deras axlar och de hade skrivit OK bara på vår powerpoint. Så vi antar de dissade oss totalt. MEN till vårt försvar fick vi ett jättesvårt tema i jämförelse med de andra. Inget om vårt tema fanns i böckerna, ingen föreläsning om det medan de andra hade både föreläsningar, böcker, seminarier om sina teman. Så vi hade redan en lång uppförsbacke. Hur som är jag ändå nöjd med vår prestation.

Snart går jag ut på praktik, vilket ska bli roligt. :)
 
Det här är den andra kursen, vi läser två parallellt på 50% så att det totalt blir på heltid. Så jag har ett PM som ska vara klart idag I ena kursen, och nu i andra kursen ett PM som då ska vara klart på måndag och sedan ett PM som ska vara klart veckan efter, men där måste vi ha valt vem vi ska skriva om senast på fredag. Problemet är att den vi väljer att skriva PM om också är den vi måste skriva tenta om, vilket gör det så himla svårt att välja.. Den jag ville välja (4 alternativ finns) passar inte alls in på PM-uppgiften, jag förstår inte alls hur det ska kunna gå då hon inte alls behandlar det ämnet. Men kanske skulle hon vara relevant i tentan?
Men läser du inte kurserna inom ett program? Jag tycker det är strunta samma att det är två kurser, om det är två kurser som läs samtidigt inom ramen av ett program. Har dom det upplägget måste de se till att arbetsbelastningen blir rimlig.
 
Både litteraturen som kom så sent och det här är helt orimligt. Om en student kom med liknande info till mig så skulle jag säga åt dem att protestera högt via kåren och så skulle jag själv ta ett allvarligt snack med läraren.
Vår kår gör inte "sånt" så det finns tyvärr ingen hjälp däremot. Det brukar bli bättre när vi har lärare som är anställda på skolan och inte är på timme, så förhoppningsvis blir det bättre när vi byter till nästa kurser.
Men läser du inte kurserna inom ett program? Jag tycker det är strunta samma att det är två kurser, om det är två kurser som läs samtidigt inom ramen av ett program. Har dom det upplägget måste de se till att arbetsbelastningen blir rimlig.
Jo, kurserna ingår i ett program så alla läser dem samtidigt. Förut när vi haft en riktigt tuff kurs har den gått parallelt med en riktigt soft, så då har det ändå funkat. Det är först nu som det plötsligt är två väldigt tuffa kurser samtidigt.

Det är lite stressande också för ena läraren pratar hela tiden om hur vi ska på studiebesök på ett ställe, men att hon inte vet när. Det finns alltså inte med på schemat eller i planen eller något men hon vill ha det ändå, men nu måste det ju bli inom de kommande två veckorna men än har vi inte fått något datum, och det känns jobbigt att inte veta vilket datum man plötsligt kommer vara helt uppbokad en dag.
 
Vår kår gör inte "sånt" så det finns tyvärr ingen hjälp däremot. Det brukar bli bättre när vi har lärare som är anställda på skolan och inte är på timme, så förhoppningsvis blir det bättre när vi byter till nästa kurser.

Jo, kurserna ingår i ett program så alla läser dem samtidigt. Förut när vi haft en riktigt tuff kurs har den gått parallelt med en riktigt soft, så då har det ändå funkat. Det är först nu som det plötsligt är två väldigt tuffa kurser samtidigt.

Det är lite stressande också för ena läraren pratar hela tiden om hur vi ska på studiebesök på ett ställe, men att hon inte vet när. Det finns alltså inte med på schemat eller i planen eller något men hon vill ha det ändå, men nu måste det ju bli inom de kommande två veckorna men än har vi inte fått något datum, och det känns jobbigt att inte veta vilket datum man plötsligt kommer vara helt uppbokad en dag.
Ni måste väl ha någon form av studentorgan som diskuterar utbildningen med ansvariga?
Det känns som det hade behövs lite studentuppror, för vad du berättar verkar inte rimligt. Däremot förstår jag om du inte orkar dra i det.
Hade dock verkligen rekommenderat att se om du kan gå hos en kurator och få hjälp och någon att prata med.
 
Ni måste väl ha någon form av studentorgan som diskuterar utbildningen med ansvariga?
Det känns som det hade behövs lite studentuppror, för vad du berättar verkar inte rimligt. Däremot förstår jag om du inte orkar dra i det.
Hade dock verkligen rekommenderat att se om du kan gå hos en kurator och få hjälp och någon att prata med.

Det finns en studenkår men de träffas en gång i halvåret och är inte direkt engagerade. Har aldrig sett någon på plats utan det är alltid stängt och mörkt i deras rum. En i klassen är med som representant från oss men säger att de inte gör något, utan att de mest finns för syns skull. Uppror skulle kanske behövas men du har rätt, jag orkar inte ta tag i det. Det är mycket enklare att bara klaga :p Och hålla ut till nästa kurser. De flesta kurser är ju inte såhär, trots allt.
 
Vi ska lämna in ett PM 22 oktober. Troligen inte stort. Vi skulle få uppgiften och bakgrunden idag men det har ännu inte kommit. Den här kursen är verkligen chill jämfört med kursen i våras i samma ämne. De kanske skulle fördelat det lite jämnare även om den förra var grund och den här ”fortsättning”.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
695
· Visningar
36 685
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 950
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 597
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp