Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns en studenkår men de träffas en gång i halvåret och är inte direkt engagerade. Har aldrig sett någon på plats utan det är alltid stängt och mörkt i deras rum. En i klassen är med som representant från oss men säger att de inte gör något, utan att de mest finns för syns skull. Uppror skulle kanske behövas men du har rätt, jag orkar inte ta tag i det. Det är mycket enklare att bara klaga :p Och hålla ut till nästa kurser. De flesta kurser är ju inte såhär, trots allt.
Om du orkar så kan du ju försöka få igång ett gäng som skriver utförligt i kursutvärderingarna om problemen.:)
 
Tänkte hoppa in i den här tråden!

Jag har för andra gången i mitt liv hoppat på ett 3-årigt program. Första gången var -13, men jag var inte redo eller mentalt stark nog så slutade med sjukskrivning och depression.

Men nu är jag taggad på ett nytt försök!

Sitter just nu med min första tenta för denna studieperiod. Hemtentamen som ska vara inlämnad på fredag. Jag har inte skrivit en akademisk text på 4 år (:nailbiting:) så att komma igång var ju lite av ett maraton. Att jag dessutom fick migrän igår var ju inte bättre. Så nu sitter jag här, hyfsat hög på diverse medicin, en hjärna som känns som gröt och feber på toppen :up:
 
Vår kår gör inte "sånt" så det finns tyvärr ingen hjälp däremot. Det brukar bli bättre när vi har lärare som är anställda på skolan och inte är på timme, så förhoppningsvis blir det bättre när vi byter till nästa kurser.

Jo, kurserna ingår i ett program så alla läser dem samtidigt. Förut när vi haft en riktigt tuff kurs har den gått parallelt med en riktigt soft, så då har det ändå funkat. Det är först nu som det plötsligt är två väldigt tuffa kurser samtidigt.

Det är lite stressande också för ena läraren pratar hela tiden om hur vi ska på studiebesök på ett ställe, men att hon inte vet när. Det finns alltså inte med på schemat eller i planen eller något men hon vill ha det ändå, men nu måste det ju bli inom de kommande två veckorna men än har vi inte fått något datum, och det känns jobbigt att inte veta vilket datum man plötsligt kommer vara helt uppbokad en dag.
(Svarar till detta inlägg även om jag läst resten)
Men så får det ju ändå inte gå till! Nu blir jag som kår-räv otroligt intresserad av vilken kår det handlar om eller högskola/universitet. Kårer får ju sitt bidrag för att genomföra sin studiebevakning, inget annat. Det är ju exakt detta kårerna ska arbeta med!
 
(Svarar till detta inlägg även om jag läst resten)
Men så får det ju ändå inte gå till! Nu blir jag som kår-räv otroligt intresserad av vilken kår det handlar om eller högskola/universitet. Kårer får ju sitt bidrag för att genomföra sin studiebevakning, inget annat. Det är ju exakt detta kårerna ska arbeta med!

Det är en väldigt liten skola, tänk typ 300 elever. Men det slog mig nu att jag tror att de flesta i kåren gick ut till sommaren, så jag tror att det snart kommer väljas in ganska många nya. Så kanske blir det förändringar om 60% av de som är med är nya :)
 
Nu har jag lämnat in mitt PM som skulle in idag! Det må vara det sämsta jag någonsin skrivit men under rådande omständigheter får det duga alldeles utmärkt. Nu håller jag bara tummarna för att det blir godkänt så att jag kan gå vidare.

Nu är det dags att sätta tänderna i nästa 😬
 
Har förberett inför examination imorgon, ska bli spännande att se vad som sägs om mitt arbete.
Och om projektorerna fungerar som de ska..
 
Läser alla här på universitet, eller finns det nån mer än jag som läser på folkhögskola (yh-utbildning)?

Vi har tenta imorgon, första. Känner mig inte helt redo, veckan har varit kaos. Vi har tiden mellan 9-12 på oss, så jag hoppas på ett G. Sambon köpte nya delicatobollar och en Coca cola till mig så jag har energi under tiden imorgon :p.
 
Haft examination idag och förutom att tekniken strulade en massa för mig så gick det toppen.
Våra examinationer går till så att vi först visar vad vi gjort, sedan presenterar vi arbetet och processen. Efter det har vi en diskussion och frågestund om arbetet med våra fyra professorer och våra medstudenter.
Blev rätt irriterad idag, är tre av elva studenter som inte deltog alls i diskussionerna. Tycker det är rätt fult att när det är deras tur få en massa feedback om sitt arbete, men är inte beredd att ge feedback på någon annans. Blir rätt så frustrerad på sånt.
 
:meh: Vi hade seminarie idag, en superbra grupp, som några i klassen muttrade över att alla plugghästar hamnade i samma grupp, speciellt de som brukar "glida med" på seminarierna. Jag upplevde att vi hade en bra diskussion på slutet när vi återsamlades allihopa, men min grupp var helt klart tongivande, mycket för att vi hade kommit längre i diskussionen i vår grupp, och inte ryckte på axlarna och svarade "det har jag inte tänkt på" när läraren ställde följdfrågor. Men efter seminariet kom det gnäll om att vi tog för mycket plats och diskuterade på en för hög nivå så att de inte verkade kunna något. Alltså seminariet är inte betygsgrundande, det är inte ens obligatoriskt, men en hjälp för hemtentan, alltså måste vi som vill kunna få diskutera på en högre nivå, dit vi har nått eftersom vi har läst det som stod i kurslitteraturen och kopplat ihop den med tidigare kurslitteratur och vårt kommande yrkesuppdrag. :meh: Vi hade god tid att diskutera det grundläggande också, så de missade inget, även om de knappt bidrog till diskussionen.
 
:meh: Vi hade seminarie idag, en superbra grupp, som några i klassen muttrade över att alla plugghästar hamnade i samma grupp, speciellt de som brukar "glida med" på seminarierna. Jag upplevde att vi hade en bra diskussion på slutet när vi återsamlades allihopa, men min grupp var helt klart tongivande, mycket för att vi hade kommit längre i diskussionen i vår grupp, och inte ryckte på axlarna och svarade "det har jag inte tänkt på" när läraren ställde följdfrågor. Men efter seminariet kom det gnäll om att vi tog för mycket plats och diskuterade på en för hög nivå så att de inte verkade kunna något. Alltså seminariet är inte betygsgrundande, det är inte ens obligatoriskt, men en hjälp för hemtentan, alltså måste vi som vill kunna få diskutera på en högre nivå, dit vi har nått eftersom vi har läst det som stod i kurslitteraturen och kopplat ihop den med tidigare kurslitteratur och vårt kommande yrkesuppdrag. :meh: Vi hade god tid att diskutera det grundläggande också, så de missade inget, även om de knappt bidrog till diskussionen.
Puckon! :meh:
 
Tror jag precis haft den svåraste tentan någonsin! Vi fick förklarat för oss att tentan hade så långt tidsspann för att vi skulle ha gott om tid för reflektion, ordentlig paus för lunch etc. Jo tjena! Jag satt klistrad framför datorn 8.30 till 17.45 (deadline 18) med typ 20 min paus för lunch. Hade noll tid för att läsa igenom texterna för reflektion innan inskick, så jag har faktiskt ingen aning om jag besvarat frågorna eller ej!
Kände mig så otroligt dålig, jag som alltid brukar klara mig på kanske 70% av tiden, har aldrig varit med om att behöva sitta och skriva in i det sista. Såg efter jag skickat in att flera suttit och slitit sitt hår, och kanske en handfull som givit upp när de insåg att när en timme var klar hade de en av fyra frågor kvar.
Ska bli spännande att se om jag blir godkänd eller ej!
 
Nu kommer jag också och lägger mig i fast jag inte ens pluggar just nu :p (även om det kanske blir en kurs till våren). Jag har trots allt upplevt universitetsvärlden som både student, lärare och mittemellan (=doktorand), och så dåligt skötta kurser irriterar mig i alla tre rollerna, så jag kan inte låta bli att komma med mina två cent.

Nu måste jag klaga lite till för nu känns det helt hopplöst igen :( Nästa föreläsning är på onsdag morgon. Precis nu, måndag kväll, la läraren upp vad vi ska ha läst till då. Det skulle vara några filer som det står "läggs upp på kurswebben" på, så alltså inget vi har kunnat börja läsa innan nu när hon la upp det. Och den ena filen är en hel, riktig bok på drygt 600 sidor :cry: Och då går kursen som sagt på halvfart. Så om jag ska göra som man ska har jag 4 timmar på mig imorgon att läsa den boken plus resten vi ska läsa. Det kommer aldrig gå :(
Efter att ha lyckats lugna paniken lite över de olika PMen som skulle in så tänkte jag att det kanske skulle gå. Fram till för 5 minuter sen när läraren la upp en till uppgift. På måndag ska nu en helt ny uppgift in, ett PM på 4000 ord. Alltså jag fixar inte det här :cry: Dags att bryta ihop rejält och sen se vad tusan jag ska ta mig till..
Det är lite stressande också för ena läraren pratar hela tiden om hur vi ska på studiebesök på ett ställe, men att hon inte vet när. Det finns alltså inte med på schemat eller i planen eller något men hon vill ha det ändå, men nu måste det ju bli inom de kommande två veckorna men än har vi inte fått något datum, och det känns jobbigt att inte veta vilket datum man plötsligt kommer vara helt uppbokad en dag.
Det här är bara uselt skött av läraren (lärarna?), och jag kan inte se någon anledning till så dålig framförhållning om det dessutom är kurser som gått förut? Både schema och kurslitteratur borde självklart finnas tillgängligt vid kursstart, och man kan väl för tusan inte bara hitta på och slänga in en ny uppgift (som jag fattar är ett examinerande moment?) hur som helst. :banghead: Även om det är en liten skola borde ni väl ha nån sorts "rättighetslista"?


Men det kommer ju alltid en fin liten kursutvärdering efteråt där jag skulle kunna skriva att jag upplevde det som för hög arbetsbelastning för en kurs på 50%
Om du orkar så kan du ju försöka få igång ett gäng som skriver utförligt i kursutvärderingarna om problemen.:)
Kursutvärderingar i all ära, men de blir tyvärr ofta en ren skrivbordsprodukt (speciellt om kåren inte är mycket att hurra över :cautious:) och i de fall de faktiskt gör skillnad är det ju först nästa års studenter som kan få glädje av det. Därför är det i många fall bättre att försöka få fram sina synpunkter redan under pågående kurs. Om man inte vill/vågar/orkar göra det själv (vilket är fullt förståeligt) så kan man alltid försöka fråga runt lite bland kurskamraterna och höra om a) de har samma åsikter och b) om där råkar finnas nån som är sugen på att vara jobbig. ;)

Vår kår gör inte "sånt" så det finns tyvärr ingen hjälp däremot.
Det finns en studenkår men de träffas en gång i halvåret och är inte direkt engagerade. Har aldrig sett någon på plats utan det är alltid stängt och mörkt i deras rum. En i klassen är med som representant från oss men säger att de inte gör något, utan att de mest finns för syns skull. Uppror skulle kanske behövas men du har rätt, jag orkar inte ta tag i det. Det är mycket enklare att bara klaga :p Och hålla ut till nästa kurser. De flesta kurser är ju inte såhär, trots allt.
Även om kåren inte gör sitt jobb, så hör om klassrepresentatnen kanske åtminstone har tillgång till något forum där man kan lyfta åsikter om kurserna? Typ studieråd/programråd/terminsmöten/vad det nu kan tänkas heta...

Det brukar bli bättre när vi har lärare som är anställda på skolan och inte är på timme, så förhoppningsvis blir det bättre när vi byter till nästa kurser.
Vi har föreläsning på fredag så vi får nog inga klartecken innan det, lärarna brukar bara jobba och svara på mail de dagar vi har föreläsning.
Om lärarna bara är inhyrda kan det ibland vara bättre att ta upp problemen med någon som jobbar på skolan. Är de inhyrda lärarna även kursansvariga och examinatorer? I vissa fall kan det finnas begränsningar för sånt så tex. examinatorn måste vara någon som är anställd på skolan, och i så fall kan de kanske vara enklare att få respons från den som faktiskt är formellt ansvarig. Annars kan man gå till den som är programansvarig om det är svårt att få gehör för synpunkterna.

Och som sagt, jag har full förstålse för om du inte orkar protestera, men om ni är flera i klassen som tycker det är dåligt skött så tycker jag faktiskt ni ska pusha lite för att er klassrepresentant faktiskt får försöka lyfta problemet. Hög arbetsbelastning är väl en sak men då får ju lärarna åtminstone sköta sitt jobb så ni har möjlighet att förbereda er på bästa sätt. :mad: Och slutligen så ska du inte känna dig dålig/dum/gnällig för att du har åsikter, det är jättebra att någon faktiskt reagerar när en kurs inte sköts som den ska. :up:
 
Nu kommer jag också och lägger mig i fast jag inte ens pluggar just nu :p (även om det kanske blir en kurs till våren). Jag har trots allt upplevt universitetsvärlden som både student, lärare och mittemellan (=doktorand), och så dåligt skötta kurser irriterar mig i alla tre rollerna, så jag kan inte låta bli att komma med mina två cent.




Det här är bara uselt skött av läraren (lärarna?), och jag kan inte se någon anledning till så dålig framförhållning om det dessutom är kurser som gått förut? Både schema och kurslitteratur borde självklart finnas tillgängligt vid kursstart, och man kan väl för tusan inte bara hitta på och slänga in en ny uppgift (som jag fattar är ett examinerande moment?) hur som helst. :banghead: Även om det är en liten skola borde ni väl ha nån sorts "rättighetslista"?




Kursutvärderingar i all ära, men de blir tyvärr ofta en ren skrivbordsprodukt (speciellt om kåren inte är mycket att hurra över :cautious:) och i de fall de faktiskt gör skillnad är det ju först nästa års studenter som kan få glädje av det. Därför är det i många fall bättre att försöka få fram sina synpunkter redan under pågående kurs. Om man inte vill/vågar/orkar göra det själv (vilket är fullt förståeligt) så kan man alltid försöka fråga runt lite bland kurskamraterna och höra om a) de har samma åsikter och b) om där råkar finnas nån som är sugen på att vara jobbig. ;)



Även om kåren inte gör sitt jobb, så hör om klassrepresentatnen kanske åtminstone har tillgång till något forum där man kan lyfta åsikter om kurserna? Typ studieråd/programråd/terminsmöten/vad det nu kan tänkas heta...



Om lärarna bara är inhyrda kan det ibland vara bättre att ta upp problemen med någon som jobbar på skolan. Är de inhyrda lärarna även kursansvariga och examinatorer? I vissa fall kan det finnas begränsningar för sånt så tex. examinatorn måste vara någon som är anställd på skolan, och i så fall kan de kanske vara enklare att få respons från den som faktiskt är formellt ansvarig. Annars kan man gå till den som är programansvarig om det är svårt att få gehör för synpunkterna.

Och som sagt, jag har full förstålse för om du inte orkar protestera, men om ni är flera i klassen som tycker det är dåligt skött så tycker jag faktiskt ni ska pusha lite för att er klassrepresentant faktiskt får försöka lyfta problemet. Hög arbetsbelastning är väl en sak men då får ju lärarna åtminstone sköta sitt jobb så ni har möjlighet att förbereda er på bästa sätt. :mad: Och slutligen så ska du inte känna dig dålig/dum/gnällig för att du har åsikter, det är jättebra att någon faktiskt reagerar när en kurs inte sköts som den ska. :up:

Just i dessa två kurser känns det som allt skötts urdåligt med litteratur och uppgifter. Läraren i ena kursen har sagt att hon ska försöka lägga upp litteraturen som ska läsas vid nästa tillfälle direkt när föreläsningen innan är slut, men det har hon glömt 3 av 4 gånger. Och dessutom kan det också vara lite kort om tid när det bara är ett par dagar mellan föreläsningarna. I andra kursen har all litteratur stått klart men där fick vi den extra uppgiften helt plötsligt, utan förvarning. Det har aldrig hänt förut, förutom när lärare ställt in föreläsningar i sista sekund och istället gett oss i uppgift att skriva en uppsats på ett par sidor.

Tyvärr har vi inte jättebra klimat i klassen så det finns inte så många jag kan prata med bortsett från mina vänner, men det lät som många är uppgivna över dem här kurserna. Klassrepresentanten går inte riktigt att prata med av olika anledningar, men det är en annan historia.

Lärarna är kursansvariga och examinatorer. De verkar ta till sig synpunkter från kursutvärderingarna för flera av de lärare vi hade förra terminen som det inte alls funkade så bra med ska inte undervisa igen verkar det som. Jag har lite svårt att gå till lärarna och "klaga", det vi gjort är att maila om att material inte finns ute, att det finns oklarheter osv. Våra tentor rättas inte anonymt och man vill ju inte råka stöta sig mig någon som ska examinera en senare liksom, det hände lite för min kompis förra terminen.

Nu är det bara en dryg månad kvar av kurserna så jag ska satsa på att bara ta mig igenom allting. Har skissat upp en grund för det som ska in på tisdag samt valt person för det andra pm-arbetet, så jag ska försöka klara av så mycket som möjligt den här helgen för att hinna. Förhoppningsvis blir nästa kurser bättre :)
 
Hörrni. Hur funkar vab med plugg? Jag meddelar skolan, csn och sen är det klart? Jag är ju van vid att man anmäler till fk, men det gör man inte när man har csn?
 
Kursen som jag går nu är så fruktansvärt rolig! Vi hänger tre dagar på ett naturbruksgymnasium och får hålla bäbisgrisar och kolla hull på får och gulla med hundvalpar. :love: om sambon tröttnar på.mig får jag söka till bonde söker fru så jag får bo på en bondgård tror jag minsann! :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
762
· Visningar
39 487
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 961
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 605
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp