Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter allt mitt klagande här i trådan känner jag att det är dags för något positivt, men det kommer börja med lite negativt för sån är jag ;)

Seminarium idag och nä asså, det kändes så dåligt. Tänker inte gå in på detaljer men vi var 5 stycken som skrivit PM om samma teoretiker, och jag kände bara att alla kunde så mycket mer än mig. Fina ord och svåra begrepp och det alla hade skrivit som viktigt hade jag inte alls fäst någon viktigt vid. Kände mig usel med andra ord.

Nu plingade det till i mobilen och vi hade fått tillbaka dessa PM. Och kommentaren var så fin! "Tusen tack för ett välstrukturerat, välskrivet och initierat PM", "Jag älskar verkligen hur du framställer hennes teori", "Oerhört bra jobbat!", "jag är djupt impad" var några av kommentarerna. Känns jätteskönt nu att veta att jag faktiskt inte var helt ute och cyklade ändå, och att min tolkning funkar. Nu känns det lite bättre inför tentan :)
 
Så, min första tid på universitetet har varit rolig, om än väldigt tuff! Jag har svårt med att "blädder-läsa" böckerna och ögna igenom. Vi har mycket kurslitteratur, och som dyslektiker är det svårt att hoppa omkring i texten. Kan inte heller få hjälp då jag inte har diagnosen på papper (vi är 4 av 7 barn som har dyslexi. De andra 3 har det på papper men de märkte mina symptom snabbt och gav mig hjälp tidigt hemifrån så har aldrig behövt extra stöd i skolan. Bara läst långsamt).

Lämnat in 2 uppgifter jag väntar på att få tillbaka. Vet att det kan ta en månad men börjar bli stressad haha. :) Sedan hade vi en muntlig gruppredovisning. Jag får panikångest av sådant men vågade prata 2 gånger framför publik. Jättenöjd! MEN, även om vi kände oss nöjda... Efter samtalet med lärarna inser vi att det gick skit. :/ De gillade inte alls vårt arbete. Hann se över deras axlar och de hade skrivit OK bara på vår powerpoint. Så vi antar de dissade oss totalt. MEN till vårt försvar fick vi ett jättesvårt tema i jämförelse med de andra. Inget om vårt tema fanns i böckerna, ingen föreläsning om det medan de andra hade både föreläsningar, böcker, seminarier om sina teman. Så vi hade redan en lång uppförsbacke. Hur som är jag ändå nöjd med vår prestation.

Snart går jag ut på praktik, vilket ska bli roligt. :)
Ett tips är att gå till biblioteket och säg att du har dyslexi och vill ha ett Legimus-konto. Då får man tillgång till väldigt mycket kurslitteratur som ljudböcker. Behövs inget intyg eller liknande.
 
Det verkar inte som att jag får tillbaka tentan från förra kursen idag heller, det innebär att det är 15 arbetsdagar på måndag. Jag vill bara få tillbaka den så jag känner att jag är klar med kursen!
 
Usch, riktig skitperiod i pluggandet nu. Känner mig helt värdelös och det är fel synk mellan övningar vi ska göra och vad som gåtts igenom. Så försöker jag febrilt ändå hitta i böckerna men det blir ändå fel. Jag har mailat om det ett par ggr men det bara fortsätter så jag känner mig gnällig om jag hör av mig igen. Blä. :(
 
Fick äntligen igen tentan från förra kursen. Den jag skrev på rekordtiden 38 minuter. VG. :D Så skönt! Dock snart för tenta på nuvarande kurs. Det känns lite sorgligt dock, då det är den absolut roligaste kursen hittils. Nästa ser lite tung ut.
 
Jag är ruskigt trött på grupparbetet med min basgrupp just nu... två i gruppen har en förmåga att säga en tid som vi ska ses för att gå igenom uppgifterna innan seminariet men behagar aldrig att dyka upp på utsatt tid utan kommer först några minuter innan seminariet börjar. Dessutom har de en förmåga att höra av sig sent på kvällen före seminarium och säga att de gjort "de första uppgifterna kan ni kolla på de sista?" när de inte orkar lösa fler. Nekar självklart, för då har man ju själv också gjort första uppgifterna såklart för man brukar ju börja i den ändan.. Tycker det är så fruktansvärt respektlöst beteende.
 
Hemtenta idag. Så himla svårt! Verkligen ursvårt omöjligt, men det visste vi att den skulle bli. Jag vet vad jag ska göra ungefär, men inte hur tusan jag ska kunna göra det. Satan så svårt. Känner mig helt lost. Dessutom är jag fortfarande sjuk vilket inte gör det hela lättare, har varit dålig i typ 7 veckor nu och det tär något enormt.
 
:down: Känner mig lite nerslagen, jag var så himla pepp på min B-uppsats, fick jättebra feedback av en av lärarna på kursen och jag hade hoppats på att få honom som handledare men fick en annan. Säkert jätteduktig på sitt ämne men är helt okunnig om det jag vill skriva om, tycker att mina frågor inte är tillräckligt intressanta och ger sen förslag på frågor som inte ens är möjliga. :meh: Jag skriver om när kvinnorna fick möjlighet att utöva sporten och han tycker att jag ska undersöka diskussionen som ledde till att kvinnorna fick en egen klass, jag konstaterar att kvinnor inte har någon egen klass har aldrig haft och har aldrig efterfrågat, det är endast internationellt som det finns damklass och det skedde på 80-talet, jag läser om händelser på tidigt 1900-tal. Så hans förslag var att byta ämne helt, helst till något han hade koll på. :cautious:
Men jag ska till arkivet igen imorgon, åter igen lite bakslag, jag ville titta på 11 olika arkivdelar, jag vet ju inte om de innehåller det jag söker. Men så får jag besked från arkivet att de tar bara fram fem och har bara hämtning 2 dagar i veckan, så om det visar sig att det material jag behöver inte finns med i morgon så måste jag vänta tills på måndag innan jag kan läsa något mer. :down:
 
Har ett projekt på gång nu som känns mer och mer komplicerat. Har motivation till det, men känns så svårt att få grepp om hur jag ska genomföra det på ett bra sätt.
Insett att om jag ska lyckas få en doktorandtjänst så småningom behöver allt i min master vara inriktat på konstnärlig forskning. Så tror att detta projekt kommer bli riktigt bra med tanke på det, ska bara lyckas genomföra det också.

Just nu är jag mest frustrerad över min inkompetenta studentkår som varken kan samarbeta eller dokumentera det de gör. För att inte tala om bokföring..
Är den enda revisorn för förra verksamhetsåret och ska försöka göra mig arbete inför fullmäktige. Men det är omöjligt..
 
På väg till tredje träffen på specialpedagogik kursen och känner mig som världens sämsta student. Har inte läst nått av det vi ska och inte gjort uppgifterna. Borde väl inte gå men vill höra föreläsningen som faktiskt verkar handla om olika diagnoser och funktionsnedsättningar d v s det jag trodde skulle vara fokus på kursen. Hittills har det mest handlat om examinationsuppgiften som är att göra en kartläggning vilket inte riktigt var vad jag förväntade mig. Men men jag får väl sitta och skämmas på seminariet och det är högst osäkert om jag gör examinationsuppgiften behöver ju inte poängen och det var inte det jag hade hoppats att lära mig mer om.
 
Mitt PM är färdigt och inlämnat. Känns skönt att ha det gjort! Bara att hålla tummarna att man får ihop bra poäng på PM så det blir mindre press på kommande tenta.
 
Är det någon här som är duktig på att källhänvisa och referera till konventioner/deklarationer? Känner mig osäker och blir inte alls klokare av att googla :confused:
 
Är det någon här som är duktig på att källhänvisa och referera till konventioner/deklarationer? Känner mig osäker och blir inte alls klokare av att googla :confused:
Jag har inte heller lyckats googla mig till nåt och gör olika varenda gång. Så kan tyvärr inte hjälpa till :/.

KL

Själv jobbar jag numer heltid medan jag också pluggar heltid på masternivå. Sjukt stressigt men jag hoppas att jag ska lyckas hålla ihop det.
 
Jag har inte heller lyckats googla mig till nåt och gör olika varenda gång. Så kan tyvärr inte hjälpa till :/.

KL

Själv jobbar jag numer heltid medan jag också pluggar heltid på masternivå. Sjukt stressigt men jag hoppas att jag ska lyckas hålla ihop det.
Var försiktig! ❤
Vid minsta tecken på att du inte orkar, se till att trappa ned.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
809
· Visningar
42 813
Senast: Scata
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 989
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 655
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp