Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Lund verkar de återanvända samma föreläsningar (5-20 min) i flera år men det kanske inte är möjligt i ditt ämne? Sedan kompletteras det med seminarier.

Absolut - men diskussionen gällde textning av föreläsningar som äger rum i realtid och som studenter önskar ska spelas in. :) Här finns det ett motstånd från lärarna som många studenter uppfattar som obegripligt och lite snålt. Jag försöker bara förklara att det är en enormt tids- och resurskrävande sak med tanke på att textning behöver göras.

Förlåt, sista OT-inlägget nu. :) Det beror så klart helt på om distansundervisningen bedrivs synkront eller asynkront. Vi har asynkron utbildning på distans och då försvinner realtidsföreläsningar och väldigt mycket material, såsom inspelade föreläsningar, skriftliga tematiska texter som introducerar ämnen, begrepp och teorier, osv. förväntas kunna användas. Då fokuseras arbetet på interaktion med studenterna - framförallt genom att kommentera på skriftliga seminarium och inlämningsuppgifter. För synkron utbildning på distans så behöver så klart samma antal timmar tilldelas (kanske rent av mer kan jag tycka).
Jag har bara läst en asynkront sommarkurs, annars har det varit synkron utbildning, men vid några tillfällen har de lagt in tidigare inspelade föreläsningar för att läraren har blivit sjuk. Så jag är nog färgad av det, märkligt nog upplevde jag personligen att jag fick bättre kontakt med lärarna när jag läste på distans än på campus men det handlade snarare om att vi var små grupper på distans och personkemin stämde riktigt bra i vissa fall. Som lärare upplever jag att det är betydligt svårare att fånga hela gruppen på distans än i klassrummet. Å andra sidan har inte mina elever valt distans och de flesta av dem avskyr det innerligt. :( Är riktigt orolig för en del elever om vi tvingas ut på heltidsdistans igen.

Jag känner mig så uppgiven. De har varit sena med att dela ut handledare (vi skulle ha fått dem för tre veckor sen) men fick dem slutligen igår och så fick vi uppmaning att vi måste kontakta dem omedelbart. Så mailade min och fick nu svar att jag fått en ny handledare istället. Som inte ens jobbar på min utbildnings avdelning och som är professor i ett helt orelevant ämnesområde. Hen är säkert jättebra, men.. :(

Prov 3/5 i arbetsrätt rättat med G.
Hade missat två lagrumshänvisningar (av flera) men resonerat korrekt. Så det var ju bra.
Första uppgiften till VFUn är också rättad med G men det var en i sammanhanget "liten" uppgift.

En sak jag tycker är lite jobbig är att vi via skolan inte har tillgång till några digitala databaser och därför inte kommer åt några vetenskapliga artiklar. Tidigare (t.ex. när vi skrev b-uppsats) har vi blivit hänvisade till andra universitets bibliotek och att sitta där och koppla upp oss för att komma åt artiklar, men nu med Corona så funkar det ju inte. Helt klart en nackdel med att studera på en liten högskola.

En sak jag tycker är lite jobbig är att vi via skolan inte har tillgång till några digitala databaser och därför inte kommer åt några vetenskapliga artiklar. Tidigare (t.ex. när vi skrev b-uppsats) har vi blivit hänvisade till andra universitets bibliotek och att sitta där och koppla upp oss för att komma åt artiklar, men nu med Corona så funkar det ju inte. Helt klart en nackdel med att studera på en liten högskola.
Men det är ju helt sjukt? De måste väl ändå erbjuda databaser? Det är ju inte ens något man kan lösa själv! Nu är jag i och för sig även låntagare på en annan högskola än den jag pluggar på så jag kommer åt deras databaser hemifrån också. Kolla om du kan göra det på något universitet?

Men det är ju helt sjukt? De måste väl ändå erbjuda databaser? Det är ju inte ens något man kan lösa själv! Nu är jag i och för sig även låntagare på en annan högskola än den jag pluggar på så jag kommer åt deras databaser hemifrån också. Kolla om du kan göra det på något universitet?
Hmm ja det kanske är möjligt, jag har lånekort på två universitet så ska kolla upp om det går att komma åt artiklar så! Och ja, det är sjukt dåligt men.. 😕 Vårt bibliotek har inte heller någon litteratur för vårat ämnesområde/vår utbildning förutom 1-2 ex av kurslitteraturen, så det har varit helt oanvändbart för oss tyvärr.

Hmm ja det kanske är möjligt, jag har lånekort på två universitet så ska kolla upp om det går att komma åt artiklar så! Och ja, det är sjukt dåligt men.. 😕 Vårt bibliotek har inte heller någon litteratur för vårat ämnesområde/vår utbildning förutom 1-2 ex av kurslitteraturen, så det har varit helt oanvändbart för oss tyvärr.
Kolla som sagt, jag surar mest över att den högskolan som är närmast mig har stängt för alla förutom studenter. Det går inte ens att reservera böcker och hämta dem, och jag vill inte sitta och åka 1,5 h för att enbart hämta böcker på den universitet jag studerar på.

Dum fråga kanske, men är du helt säker? Det är inte bara så att det krävs VPN-uppkoppling?

Alltså är så nyfiken på vilken högskola detta är... Sitter och vill UKÄ-anmäla typ allt!

Dum fråga kanske, men är du helt säker? Det är inte bara så att det krävs VPN-uppkoppling?
Vad är det? 😆 Jag är inte så teknisk men det är den informationen vi har fått, att vi måste fysiskt vara på en annat universitets bibliotek för att få tillgång till artiklar.

Alltså är så nyfiken på vilken högskola detta är... Sitter och vill UKÄ-anmäla typ allt!
Haha jag förstår det, det är ju så mycket som är rörigt/dåligt/struligt att det känns som en dålig film, typ. Men när jag väl har tagit examen så kanske jag vågar vara lite mindre hemlighetsfull 😅

Vad är det? 😆 Jag är inte så teknisk men det är den informationen vi har fått, att vi måste fysiskt vara på en annat universitets bibliotek för att få tillgång till artiklar.

Haha jag förstår det, det är ju så mycket som är rörigt/dåligt/struligt att det känns som en dålig film, typ. Men när jag väl har tagit examen så kanske jag vågar vara lite mindre hemlighetsfull 😅
Förstår inte ens hur de kan ha fått examensrätt om de inte ens har ett bra bibliotek.. Det brukar vara en av grunderna mindre högskolor nekas examen..

Förstår inte ens hur de kan ha fått examensrätt om de inte ens har ett bra bibliotek.. Det brukar vara en av grunderna mindre högskolor nekas examen..
Alltså det är nog inget dåligt bibliotek egentligen, det är bara det att det inte är anpassat alls för vårat ämnesområde. Biblioteket är verkligen fullt med böcker för det andra området, så för dem är säkert biblioteket toppen. Den litteraturen är bara inte relevant för vår utbildning, tyvärr :down:

Alltså det är nog inget dåligt bibliotek egentligen, det är bara det att det inte är anpassat alls för vårat ämnesområde. Biblioteket är verkligen fullt med böcker för det andra området, så för dem är säkert biblioteket toppen. Den litteraturen är bara inte relevant för vår utbildning, tyvärr :down:
Fast det handlar inte bara om det fysiska biblioteket utan även om det digitala. Och det är ju fortfarande under all kritik att de undervisar i ett ämne de inte har litteratur (fysisk eller digital) inom!

VPN är krypterad anslutning.
Är det information från biblioteket? Jag tänkte att det kanske kunde vara någon tekniskt mindre begåvad lärare som har råkat förmedla det.

@Mumfie för mig fungerar det så att jag går in på bibliotekets hemsida, klickar på en artikel jag vill läsa och behöver då använda samma inlogg som till vår lärportal för att kunna läsa den.

VPN är krypterad anslutning.
Är det information från biblioteket? Jag tänkte att det kanske kunde vara någon tekniskt mindre begåvad lärare som har råkat förmedla det.
Nej det är info från rektorn, men det betyder ju inte att det stämmer. Får kolla upp det!
@Mumfie för mig fungerar det så att jag går in på bibliotekets hemsida, klickar på en artikel jag vill läsa och behöver då använda samma inlogg som till vår lärportal för att kunna läsa den.
Jag provade att söka i vår bibliotekskatalog men ja, jag fick inga träffar så kunde inte prova. Provade att gå in på en artikel via Stockholms universitetsbibliotek men där behövde man logga in med ett studentkonto och det har jag ju tyvärr inte 😕

Hur svårt kan det vara att svara, ja det ämnet fungerar för uppsats eller vi måste prata om det? Jag har nu ställt frågan två gånger till min handledare, första gången svarade hen att jag skulle skriva ett pm om ämnet vilket jag gjorde och skickade in igår före lunch, fortfarande inget svar och nu har det snart gått en halv vecka utan att jag vet om jag kan jobba på. 🙄 ingen annan i gruppen har fått någon kontakt heller.

Skulle bara en gång vilja känna att jag har en bra handledare som åtminstone kan peka åt rätt håll. Andra med andra handledare har hunnit haft grupphandledning och inledande samtal. 🙄

Ett gäng småkurser här just nu, tenta nummer 3 i måndags och den gick nog också bra. Kändes det som i alla fall. Har inte fått resultat på förra tentan än, vilket var väntat då läraren meddelat tillfällig tidsbrist.

Har egentligen redan lämnat in en synopsis på min masteruppsats, men deadline är om 2 veckor så inget är satt i sten ännu. Jag har dock börjat tvivla lite och ska försöka få till ett möte med någon på institutionen. Just nu väger jag mellan:

1) det jag skickat in. Ett ämne jag brinner för, har som hobby, hyfsat outforskat i Sverige men inget strategiskt yrkesmässigt men ett härligt halvår att gotta in i något roligt.
2) fortsätta inom min kandidatuppsats, hyfsat beforskat och "på tapeten" men inte så inspirerande.
3) göra något som är hyfsat inspirerande och skulle kunna vara strategiskt för framtiden både akademiskt och yrkesmässigt..

Just nu väger jag mellan 1 och 3... Det första kan nästan skriva sig själv, det sistnämnda har jag svårare att hitta en frågeställning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
651
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 518
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 487
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
791
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka