Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag slänger in en liten fråga här lite sent på kvällen hehe.. Håller på att skriva en hemtenta nu där det står "reflektera över om ni tror att.....blablabla" och jag blev lite osäker på vad menas med reflektera (osäker deluxe) så jag googlade på det och fick upp stockholms universitets guide till hemtenta, där står det - "Reflektera: Tänk igenom något på ett strukturerat och ingående sätt med distans till dina egna åsikter och värderingar."

Men i frågan på min hemtenta står det ju att jag ska skriva vad jag tror? Blir det inte egna åsikter och värderingar då?
Det bästa är om du kan använda dina egna tankar och backa upp det med kurslitteraturen. Exempelvis "Jag anser att en rimlig utveckling är ... vilket jag grundar på "lämplig författare" s uttalande..."
 
Blä jag hoppas att det blir bättre med min handledare inför uppsatsen längre fram men just nu känns det rätt pissigt. Jag har mejlat och frågat om det finns några planerade möten eller om vi enbart ska boka enskilda möten och inte fått något svar. Alla andra handledare har till sina hanledningsgrupper lagt ut schema för hur de närmsta veckorna ska se ut med datum och tid för träffar via zoom. Jag vill kunna planera mitt liv!!
 
Kursstart igår, kändes ganska rörigt. Projektgenomgång idag vilket var ganska ok, men inte bra. Sen förväntar lärarna att vi ska ställa frågor, problemet är att de inte har tilldelat oss de olika projekten än! Hur ska man kunna fråga om dem då? Jag kanske undrar något men bara om jag ska ha just det området, annars är det onödigt för mig att veta. Mycket är rörigt i denna kursen, två dagar in... Läshänvisningar finns på tre olika ställen, såväl som projektinformation. Och så frågade jag om de kan spela in föreläsningar när jag ska opereras, får till svar att det blir för stor fil och för tekniskt svårt? Då får de väl fråga någon som kan? Det har spelats in många liveföreläsningar för oss tidigare!
Nä usch, enda positiva är att jag fick en bra projektgrupp.
Dålig ursäkt med filerna däremot finns det massvis med potentiella problem att spela in o lägga ut föreläsningar och det är inget våra studenter kan förvänta sig (hos oss är de flesta överens om att vi i regel inte spelar in). Det handlar om arkivering, gdpr, upphovsrätt och inte minst tillgänglighetsanpassningar som man måste ha stenkoll på. Tyvärr!
 
Dålig ursäkt med filerna däremot finns det massvis med potentiella problem att spela in o lägga ut föreläsningar och det är inget våra studenter kan förvänta sig (hos oss är de flesta överens om att vi i regel inte spelar in). Det handlar om arkivering, gdpr, upphovsrätt och inte minst tillgänglighetsanpassningar som man måste ha stenkoll på. Tyvärr!
Jo jag vet, men det har spelats in på tidigare kurser. Då har alla som inte vill vara med stängt av kameran. Men läraren ska iaf prata med berörda föreläsare.
 
Jo jag vet, men det har spelats in på tidigare kurser. Då har alla som inte vill vara med stängt av kameran. Men läraren ska iaf prata med berörda föreläsare.
Det handlar tyvärr inte bara om kameror... allt ska textas tex, finnas tillgängligt en viss tidsfördriv vem som helst att begära ut, arkiveras på rätt sätt osv..... jag är osäker på om jag någonsin kommer vilja spela in något igen efter att ha fått lite regelverk snabbgenomgånget. 😫
 
Det handlar tyvärr inte bara om kameror... allt ska textas tex, finnas tillgängligt en viss tidsfördriv vem som helst att begära ut, arkiveras på rätt sätt osv..... jag är osäker på om jag någonsin kommer vilja spela in något igen efter att ha fått lite regelverk snabbgenomgånget. 😫
Men det här borde väl högskolor som arbetar med distansundervisning till vardags ha koll på? När jag läste på distans spelades alla föreläsningar in och las ut, däremot inte frågestunden eller seminariet. Där var det inga svårigheter, så jag tänker att det kan vara bra att prata med de som har jobbat så länge?
 
Det handlar tyvärr inte bara om kameror... allt ska textas tex, finnas tillgängligt en viss tidsfördriv vem som helst att begära ut, arkiveras på rätt sätt osv..... jag är osäker på om jag någonsin kommer vilja spela in något igen efter att ha fått lite regelverk snabbgenomgånget. 😫
Textas? Va? Det låter ju helt galet. En klasskompis tänkte filma datorn med mobilen åt mig, det känns enklare 😅
 
Det handlar tyvärr inte bara om kameror... allt ska textas tex, finnas tillgängligt en viss tidsfördriv vem som helst att begära ut, arkiveras på rätt sätt osv..... jag är osäker på om jag någonsin kommer vilja spela in något igen efter att ha fått lite regelverk snabbgenomgånget. 😫
Textas låter ju jättekonstigt. Så har det ju inte varit på videor på canvas som är förinspelade. Varför skulle det behövs vara det på live inspelade?
 
:meh: Nämen jippie, handledaren hör äntligen av sig "Jo men skriv ett PM så kan vi ha en träff efter det" Den enda handledaren av 5 som kräver ett PM för att ens börja prata om ens ämne.
 
Dålig ursäkt med filerna däremot finns det massvis med potentiella problem att spela in o lägga ut föreläsningar och det är inget våra studenter kan förvänta sig (hos oss är de flesta överens om att vi i regel inte spelar in). Det handlar om arkivering, gdpr, upphovsrätt och inte minst tillgänglighetsanpassningar som man måste ha stenkoll på. Tyvärr!

Jag tror bara det är Lund och SLU som haft textade inspelade föreläsningar där jag har deltagit på distans.
 
Jag slänger in en liten fråga här lite sent på kvällen hehe.. Håller på att skriva en hemtenta nu där det står "reflektera över om ni tror att.....blablabla" och jag blev lite osäker på vad menas med reflektera (osäker deluxe) så jag googlade på det och fick upp stockholms universitets guide till hemtenta, där står det - "Reflektera: Tänk igenom något på ett strukturerat och ingående sätt med distans till dina egna åsikter och värderingar."

Men i frågan på min hemtenta står det ju att jag ska skriva vad jag tror? Blir det inte egna åsikter och värderingar då?

GU är inte mitt universitet, men jag brukar trots det vara illojal och hänvisa till deras eminenta(!) lista över akademiska språkhandlingar: https://studentportal.gu.se/digital...etyder-verben-akademiska-spr--khandling-2.pdf
 
Har tenta i ett av mina hatämnen nästa vecka (om corona tillåter...) Måste verkligen plugga, men så fort jag sätter mig med böckerna är det som att all motivation går ur kroppen. Hur jag än gör så går det inte. Slutar alltid med telefonen i handen eller sovandes på soffan. Hur gör man?! :arghh:
 
Textas? Va? Det låter ju helt galet. En klasskompis tänkte filma datorn med mobilen åt mig, det känns enklare 😅

Det har med tillgänglighet att göra och är lag från september i år - gällerdock endast nyinspelningar: https://www.digg.se/digital-tillganglighet

I Canvas finns det en förvånansvärt väl fungerande funktion för automatisk textning. Man behöver gå igenom hela textningen och korrigera felaktiga ord och namn, men det går ändå hyfsat fort om man har planerat väl (och har manus). Det är dock inget arbete som jag skulle vilja göra för en random inspelad föreläsning som jag ger för åhörare (eftersom jag då inte har manus). För inspelning för renodlad onlineföreläsning där jag använder manus så är det dock supersmidigt.
 
Det har med tillgänglighet att göra och är lag från september i år - gällerdock endast nyinspelningar: https://www.digg.se/digital-tillganglighet

I Canvas finns det en förvånansvärt väl fungerande funktion för automatisk textning. Man behöver gå igenom hela textningen och korrigera felaktiga ord och namn, men det går ändå hyfsat fort om man har planerat väl (och har manus). Det är dock inget arbete som jag skulle vilja göra för en random inspelad föreläsning som jag ger för åhörare (eftersom jag då inte har manus). För inspelning för renodlad onlineföreläsning där jag använder manus så är det dock supersmidigt.

vad skönt det är när någon hinner före med en bra förklaring! :)
 
Det har med tillgänglighet att göra och är lag från september i år - gällerdock endast nyinspelningar: https://www.digg.se/digital-tillganglighet

I Canvas finns det en förvånansvärt väl fungerande funktion för automatisk textning. Man behöver gå igenom hela textningen och korrigera felaktiga ord och namn, men det går ändå hyfsat fort om man har planerat väl (och har manus). Det är dock inget arbete som jag skulle vilja göra för en random inspelad föreläsning som jag ger för åhörare (eftersom jag då inte har manus). För inspelning för renodlad onlineföreläsning där jag använder manus så är det dock supersmidigt.
Himla trist att se försvårat så :(
 
Det har med tillgänglighet att göra och är lag från september i år - gällerdock endast nyinspelningar: https://www.digg.se/digital-tillganglighet

I Canvas finns det en förvånansvärt väl fungerande funktion för automatisk textning. Man behöver gå igenom hela textningen och korrigera felaktiga ord och namn, men det går ändå hyfsat fort om man har planerat väl (och har manus). Det är dock inget arbete som jag skulle vilja göra för en random inspelad föreläsning som jag ger för åhörare (eftersom jag då inte har manus). För inspelning för renodlad onlineföreläsning där jag använder manus så är det dock supersmidigt.
Snacka om att ha gjort en tankevurpa. Det är ju inte ett dugg lättare att hänga med live, tvärtom. Jag är helt slut efter att ha haft liveföreläsningar en förmiddag och resten av dagen kan jag inte ta till mig något nytt alls.

Med inspelade kan man ju pausa, lyssna igen. Pausa och backa om man förlorade fokus osv... Så mycket bättre.

Men det klarnar varför helt plötsligt allt är live. Jag gillar det inte alls. Anteckningarna blir sämre, jag blir tröttare och får svårare att ta in saker osv osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 805
· Visningar
96 391
Senast: Krålus
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
3 510
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 579
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp