Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar, del VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snacka om att ha gjort en tankevurpa. Det är ju inte ett dugg lättare att hänga med live, tvärtom. Jag är helt slut efter att ha haft liveföreläsningar en förmiddag och resten av dagen kan jag inte ta till mig något nytt alls.

Med inspelade kan man ju pausa, lyssna igen. Pausa och backa om man förlorade fokus osv... Så mycket bättre.

Men det klarnar varför helt plötsligt allt är live. Jag gillar det inte alls. Anteckningarna blir sämre, jag blir tröttare och får svårare att ta in saker osv osv.

Men vad svarade du på för inlägg egentligen? Jag pratar om hur enkelt eller svårt det är för läraren att lägga till undertexter.
 
Det vet jag inte om jag tycker. Tillgänglighet är bra grejer. Det är en mänsklig rättighet.
Tillgänglighet är superviktigt, men det slår fel om man istället för att skapa tillgänglighet helt upphör. Lite som om man skulle sluta med kollektivtrafiken för att inte alla kan åka med istället för att anpassa den för så många som möjligt. För det verkar vara det som har hänt här, från att ha haft inspelade föreläsningar där de som har haft svårigheter att hänga med på liveföreläsningar har kunnat se i sin egen takt och därmed haft tillgänglighet så har man beslutet att det ska textas, bra för en stor grupp, men konsekvensen blir att det istället inte finns några inspelade föreläsningar. Har det då ökat tillgängligheten eller minskat den? I praktiken har det minskat tillgängligheten för en större grupp.
 
Tillgänglighet är superviktigt, men det slår fel om man istället för att skapa tillgänglighet helt upphör. Lite som om man skulle sluta med kollektivtrafiken för att inte alla kan åka med istället för att anpassa den för så många som möjligt. För det verkar vara det som har hänt här, från att ha haft inspelade föreläsningar där de som har haft svårigheter att hänga med på liveföreläsningar har kunnat se i sin egen takt och därmed haft tillgänglighet så har man beslutet att det ska textas, bra för en stor grupp, men konsekvensen blir att det istället inte finns några inspelade föreläsningar. Har det då ökat tillgängligheten eller minskat den? I praktiken har det minskat tillgängligheten för en större grupp.

Fast jag skulle säga att för den som är döv eller har hörselskada så har tillgängligheten ökat markant med krav på textning. Krav på tillgänglighet tvingar fram bättre lösningar, som textningsfunktionen i Canvas studio (som kan bli ännu bättre). Det gör att allt material som produceras framöver ska ha undertexter. Det är kanonbra!
 
En annan stor nackdel med att spela in liveföreläsningar är att studenter kan låta bli att avbryta för att ställa frågor trots att de vill och behöver göra det. Till stor del är det en fråga om undervisningsstil också - om man vill kunna hålla en dialog under föreläsningen istället för en lång monolog.

De gånger som jag har spelat in live på zoom så har det blivit en lång monolog eftersom ingen student blandar sig i - ofta inför svarta fyrkanter (dvs. avstängd kamera) istället för att se människor och deras reaktioner framför mig. Det är ruskigt trist och jobbigt att föreläsa så och som en konsekvens blir det våldsamt tråkigt att lyssna på. Prova prata engagerat och med inlevelse i 2x45 minuter för en krukväxt för att prova på hur det känns - det är ungefär den känsla som uppstår.
 
En annan stor nackdel med att spela in liveföreläsningar är att studenter kan låta bli att avbryta för att ställa frågor trots att de vill och behöver göra det. Till stor del är det en fråga om undervisningsstil också - om man vill kunna hålla en dialog under föreläsningen istället för en lång monolog.

De gånger som jag har spelat in live på zoom så har det blivit en lång monolog eftersom ingen student blandar sig i - ofta inför svarta fyrkanter (dvs. avstängd kamera) istället för att se människor och deras reaktioner framför mig. Det är ruskigt trist och jobbigt att föreläsa så och som en konsekvens blir det våldsamt tråkigt att lyssna på. Prova prata engagerat och med inlevelse i 2x45 minuter för en krukväxt för att prova på hur det känns - det är ungefär den känsla som uppstår.
Så är det absolut, men det har sällan något med inspelning eller ej utan snarare att det är svårare att skapa kontakt digitalt så att eleverna ställer frågor och engagerar sig i undervisningen. Jag hade samma problem hela våren med distansundervisning i gymnasieklasser.

När jag själv läste på högskola på distans så valde en del lärare att ha tydliga frågestunder under föreläsningarna, efter varje nytt område eller var det nu passade, ungefär var 10:e minut, det gjorde att det blev mer engagemang och något jag har försökt att arbeta med när jag har behövt ha längre genomgångar/föreläsningar för mina elever.

Självklart är det bra om alla föreläsningar som spelas in textas men då måste de också spelas in, annars blir det inga fördelar.
 
Självklart är det bra om alla föreläsningar som spelas in textas men då måste de också spelas in, annars blir det inga fördelar.

Men har man en student med hörselskada så SKA en föreläsning som ges exempelvis via Zoom spelas in och textas så att den som är hörselskadad ska få en jämförbar situation med andra studenter. Sådant finns det rutiner och resurser för. Men att lägga ner 3-4 timmar av min fritid på att ordna med undertexter till en föreläsning för att några som missar föreläsningen ska kunna se den i efterhand - det kan jag tyvärr inte göra.
 
Men har man en student med hörselskada så SKA en föreläsning som ges exempelvis via Zoom spelas in och textas så att den som är hörselskadad ska få en jämförbar situation med andra studenter. Sådant finns det rutiner och resurser för. Men att lägga ner 3-4 timmar av min fritid på att ordna med undertexter till en föreläsning för att några som missar föreläsningen ska kunna se den i efterhand - det kan jag tyvärr inte göra.
Det förstår jag absolut men det finns ju betydligt fler anledningar till varför någon behöver en inspelad föreläsning än att den här missat föreläsningen. Jag vet att många som valde att studera på distans gjorde det just för att föreläsningarna spelades in och de tyckte att det fungerade bättre för dem än lyssna live. Här kan jag alltså tycka att högskolan/universitet borde ha personal som fixar testningen istället för att det ska vara upp till läraren, alternativt att läraren får betald arbetstid till att lösa det. Det skulle skapa tillgängligt för många fler.
 
Jag kan nästan tycka att fler frågor ställs nu live via zoom än när vi studerade på campus. Känns som att fler vågar ställa frågor i ett zoomrum än i ett klassrum.
 
Det förstår jag absolut men det finns ju betydligt fler anledningar till varför någon behöver en inspelad föreläsning än att den här missat föreläsningen. Jag vet att många som valde att studera på distans gjorde det just för att föreläsningarna spelades in och de tyckte att det fungerade bättre för dem än lyssna live. Här kan jag alltså tycka att högskolan/universitet borde ha personal som fixar testningen istället för att det ska vara upp till läraren, alternativt att läraren får betald arbetstid till att lösa det. Det skulle skapa tillgängligt för många fler.

Men det är stor skillnad på att ”fungerar bättre” och att tillgänglighetsanpassa. :) Jag skulle säga att andra anledningar står sig tämligen slätt vad gäller rätt till anpassningar.

Däremot, om man med ”fungerar bättre” refererar till funktionsnedsättning och väljer distans pga att man har funktionsnedsättning, då ska man så klart höra av sig till universitetets samordnare så att man får det stöd som man har rätt till.

Med det sagt, på renodlade distansutbildningar där asynkron undervisning lämpar sig väl så finns det, åtminstone på de lärosäten som har tillgång till Canvas, inga skäl att låta bli att spela in föreläsningar på grund av textning. Skriver man ett bra manus (så att det inte låter som om man skulle använda manus) så går det både förhållandevis ganska fort att spela in och att lägga till undertexter. Undertexterna blir då det minst tidskrävande. Sedan tar det så klart som helhet väldigt mycket tid att spela in men gör man föreläsningarna förhållandevis korta och tematiska så får de både lång livslängd och kan även funka på många olika utbildningar/kurser.
 
Jag kan nästan tycka att fler frågor ställs nu live via zoom än när vi studerade på campus. Känns som att fler vågar ställa frågor i ett zoomrum än i ett klassrum.
Så olika det är. Jag ställer ofta frågor i riktigt klassrum. Nu ställer jag aldrig frågor. Jag hinner inte trycka på unmute innan läraren har gått vidare. Så då struntar jag i det.
 
Jag kan nästan tycka att fler frågor ställs nu live via zoom än när vi studerade på campus. Känns som att fler vågar ställa frågor i ett zoomrum än i ett klassrum.

Det är så klart olika mellan olika studentgrupper, men från lärarhåll, vi som möter ett tiotal, eller fler, studentgrupper per termin, ser generellt att studentinteraktionen minskar.
 
Här kan jag alltså tycka att högskolan/universitet borde ha personal som fixar testningen istället för att det ska vara upp till läraren, alternativt att läraren får betald arbetstid till att lösa det. Det skulle skapa tillgängligt för många fler.

Jag missade det här. Det är självklart en fråga om resurser. Studentpengen blir allt mindre och mindre och att ha anställda som lägger till undertexter skulle föra med sig att man skär ner på undervisningen.

I snitt får vi på min institution 90 klocktimmar för en 7,5 hp-kurs på campus och 60 klocktimmar för en 7,5 hp-kurs på distans. Dessa 60/90 timmar ska användas till planering, arbete med portal/lärplattform, ev. inläsning av litteraturen, föreläsningar, seminarium, instruktioner, studentkontakt, kommentarer på inlämningsuppgifter, tentarättning, inrapportering av resultat, gå igenom kursvärdering och skriva kursrapport. Säg att kursen på campus har 10 föreläsningar på Zoom och att varje föreläsning tar (lågt räknat) fyra timmar att texta, då kommer man - även om det är någon annan än läraren som ska texta - behöva använda 40 timmar av campuskursens 90 timmar till undertexter. Det är tyvärr så det ser ut eftersom utbildningarna ska vara självbärande vad gäller kostnader.

Men förlåt, nu ska jag inte kapa tråden mer. :)
 
Jag missade det här. Det är självklart en fråga om resurser. Studentpengen blir allt mindre och mindre och att ha anställda som lägger till undertexter skulle föra med sig att man skär ner på undervisningen.

I snitt får vi på min institution 90 klocktimmar för en 7,5 hp-kurs på campus och 60 klocktimmar för en 7,5 hp-kurs på distans. Dessa 60/90 timmar ska användas till planering, arbete med portal/lärplattform, ev. inläsning av litteraturen, föreläsningar, seminarium, instruktioner, studentkontakt, kommentarer på inlämningsuppgifter, tentarättning, inrapportering av resultat, gå igenom kursvärdering och skriva kursrapport. Säg att kursen på campus har 10 föreläsningar på Zoom och att varje föreläsning tar (lågt räknat) fyra timmar att texta, då kommer man - även om det är någon annan än läraren som ska texta - behöva använda 40 timmar av campuskursens 90 timmar till undertexter. Det är tyvärr så det ser ut eftersom utbildningarna ska vara självbärande vad gäller kostnader.

Men förlåt, nu ska jag inte kapa tråden mer. :)
Kan inte låta bli eftersom vi diskuterade det här på ämnesmöte igår. Det är helt sjukt att det är mindre tid på distanskurser, det tar betydligt längre tid att undervisa på distans än att göra det i ett klassrum. Nu utgår jag i och för sig från gymnasiet, men där är skillnaden stor, från att snabbt kunna få hela klassens uppmärksamhet, förtydliga något och sen låta dem återgå till arbetet, till att kalla till möte, vänta in så många som möjligt, förtydliga och sen ägna 20 min åt att svara på följdfrågor från de som inte hann in på mötet, som inte vågade ställa frågor på mötet utan ställer dem i chatten osv. Vi försöker hitta bra lösningar om det blir så att vi gå ut på full distansundervisning igen, nu har vi bara vissa lektioner på distans och kan då planera in sånt som är lämpligt.
 
Kan inte låta bli eftersom vi diskuterade det här på ämnesmöte igår. Det är helt sjukt att det är mindre tid på distanskurser, det tar betydligt längre tid att undervisa på distans än att göra det i ett klassrum. Nu utgår jag i och för sig från gymnasiet, men där är skillnaden stor, från att snabbt kunna få hela klassens uppmärksamhet, förtydliga något och sen låta dem återgå till arbetet, till att kalla till möte, vänta in så många som möjligt, förtydliga och sen ägna 20 min åt att svara på följdfrågor från de som inte hann in på mötet, som inte vågade ställa frågor på mötet utan ställer dem i chatten osv. Vi försöker hitta bra lösningar om det blir så att vi gå ut på full distansundervisning igen, nu har vi bara vissa lektioner på distans och kan då planera in sånt som är lämpligt.

Jag håller helt med dig i det du säger men vill lägga in en reservation: Den ökade belastningen när man går över till distans från platsförlagd utbildning kan nog inte jämföras riktigt med en utbildning som planeras för distans. För den senare typen så förväntas studenten ägna sig mer åt självstudier vilket kan motivera lägre antalet timmar - och man skapar redan på förhand ett upplägg som är anpassat till distans. När man däremot ska flytta över något som är planerat på campus eller i klassrum till distans så blir det en helt annan sak och det tar vansinnigt mycket tid i anspråk.
 
Jag håller helt med dig i det du säger men vill lägga in en reservation: Den ökade belastningen när man går över till distans från platsförlagd utbildning kan nog inte jämföras riktigt med en utbildning som planeras för distans. För den senare typen så förväntas studenten ägna sig mer åt självstudier vilket kan motivera lägre antalet timmar - och man skapar redan på förhand ett upplägg som är anpassat till distans. När man däremot ska flytta över något som är planerat på campus eller i klassrum till distans så blir det en helt annan sak och det tar vansinnigt mycket tid i anspråk.
Så är det i och för sig, men på universitetet borde det vara samma antal timmar kan jag tycka, det är ju samma runt arbete även om man inte är på plats.
 
Jag missade det här. Det är självklart en fråga om resurser. Studentpengen blir allt mindre och mindre och att ha anställda som lägger till undertexter skulle föra med sig att man skär ner på undervisningen.

I snitt får vi på min institution 90 klocktimmar för en 7,5 hp-kurs på campus och 60 klocktimmar för en 7,5 hp-kurs på distans. Dessa 60/90 timmar ska användas till planering, arbete med portal/lärplattform, ev. inläsning av litteraturen, föreläsningar, seminarium, instruktioner, studentkontakt, kommentarer på inlämningsuppgifter, tentarättning, inrapportering av resultat, gå igenom kursvärdering och skriva kursrapport. Säg att kursen på campus har 10 föreläsningar på Zoom och att varje föreläsning tar (lågt räknat) fyra timmar att texta, då kommer man - även om det är någon annan än läraren som ska texta - behöva använda 40 timmar av campuskursens 90 timmar till undertexter. Det är tyvärr så det ser ut eftersom utbildningarna ska vara självbärande vad gäller kostnader.

Men förlåt, nu ska jag inte kapa tråden mer. :)

På Lund verkar de återanvända samma föreläsningar (5-20 min) i flera år men det kanske inte är möjligt i ditt ämne? Sedan kompletteras det med seminarier.
 
Så är det i och för sig, men på universitetet borde det vara samma antal timmar kan jag tycka, det är ju samma runt arbete även om man inte är på plats.

Förlåt, sista OT-inlägget nu. :) Det beror så klart helt på om distansundervisningen bedrivs synkront eller asynkront. Vi har asynkron utbildning på distans och då försvinner realtidsföreläsningar och väldigt mycket material, såsom inspelade föreläsningar, skriftliga tematiska texter som introducerar ämnen, begrepp och teorier, osv. förväntas kunna användas. Då fokuseras arbetet på interaktion med studenterna - framförallt genom att kommentera på skriftliga seminarium och inlämningsuppgifter. För synkron utbildning på distans så behöver så klart samma antal timmar tilldelas (kanske rent av mer kan jag tycka).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
1 816
· Visningar
96 862
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
3 595
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 579
Senast: Badger
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp