Vi som pluggar del VII

Just det man konkurrerar om platserna också 😅 Har som tur är snart 300 HP så det borde vara lugnt, ena kursen var förra året 218 och andra typ 210.

Beror ju även på om de har maxtak på akademiska poäng. Mitt förstaval har tex maxtak på 165 HP, allt över räknas inte så på min ansökan står det 165 av 165 trots att jag har mer.

Men för dig som läser färdigt program så behöver du inte konkurrera längre eftersom du redan kommit in. Däremot konkurrerar du ju på dina övriga kurser, men jag vill minnas att du hade ganska bra poäng på ditt högskoleprov? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan ?
 
Beror ju även på om de har maxtak på akademiska poäng. Mitt förstaval har tex maxtak på 165 HP, allt över räknas inte så på min ansökan står det 165 av 165 trots att jag har mer.

Men för dig som läser färdigt program så behöver du inte konkurrera längre eftersom du redan kommit in. Däremot konkurrerar du ju på dina övriga kurser, men jag vill minnas att du hade ganska bra poäng på ditt högskoleprov? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan ?

Jag har inte enbart valt kurser från högskolan jag läser på, sista terminen är avancerad nivå och då är alla kurser utom en fritt val. De kurser jag har sökt har max runt 250-300, minns inte exakt.

Och jo mitt högskoleprov brukar räcka långt :-)
 
Jag har inte enbart valt kurser från högskolan jag läser på, sista terminen är avancerad nivå och då är alla kurser utom en fritt val. De kurser jag har sökt har max runt 250-300, minns inte exakt.

Och jo mitt högskoleprov brukar räcka långt :-)

8AFFC835-CDB1-4839-BE3F-E01E898416FF.jpeg

300 var nog max. Icke rapporterat än den här terminen är typ 20 + 22.5 eller nåt sånt.
 
Jag har inte enbart valt kurser från högskolan jag läser på, sista terminen är avancerad nivå och då är alla kurser utom en fritt val. De kurser jag har sökt har max runt 250-300, minns inte exakt.

Och jo mitt högskoleprov brukar räcka långt :-)

Jag vet att du läser kurser från andra högskolor, därför jag skrev "dina övriga kurser" :) Eftersom jag inte visste vad du har för högskolepoäng eller maxtak i sökta kurser så var det rent allmänt som jag skrev att det beror på vad kursen har för maxtak på sina akademiska poäng. För jag tolkade din mening som att det är garanterad att du kommer in för att du snart har 300 poäng, vilket det inte är beroende på vad kursen har för maxtak :)
 
Jag vet att du läser kurser från andra högskolor, därför jag skrev "dina övriga kurser" :) Eftersom jag inte visste vad du har för högskolepoäng eller maxtak i sökta kurser så var det rent allmänt som jag skrev att det beror på vad kursen har för maxtak på sina akademiska poäng. För jag tolkade din mening som att det är garanterad att du kommer in för att du snart har 300 poäng, vilket det inte är beroende på vad kursen har för maxtak :)

Jag syftade inte på det jag läser utöver programmet utan att sista terminen på programmet inte måste läsas inom ramen för vad min högskola erbjuder, av 30hp är en kurs på 7.5 obligatorisk, resten är valbart så länge det är inom området socialt arbete och på avancerad nivå. Och de kurserna har ju inte platsgaranti.

För den jag i första hand har sökt utanför min högskola låg antagningen på 218 (av max 300) förra året och då känns det lugnt eftersom jag har god marginal.
 
Idag hade jag och några andra krissamtal med kursledningen. Vi har alltså inlämning om exakt en v men har inte fått alla korrekta underlag än. Och vi förväntas bara fixa saker vi aldrig hört talas om tidigare. 5 olika ritningar ska produceras. Och det här är bara 6 p av kursen ändå... Vi ska göra nästan lika mycket som på hela förra 15 p projekteringen. Det är helt galet. Och huvudläraren är så vansinnigt dålig så det går inte att fråga henne något och få ett rakt svar, för hon vet knappt själv.
Efter inlämningen har vi hemtenta. Och den är på saker vi läst i tidigare kurser. Som vi redan tentat av och fått godkänt en gång??
 
Idag hade jag och några andra krissamtal med kursledningen. Vi har alltså inlämning om exakt en v men har inte fått alla korrekta underlag än. Och vi förväntas bara fixa saker vi aldrig hört talas om tidigare. 5 olika ritningar ska produceras. Och det här är bara 6 p av kursen ändå... Vi ska göra nästan lika mycket som på hela förra 15 p projekteringen. Det är helt galet. Och huvudläraren är så vansinnigt dålig så det går inte att fråga henne något och få ett rakt svar, för hon vet knappt själv.
Efter inlämningen har vi hemtenta. Och den är på saker vi läst i tidigare kurser. Som vi redan tentat av och fått godkänt en gång??

Vad sa ledningen? Låter ju vansinnigt.
 
Vad sa ledningen? Låter ju vansinnigt.
Hon skulle prata med lärarna om arbetsbördan. Liksom, varför ska vi rita en VA-ritning när det är något vi inte kommer göra i arbetslivet, det gör VA-projektörer! Vi hade dessutom handledning om det idag, när vi enbart fått en suddig pdf utan varken mått eller teckenförklaring att gå efter :banghead: Jag räknar iaf inte med att lämna in i tid. Det är inte värt att riskera min hälsa för ett högre betyg.
 
Fick VG på tentan i lagstiftning, och bara massa positivt samt frågan "Med din höga standard, välformulerat akademiskt språk och korrekta juridiska formuleringar så undrar jag om du läst juridik på högskola eller universitet?" . Fick svara henne att jag har 30 HP i juridik, som såklart gjort sitt :laugh:

Och mer juridik visade det sig idag att det blir, ytterligare 15 HP för att vara exakt. Antagningsstatisk visade att det var över 700 som sökt det som första val (det var mitt andra val, så trodde ärligt inte att jag skulle komma in). Mitt första val däremot med 160 st som ansökt, och jag vet att MIUN alltid tar in många på sommaren. Där hamnade jag långt ner på reserv.
Ganska roligt ändå när det blir så totalkontrast mot vad man ens trott :rofl:
 
Reserv på vittnespsykologin i sommar. Men jag tänkte ändå som mest läsa 15hp historia, ska ju jobba 🙈

Ja ska man jobba samtidigt så får man nog tänka till vad man tar på sig.

Jag kommer vara i riskgruppen för gravida i sommar så jag kommer inte jobba nånting. Vilket också känns skumt för min erfarenhet av sommarkurserna är att de är relativt lätta för att uppnå G.
 
Ja ska man jobba samtidigt så får man nog tänka till vad man tar på sig.

Jag kommer vara i riskgruppen för gravida i sommar så jag kommer inte jobba nånting. Vilket också känns skumt för min erfarenhet av sommarkurserna är att de är relativt lätta för att uppnå G.

Ja de flesta har inte krävt någon större insats i tid.
 
Jag kom in på allt jag ville förutom svampkursen, men det var inte så förvånande.

Så det blir psykologi och Närproducerade, vilda och hållbara måltider för hushållet, jag är riktigt taggad!

 
Vi har hemtenta from torsdag. Idag fick vi veta att den riktar sig mot litteratur som vi hade i höstas och som INTE finns med på litteraturlistan till denna kurs. Är det verkligen ok? Jag lånade de böckerna då och de finns inte att tillgå på bibliotek nu. Det känns skittrist faktiskt. Det är ju inte vårat fel att de hade dåligt upplägg på förra kursen så att det inte tentades ordentligt då, men den kursen är ju klar och inrapporterad i Ladok.
 
Vi har hemtenta from torsdag. Idag fick vi veta att den riktar sig mot litteratur som vi hade i höstas och som INTE finns med på litteraturlistan till denna kurs. Är det verkligen ok? Jag lånade de böckerna då och de finns inte att tillgå på bibliotek nu. Det känns skittrist faktiskt. Det är ju inte vårat fel att de hade dåligt upplägg på förra kursen så att det inte tentades ordentligt då, men den kursen är ju klar och inrapporterad i Ladok.
Ni kan väl inte examineras på litteratur/moment som tillhör en annan kurs?? Det låter ju helt bakvänt och fel. Skulle vända mig till kursansvarig-prefekt/institution samt studentkår om detta inte hjälper.
 
Tar examen första veckan i juni vilket innebär att jag skriver c-uppsats nu. Kämpar på! Har skrivit allt förutom resultatdiskussion, slutsats, vidare forskning och sammanfattning. Ligger verkligen i fas om jag jämför med kurskamrater.

Har en handledare som är helt fanatisk på att kommentera och det skapar verkligen merarbete. Men hoppas att det ska vara gynnsamt i slutänden gällande betyget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 285
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 376
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp