Vi som pluggar del VII

Tackar återigen nej till platsen på masterprogrammet i väntan på operation.
Vet inte längre vad jag säga om detta limbo. Kosmos vill väl säga något med detta, men frågan är vad...
 
Jag kom in på allt jag hade sökt, det var bara kurser i det programmet jag går, så det var inga överraskningar.

Nu måste jag fundera på vad jag ska välja bara. Jag hade tänkt djurskyddshandläggare från början, men känner efter två år på utbildningen att njaaa, det känns inte så lockande längre? Känns som man får rätt mycket skit i det yrket, och många slutar efter ganska få år verkar det som.

Jag har kikat lite på att ta en master i skogsvetenskap och därmed kunna arbeta som skogsinspektör. Men, då måste jag antagligen välja mellan djurskyddskurserna och mer Etologi och Bevarandebiologin. Jag hade egentligen tänkt gå 4 år så att jag kunde gå alla kurserna på utbildningen. Det är ett jättesvårt val! Det vore väldigt bra att ha dubbel behörighet, så att jag kan falla tillbaks på djurskyddshandläggare om skogsinspektör inte passar mig. Men samtidigt så känns det som att bevarandebiologin är helt ofantligt rolig! Man åker nämligen till Kenya i 3 veckor och lär sig hur mycket som helst där.

Som tur är så tar jag en kandidat i biologi nästa vår, vilket gör mig behörig till ganska många olika masterprogram, himla tur det när man ändrar sig mitt i allt.

Men hur ska jag kunna välja mellan alla dessa kurser??
 
Mina studier fortsätter ligga på is medan jag är sjukskriven. Jag har egentligen en kandidat att hämta ut men jag har valt att inte göra det än för att se om det finns något annat jag kan plugga för att få ut en annan kandidat som ger mig en bättre ställning på arbetsmarknaden, men vad det skulle vara.. Svårt 😬 Ett annat alternativ är att ta ut kandidaten och sen söka en annan master, men jag är inte säker på att jag anses som behörig till något intressant.
 
Jag sökte tre kurser och kom in på alla. Min motivation för master inom socialt arbete har dragits ner rejält efter vårterminens fiasko. Dels känns inte ämnet helt hundra, men det får jag nog ta och komma över helt enkelt, och dels var det alldeles för låg nivå för att vara avancerade kurser. Två av kurserna var i princip replikor av varandra (samma lärare, samma ämnen och i princip samma föreläsningar). Utöver att det var rena upprepningar var det väldigt låg nivå på flera av studenternas arbeten, men det passerade ändå, som vanligt.

Den tredje kursen var en juridikkurs som endast krävde grundläggande behörighet men där läraren/ansvarig suckade högt över oss två som inte hade socionom-bakgrund/kunskap om LSS, som den mycket tydligt var utformad för. Här brast det inte i nivån, utan i förväntningarna hos lärare vs studenter. Det blev en krock som drog ner mitt intresse rejält.

Kurserna jag sökt är fortfarande inom socialt arbete, med master i sikte. Bläuh. Jag vet inte. Det är ett säkrare sätt att få jobb än med bara den kandidat jag har nu, så det är väl bara att bita i. Som vanligt vill jag göra alldeles för mycket och läsa alla tre för att "bli av med det", men jag får lägga i bromsen och nöja mig med en för att inte gå under fullständigt energimässigt.
 
Den här veckan har vi fått "semester". Vi har ju inget ordinarie uppehåll i studierna under sommaren, men denna vecka har vi bara distansstudier. Idag hade vi läxförhör direkt på morgonen (och jag var nyvaken) och sen fick vi en uppgift med 10 frågor att lämna in före klockan 15. Det blev snabbt avklarat, så nu är jag ledig. Känns konstigt.
 
Kurslitteraturen är brutal (i kronor räknat) 🤪

11068CF5-9035-4486-93DA-1226CDC4F53B.jpeg
 
Den här veckan har vi fått "semester". Vi har ju inget ordinarie uppehåll i studierna under sommaren, men denna vecka har vi bara distansstudier. Idag hade vi läxförhör direkt på morgonen (och jag var nyvaken) och sen fick vi en uppgift med 10 frågor att lämna in före klockan 15. Det blev snabbt avklarat, så nu är jag ledig. Känns konstigt.
Ledig för dagen, ska jag väl säga. Vi kommer att få uppgifter varje dag, men de lär inte vara så omfattande.
 
Jag sökte tre kurser och kom in på alla. Min motivation för master inom socialt arbete har dragits ner rejält efter vårterminens fiasko. Dels känns inte ämnet helt hundra, men det får jag nog ta och komma över helt enkelt, och dels var det alldeles för låg nivå för att vara avancerade kurser. Två av kurserna var i princip replikor av varandra (samma lärare, samma ämnen och i princip samma föreläsningar). Utöver att det var rena upprepningar var det väldigt låg nivå på flera av studenternas arbeten, men det passerade ändå, som vanligt.

Den tredje kursen var en juridikkurs som endast krävde grundläggande behörighet men där läraren/ansvarig suckade högt över oss två som inte hade socionom-bakgrund/kunskap om LSS, som den mycket tydligt var utformad för. Här brast det inte i nivån, utan i förväntningarna hos lärare vs studenter. Det blev en krock som drog ner mitt intresse rejält.

Kurserna jag sökt är fortfarande inom socialt arbete, med master i sikte. Bläuh. Jag vet inte. Det är ett säkrare sätt att få jobb än med bara den kandidat jag har nu, så det är väl bara att bita i. Som vanligt vill jag göra alldeles för mycket och läsa alla tre för att "bli av med det", men jag får lägga i bromsen och nöja mig med en för att inte gå under fullständigt energimässigt.

Det blir inget plugg det närmaste året - jag har fått jobb! :) Blev uppring denna veckan av en organisation jag sökte jobb hos i maj/juni. Då snubblade jag precis på mållinjen, men nu hade de en tjänst som de gärna ville erbjuda mig och det är en riktig drömtjänst. Jag kom visst någonstans med den där kandidaten ändå, minsann. Visstidsanställning med möjlighet till tillsvidare.

Så mina tre kurser som jag kom in på, har jag nu tackat nej till. Det känns väldigt märkligt, jag har alltid pluggat någonting det senaste decenniet. Men jobbet är på heltid och jag ska hinna med gård, odling och hundar utöver det, och kommer fortsätta med kurser inom odling och mathantverk framöver så universitetet får helt enkelt vänta. Känns också skönt för att se huruvida jag vill ta upp mastern igen eller satsar på något annat.
 
Idag börjar vår första praktikperiod. Jag börjar lite senare än jag skulle gjort idag eftersom ingen annan är på plats förrän till lunch. Men jag känner inte att jag har någon lust. Det är på den här punkten jag känner att utbildningen är fel för mig.
 
Kurslitteraturen är brutal (i kronor räknat) 🤪

Visa bifogad fil 73920
Kan tänka mig det. Gick en 7.5hp kurs i specialpedagogik för ett par år sedan. Där kostade kurslitteraturen över 2 500 kr. Det är rätt sanslöst. Och ska man jaga begagnat eller på bibliotek tar det ju lika mycket tid som pluggandet.
Tacka vet jag naturvetenskapliga kurser, där kan en bok räcka till flera kurser så även om böckerna är dyra blir det betydligt billigare per poäng.
 
Kan tänka mig det. Gick en 7.5hp kurs i specialpedagogik för ett par år sedan. Där kostade kurslitteraturen över 2 500 kr. Det är rätt sanslöst. Och ska man jaga begagnat eller på bibliotek tar det ju lika mycket tid som pluggandet.
Tacka vet jag naturvetenskapliga kurser, där kan en bok räcka till flera kurser så även om böckerna är dyra blir det betydligt billigare per poäng.

Det har inte varit såhär illa på de andra kurserna som tur är 🙈
 
Första praktikdagen avklarad. Jag fick börja med att rensa en rabatt. Sen ska jag få lämna ett förslag på ny design till denna rabatt och en annan rabatt. Den uppgiften känns kul.
Trevligt att de kan utmana dig med uppgifter som intresserar dig!

Själv börjar jag min LIA (lärande i arbete, dvs praktik) den 23e augusti, direkt efter sommarlovet (då jag jobbat en hel del). I oktober blir det en teoretisk kurs, sen fortsätter LIAn typ fram till jul. Och om allt går planenligt är det examen 7 januari....
 
Känner att jag borde ha kortare arbetsdag på praktikplatsen eftersom jag ägnar kvällen åt den designuppgift jag har fått. Den var svårare än jag räknat med.
 
Och där uppstod en stor krock i mina utbildningar. Via högskolan så går föreläsningarna live på fredag em och lördag fm, så långt inget problem bara en aning korkat i mina ögon. MEN det krockar lite med mitt snitt och praktik på YH, så hur är det egentligen med obligatorisk närvaro på föreläsningar? Har varit bortskämd med inspelade föreläsningar och eget ansvar i flera år nu så jag räknade tyvärr även med att även denna kurs skulle vara så då den går på distans.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 143
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 522
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp