Vi som pluggar del VII

Puh!

Hemtentan jag lämnade in i metodkursen är godkänd (dessutom med lite marginal). Då ska jag ta tag i mitt PM, min idé bör hålla eftersom jag vet ungefär vad de vill ha för att det ska bli godkänt och det mesta är skrivet redan.
 
Pust, jag ser ut att hinna revidera min uppsats i tid :nailbiting: Jag hoppas att den blir godkänd nu för examinatorns ord om att det är intressant och ambitiös studie (som behöver utvecklas/förtydligas) värmer :love:

Examinatorn har tagit bort flera kommentarer och ändringar (som han tog upp på opponeringen) om min valda metod efter att ha pratat med min handledare. En fördel med att min handledare även själv är examinator, skriver artiklar med just denna metod samt har denna metod som expertområde :D

Jag tror att mycket av krocken mellan handledaren och examinatorn är just valet av min metod, för många justeringar är just om att förtydliga och utveckla delar i min studie som rör min metod.
 
Vet inte vad frågan passar riktigt så jag slänger ut den här. Jag har varit anteckningsstöd åt en student under vårterminen i 15 veckor, och får därför ersättning/lön. För 15 veckor skulle jag få 1500 kr som jag skulle fått insatt nu i Juni. Nu när jag kollade mitt konto så såg jag att det bara var 1050 kr, varav 450 kr dragits av som skatt. Grejen är att jag beräknat detta året bara kommer ta CSN, och därför "tjänar" under 20431 kr och därför inte behöver betala skatt egentligen, är det något som kommer rättas till vid skatteåterbäringen nästa år? Eller borde jag sagt till högskolan innan att jag inte behöver skatta? (Ingen frågade mig om det?) Eller är det skitsamma och bara leva utan dessa 450 kr? Mvh snål student utan koll :o
 
Suck. Examinatorn skickade tillbaka min reviderade uppsats med minst lika många kommentarer igen. Nu var det även kommentarer på saker han inte tidigare kommenterat, samt även på de justeringar jag gjort då han ifrågasätter varför jag ändrat den specifika texten. Jag blir tokig, för hur är det möjligt när jag justerat ALLA hans tidigare kommentarer samt utgått ifrån omdömesmallen. Så ny opponering i augusti ändå.
Jag orkar inte. Jag har ingen tid. Jag har ingen lust. Jag vill inte. Jag är helt slut.

Är det någon som vet hur lång tid man får för att klara kursen, och innan man behöver skriva en ny uppsats? Hur långt kommer man i arbetslivet på endast en högskoleexamen på 120 HP?
 
Och jag fick tillbaka på sista inlämningen nu i juni, behövde bara ändra om en del i texten, skulle in i början av augusti , men fixade till det nu och skicka in nyss 🍀👍

Sen håller jag på med sommarkursen i turism, som är på engelska, håller på från juni till mitten av augusti där har jag hittills haft ett seminarium, en 20 frågors quizz och en inlämning 👍✅

Kvar på den kursen är en till inlämning, ett till seminarium och 2 till quizz 🍀🍀🍀

Känns som en intressant kurs ändå 👌

Själva utbildningen till förskollärare börjar igen i slutet av augusti , då termin 4, fokus på naturvetenskap,teknik o kemi , känns som både en rolig men också tung kurs (?).

Hoppas att det roliga övervinner 💐🙌
 
Vet inte vad frågan passar riktigt så jag slänger ut den här. Jag har varit anteckningsstöd åt en student under vårterminen i 15 veckor, och får därför ersättning/lön. För 15 veckor skulle jag få 1500 kr som jag skulle fått insatt nu i Juni. Nu när jag kollade mitt konto så såg jag att det bara var 1050 kr, varav 450 kr dragits av som skatt. Grejen är att jag beräknat detta året bara kommer ta CSN, och därför "tjänar" under 20431 kr och därför inte behöver betala skatt egentligen, är det något som kommer rättas till vid skatteåterbäringen nästa år? Eller borde jag sagt till högskolan innan att jag inte behöver skatta? (Ingen frågade mig om det?) Eller är det skitsamma och bara leva utan dessa 450 kr? Mvh snål student utan koll :o

Du får tillbaka det som skatteåterbäring nästa år. För att ha fått ut hela beloppet direkt så skulle du behövt jämka.
 
Jag har det angenäma problemet att jag kommit in på alla yh-utbildningar jag sökt. Det hade jag inte räknat med och hade helt ställt in mig på att gå den som jag fick besked av först. Nu vet jag faktiskt inte vad jag ska välja. Hur vet man mera exakt vad man vill bli när man blir stor?
 
Jag har det angenäma problemet att jag kommit in på alla yh-utbildningar jag sökt. Det hade jag inte räknat med och hade helt ställt in mig på att gå den som jag fick besked av först. Nu vet jag faktiskt inte vad jag ska välja. Hur vet man mera exakt vad man vill bli när man blir stor?
Det vet man inte :laugh: du får göra en lista med fördelar och nackdelar. Vad låter roligast? Var finns det jobb? Vad ligger lönen på?
 
Det vet man inte :laugh: du får göra en lista med fördelar och nackdelar. Vad låter roligast? Var finns det jobb? Vad ligger lönen på?
Synd 😅 Jag trodde jag skulle veta när jag fick svar. 🙈

Det jag tycker roligaste är också det som jag ser flest minus med. Men roligaste är också det största plusset för mig. Gud vad svårt.
 
Och jag fick tillbaka på sista inlämningen nu i juni, behövde bara ändra om en del i texten, skulle in i början av augusti , men fixade till det nu och skicka in nyss 🍀👍

Sen håller jag på med sommarkursen i turism, som är på engelska, håller på från juni till mitten av augusti där har jag hittills haft ett seminarium, en 20 frågors quizz och en inlämning 👍✅

Kvar på den kursen är en till inlämning, ett till seminarium och 2 till quizz 🍀🍀🍀

Känns som en intressant kurs ändå 👌

Själva utbildningen till förskollärare börjar igen i slutet av augusti , då termin 4, fokus på naturvetenskap,teknik o kemi , känns som både en rolig men också tung kurs (?).

Hoppas att det roliga övervinner 💐🙌
Den kursen är rätt tung ja 😅🙈 Så förberedd dig på att läsa mycket är mitt tips men det är också intressant.
Just läst klart termin fem i juni. Kommer dock göra uppehåll nu med termin 6 ett tag pga av olika anledningar.
 
Skrev godkänt på sista tentan för terminen, vi fick betygen vid midsommar. Trodde när jag lämna in den att de här blir bara pannkaka, var sjukt stressad och irriterad just då. Lättnaden när den kom tillbaka med ett G var stor, ändå 12 HP.

Väntar svar på om jag kommer in på den kurs jag sökt till hösten, måste göra om vfu kursen från termin 4 vilket betyder att jag kommer få vänta hela hösten typ tills det är dags i för som det är det ända jag ska göra. Så sökt en grundkurs specialpedagogik på sidan av på halvfart.
 
Jag började en ny utbildning förra året, till sjuksköterska. Trivdes sådär. Känner mig rätt klar med pluggandet då jag läst fyra år på universitetet och ett år på folkhögskola. Jag tyckte min gamla utbildning, journalistik, var roligare dessutom. Nu jobbar jag som journalist över sommaren och märker hur mycket jag har saknat det. Står därför i valet och kvalet hur jag ska göra i höst. Ska jag läsa två år till något som inte är min dröm men där det finns gott om fasta jobb? Eller ska jag försöka igen att satsa på journalistiken och räkna med flera år av korta kontrakt? Svårt, svårt...
 
Nu är jag faktiskt lite grinig. Jag fixade min uppsats så att den skulle vara klar för inlämning, lämnade in den 22e, alla ändringar i annan färg så att det skulle bli lättläst. Sista inlämningsdag var den 30e för att kunna komma in på mastern. Nu har både examinator och handledare gått på semester så det är helt klart att min uppsats inte kommer vara godkänd i tid. Det är alltså helt säkert att jag absolut inte kommer kunna läsa en master.

Är jag villig att jobba ett år för att sedan fortsätta med en master? Jag är osäker på det faktiskt.
 
Nu är jag faktiskt lite grinig. Jag fixade min uppsats så att den skulle vara klar för inlämning, lämnade in den 22e, alla ändringar i annan färg så att det skulle bli lättläst. Sista inlämningsdag var den 30e för att kunna komma in på mastern. Nu har både examinator och handledare gått på semester så det är helt klart att min uppsats inte kommer vara godkänd i tid. Det är alltså helt säkert att jag absolut inte kommer kunna läsa en master.

Är jag villig att jobba ett år för att sedan fortsätta med en master? Jag är osäker på det faktiskt.
Nja. Deadline för färdigt arbete var 30e. Det är inte generellt lovat att omexaminationer hinns före semestrar. Och så är det inte kört med master. Det kan bli tight- men är inte garanterat kört.
 
Nja. Deadline för färdigt arbete var 30e. Det är inte generellt lovat att omexaminationer hinns före semestrar. Och så är det inte kört med master. Det kan bli tight- men är inte garanterat kört.
Nä men i augusti är det garanterat kört, och innan dess blir det inte godkänt. Examinatorn är klar med mitt arbete, och har varit ett tag. Där ligger inte problemet om jag har förstått saken rätt.

Missförstå mig rätt, givetvis ska de ha sin semester. Men jag får vara grinig över att livet tar en annan vändning än den jag ville ändå.
 
Hemtentan i socialt arbete - hälsa och ohälsa i samhälls- och arbetsliv är godkänd. Dock lägre betyg med hänvisning till att jag glömt ett centralt område, vilket känns märkligt eftersom jag använt den teoretiska modell som varit med i nästan alla kursdelar.

Men jag struntar i det, för det spelar ju ingen roll egentligen 🤷‍♀️ Kommentaren var fin och från en ganska ”hård” och noggrann person så jag är nöjd med den :)

Kursen bör därmed vara avklarad även om feedback på ett grupparbete saknas.
 
Hamnade på 16 reserv på den kursen jag ville läsa i höst så den kan jag ju glömma 😬 Kommer bli en lång och tradig höst ..
 
Jag tackade nej till två kurser. Den ena på grund av ett grupparbete och den andra på grund av obligatoriska föreläsningar :laugh: kommer läsa en kurs på 7,5hp. (Och jobba minst heltid)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 143
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 520
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp