Vi som pluggar del VII

Efter en lång jobbsommar där jag fått prova på mitt kommande yrke för första gången (jättekul!) är jag nu igång med examensarbete. Filar än sålänge på arbetsplanen som ska in på fredag, min handledare är på kongress men har varit behjälplig på mejl. Info i helklass är först imorgon, ska bli skönt att förhoppningsvis få lite mer hum om saker och ting.

Har redan märkt att detta kommer att kräva en hel del självdisciplin :angel:. Går förstås att åka ut till skolan och sätta sig där men jag vill gärna utnyttja möjligheten att kunna vara hemma med hundarna & gå promenader i dagsljus. Har lite olika idéer för att få struktur på det hela så det ska nog gå vägen.
 
Andra lektionen idag. Och det är redan klasskompisar som frågar om uppgiften för v 37 🤦🏼‍♀️ blir så sjukt stressad av sånt där, kan vi inte fokusera på den uppgift som ska in v 36 först 🙈
(man kan se alla uppgifter och även slutuppgiften/tentan för kursen på plattformen, men dom frågar alltså om tips hur man ska skriva v 37 uppgiften redan)
 
Jobbar på med uppsatsen. Har kört fast lite i tidigare forskning och så vet inte riktigt hur jag ska vinkla funderar på att skicka ett meddelande till handledarna och fråga lite konkreta frågor då vår första handledning är om två veckor.
 
Hoppar in i den här tråden! Jag håller på med dubbelkandidat i mode- resp. konstvetenskap. Den här terminen ska jag skrivs kandidatuppsatsen i konst plus läser en kurs om kritiska kulturarvsstudier under period 1. Modeuppsatsen skrev jag förra hösten, men jag blev ordentligt sjuk i RS + covid under terminens slut så jag hann aldrig färdigställa den inför opponering, så målet blir att även ha den redo för opponering denna termin :)
 
Jag har så svårt att sätta mig in i plugget igen. Idag har vi haft eget arbete hela dagen. Jag har inte fått något vettigt gjort alls. Vi ska skriva en projektplan och jag har en idé som baserar sig på en vetenskaplig artikel som jag läste för ett tag sedan. När jag läser den så inser jag att nja, den passar nog inte riktigt. Så då måste jag utforma en helt annan metod. På 8 dagar. Och där stängde min hjärna ner. Poff sa det bara. Och den vägrar samarbeta. Jag har försökt läsa igenom metoden 6 ggr ungefär men nej, hjärnan vill inte. Så nu funderar jag på att göra något helt annat, något lite lättare, något som jag kan lite bättre. Men jag måste komma på det, få ner hela idén på papper med referenser och allt på 8 dagar. Det känns inte helt lätt. Framförallt som jag inte sitter och ruvar på någon idé riktigt. Plus att vi har uppgifter att göra under dessa dagar. Två långa artiklar ska läsas till den 8e, två till till 9e, ytterligare två till den 13 e och 14e. Vi har dessutom en liten inlämningsuppgift till den 9e och 16e. Plus såklart gruppdiskussioner med inlämningar dessa datum och såklart föreläsningar.

Min hjärna är inte superduktig på den här typen av stress. Jag ska försöka diskutera saken med en vän som jobbar som labbassistent och är van att utföra många försök med djur, får se om hon har några tankar på hur jag kan lösa min idé.
 
Varför frågar inte folk saker på föreläsningarna? Det är alltid jag och mina tusen frågor hela tiden. Jag har alltid minst en fråga på varje del som gås igenom. Dels flesta frågar inte alls, några enstaka har sporadiska frågor. Jag måste framstå som så sjukt korkad om alla bara fattar allt direkt.
 
Jag är väldigt dålig på att fråga, ibland för att jag inte fattar något så jag inte vet vad jag skulle fråga om. Har aldrig tänkt på att de som frågar mycket skulle vara korkade, utan tänker att vi alla är olika bara. Undrar du undrar någon annan också :)
 
Jag skickade en fråga till handledare för uppsatsen som jag har. Men fick bara svaret att de inte har någon handledning utanför de bokade tiderna. Ni som skriver eller skrivit uppsats i närtid är detta det normala? Att man inte kan få någon hjälp alls mellan gångerna?
 
Ja, det är normalt. Tror det var totalt 10 timmars handledning vi hade, vilket var inbokade träffar.


Okej vi har 3 grupphandledningar och 2 individuella. Sex uppsatser i grupphandledning, 5 timmar så ca 30 minuter per uppsats per gång grupphandledning har de sagt. Antar att det är någon inledning och paus för lunch när det är i grupp. Sen två gånger 30 minuter individuell. 10 timmar är ju lite mer vilken nivå var din på? Jag skriver kandidat.
 
Okej vi har 3 grupphandledningar och 2 individuella. Sex uppsatser i grupphandledning, 5 timmar så ca 30 minuter per uppsats per gång grupphandledning har de sagt. Antar att det är någon inledning och paus för lunch när det är i grupp. Sen två gånger 30 minuter individuell. 10 timmar är ju lite mer vilken nivå var din på? Jag skriver kandidat.

Kandidatnivå.
Det är då även inräknat att handledaren läste uppsatsen innan handledningstillfällena så v hade samma upplägg som det du har.
 
Jag skickade en fråga till handledare för uppsatsen som jag har. Men fick bara svaret att de inte har någon handledning utanför de bokade tiderna. Ni som skriver eller skrivit uppsats i närtid är detta det normala? Att man inte kan få någon hjälp alls mellan gångerna?
Det låter normalt. Jag hade önskat mer, men det verkar inte vara upplagt så riktigt. 10 timmar är lite för kort om man behöver ställa kompletterande frågor. Resultatet blir att om man inte riktigt förstår varandra så står man där med tusen frågetecken. Inte mycket att göra åt tyvärr.
 
Det låter normalt. Jag hade önskat mer, men det verkar inte vara upplagt så riktigt. 10 timmar är lite för kort om man behöver ställa kompletterande frågor. Resultatet blir att om man inte riktigt förstår varandra så står man där med tusen frågetecken. Inte mycket att göra åt tyvärr.

Tack för svar ja det känns lite men om det är så upplagt så är det ju bara att acceptera.
 
Min kurs är över nu, och jag tänkte bara höra här och förvissa mig om att jag inte behöver göra något mer. Först, vid lunchtid igår, fick ja ett omdöme. I omdömet stod det på slutet att jag saknade referenslista och att jag kunde skicka in den som en komplettering via sen inlämning. Jag muttrade för mig själv, för jag hade verkligen velat fram och tillbaka mellan om jag skulle ha med det eller inte. I uppgiften stod det ingenting om att det skulle finnas med, så jag refererade bara i texten, och jag bestämde att jag inte vill överskrida max antal sidor. Ett par timmar senare får jag ett mejl om "ändrat omdöme" och då har den kommentaren försvunnit + att jag har fått betyg på inlämningen. Är det lugnt nu? Jag behöver alltså inte lämna in något mer?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 347
Senast: Hazel
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 434
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 547
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp